Nu synes jeg man skal slappe lidt af , kan en anlæg ikke spille uden det nærmest foregå i et lyddødt rum, så vil jeg mene at det er på tide at begynder forfra, for så er der noget alvorligt galt med outputtet fra det anlæg, outputtet fra anlægget ændre sig jo ikke fordi man plaster stuen til med lyddæmpning, men typisk kan rumtuning kamuflerer fejl fra basreflex (ukontrolleret bas) skrigende diskant, rodet perspektiv osv.
Men at det er også rummets skyld er jo en tit brugt undskyldning, og typisk absolut nummer et undskyldning fra high-end fabrikanterne på udstilinger og ved demonstrationer når lyden ikke lige er som den skal være.
Dermed siger jeg ikke at rumtuning er overflødig, men at der skal kunne spilles uden special rumtuning, rumtuning bør give en større præcision i lyden og evt i stereoperspektivet. Jeg har selv rumtuning , men kan udmærket pille det hele ned, og anlægget spiller ligeså godt, bare i en anden akustik som er lidt mere livlig, og det er der faktisk nogle som foretrækker.
Og dette har helt sikkert ikke noget gøre med om der kan høres forskel på kabler eller ikke, for det drejer sig udelukkende om anlæggets grundlæggende kvaliteter.
Jeg har selv været i tvivl om hvor meget rumtuning jeg skulle bruge, men har valgt rumtuning efter Dead-end Live-end princippet. fordi det harmonerer godt med hvordan stereo virker.