Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Siden man er en glad amatør, så får en vel spørre de mere erfarne her inne etter litt hjelp :p Ser etter et dekk som tåler litt dårlig asfalt og en strekke med grus en sjelden gang. Blir mest asfalt dog, så prioriteten er der. Gir meg ikke ut på liming av dekk enda kjenner jeg, så har kikket litt på dekk med slange. Hva ville dere anbefalt av Schwalbe Ultremo DD, Continental Grand Prix 4000S eventuellt andre kandidater? Heller litt mot Schwalbes dekk for øyeblikket...etter å ha lest litt på nettet.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes Cosmic Carbone ser best ut med dekalene på, det er jo ingen grunn til å prøve å få de til å se ut som "Kina-hjul".
    Jeg er også helt enig. Liker ting så originalt som mulig.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Lydfreak, sjekk også ut Veloflex' clincherdekk, mye bra der for de som liker å kjøre racer på oljegrusen :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schwalbe Ultremo DD 25mm
    Veloflex Corsa 25mm
    Vittoria Open Corsa SR 24mm
    Vittoria Open Pavè CG 25mm (de grønne, ja)
    Continental Grand Prix 4season 25mm

    er de jeg hadde sett etter, Lydfreak. Conti GP4000s er litt sart til grus.

    --

    11.jpg

    Jered og Ashley Gruber for Castelli: Johan Vansummeren i Arenbergskogen.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Et skikkelig flaut spørsmål, men kanskje betimelig for andre enn meg også?
    Hva skal jeg kikke etter hvis jeg skal ha meg et nytt styre som passer små hender? Når jeg ligger i bukken får jeg ikke strekt ut hendene rundt hendlene noe som er litt småkjipt!

    ps før noen begynner å vitse om størrelser så har jeg 45 i skostørrelse :rolleyes:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Se på:
    3T Ergonova
    FSA Compact
    Ritchey Curve
    Pro LT Compact

    Men la oss se hvordan styret og hendlene dine er satt opp nå.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Griff: Det holder da med en liten penefinger rundt bremsen når man er i bukken? :) Neida, men det ser ut som ergostyret du har gjør at håndbakene kommer litt lenger unna hendlene enn hvis du hadde kjørt slike styrer Valentino nevner. Jeg synes hendlene dine ser bra ut; du vil kanskje komme litt nærmere hendlene i bukken hvis du skyver dem litt ned for øvrig.

    Når det gjelder styrer: Er du en bukkehore som meg, er det kanskje betimelig med et styre med litt mer drop enn kompaktstyrene gir, men hvis du sitter i bukken mest for å tøffe deg, eller for å variere håndposisjonen din litt, er nok kompaktstyre tingen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Bukken brukes hovedsaklig v avlastning v klatring og raske utforkjøringer. Styrene som Valentino fant frem virker for meg som fornuftige alternativer. Mulig jeg går fra 44 til 42 bredde i samme slengen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Både FSA og 3T-styrene jeg nevnte er 2 cm smalere ved hendlene enn i bukken. Ganske lurt egentlig.
    Estetikeren i meg liker ikke at styret ditt er dreid så mye ned, forresten. Et bukkestyres bukk skal ikke "klatre bakover" i mine øyne.

    Jeg burde nevnt Deda RHM også. Fasongen finnes i mange prisklasser, og Zomby og jeg er helfrelste.
    Klassiker: Road Drop Bar Geometry : La Rueda Tropical
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hodet var i gang med å supplere Valentino her, ja... Kan jo mene litt mer likevel. Nå skal jeg ikke påstå at formen på bukken er mindre personlig enn verken sko eller sadel Jeg har Fidelios gamle RHM01 på 'crossen etter en hyggelig byttehandel(Han likte den ikke). Men et par ting er ganske opplagt. Slike 'ergonomiske' varianter som din låser hendene til én posisjon i bukken. Knekken flytter også hendene lengre bort fra hendlene enn rundere varianter. Jeg har hatt et Cinellistyre som lignet veldig på ditt i formen. Det ble for langt fram for meg også. Både PRO PLT compact og Deda RMH gjør at jeg rekker fint fram til hendlene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette bildet fikk meg til å tenke på John Irvings Hotel New Hampshire...

    slugger.jpg
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    I dag dukket det opp et par Look Keo Blades i posten gitt. Virker veldig bra. I tillegg en Cipollini-trøye, i helsort. Gir et veldig kvalitetsinntrykk, og sitter som et skudd. Dessuten er jeg svak for klær det står "Fatto in Italia" inni :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Da er ny krank innkjøpt. Det stod rimelig klart for meg hvor idiotisk kompaktkrank er for meg etter turen forrige torsdag på Monocen (som har 53/39 foran). Problemet er at lilleskiva på en kompaktkrank i praksis er helt ubrukelig til alt annet enn bakker. Standardkrank er rett og slett mye mer anvendelig. Og hvis man MÅ ha lette gir fordi man skal kjøre mye bakker, er det jo bare å smekke på en 12-27 bak. Noen som trenger en kompaktkrank? :rolleyes:
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Hehe standardkrank og 11-23 blir jo rimelig heftig. Ble det SR på deg? håper for guds skyld det :p

    Hva skjedde med det fine været som var forrige uke. nå er det jo full vinter igjen?

    Ellers ble elite hjula utrolig fine uten dekaler. ta den dekalelskere:p
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.553
    Antall liker
    15.796
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Da er ny krank innkjøpt. Det stod rimelig klart for meg hvor idiotisk kompaktkrank er for meg etter turen forrige torsdag på Monocen (som har 53/39 foran). Problemet er at lilleskiva på en kompaktkrank i praksis er helt ubrukelig til alt annet enn bakker. Standardkrank er rett og slett mye mer anvendelig. Og hvis man MÅ ha lette gir fordi man skal kjøre mye bakker, er det jo bare å smekke på en 12-27 bak. Noen som trenger en kompaktkrank? :rolleyes:
    Hvilken krank og BB snakker vi om?

    OU812
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Da er ny krank innkjøpt. Det stod rimelig klart for meg hvor idiotisk kompaktkrank er for meg etter turen forrige torsdag på Monocen (som har 53/39 foran). Problemet er at lilleskiva på en kompaktkrank i praksis er helt ubrukelig til alt annet enn bakker. Standardkrank er rett og slett mye mer anvendelig. Og hvis man MÅ ha lette gir fordi man skal kjøre mye bakker, er det jo bare å smekke på en 12-27 bak. Noen som trenger en kompaktkrank? :rolleyes:
    Det ser sjelden bra ut med kjedet på lilleskiva foran så sånn sett ser det bedre ut med kompaktkrank.

    Akkurat som ergo styre har noe for seg dersom en ligger mer i bukken med det styret enn et tradisjonelt styre.

    Begge deler er å betrakte som fremskritt selv om jeg til å begynne med ikke var begeistret for kompaktkrank etter å ha startet med "vanlig" krank.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eneste feilen med kompaktkrank er at storeskiva er litt liten. Å se på. Resten er preferanser. Jeg foretrekker det tette og samtidig vide giringen kompaktkranken gir, men ser også fordelene i en 50/40/30 trippelkrank, hvor man med kjedet midt på kassetten kan ha latmanns 3-girssykkel på venstre hånd.

    Ergonomiske styrer (slike som ble pushet på slutten av 90-tallet) synes jeg er fæle og uergonomiske. Da heller et grunt tradisjonelt styre. Jeg krever å kunne nå tommelspaken fra bukken, og jeg har smale nok hender til at jeg ikke trenger et dypt et. Men jeg foretrekker den samme styreformen som André Greipel og Adam Hansen, selv om sistnevntes oppsett er noe ekstremt:

    [video=youtube;hQRnii1CR9M]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hQRnii1CR9M[/video]
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Eneste feilen med kompaktkrank er at storeskiva er litt liten. Å se på.
    Der er jeg svært uenig, jaffal iht mine personlige preferanser; med kompaktkrank får man i praksis elleve gir, med mindre man er i en bakke. 34 foran er jo helt udugelig til normal bruk, for man spinner jo ut t.o.m. 34-11 rimelig kjapt på flata. Jeg kan godt tenke meg at 52/36 kan være et godt komprimiss for mange, men akkurat de krankene har jeg litt problemer med utseendet på: Store skiver og samme spider som vanlige kompaktkranker. Jeg synes for øvrig 50/34-krankene til Campa er vakre, ikke noe å si på estetikken der i gården i det hele tatt.

    Ekorre: Har vært svært nøktern, så det blir 53/39 Chorus :) 53/39 med 11-23 bak, aiai det blir godt. Mentoren sier

    woc.jpg
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Hjælpes, får med med litt epo når du kjøper den? :p
    Min spådom er innen neste vinter står det full SR på De Rosaen din
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Frister forresten å hive på campa 10 speed shiftere på cyclocrossen slik vi pratet om Fidelio.
    Har sjekket opp litt hvordan det kan løses, og det ser ut som man trenger en slik. Så skal det være relativt plug and play :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Som Coppi.

