Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Mer enn gjerne.

    Vanlig racer uten bakhjul satt opp på Wahoo rule med kontinuerlig logging av effekt og kadens.

    Etter hukommelsen:
    1. 20 minutter @ 65% av FTP
    2. 3*1min@100rpm (høy kadens)/1min hvile
    3. 5 min@90-110%
    4. 10 min@ 65%
    5. TEST: 20 min full innsats
    6. nedvarving

    FTP blir beregnet ved å gange gjennomsnittlig Watt-Verdi (gjennom 20-minutterstesten) med 0.95. Man antar altså at man klarer å holde 95% av effekten i 1 time. For mosjonister er kanskje denne beregningen litt vel optimistisk.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.919
    Antall liker
    26.865
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Skall operere venstrebeinet imorrn for bedre blodgjenomstrømning, kanske gir noen extra watt? eller går det inn under bloddopning:eek:
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    5. TEST: 20 min full innsats
    Ga du full innsats i 20 min? Jeg mener jeg måtte legge meg på det høyeste tempoet som jeg selv tror jeg er i stand til å holde i 60 min sammenhengende (Ihht til TrainerRoad sin 20 min FTP-test som jeg benyttet).

    20-Minute vs 8-Minute FTP Test – TrainerRoad

    iSaint
    Full innsats ja. Om man faktisk klarer å finne den effekten man ville ha klart i en time og legger seg på den så skal man ikke trekke fra 5% (eller 3 eller 10) fra denne.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.066
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du må stramme de hjelmstroppene der, ottone. De er ikke aero! ;)
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Den er jo et fruktfat i forhold til de nye triathlonmodellene som har kommet i det siste, fra feks Cervelo.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.066
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Løgn, forbannet dikt, og statistikk & sånn:
    Så fort sykler folk i Oslo - Aftenposten
    Neida. Håper de kan bruke det til noe, og at veguvesenet kanskje forstår at det kan være glupt å tilrettelegge ordentlig for sykling langs og innenfor Ring 1. Det man har nå er:

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg prøvd å orientere meg på rykkelruller, men det er jo et hav av mer eller mindre like modeller, typer og priser.

    Jeg finner mye i prissjiktet 2-3500 kroner så inngangsbilletten er jo ganske lav. Dog, jeg er generelt skeptisk til billige greier som skal tåle så vidt mye fysisk belastning, og jeg hater vingling og slingring. Siden jeg aldri har syklet på rulle er jeg noe usikker på hva man skal vektlegge av funksjoner og spesifikasjoner. Jeg kommer til å måtte sette den opp og rydde den vekk for hver gang så den bør kunne pakkes sammen enkelt og ta lite plass. Dessuten bør den lage minst mulig støy. Direktedrevne hvor man må av med bakhjulet virker tungvidt siden jeg må montere opp og ned hver gang. Kanskje bare en vanesak.

    Jeg har sett på flere modeller fra Elite, men det er så uendelig mange nesten like versjoner. Fx. finner jeg Elite RealAxiom Wired VR til 5000,- hvilket synes som en god pris, men etter hva jeg forstår er det en tidligere modell (wired) og det er litt uklart om det bare er trådløs kobling som er forskjellen fra nyere eller om det er flere funksjonaliteter.
    På den rimeligere siden finner jeg ELITE QUBO POWER til god pris (2399) hos den lokale sykkelsjappa, men her er det manuell trinnvis justering av belastning.
    Landevei.no har testet WAHOO KICKR SNAP og konkluderer vel at den er god, men faller mellom de fleste stoler siden den prisen var ganske mye høyere enn andre modeller med motstand mot bakhjulet. Prisen da de teste var 8500-9000. Nå finner jeg den helt ned til 5000,- på finn.no og da virker det jo som et bra valg. Solid, fleksibel, stødig, stille (iflg. testen). Spranget opp til Wahoo Kickr med motstand på kassetten er uansett ikke aktuelt.

    Noen anbefalinger og råd fra de mer erfarne audiofile syklistene ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvis du er som meg, kjøp den billigste. Det blir mindre verditap når den skal selges videre....

    Jeg klarer rett og slett ikke rullesykling, det er så kjeeeeeeeeeeeeeeedeliiiiiiiiiiiiig
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Personlig foretrekker jeg ruller med "fluid" motstand framfor de med magnetisk. Tråkket virker mer natrulig, og støyen er minimal.
    Tacx sine magnet ruller bråker som et helv.........
    Jeg hadde flaks og fant en strøken kinetic road machine rulle i vinduet på en bruktbutikk. Løp innom og spurte hva de skulle ha for den, hvorpå svaret var "Hva er det egentlig". Jeg forklarte at det var en sykkelrulle. Hun lurte på om 70,- var ok. Jeg må vel si meg fornøyd med det kjøpet :D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du er som meg, kjøp den billigste. Det blir mindre verditap når den skal selges videre....

    Jeg klarer rett og slett ikke rullesykling, det er så kjeeeeeeeeeeeeeeedeliiiiiiiiiiiiig
    Det har vært, og er, min posisjon og, menjeg må si at Sufferclub er et flott konsept. Ikke noe hokus-pokus som fjerner det grunnleggende traurige i rullesykling, men opplegget med programmerte økter, display som viser kontinuerlig effekt, gjennomsnittseffekt for draget/pausen, og effekten man skal ligge på er disiplinerende. Dessuten blir det jo et fint sosialt miljø utav det, og man trenger ikke sette opp støyende rule hjemme. Og om man har satt seg opp på en økt så står man opp lørdag morgen for å gjennomføre også. Anbefales, selv om jeg skjønner at det er mindre interessant for dem som bor langt utenfor bydelen.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har inntil nå kjørt på en helt enkel balanserulle.
    Det funker jo greit, men savnet litt mer motstand.
    Så jeg kjøpte nettopp en Tacx flow smart på tilbud. Det er den rimligste fra Tacx som er kontrollerbar via ant.
    Nå har jeg bare testet den en gang, men så langt er den uendelig mye stillere enn antares balanserulle.
    Testet zwift, med suksess. Sufferfest skal også prøves, har kjørt endel på videoene deres.
    Så langt; funker for meg, og virker verdt de drøye 2000,- jeg ga. Ligger på 3000,- veil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville ikke vurdert noe annet enn direct drive rulle hvis jeg skulle hatt det.

    Solgte Tacx magnetrullen og powertaphjulet tidligere i år.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.919
    Antall liker
    26.865
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har en Tacx Flow syns den er litt morro og sykle på oppkoblet med programvare, men trenger ny data for att det skall funke uten kræsj:p Blir vel mest langrenn uansett i vinter.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Om man vil spandere på seg en direct drive kommer vel an på hvor mye bruk det blir.
    Jeg sykler helst ute, og kan det stort sett året rundt. Så rullen blir brukt når det kniper.
    Både med været og tiden.
    Da syntes jeg 10-12 tusen var litt mye.
    Nok av ting å bruke penger på, og utesykling er uansett best.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sykler andre sesongen med Wahoo kickr og er strålende fornøyd. Direct drive er konge
    Skulle jeg kjøpt ny i dag ville jeg også sterkt vurdert Tacx neo, den er svært stille.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tacx kommer hvert øyeblikk med en DD rulle til 7.5k. Elite Kuro koster 8.5k og har dessuten temmelig presis wattmåler.

    Fruen har permisjon i vinter så jeg sitter på gjerdet.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er lydnivå på direct drive ift. magnetisk eller fluid på bakdekket ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De skal vel være mer stillegående men med forskjeller på modeller og fabrikater. DCrainmaker tester ruller så det er et greit sted å starte. Tror Tacx Neo pr dags dato er mest stillegående.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ble to timer med temposykling i dag med guttungen i sykkelvogna, etterfulgt av 40 min restitusjon inne med Wahoo Kicker :)
    Hvis man ser bort i fra kraftig vind, viste naturen seg fra sin beste side i dag!

    20161126_134427.jpg
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Gikk selv til innkjøp av Tacx Neo i høst etter å hatt en på lån noen dager. Det at den er nesten lydløs gjør at jeg kan dure på mens junior sover. Babycall ved siden av så er alt i boks ;)
    Zwift gir motivasjon med jevnlige ritt der nivået er høyt. Morro når du klarer å karre deg opp en kategori :)

     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Noen som kan anbefale et godt alu styre til CX?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg liker i hvert fall RHM fasongen til Deda. Finnes i flere utgaver hos bikeshop o.a. OBS! De oppgir bredde i utside til utside, så velg det som høres ut som 2 cm bredere enn du ellers vil ha.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.066
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg liker Compact-formen til FSA enda bedre enn jeg liker Deda RHM, som jeg liker nest best. :)
    Breddemålet er senter-senter. Merk at FSA Compact-styrene er ca. 1 cm smalere ved kontrollhendlene enn bakerst i bukken.
    Ser ingen grunn til å velge en annen styreform til CX enn til landevei.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ser ingen grunn til å velge en annen styreform til CX enn til landevei.
    Ikke jeg heller egentlig, og ihvertfall ikke så lenge jeg så og si utelukkende bruker sykkelen som vintersykkel. Har brukt syntace racelite på landeveissykkelen siste årene, og er superfornøyd. Går for samme på cxen da tror jeg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fant mitt styre i Rotundo og det at Thor Hushovd brukte det i aluminium betyr at det holder for meg.

    Utseendemessig er det et av de peneste styrene som er vanlig i dag.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Prøvde Zwift for første gang i går. Med kuling og hagl ute er det hyggelig å sitte på rulla.Utrolig lett å komme i gang selv uten datakunnskap.

    Har kjøpt meg Elite Kura rulle, ikke smart men stillegående med presis wattmåler og uten behov for stikkontakt. Planen er å bruke den også til sommeren (pappaperm) så da er det greit å kunne ta den ut på terrasse eller balkong mens junior sover.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Stilig når man får sykkelen tilbake fra verksted, og de har klart å legge girwirene i kryss inni ramma. :(
    Får bli mekking på egenhånd allikevel da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn