Diverse Svindel kjøp? Paypal

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Går du inn på selgers USAM (US Audio Mart)-profil får du denne meldingen:

Screen Shot 2015-12-22 at 10.41.42.jpg


Tror jeg ville sett andre veier.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Tusen takk for tips. Fikk en e-post her igjen hvor fyren nesten høres litt indignert ut for at jeg vil ha sikkerhet, det mener han det er han som burde kreve. Jeg dropper det.
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Jeg har en platespillerarm jeg har meldt min interesse for. Jeg tok kontakt med selger og alt var ok mht forsendelse til Norge (han skrev opprinnelig at lokal henting ville foretrekkes). Så kom natten og grunnet tidsforskjell så fikke jeg ikke kontaktet ham før dagen etter. Stusset da fordi annonsen var fjernet. Jeg kontakte ham og fikk vite at armen var solgt. Nå sier han at han ikke har fått betalt og at jeg kan kjøpe den i stedet for.

Hvor sterkt stiller jeg mht å få pengene tilbake på paypal om dette ikke er en ærlig fyr? Jeg var dum nok en gang for mange år siden å betale en arm med Western Union og det gikk ikke godt.

Jeg ser ingen "histore" på fyren på dette nettstedet.

Jeg får denne meldingen når jeg går til annonsen:

US Audio Mart America's Newest Online Hifi, Audio & Home Theater Classifieds

Mest sannsynligvis kan tonearmen du ønsker skaffes i Norge til ca samme pris ;)
De aller fleste jeg prater med finner fort ut at de som regel sparer penger ved å kjøpe i Norge.
mvh
Hifi Stasjonen
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
En av de kjente svindlerene (som gjerne opererer med firma som skal hente varene) er til stadighet på tokt som oseanograf eller dess like, og må handle inn når han er ute til sjøs. Ligg langt unna!
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Hadde ett digert forsterkersett på Finn for en stund siden. Blei kontaktet av en kar som viste seg å sitte i Thailand. Han ville betale via Paypal hvor han betalte for gebyr og valuttaskjevhet slik at jeg fikk det jeg skulle ha i Nok. Overførte pengene til min konto og snekret en diger fraktkasse og sendte den til ham, levert på under 1 uke.
Karen viste seg å være en bedriftseier som hadde en diger HiFi samling og var kjempefornøyd. Vi er fortsatt venner på Facebook så det er ikke alle som er skurker.

Får man pengene på Paypal, overfører til egen kontonr/bank og så sender så skal det vel godt gjøres at kjøpern klarer å komme seg inn i din egen bank å hente pengene tilbake. Forutsatt at du faktisk leverer det du skal og det er som beskrevet.

N
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.774
Torget vurderinger
1
Dette er fra 2011, en gjenganger.

Hi thanks for mailing back,am ok with the price and the condition,am
buying it for my holiday,because i'll be coming soon from our rig as
am a petroleum project engineer on a rig offshore,i won't be able to come for
the inspection due to the nature of my work,i would have love to call
in person but we have call restriction due to bad weather condition our satellite server has been down.
i will be paying you through PayPal,pls get back to me with your
PayPal details so i can proceed with the payment and contact the
courier agent who will come to pick it up and deliver it in my place.
Await your reply.
Luke Brown
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Har solgt en del deler, vesentlig mot gitarmiljøet, og kjøpt en del midre greier sjøl. Har ikke hatt noen problemer med PPal, men noen US kjøpere har reagert på portoen fra Norge. Registrert sending til USA koster skjorta, men det har gått greit. Problemet med PPal er at du som selger har vesentlig dårligere rettigheter enn kjøperen, dersom denne viser seg å være en krangelstaur. Kjøpers rettigheter til å klage og forlange heving og refusjon er nokså sterke.
 

Liana

Fersking
Ble medlem
18.04.2016
Innlegg
2
Antall liker
1
Jepp, da avslutter vi videre kontakt med han.
Min skepsis var sunn ja.. :)

Er det andre med lignende historier eller spørsmål, så aus på her i tråden.
Denne David Rio skulle til å kjøpe vesker av meg som skulle sendes til hans datter i Kenya. Jeg fikk en falsk epost fra Paypal, men dog ikke riktig avsenderadresse. Denne kom fra confirmationhelplinks@consultant.com. Allerede der luktet det svindel. Dessuten stod det at pengene er på sperret konto og blir frigjort i det det foreligger sporingsnummer. Jeg har nylig blitt utsatt for svindelforsøk i salg av min iPhone, kjøperen skulle ha den levert til Sverige (Stockholm) som gave til sin sønn. Vedkommende brukte også en falsk fabrikkert mail fra en kanadisk bank med samme opplegg (en slags betalingsgaranti). Jeg var jo stressa med jobb osv og dum nok til å sende telefonen, sendte inn sporingsnr og da mente de at pengene skulle være på konto innen 3-5 dager. Dette var på onsdag. Per idag er ingen penger mottatt.

