Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sven jeg syntes det var bedre sidst jeg var hos dig end i går. Eller var det bare musikmaterialet ? Min konverter er altså ikke faset forkert . Så da Elling bad om at vi lavede om på fasen blev det faktiskt forkert og derfor den lød tynd.
    Det spiller sindsygt godt lige nu. Jeg har trimmet diffuserne og fin indstillet højtalerne. De var lidt længere afstand til forvæggen samt du sad bedre.
    Musikmaterialet var utroligt krævende. The Dorian Collection sampler III var det.
    Nu er der meget fin dybde og rum. Jeg har lige siddet og nydt Hans Theessin med "Slow Train". Jeg har aldrig hørt den så godt. Flot dybde.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ser bra ut Sven, det har hänt mycket på kort tid. Det skall bli kul när du ställt in v-4:eek:r och V-6 vad du tycker. Har du laddat ner frekvens-svepet från Svanås hemsida? Tror dom är från 20-100 hz.Det går att ställa in dom om man tar sina problemfrekvenser och kör på repeat och ställer in dem m hörseln, men det bästa är väl att mäta sig fram. Gott nytt wing-år önskar Krelle
    Jeg skal iaften have målt lytterummet og der skal justeres på V4 og V6 erne. Det bliver spændende.
    Jeg har placeret to V-vinger bag lyttepladsen som du foreslog og det er bestemt et løft. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare et spørsmål Sven,

    Ser på den grafen (Pdf filen ) du la ut i innlegg 74. Der har du det litt opp og ned i bassen. med bunnen på 63hz og to topper på hver side på etter hva jeg kan se 40hzca og 100hz ca. på den andre siden av 100 så faller det med en del db igjen, men ikke slik som på 63hz.

    Synes du ikke at det blir noe basstungt og ville det ikke vert ønskelig å senke de to toppene. Du har 12db og 15db nivåforskjell på hver side av 63hz?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Bare et spørsmål Sven,

    Ser på den grafen (Pdf filen ) du la ut i innlegg 74. Der har du det litt opp og ned i bassen. med bunnen på 63hz og to topper på hver side på etter hva jeg kan se 40hzca og 100hz ca. på den andre siden av 100 så faller det med en del db igjen, men ikke slik som på 63hz.

    Synes du ikke at det blir noe basstungt og ville det ikke vert ønskelig å senke de to toppene. Du har 12db og 15db nivåforskjell på hver side av 63hz?
    Fint med spørgsmål! :)
    Det virker ikke bastungt på nogen måde. Men den spids ved 40 hz skal ned. Jeg har efter målingen flyttet de 4 stk. Svanø V4 og V6 samt manuelt justeret V4 til 40 Hz. Nu må vi se hvad målingen siger iaften.

    I billede 3, som er de gamle højtalere med samme basenheder og ca. placering er der også problem med 40 hz samt 70 hz. Der er et dyk ved 50 - 63 hz og 125 hz.

    I billede 4, som nu er med min tilkomne subwoofer, går spidsen ved 40 hz igen; men spidsen ved 70 hz er væk. Samt dykket ved 50-63 hz er også væk.
    Efter flytning af Svanø SMT V4 og V6 blev lyden bedre. Men selv om de ikke er justeret, er det jo så en pladeabsorbent og vil påvirke lyden.
    Tidligerekunne jeg godt have et problem med, at den dybe bas kunne virke voldsom, men det føler jeg ikke mere.
    Jeg glæder mig vildt meget til at få problemet løst.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare et spørsmål Sven,

    Ser på den grafen (Pdf filen ) du la ut i innlegg 74. Der har du det litt opp og ned i bassen. med bunnen på 63hz og to topper på hver side på etter hva jeg kan se 40hzca og 100hz ca. på den andre siden av 100 så faller det med en del db igjen, men ikke slik som på 63hz.