    Team_Fr_y-Bianc_118948916x9.jpg

    Håper bare at Oltre XR-rammen som Frøy-Bianchi skal bruke vil ha riktig farge, dvs. ikke mattsvart.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Det der synes jeg så veldig bra ut faktisk. Black on black Bianchi er kult så lenge det er snakk om karbonrammer imo. Men det er Shimano Di2 på den da, überugh. Å sette Shimano på en italiensk sykkel er som å sette Per Bortens underbukser på kona di.

    url.jpg

    Ekorre: Man trenger ikke EPO, man blir naturlig sterk i bena av tunge gir. Proffer og andre konkurransesyklister får trent nok uansett, og for dem er det viktigst å komme seg frem så lett som mulig, men for oss mosjonister er ikke dette et tema. Tyngre gir i bakker=sterkere ben. Alle som har syklet mye singlespeed vet dette. Det blir nok ikke SR på De Rosaen, jeg er evig Chorusmann, med mindre noen gir meg en SR-gruppe. Den dingsen du linket til synes jeg er litt uelegant. Hvis du vil ha Campaskiftere på CX'en ville jeg heller bare kjøpt en komplett Velocegruppe og smeltet om Ultegraen til fiskekroker eller noe.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bianchier skal ha Bianchifarge. Ugh.

    Vi tåler et bilde av dameutgaven av den nye Intermediatejakken til Assos, gjør vi ikke?

    3264_4.jpg
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Det gjør vi, selv om det hadde vært bedre med et bilde av kun bibs'ene.
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Ser på en kalkulator her at 39/23 vil tilsvare ca 34/20, så blir nok tungt nok :p

    Ja du har jo et poeng med å bytte hele gruppen,ser jo at det kommer på latterlige 150 pund fra shinybikes for de delene jeg trenger. Det fornuftige er jo å beholde ultegraen, men man kan jo ikke alltid være fornuftig
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Jeps, visste bildet ville bli enda bedre uten toppen!

    Bestilte en 12-27 sammen med godkranken, så hvis man skal til Frankrike og sykle er det bare å smekke på den :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo mindre enn 6 uker til Milano-Sanremo! ;) Bli med Koen de Kort (Argos-Shimano) ned Le Manie:

     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Det er Milan-San Remo, og ikke nyttårsaften, som markerer starten på året på 'årntli.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi må ikke glemme vorspielet: Strade Bianche lørdag 2/3. Garantert på en piratvideofeed nær deg.

    Det er akkurat en slik hK.434-nikkers fruen skal få, forresten.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    ..og Omloop Het Nieuwsblad i slutten av februar. Pokker heller, dette blir gøy :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Omloop ja. Regn, vind, kaldt, brostein, og herlig flamsk møkk i håret.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos møkk i håret:

    526596_593721563987325_964116987_n.jpg

    Frk. Kanibalinnen selv, Marianne Vos. Sjekk lysfallet i bildet. Praktfullt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.985
    Antall liker
    22.124
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lenge til april heller. Det er ikke lett å løpe opp Koppenberg i sykkelsko.

    tumblr_mg7ig34dAI1rga258o1_500.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Som Coppi.

    Vis vedlegget 181497

    Håper bare at Oltre XR-rammen som Frøy-Bianchi skal bruke vil ha riktig farge, dvs. ikke mattsvart.
    Helt fantastiske drakter. 'Som Coppi' er til de grader treffende. Så fine drakter ser man ikke i Pro-Tour lenger, for mye penger, for mange sponsorer, for mange farger, for mange firmalogoer. Og ja. Bianchi skal være celeste. De er flotte de svarte òg, men det er celeste som er riktig. Tullingene i Cycleurope har fortsatt ikke skjønt hvilken historisk arv de eier.

    Forøvrig ser det ut som 10-delt DA, regner med at de kommer til å kjøre 11-delt. Det burde vært Campa, men jeg synes faktisk fargen er viktigere.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En ting om Shimano, forresten. Vær litt tilbakeholdne med å kjøpe 10-delt nå. Det er et generasjonsskifte rett rundt hjørnet. DA har kommet, og de andre følger gjerne hakk i hæl. Ny generasjon innebærer dårligere tilgang på reserve- og slitedeler til den gamle. Dette er, spesielt i Norge, en massiv fordel med Shimano, å kunne svippe innom hvilken som helst sykkelbutikk og skaffe deler på dagen.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Nåja. 8-delte frikranser er enda å få taki i en mengde utvekslinger, så 10-delt blir vel lett å skaffe i framtiden også. Men skal man henge med i utstyrshysteriet og høste kred i highend-RR miljøet er det nok bare å kaste sin 10-delte utstyrsgruppe på havet og bestille 11-delt :rolleyes:

    Selv har jeg 9-delt på den relativt gamle raceren min, og det er greit på vinterstid da jeg har piggdekk på de samme felgene og mtb-utveksling. Ikke noe jeg anbefaler til alle, men til mitt beskjedne bruk av cyclocross vinterstid så holder det. Bygde meg ganske enkelt en cyclocross av en hybridramme og flyttet over utstyret fra raceren.

    Blir vel anmeldt av "motepolitiet", men her er bilde av sykkelen som ramma er tatt fra, og "hummer og kanari"-cyclocrossen.:p

    Så på bildet og ble minnet på at jeg mangler bremsehendler oppå styret, og vips er jeg en tur på ebay rikere og 160kr fattigere.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn