HFS3 gir oss følgende tre innleggstilbakemeldingsmuligheter:
- Takk for innlegget
- Jeg liker innlegget
- Jeg misliker innlegget
Meningen med de to første er ifølge Høvdingen i samsvar med deres betegnelse. De er m.a.o. lette å forstå og vil sannsynligvis bli brukt slik de er ment, som en respons på innleggets (saklige) innhold.
"Misliker" er derimot mer problematisk. Det er ifølge Høvdingen ment å brukes som et signal om at innlegget er upassende, bryter med god oppførsel og folkeskikk, virker forsurende o.l. Det er slik jeg tolker det, ment som en mildere, men åpent synlig form, av den røde trekanten "Rapportér innlegg". Dette er helt greit.
Problemet er at
"Misliker" lett
fremstår som en antonym parallell til "Liker". Hvis noen tror det er slik, og bruker den deretter, blir det lett forvirring og bråk. Det er helt greit at noen er uenig i noe jeg skriver, men hvis jeg har holdt meg godt innenfor reglene og allmen folkeskikk, bør jeg ikke flagges med en "Misliker". Jeg tror betegnelsen "Misliker" bør endres til noe (helt) annet slik at det fremgår meget tydelig hva denne funksjonen er ment som.
Deretter kan HFS i tillegg innføre en knapp som signaliserer at man er
uenig i et innleggs innhold. Den kan f.eks. hete
"Uenig" som ikke bærer med seg de samme uheldige bibetydninger som "Misliker". Jeg kan f.eks. være uenig med deg selv om jeg liker eller endog elsker deg, men med misliker blir det straks verre.