    Synes du ikke at det blir noe basstungt og ville det ikke vert ønskelig å senke de to toppene. Du har 12db og 15db nivåforskjell på hver side av 63hz?
    Fint med spørgsmål! :)
    Det virker ikke bastungt på nogen måde. Men den spids ved 40 hz skal ned. Jeg har efter målingen flyttet de 4 stk. Svanø V4 og V6 samt manuelt justeret V4 til 40 Hz. Nu må vi se hvad målingen siger iaften.

    I billede 3, som er de gamle højtalere med samme basenheder og ca. placering er der også problem med 40 hz samt 70 hz. Der er et dyk ved 50 - 63 hz og 125 hz.

    I billede 4, som nu er med min subwoofer, går spidsen ved 40 hz igen men spidsen ved 70 hz er væk. Samt dykket ved 50-63 hz er også væk.
    Efter flytning af Svanø SMT V4 og V6 blev lyden bedre. Men selv om de ikke er justeret, er det jo så en pladeabsorbent og vil påvirke lyden.
    Jeg glæder mig vildt meget til at få problemet løst.

    Ok, du legger ut bilde av målingene regner jeg med... Bruker du bare diffusjon eller er det mye absobsjon i rommet ditt?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har jo brugt og bruger absorbation i rummet, men det er jeg på vej væk fra. Det er ikke vejen at gå, mener jeg idag.
    Jeg har i loftet monteret 22 mm. Rockfon Sonar, der fjernede den rungende lyd i rummet samt på frontvæggen under vinduerne. Der står nu Pap-vinger foran, som er meget bedre. Loftet skal udrustes med Pap-vinger og jeg vil nok sætte dem lige under Rockfonpladerne i loftet.
    Fra tidligere nr. 57 kan man læse et akustisk tiltag jeg fandt på.

    "Det bagerste af lytterummet.
    Der er et klædeskab, som er udvalgt, fordi det har disse skrå lameller.
    Der var en forfærdelig rungende lyd, på grund af det lille indhak. Vægge for tæt på. Det måtte der gøres noget ved. Et klædeskab blev indkøbt. Klædeskabet har jeg fjernet bagpladen. Jeg ville først bore en masse huller; men det blev for møjsommeligt. Så bagpladen røg af. Der er sat en 10 cm. Rockwool plader af typen Silk imellem skab og bagvæg. Rockwool Silk har trukket en slags strømpe udover rockwoolen, for at holde de skadelige partikler inde.
    Imellem skabet og væggen på begge sider, er der montert samme 10 cm. tykke Rockwool Silk. Det giver 60 cm. i dybden. på 4 meter x 0,1. Jeg mener det må være godt for også at dæmpe bassen."
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg fik ikke gemt målinger igår. Desværre. Men der tages nye senere.
    Men flytningen af V4 og V6 samt delvis flytning af reol gav nogle andre målinger. Nu var det nede på + - 7; hvor det før havde været på + - 10 db.
    Problemet er ved omkring 40 hz. Jeg afspillede en 40 hz. tone og det forbløffede mig. Den var høj i venstre side forest i rummet (hjørnet) og en meter frem i ørehøjde. Samt en meter op og ned. Jeg tror, det skyldes et samspil med, at der kun er 2,43 meter til loftet?
    Venstre side er der den længste væg og for enden her foran klædeskabet er der også en kraftig 40 hz tone. Det er her der er brugt Rockwool Sink, som tager den rungende lyd, men ikke gør noget ved 40 hz. Måske skulle jeg fjerne klædeskabet og gøre noget helt andet der.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Luk op ud til garagen :)
    Det har jeg faktisk tænkt på. Men så skulle der isoleres grundigt derude.
    Mere realistisk kunne være at bygge en Helmholtzresonator specielt til indhakket ved klædeskab; men måske har det ikke betydning, hvis det kun er der. Jeg vil dog tro, at Hgelmholtzresonator hhhhh
    Helmholtzresonator Helmholtzresonator
     

    krelle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    59
    Antall liker
    37
    Det taket var något nytt! Ser att de använder S-vingar på sidorna:).

    Mvh Krelle
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Har du aldri vurdert en DSP løsning i tillegg til akustikkbehandlingen du har gjort ?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har du aldri vurdert en DSP løsning i tillegg til akustikkbehandlingen du har gjort ?
    Nej, det har jeg ikke. Jeg har altid syntes jeg har haft en god frekvensgang, hvor det har været nemt at følge bassen, her i rummet. Fik målt mine gamle højtalere til at gå fra 10 hz til deropad. Det var nærfelt.
    Jeg havde besøg af Daniel, der tilbød mig at måle mit rum med XTZ Room Analyzer. Der var ingen anmærkninger, hvor den foreslog ting at gøre.
    Jeg købte disse V4 og V6 og så medfulgte der XTZ Room Analyzer PRO.
    Frekvensganger er nu + - 7 db og jeg vil gerne have den længere ned. Uden subwoofer er det lidt være. 60 hz er klart den bedste delfrekvens at dele ved.
    Nu må jeg se hvad der sker. Jeg skal have omplaceret noget, der skal ud af rummet tilfebruar, hvilket giver mig bedre mulighed for at optimere rummet til musik. Der kommer jo også 6 stk. V-vinger. Måske skal der flyttes på V4 og V6 erne.
    Jeg placere en papvinge ovenpå en V6 i venstre side og de gav en mindre hævning ved 16 hz. Altså modvirkede et lille dyk. Men det var tydeligt hørbart, at ved gengivelse af en trommesole var det bare så meget bedre.
    En langt svar på et enkelt spørgsmål. Jeg håber en dag at kunne låne noget, så det kan afprøves. :)
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.


    Jeg har læst mange steder, at det ikke er godt at regulere EQ. Her er et sted fra http://www.bgcorp.com/PDFs/Better bass through multiple subwoofers.pdf


    "There is another problem with electronic room EQ. The bass that we hear in the room is a combination of direct sound from the subwoofer and room resonance modes. When EQ is applied to reduce a peak that is created by a room mode, it actually does not affect that mode. The room will keep resonating on this mode. We simply reduce the original incoming signal so that the combined subwoofer+room signal stays more or less balanced. The problem here is that the room mode with its high Q and longer decay would mask and smear bass details. The more room modes we have, the less accurate would be the bass.
    This is not all. Yet another potential problem exists when EQ is applied to fix response dips. Most of us know that this could lead to dynamic range reduction at best or amp clipping and even to a woofer failure. A response dip that is associated with room modal null is simply impossible to eliminate using EQ. As noted above, EQ does not affect room modes and if a room mode has a null in a particular spot it will stay a null regardless of how much power we put into a sub. The effect of signal level boost in this frequency range would be minimal. Yet we would stress the amp and the woofer leading to clipping without noticeable output increase. Bottom line:, do not try to fix response dips by EQ boost!"
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
    Tak for dit svar. Jeg har ikke erfaring med DSP.

    Jeg mener der skal arbejdes med de ting der kan gøres først i rummet, før evt. digital korrektion. Jeg har nogle tanker med forbedringer i rummet, der skal forsøges.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg kan godt lide dette uddrag fra RealTraps - Bass Waves in the Control Room

    "It is always difficult to evaluate these large, low bass waves as they flow through a room, adding and canceling themselves. But the same thing that makes them so problematic - their physical size - is also what gives them such impact and makes them so much fun to hear. And they can be tamed: As long as you keep in mind that they are bigger than you are - much bigger - you can outwit them if you try. Top

    Happy wave-catching!
    Wes Lachot
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har du aldri vurdert en DSP løsning i tillegg til akustikkbehandlingen du har gjort ?
    Hvad har du af erfaringer med DSP?
    Jeg google lidt om emnet og fandt denne DSPeaker Anti-Mode™ 8033 til at korrigere bassen.
    Men den lyd jeg har idag er bare så god, og jeg ønsker ikke at gå tre skridt frem og to tilbage; hvis jeg kan vælge kun at gå frem. At det måske så tager lidt ekstra tid er ok, da selve processen osse er vigtig.
    Jeg må også lige understrege at lyden idag er meget fin og kun fordi jeg har hørt, hvad de diffusere gør med lyden, vil jeg pt. fortsætte jagten på den sublime lyd. Fordi de giver så meget. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
    Det er helt riktig!

    Det er dog mulighet å EQ`e om du har noen dipper også men dette krever dessto mer av ampen og bør gjennomføres med forsiktighet, jeg har forøvrig en kraftig dipp på 48khz, den har jeg boostet noen få db.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er vel ingen som booster diper med DSP? Det vanlige er vel å ta toppene og tune utifra dalene for å minske effekten av dem?
    Det er helt riktig!

    Det er dog mulighet å EQ`e om du har noen dipper også men dette krever dessto mer av ampen og bør gjennomføres med forsiktighet, jeg har forøvrig en kraftig dipp på 48khz, den har jeg boostet noen få db.
    Er det for bikkjas del? :D

    Skal man løftet diper med utfasing trengs det jo kjapt "uendelig" med forsterkerkraft og membranareale.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0991.jpg



    Jeg skulle jo lige prøve, at sætte en diffusere, som er lavet færdig, på det tomme flade stykke. Ville det påvirke lyden var jo grunden? Det kunne det og lyden blev lige en tand mere fri. Der er også lidt mere højt til loftet. Og det er kun i venstre side.
    Det var i fredags jeg gjorde det og det blev fulgt op af måling. Der er et fald på 5 db fra 39 hz til 20 hz derefter er faldet lidt mere.
    Når den Pap-vinge placeres i hjørnet bliver 16 hz. løftet med ca. 4-5 db. Lidt sjovt det med at måle.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0996.jpg



    Et billede af mit lytterum med front væggen. Jeg har flyttet så meget væk af anlægget for at få bedre lyd. Subben står så tilbage mægtig som den er. Akustisk ikke det bedste sted, men den fungere bare optimalt der.
    Der står 4 stk Svanø Smt Pap-vinger. En V-6 er i hvert hjørne og der er to v-4 er i venstre side.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg skal jo nok lige prøve at erstatte disse Pap-vinger med V-vinger, når jeg modtager de 6 stk. jeg har bestilt, på frontvæggen. Jeg regner med, at det er dynamiken, der bliver endnu bedre. Det er sådan jeg husker det, fordi jeg prøvede med de to første V-vinger at sætte der. Men Pap-vingerne får nok lov at blive, selvom de skulle have været brugt i loftet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg læste noget interessant, som Andreas Nordenstam skrev om i tråden om dæmpede lytterum.

    "Refleksjoner skrått bakfra i det horisontale plan hari forsøk vist seg å ha den mest gunstige påvirkningen på "listenerenvelopment factor". På en måte kan det sies at rommet da har innebyggetsurround. Følgeliger det først og fremst en respons egnet for stereo, ikke 5.1/7.1 kilder. Det ikke være ~20ms tidsspenn heller. I mindre rom hvor 20ms ikke er fysisk muligtager man hva man haver. Om det er ønskelig med en mer intim lyd er detingenting i veien for å ha bevisst gå inn for kraftigere og tidligererefleksjoner.


    Krelle viste et billede fra sit eget lytterum, som er på side 2 billede 22
    og Gurkans osse på side 2 billede 32.

    Samt Matts Odemalm fra SMT, Svanø, skriver et sted


    "Att placera högtalaren mellan 20-30cm från sidodiffusorn samt att placerakonkava diffusormoduler bakom sweetspot, blir mer och mer vanligt i dededikerade rumme (level2 och 3) detta eftersom högtalarna försvinner bådevisuellt i rummet och ur ljudbilden, samtidigt som en mer widescreen och 3Dljudbild uppstår
    (Kan jämföras med en passiv variant av Super Stereo)

    Att level 3 rummen fått så stor uppmärksamhet beror ju på att allaovanstående parametrar är maximerade på ett sätt som ingen byggt inspelningsoch lyssningsrum tidigare
    Väggar och tak försvinner akustiskt (rummet uppfatts som ett betydligt störrerum) samtidigt som diffusorernas avklingning är anpassad för hjärnansprocesstid
    Detta innebär förenklat att inspelninglokalens efterklang ej blandar sig medlevel 3 rummets diffuserande ljudfält (Att lyssna på ex MA inspelningar i dessarum är något alldeles extra)
    Svanå Filosofin utmynnar också i att man ska kunna spela in och upp enmusikhändelse i ett level 3 rum med minimal rums påverkan
    Visuellt har level 2 och 3 rummen utformats ihop med beställaren och endast ettfåtal har valt att dölja diffusor modulerna eftersom de visuellt förflyttarlyssnaren till en konsertsal kyrka mm som förhöjer upplevelsen".

    Et andet sted læste jeg om surround gengivelse, at det var meget vigtigt, ikke at bruge surround højtalerne ved 90 grader, men det var meget bedre ved 110 grader grundet rum fornemmelsen. Her kan jeg ikke lioe finde tilbage til kilden, men det var et mere teknisk beskrivelse.


    Det giver jo unægtelig lyst til at prøve at sætte sine diffusere i et cirkelslag delvist. Lyd skråt bagfra er åbenbart meget vigtig.
    Det må jo prøves!



     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har selv simulert meg til en liknende løsning.
    Hvis man får til å styre refleksjoner fra bakveggen ut til sideveggen som igjen sender refleksjonene inn til lytteposisjonen skrått bakfra får man enda større effekt. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har selv simulert meg til en liknende løsning.
    Hvis man får til å styre refleksjoner fra bakveggen ut til sideveggen som igjen sender refleksjonene inn til lytteposisjonen skrått bakfra får man enda større effekt. :)
    Tak for svaret! :)

    Problemet er bare, at der går så mange til af diffusere. Men de gør så meget godt for lyden. Har du erfaring med diffusere i loftet?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0937.jpg


    Hofa diffusere på bagvæggen. Det er et tidligere billede, hvor der står en SMT V-6 under diffuserene.


    DSCN1000.jpg


    Nu opstillet med Svanø SMT diffusere. I midten er der tre faste diffusere. 2 stk. V-vinger og en Pap-vinge. de er flankeret af to Pap-vinger, der er opstilet på højtalere standere som forsøg. De to Pap-vinger til højre mangler lidt lister.

    De tre vinger i midten har stået der nogen tid og de var bestemt en forbedring. Derfor blev de også stående.
    Men de to mobile Pap-vinger forbedrede lyden ydeligere med at der blev mere ro på. Der var samtidig en forbedring af dynamiken, så det gør ikke musiken tam. Man sidder med ro bagtil, der dog ikke er et sort hul, men der er sådan lidt hulevirkning på en god måde. Der er lyd bagfra igen på en god måde.
    Jeg prøvede at fjerne de to igen, og det var mere uroligt at høre på. Så de kom tilbage igen.
    Pap-vingerne er forholds billige og i forhold til hvad andre forbedringer koster inden for hi-fi, er det billigt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har selv simulert meg til en liknende løsning.
    Hvis man får til å styre refleksjoner fra bakveggen ut til sideveggen som igjen sender refleksjonene inn til lytteposisjonen skrått bakfra får man enda større effekt. :)
    Tak for svaret! :)

    Problemet er bare, at der går så mange til af diffusere. Men de gør så meget godt for lyden. Har du erfaring med diffusere i loftet?
    Nei, jeg har ingen erfaringer med å diffusere taket, men kommer til å forsøke etterhvert.