Fredag kveld blir jeg kontaktet av en annen selger som fant frem til meg via sporingsnr han fikk som et eksempel fra denne påståtte kjøperen, som forsåvidt kaller seg Amodemaj Linland (fant også ut at vedkommende står på en svensk side over svindlere). Epost modemaland@gmail.com. Han skulle da også kjøpe en telefon til sin sønn, da fra den andre selgeren. Selgeren ble mistenksom og advarte meg. Jeg prøvde og å spore opp siste person som sendte noe til denne kjøperen, men sendingen var rekommandert og dermed var alt av info skjult (min var ikke det, jeg sendte som CarryOn tross i at selgeren ønsket rekommandert brev).

Lørdag morgen dro jeg på posten og leverte inn stoppkrav for å få tilbake min iPhone, så jeg slapp akkurat unna med skrekken (og nærmere 500 kr i omkostninger for først frakt og så stoppkrav) men det kunne gått mye verre. Venter nå på å få min telefon i retur.
Så vær obs på kjøpere som:
  1. Skriver engelsk
  2. Aksepterer enhver pris du setter (selv om du med vilje setter den for høyt), uten å forsøke å prute.
  3. Foreslår å betale ganske mye ekstra i frakt
  4. Ber om at varer sendes til utlandet (som regel er det snakk om gave til sønn/datter osv)
  5. Påstår å ha brukt en slags betalingsgaranti (holder tilbake penger) men der fins ingen penger i realiteten. Varen forsvinner og dermed er man blitt lurt.

Så denne David Rio er en bløffmaker!
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Dette er fra 2011, en gjenganger.

Hi thanks for mailing back,am ok with the price and the condition,am
buying it for my holiday,because i'll be coming soon from our rig as
am a petroleum project engineer on a rig offshore,i won't be able to come for
the inspection due to the nature of my work,i would have love to call
in person but we have call restriction due to bad weather condition our satellite server has been down.
i will be paying you through PayPal,pls get back to me with your
PayPal details so i can proceed with the payment and contact the
courier agent who will come to pick it up and deliver it in my place.
Await your reply.
Luke Brown
Som paypayl-selger må du alltid sørge for å ha sendingsnummer med signert underskrift ved mottak av pakke. At kjøper bruker "courier" er det samme som å fysisk gi pakken direkte til kjøper. Når de reklamerer til Paypal i ettertid, vil de alltid få refundert pengene av Paypal, da du ikke kan bevise at kjøper mottatt produktet.

I tillegg til dette gjør man lurt i skrive pinlig nøyaktig hva som selges i, tilstand, defekter og annet. Ta drøssevis av bilder, med dagens avis som beviselig dato, og skal du ta den helt ut kan du filme hele innpakkingen til du leverer pakken på postkontoret, men da skal man være noe paranoid. Bare husk at Paypal i utgangspunktet alltid vil være på kjøperens side (selv om de påstår noe annet), så du må sørge for at du kan dokumentere alt! F.eks har kjøper 180dagers reklamasjonsrett, så pass på å ta vare på kopi av kvittering og skjermbilde fra posten.no (etc etc) når pakken er utlevert i tilfelle kjøper vil prøver å svindle deg etter 160 dager.
 
Sist redigert:

Liana

Fersking
Ble medlem
18.04.2016
Innlegg
2
Antall liker
1
Dette er fra 2011, en gjenganger.

Hi thanks for mailing back,am ok with the price and the condition,am
buying it for my holiday,because i'll be coming soon from our rig as
am a petroleum project engineer on a rig offshore,i won't be able to come for
the inspection due to the nature of my work,i would have love to call
in person but we have call restriction due to bad weather condition our satellite server has been down.
i will be paying you through PayPal,pls get back to me with your
PayPal details so i can proceed with the payment and contact the
courier agent who will come to pick it up and deliver it in my place.
Await your reply.
Luke Brown
Som paypayl-selger må du alltid sørge for å ha sendingsnummer med signert underskrift ved mottak av pakke. At kjøper bruker "courier" er det samme som å fysisk gi pakken direkte til kjøper. Når de reklamerer til Paypal i ettertid, vil de alltid få refundert pengene av Paypal, da du ikke kan bevise at kjøper mottatt produktet.

I tillegg til dette gjør man lurt i skrive pinlig nøyaktig hva som selges i, tilstand, defekter og annet. Ta drøssevis av bilder, med dagens avis som beviselig dato, og skal du ta den helt ut kan du filme hele innpakkingen til du leverer pakken på postkontoret, men da skal man være noe paranoid. Bare husk at Paypal i utgangspunktet alltid vil være på kjøperens side (selv om de påstår noe annet), så du må sørge for at du kan dokumentere alt! F.eks har kjøper 180dagers reklamasjonsrett, så pass på å ta vare på kopi av kvittering og skjermbilde fra posten.no (etc etc) når pakken er utlevert i tilfelle kjøper vil prøver å svindle deg etter 160 dager.
Dette er tilfelle hvis kjøper opptrer seriøst og faktisk bruker PayPal. Se derimot opp for falske eposter som ser ut som kommer fra PayPal, og liksom opplyser om mottatt betaling. PayPal-eposter skal alltid komme fra domenenavnet PayPal, ikke fra accountant.com, consultant.com og lignende. Jeg ble nylig forsøkt svindlet av en som mente han skulle bruke PayPal men som fabrikkerte falske eposter for så å mase om når jeg fikk sendt varene til Afrika... Når han så truet med politianmeldelse konfronterte jeg han og sa at kanskje jeg skulle anmeldt han istede for den PayPal-eposten var tydelig falsk. Ikke hørt noe mer siden :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ja, man kunne sikkert hatt kurs i alle momenter ved online-svindel, så hovedregelen er å spørre andre/på forumet om det i det hele tatt er antydning om ugler i mosen.

Selv da kan du aldri garantere deg mot svindel. Kjøper kan i praksis når som helst ombestemme seg og returnere varen.

Her er en selvopplevd klassiker:

Kjøper sender "noe" tilbake til deg.

Etter at det har gått en stund, rett før varen ankommer postkontoret ditt, åpner kjøper en reklamasjonssak hos Paypal, en såkalt SNAD. (Significantly Not As Described). Dette kan du motstride (noe som koster deg paypal-gebyret om du taper saken), og det tar gjerne en god stund før Paypal kommer med en avgjørelse (som i 99.99% av alle tilfeller vil favorisere kjøper). Det er meningen at først NÅ at kjøper skal returnere varen, og når du bekrefter mottatt retur, så blir kjøpesummen inkl frakt returnert til kjøper. Har du bestridt kravet og taper, vil du i praksis tape fraktkostnader og paypal-gebyret, for det beholder de om du bestrider en sak og taper den.

Men hva skjer hvis kjøper allerede har sendt noe tilbake til deg, men ble liggende på postkontoret så lenge at det ble returnert til kjøper før du visste utfallet av reklamasjonssaken? Det som skjer da er følgende: Du må refundere beløpet til kjøper. Paypal beholder gebyret sitt, så det taper du også. Varen har blitt returnert til kjøper, så du taper varen din.

Ringer du inn til paypal og påpeker akkurat dette, at du har fulgt instruksjonen deres til punkt og prikke, at du ikke kunne ta imot en vare i retur før du visste utfallet, så spiller de bare dumme og peker på at varen har blitt returnert og at det er ditt ansvar å sørge for at pakken er deg i hende. De snakker norsk, men jeg lurer på hvilke mennesker som egentlig sitter der. Du kan ikke annet enn å tenke at disse dumme menneskene helt sikkert ikke hadde vært så dumme om de hadde blitt stilt samme spørsmål under skjerpede omstendigheter...

En annen variasjon er akkurat samme fremgangsmåte, men istedet for at originalvare blir sendt i retur, så blir det sendt noe annet...f.eks en stein.

Da skjer følgende:
1. Du henter ikke varen før utfallet i reklamasjonssaken er kjent. Pakken har blitt sendt i retur og du taper kjøpesum, frakt, gebyrer og kjøper beholder fortsatt varen. Identisk som ovenfor.

2. Du biter i det sure eplet og henter pakken på postkontoret. Selv om du ikke vet utfallet av reklamasjonssaken, så vet du at det mest sannsynligvis går i kjøper sin favør og du fort kan ende opp med scenario 1) hvor du taper "alt".

2a. Du tar med deg pakken hjem, åpner den og finner ut at det er en stein istedet for originalvaren. Du rapporterer til Paypal, men igjen vil avgjørelsen være til kjøpers fordel. I praksis skjer det samme som i 1).

2b. Du stikker innom lensmannen på veien bort og får med deg en politibetjent til postkontoret. Vel framme på postkontoret tar du fram et profft videokamera som filmer knivskarpt i 4K, du får filmet både konstabelen og får med hans ansikt tydelig, du filmer også ID'en hans og politibeviset hans. Så filmer du hentelappen slik at trackingnummer og alt vises klart. På postkontoret henter de pakken fram, og du filmer nøye over pakken slik at du får med deg alle detaljer fra alle mulige vinkler. Så spør du han/hun på postkontoret om å åpne pakken mens du filmer (dette sier de nok ikke nei takk til all den tid du har en politibetjent). Pakken viser seg å inneholde ein stein og ikke forsterkeren du solgte! Men heldigvis har du filmet hele seansen i *en* tagning, og du får et offisielt dokument fra lensmassen hvor politibetjenten kan bevitne hendelsen. Paypal snur i saken og går nå etter kjøperen som hele tiden har prøvd å svindle deg.


Nå er jo 2b helt urealistisk, så man er stuck med 2a. Det betyr at man IKKE kan gardere seg 100% mot Paypal-svindel uansett hvor nøye man er. Er kjøperen utspekulert nok, så blir du til slutt svindlet. Du skal ha svært sterke indisier på at du er i ferd med å bli svindlet for at en politibetjent går med på å bli med deg ned på posten, og tenk så flaut det blir hvis det viser seg at du ikke ble svindlet likevel?


Så kan det jo hende at kjøperen returnerer samme vare, men ikke identisk vare som det du sendte: Deler kan mangle, han har selv ødelagt varen men sender istedet i retur, eller at det rett og slett er "samme" vare med ikke fysisk samme varen, du du blir sendt er noe gammalt defekt ræl som har har byttet ut med din vare. etc etc.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hold da op...
Jeg havde egentligt tænkt at sælge noget gammelt foto udstyr på Ebay på et tidspunkt, men sidder og får kolde fødder..

Nu er der jo masse salg der fungerer helt ok. Hvordan sikre sig bedst muligt som sælger da? Bruge de samme regler som gælder for køb på Ebay? Se efter købers gennemførte handler, undgå visse lande? (Og ta pengene ud fra Paypal så snart man kan - det har jeg forstået.)
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har handlet masse mer eller mindre dyre ting fra verlden over. Og jeg liker ikke snakke i telefon, men har gjort en hel del handel hos mig og hos andre, foretrekker treffe mennesker jeg handler med viss det går.

Som kjøper er det ikke så vanskeligt at spøre vor di bor, og telefonnr. Viss di ikke ens vil gi adress, så er det om ikke ant mye rart.
Det går at spørre dem om hvor di kjøpt varen, og i neste mail spørre vem handlere di kjøpt den av.

Jeg har selv sjekket adress og telefonnr til autoriserte handlere og spørt om di solgt en viss produkt med serienr, da jeg har vannskelig att stole på folk. Det har som regel fungert. Di som svindler velger helst di som er ikke klarer vente og som ikke steller vannsklige spørsmål.

Viss en vare er ny/ eller di er første eiere og man etter det spørr om serienr og sjekker det og di prøver førklare seg med at di har pakket ned varen eller di faktiskt er 2e 3e eier så begynner det lukte vondt synes jeg.

Jeg var med en gang der selger sa han hadde pakket ned højtalere på grund av flytt der det sluttet med at han pakket opp varen, fotograferte den med et papir bredved der mitt navn stod på den og dagens dato. Dette i tillegg til at jeg fikk vite var han hade kjøpt den og sjekket med handleren at di faktiskt hade solgt varen der. Selger syntes jeg var meget omstendig, men da fikk han og solgt noe som var vannsklig at selge der han bodde i USA og sendt til EU
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
På ebay går først 10% til ebay, så av hele summen går vel 4% til paypal. Rundt regnet har du 86%, og sikkert rett over 80 et sted etter valutaomregning og annet er tatt med.

Regnestykket blir noenlunde: Kan du selge utstyret i Norge til 80% av det du får på Ebay? Hvis ja, så selger du det i Norge.

Får du solgt det til 70% av det du får på Ebay? Tja, du er kanskje villig til å gi slipp på 10% for å sikre deg.

Først ved 60% bør man begynne veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Unngår man Ebay og kun bruker Paypal, blir regnestykket selvsagt annerledes.

Husk at bruker man kun Paypal, er kjøper faktisk bedre beskyttet. På ebay kan man vise til bilder i annonsen etc, og jeg tror ikke kjøperen har 180dager på seg til å reklamere. Noen ganger vil man få tilbud av kjøpere på å kjøpe varen litt rimeligere mot at man gjør transaksjonen kun via Paypal. Dette er ikke et tegn på at noen vil svindle deg, men stort sett fordi alle vet at alle syns det er megakjipt å måtte betale 10% av kjøpesummen til ebay. Selger man vare billigere men ender opp med å sitte igjen med det samme, så er dette en løsning så lenge man er nøye på dokumentasjonen.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei mange av di jeg har handlet med har hatt som krav at man har gjort 10affærer tidligere, salg eller kjøp og har 100%

Jeg har en meget stor faan av Linn, og det finnes lite at kjøpe i Norge og Sverige, tidligere når jeg bodde i sverige pre 2010 så handlet jeg ofte på ebay og dyre ting fra Storbritanien, da såg jeg og på, vad er det di har solgt før, og vad sleger di nå. Visse er nermest proff selgere og di har kansje 10-20 dyre hifi ting, eller 10-20 dyre musikinstrument. Viss di da i tillegg har en del rimligere ting som frimerker, brukte klær, og lignende.
Har di da bare 1-2 eller til og med ikke en eneste tilbake melding på dyrere affærer som disse hifi/musikinstrument/fotoutstyr di nå selgerer dette og risiko før svindel. Det er og rart når di setter omtrent samme pris på alle tingene, selv om det er forskjellig alder merker og så videre på tingene.

Hold da op...
Jeg havde egentligt tænkt at sælge noget gammelt foto udstyr på Ebay på et tidspunkt, men sidder og får kolde fødder..

Nu er der jo masse salg der fungerer helt ok. Hvordan sikre sig bedst muligt som sælger da? Bruge de samme regler som gælder for køb på Ebay? Se efter købers gennemførte handler, undgå visse lande? (Og ta pengene ud fra Paypal så snart man kan - det har jeg forstået.)
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
På ebay går først 10% til ebay, så av hele summen går vel 4% til paypal. Rundt regnet har du 86%, og sikkert rett over 80 et sted etter valutaomregning og annet er tatt med.

Regnestykket blir noenlunde: Kan du selge utstyret i Norge til 80% av det du får på Ebay? Hvis ja, så selger du det i Norge.

Får du solgt det til 70% av det du får på Ebay? Tja, du er kanskje villig til å gi slipp på 10% for å sikre deg.

Først ved 60% bør man begynne veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Unngår man Ebay og kun bruker Paypal, blir regnestykket selvsagt annerledes.

Husk at bruker man kun Paypal, er kjøper faktisk bedre beskyttet. På ebay kan man vise til bilder i annonsen etc, og jeg tror ikke kjøperen har 180dager på seg til å reklamere. Noen ganger vil man få tilbud av kjøpere på å kjøpe varen litt rimeligere mot at man gjør transaksjonen kun via Paypal. Dette er ikke et tegn på at noen vil svindle deg, men stort sett fordi alle vet at alle syns det er megakjipt å måtte betale 10% av kjøpesummen til ebay. Selger man vare billigere men ender opp med å sitte igjen med det samme, så er detteen løsning så lenge man er nøye på dokumentasjonen.
Jeg vet di som tatt et fly og kjøpt et eller ant og tatt flyet hjem. Viss du kjøper noe før 50k og noen hundringser i frakt så kan du gå en del pluss selv om man må ta en taxi eller leie bil. Spesiellt Tyskland og storbritanien kan vare steder det er verdt at ta en tur til, spesiellt di som ikke i det heletatt assepterer at sende ting utenlands. Du må bare tenke på vor du gjør affær, i kansje Rio i favelan er et dårligt sted...

Eller kansje man får ta ferie sammtidigt,
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
kjøper gjerne en CD eller to og betaler igjennom paypal, men aldri i livet om jeg hadde turt å solgt dyrere hifi gjennom paypal..never ever
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg vet di som tatt et fly og kjøpt et eller ant og tatt flyet hjem. Viss du kjøper noe før 50k og noen hundringser i frakt så kan du gå en del pluss selv om man må ta en taxi eller leie bil. Spesiellt Tyskland og storbritanien kan vare steder det er verdt at ta en tur til, spesiellt di som ikke i det heletatt assepterer at sende ting utenlands. Du må bare tenke på vor du gjør affær, i kansje Rio i favelan er et dårligt sted...

Eller kansje man får ta ferie sammtidigt,
Ja, det er som sagt mange momenter og flere måter å gjøre det på. Men i hovedsak var mitt forrige innlegg rettet mot den risikoen man løper som selger. Er man kjøper og betaler med Paypal som er knyttet opp mott kredittkortet ditt, er det nesten ikke grenser for hva man er beskyttet mot.
 
Topp Bunn