    Tror man helt klart kan få til noe godt med diffusorer i taket, men min mening er at de bør plasseres bak lytteposisjon og ikke spre lyden forover til lytteposisjon, men inn til sidene. Førsterefleksjonene i taket ville jeg ha dempet. Da tror jeg illusjonen om høy takhøyde vil bli størst.:)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har selv simulert meg til en liknende løsning.
    Hvis man får til å styre refleksjoner fra bakveggen ut til sideveggen som igjen sender refleksjonene inn til lytteposisjonen skrått bakfra får man enda større effekt. :)
    Tak for svaret! :)

    Problemet er bare, at der går så mange til af diffusere. Men de gør så meget godt for lyden. Har du erfaring med diffusere i loftet?
    Nei, jeg har ingen erfaringer med å diffusere taket, men kommer til å forsøke etterhvert.

    Tror man helt klart kan få til noe godt med diffusorer i taket, men min mening er at de bør plasseres bak lytteposisjon og ikke spre lyden forover til lytteposisjon, men inn til sidene. Førsterefleksjonene i taket ville jeg ha dempet. Da tror jeg illusjonen om høy takhøyde vil bli størst.:)
    Jeg har fået et tip fra en jeg kender, der selv har sat diffusere op i loftet, med at sætte op over lytteplaceringen og over højtalerne. Og så lidt imellem. Grundet det er den største reflekterende flade. Det skulle være et anlægstransformerende skridt at tage.
     

    krelle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    59
    Antall liker
    37
    Har selv simulert meg til en liknende løsning.
    Hvis man får til å styre refleksjoner fra bakveggen ut til sideveggen som igjen sender refleksjonene inn til lytteposisjonen skrått bakfra får man enda større effekt. :)
    Tak for svaret! :)

    Problemet er bare, at der går så mange til af diffusere. Men de gør så meget godt for lyden. Har du erfaring med diffusere i loftet?
    Hej igen, det börjar bli mycket vingar nu, det ser bra ut Sven! Vad gäller taket så kommer en bild på mitt gamla tak som såg ut såhär med en del dämpat och lite diffusering. Efter att jag bytt till full diffusering med pappvingarna så blev effekten nästan som att taket försvinner. Första reflex i tak är den viktigaste att diffusera, där hör man verkligen effekten mest. Jag kan bara rekommendera att diffusera hela taket, det är som sagt en stor yta att täcka men effekten är oxå stor. En bild på mitt gamla tak:

    image.jpg


    Mvh Krelle
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Krelle

    Tak for dit indlæg. Jeg er spændt på at høre virkningen, men jeg har bestilt lidt Pap-vinger og 6 stk. V-vinger. Når de kommer hjem, skal jeg igang med at sætte dem op. Jeg har købt lidt vinkelbeslag. Jeg har tænkt mig at gøre som på billedet!


    DSC00314_zps5160a589.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    V-vingerne skulle gå helt ned til 200 hz, ifølge Matts fra SMT:

    "En enstaka V vinge (eller flower vinge ) tids diffuserar ned till 200 hz och ställs de på rad efter varandra längs en vägg
    vvvvvvvvv
    så skapas en helmholtz absorbtion mellan 125 -200 hz i volymen mellan
    dem"

    Der er vel grund nok til jeg glæder mig til næste sending fra SMT. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg læste noget interessant igen, som Andreas Nordenstam skrev om i tråden om dæmpede lytterum. Her lidt mere uddybende.

    "Neste gang du er i ekkofritt: prøv å ta med noen diffusere og sett dem i ørehøye på ca +-110 grader i forhold til midtaksen. Der surround høytalere befinner seg i standard 5.1 oppsett. Se om du kan få plassert dem så ekkoene fra diffuserne kommer 15-25 millisek etter direktelyden.
    Har vært gjort en hel del forskning på refleksjoner i ekkofri rom. Mange vil oppleve ekkofritt + noen refleksjoner som klarere, tydelige og mer definert enn bare ekkofritt. Alle refleksjoner er ikke nødvendigvis destruktive."

    Jeg håber det er Ok jeg bruger det. Jeg har skrevet til Nordenstam.
    Lidt upraktisk foran døren, men lyden er bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn