Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Propagatio fidei , utbredelse av troen , er det kabeltilhengerne som bedriver.
    De andre prøver bare å opplyse litt .


    Hvorfor henter ikke DU den millionen ?
    Jeg trenger da ikke den millionen for å vite at jeg hører ganske så bra! :)
    Hvorfor svarer du ikke? Hva er det som driver deg og andre til å drive slik misjonering?
    Jeg har ALDRI anbefalt et produkt uten å si at det MÅ testes hos deg, i din stue. Jeg har opplevd altfor mye rart innen hifi til at jeg klarer å ta denne bastante holdningen ovenfor andre. Men dere må gjerne gjøre det, men ikke forvent at dere ikke får kritikk for det.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Å Faen , er det promillegrense på skriving , 0,2 ? :)

    Kan vi ikke innføre sertifisering for å uttale seg i en kabel debatt. Her kan dere ta sertifikatet, det er gull som gjelder :)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/73213-golden-ear-test.html
    Det sertifikatet tror jeg endel hadde mistet pga skriving i påvirket tilstand.:cool:
    Virker ikke sånn ;). Men hvis E.I.A. får gehør for dette hersens sertifikatet sitt, er det ikke godt å si hva som skjer. Hehe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.875
    Antall liker
    36.037
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke at hifisentralen godtar flere kabeldebatter, da det ikke er rom her inne for faktisk å si at jo, jeg hører forskjell på kabler. Så blir vi henvist til Rudi og hans million, eller alskens hersketeknikker som er ment å undergrave og begrave den aktuelle bruker som påstår slike uhyrlige ting som forskjell i kabler...
    Noch einmal: Jeg skriver igjen og igjen at det er forskjell på kabler. Målbare, teoretisk forståelige, og av og til hørbare forskjeller. Når de reelle forskjellene blir hørbare demonstrerer det som regel svakheter ved apparatene i hver ende av ledningsstumpen. Høy utgangsimpedans, jordstøy, marginal stabilitet - you name it. Et anlegg som "avslører kabelforskjeller" er absolutt ikke noe å skryte av.

    Jeg må likevel innrømme at jeg har greid å fremprovosere hørbare forskjeller mellom signalkabler i mitt eget anlegg, men jeg måtte bruke tre meter ubalansert mikrofonkabel med forholdsvis høy kapasitans som RCA signalkabel for å få det til. Med de vanlige 0,6 m med noenlunde normale elektriske egenskaper er det ingen forskjeller å høre, hos meg, med mine ører, osv. De forskjellene som oppstår er også såpass trivielle at de kan gjenskapes med en håndfull motstander, kondensatorer og spoler til noen ti-kroninger, eller med noen enkle grep på en eq-boks.

    Jeg forstår jo at det er mer komfortabelt å argumentere mot en stråmann med synspunkter ingen hevder ("alle som hører forskjell tar feil", "ikke lov å si at man hører forskjell", osv) heller enn å ta inn over seg realitetene i hva vi skriver og mener. Men noen ganger funderer jeg på om leseferdighetene er like begrenset som innsikten i at egne lytteinntrykk også formes av forventninger, dagsform, synsinntrykk og så videre. Det er imponerende å opphøye egne subjektive inntrykk til almengyldige sannheter og kreve at alle andre bare skal akseptere det.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.305
    Antall liker
    5.341
    ja ja @I_L der findes mange af de tegninger som fører til synsbedrag , og videoer som fører til høre-bedrag , men heldigvis virker de nogenlunde ens på alle mennesker som du også bekræfter. Og det enkelte menneske kan normalt ikke kontrollere dette.
    Nei, illusjonene er jo lagd for å vise nettopp hvilke mangler sanseapparatet vårt har. For det er godt kjent, man har funnet ut gjennom forskning at de gitte kombinasjonene av farger eller fasonger vil trigge de manglene alle har. Og de vil også manifestere seg i hverdagen, men få forskjellig utslag fordi folk tolker dem forskjellig. Noen vil med største sikkerhet påstå at de har sett spøkelser fordi det har knirket i en dør eller de har oppfattet en skygge, mens en skeptiker eller rasjonalist vil forsøke å finne naturlige forklaringer. For de finnes stort sett alltid, og det er fortsatt ingen som har klart å bevise at paranormale eller overnaturlige hendelser faktisk har skjedd.

    Din mening må vil være at dem som hører forskel, ikke høre forskel, det er noget de tror de gør, såkaldt Placebo, og den slags indbildninger er du heldigvis ikke udsat for.
    Jeg blir utsatt for placebo mange ganger hver eneste dag, i likhet med absolutt alle andre mennesker i verden, selvfølgelig. Jeg er ikke mer immun mot placebo enn noen annen, det er det en fysisk umulighet å være. Men jeg erkjenner dette faktum uten noe problem, i motsetning til endel andre kan de se ut til. Placebo er egentlig veldig misforstått, spesielt i alternative miljøer. Placebo har ingenting med lettlurthet, naivitet eller noe slikt å gjøre, for absolutt alle blir utsatt for placeboeffekter hele tiden. Og jeg er selvfølgelig ikke noe unntak. Men jeg er bevisst på det, og jeg vil søke naturlige og vitenskapelige forklaringer når det skjer.

    Igjen vil jeg anbefale boken "Placebodefekten" av Gunnar Tjomlid. Tittelen "Placebodefekten" spiller nettopp på at fenomenet er så misforstått, og så misbrukt i diskusjoner som dette. Du kan kjøpe boken her.

    Så jeg formoder at du mener at der generelt ikke er hørbar forskel på passive komponenter såsom modstande, kondensatorer, kabler , stik osv.
    Motstander og kondensatorer har forskjellige toleranser, dvs. avvik fra nominell verdi, kondensatorer har ulik ESR og ESL som vil påvirke den elektriske oppførselen og ulineariteten er tusenvis ganger større enn en metalleder. Hva kabler angår kan du gjerne gjenoppfriske hukommelsen litt med å trykke på denne linken.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.035
    Antall liker
    14.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Din "venn" Skogrand burde betalt deg noen penger Asbjørn.... " Finally, the Absolute, All-time, Ultimate Cable? - Audiophile Review " ...

    Med tanke på all hjelp han fikk her inne, skulle vært en sann svir om resten av verden fikk vite om hans kunnskapsnivå , samt det å påstå ting han overhodet ikke hadde greie på...
    Det interessante er at de som mener det er verdt å bruke titusner (hundretusner?) på kabler ikke ser hvordan Skogrand er med på å idiotforklare både kabelbransjen og de som anmelder kablene. Om det er trist eller flott kan sikkert diskuteres, for min del var det helt greit å nedgradere ca 20 tusen på kabelsiden.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Men noen ganger funderer jeg på om leseferdighetene er like begrenset som innsikten i at egne lytteinntrykk også formes av forventninger, dagsform, synsinntrykk og så videre. Det er imponerende å opphøye egne subjektive inntrykk til almengyldige sannheter og kreve at alle andre bare skal akseptere det.
    Jeg skjønner hva du skriver, det er ikke noe å si på leseferdighetene mine.
    Jeg har da heller aldri krevd at alle må akseptere det som en allmenngyldig sannhet. Jeg bare snakker om mine opplevelser, vil dele dem/dele hva jeg hører med mine ører..det er Det jeg ønsker skal bli akseptert, på samme måte du selvfølgelig ønsker å få aksept for dine meninger...men kan jo uansett ikke fremtvinge dette på noen, og klarer meg fint uten aksepten. Men jeg leser dine innlegg og tar det til meg...allikevel, i a/b testinger hører jeg forskjellene. -Kanskje det er andre ting som spiller inn, som ikke nødvendigvis er av typisk elektrisk art? Kan det være kvantemekaniske egenskaper som ikke lar seg måle enkelt ( kvantefysikken er jo rar når den observeres, eks kan jo elektroner oppføre seg annerledes under direkte observasjon) som også påvirker hvordan vi opplever/hører lyd og forskjeller..som elementer i oss oppfanger på et eller annet plan og lar seg oversette som nettopp forskjeller?
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Din "venn" Skogrand burde betalt deg noen penger Asbjørn.... " Finally, the Absolute, All-time, Ultimate Cable? - Audiophile Review " ...

    Med tanke på all hjelp han fikk her inne, skulle vært en sann svir om resten av verden fikk vite om hans kunnskapsnivå , samt det å påstå ting han overhodet ikke hadde greie på...
    Det interessante er at de som mener det er verdt å bruke titusner (hundretusner?) på kabler ikke ser hvordan Skogrand er med på å idiotforklare både kabelbransjen og de som anmelder kablene. Om det er trist eller flott kan sikkert diskuteres, for min del var det helt greit å nedgradere ca 20 tusen på kabelsiden.

    Jeg er i grunnen ikke overrasket over at du ikke sliter med abstinensene for de kablene.

    Jeg har flere ganger "messet up" venners HiFi-anlegg, i ubevoktede øyeblikk før såkalt kritisk lytting.
    Ikke en eneste en av de hadde noen som helst bemerkning om lyden, eller "feil" i den før jeg fortalte at jeg hadde gjort noe.
    En av de fortalte jeg at jeg hadde byttet ut en signalkabel, og fikk høre at "jo det var noe som slett ikke stemte. Det var så slørete og manglet fullstendig dybde". Ble jeg fortalt. Problemet hos akkurat denne var at jeg aldri rørte noe som helst hos ham.
    Ganske hurtig så spredte nok ryktet seg blant mine HiFi-venner, så om jeg var i nærheten, ble alle kabler og bokser sjekket tre ganger ekstra før lytting.

    Underlig?

    Er ellers direkte fornøyelig at så snart "gullkabeltilhengerne" blir konfrontert med at de faktisk kan tjene gode penger på ørene sine,
    så parerer de med slikt som at det er så synd på oss som ikke hører forskjell på kabler, at vi ikke vet vårt eget beste, ja rett ut at vi ikke er verdige HiFi-eiere.

    Som en spesifikk kabeltest jeg leste hvor skribentene som sto bak testen først var og hentet informasjon fra HiFi-gudene på den tiden om hvilke parametre som var de aller viktigste for høyttalerkabler. De fikk relativt unisone svar, og gikk hen og testet tilgjengelige kabler i henhold til disse data.
    Etter avsluttet testing med instrumenter, endte de opp med et resultat de selvsagt ikke ventet.
    For den kabelen som totalt sett passet best inn i alle disse Gullørers prefererte data var en simpel ringeapparatledning.

    Etter intensive blindtester klarte de slett ikke finne ut om de hadde den tidens aller beste høyttalerkabler eller denne ringeapparatledningen inne i anlegget heller.
    Ei heller inviterte "gullører".

    Hvorfor er det ingen "gullører" som med sikkerhet kan avsløre slikt i blindtester, mens de hører "alle" feil med visse kabler så lenge de vet kabelen er der?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.035
    Antall liker
    14.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror ikke jeg tør vedde på at ikke kabler låter forskjellig, men det jeg har kommet til er at kabelproduksjon av gode og nøytrale kabler er enkelt og at krydder/parfyme-kabler er feil vei å gå. Tør heller ikke vedde på at jeg har "rett" og at det ikke kan skje i fremtiden at lydmessige forskjeller på kabler blir påvist. Time Will Show. :cool:
     
    L

    larkus

    Gjest
    Tror ikke jeg tør vedde på at ikke kabler låter forskjellig, men det jeg har kommet til er at kabelproduksjon av gode og nøytrale kabler er enkelt og at krydder/parfyme-kabler er feil vei å gå. Tør heller ikke vedde på at jeg har "rett" og at det ikke kan skje i fremtiden at lydmessige forskjeller på kabler blir påvist. Time Will Show. :cool:
    Enig! Den sikreste og enkleste veien til garantert bedre lyd når det gjelder kabler er tverrsnitt-økning og god terminering. Quod erat demonstrandum!

    Edit: Det gjelder først og fremst ht-kabler.
     
    Sist redigert:

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Et utsagn jeg faktisk kan slutte meg til.

    Tror ikke jeg tør vedde på at ikke kabler låter forskjellig, men det jeg har kommet til er at kabelproduksjon av gode og nøytrale kabler er enkelt og at krydder/parfyme-kabler er feil vei å gå. Tør heller ikke vedde på at jeg har "rett" og at det ikke kan skje i fremtiden at lydmessige forskjeller på kabler blir påvist. Time Will Show. :cool:
    Enig! Den sikreste og enkleste veien til garantert bedre lyd når det gjelder kabler er tverrsnitt-økning og god terminering. Quod erat demonstrandum!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvor stort tverrsnitt kan man anse som "nok" når det gjelder høyttalerkabler?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor er det ingen som tar en liten visitt til Randy og henter en million $ ??? Ikke lett og få noe svar her inne på hvorfor ikke noen av gullørene her inne reiser en tur. Hvem sier Nei til slike lett tjente penger ?
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Hvor stort tverrsnitt kan man anse som "nok" når det gjelder høyttalerkabler?

    Alt etter hva slags oppsett man har.
    Effekt, impedanse på høyttalere og så videre.

    Kobber har generelt 0,0175 Ohm resistans per meter ved 1mm²
    Koblet opp mot en høyttaler med nominnell impedanse på 4 Ohm, vil en slik kabel utgjøre hele 0,175 Ohm resistans i en full fem-meters høyttalerkabel, eller 4,375% av impedansen. (SVÆRT forenklet sagt)
    La oss gå ut fra en spenningsstabil forsterker oppgitt til 100W i 4 Ohm.
    Dette vil fra en 100W forsterker bety at du legger igjen 0,838 volt spenning over kabelen, noe som betyr at du fremme ved høyttalerklemmene "kun" har 91,79W tilgjengelig på høyttalerklemmene dine. Du mister altså 4,16W i kabelen.
    (Syns noen det mangler noe på å få til 100W? Klart, vi har å gjøre med 20V over 4,175Ohm noe som gir kun 95,808W totaleffekt)

    Heldigvis er musikk noe utrolig dynamisk og middeleffekten er derfor på kun noen få prosenter av dette.
    Skulle vi måle middeleffekten levert av forsterkeren vil denne kun være på et par tre watt, faktisk.
    Selv når det spilles "høyt".
    La oss se hva "10W" får å si for dette regnestykket:
    10W i 4 Ohm tilsvarer 6,325V. Dette vil da fordele seg slik: 0,408W i kabelen, 9,326 til høyttaleren.

    Og det var den forenklde delen av svaret: 1mm² er faktisk stort sett nok.

    Den litt mer kompliserte er at en høyttaler aldri er på 4Ohm om det aldri så mye står på den.
    Dermed er det mer enn godt å kunne legge inn en "reserve" om man vil ha med seg absolutt alt helt forvregningsfritt.

    2,5mm² vil uansett som regel være mer enn nok.
    Og når vi tar med at man ikke så ofte har hele 5 meter kabel å gjøre med, heller ned mot tre, så blir jo bildet forbedret med en del. 400% kan man si på en måte, men en faktor på 4 er kanhende rettere å si.

    "100W" i det tilfelle utgjør 98,96W totaleffekt, hvorav 1,02W blir igjen i kabelen.

    Tar vi med at denne "forvregningen" er totalt lineær, og i realiteten umulig å oppdage, så snakker vi virkelig saker.
    Rett og slett fordi 1% tap i effekt utgjør hele 0,145dB nivåforskjell.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Hvorfor er det ingen som tar en liten visitt til Randy og henter en million $ ??? Ikke lett og få noe svar her inne på hvorfor ikke noen av gullørene her inne reiser en tur. Hvem sier Nei til slike lett tjente penger ?

    "For obvious reasons", så finner du nok ikke meg der.

    "Gullørene" blir i grunnen bare fornærmet når den prisen nevnes. Og vi "uvitende" med voks i øra og underlegen HiFi-evner er bare frekke.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.305
    Antall liker
    5.341
    Hvor stort tverrsnitt kan man anse som "nok" når det gjelder høyttalerkabler?
    Kommer an på lengden det, siden R=ρ*l/A. En 2m lang 2mm2 kabel har samme motstand som en 4m lang 4mm2 kabel.

    Hvis forsterkeren har dempingsfaktor 100 med 8Ω last er utgangsmotstanden 8Ω/100=0.08Ω. Hvis du da tillater feks 0.02Ω i kabelen blir kildeimpedansen sett fra høyttalerterminalene 0.1Ω, eller dempingsfaktoren 80. 0.02Ω kabelmotstand tilsvarer ca 0.8mm2 tverrsnitt hvis kabelen er 1m lang, 1.6mm2 hvis kabelen er 2m lang, 3.2mm2 hvis kabelen er 4m lang osv. Eller 0.8mm2 per meter om du vil. Hvis du vil halvere kabelmotstanden til 0.01Ω får du 1.6mm2 per meter osv.

    Hvis du bytter ut vanlig OFC-kobber med super-duper 8N monokrystallinisk megananocryokobber kan du redusere tverrsnittet fra 0.8mm2 per meter til 0.79mm2 per meter eller deromkring for samme resultat. Hvis du går fra kobber til rent sølv snakker vi om hele 5% bedre ledeevne, så da kan du gå ned til ca 0.76mm2 per meter for samme resultat.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lengden er vel vesentlig ja. F.eks har jeg bare 20 cm kabel mellom effektforsterker og høyttalerelementet. Skulle tro 2,5 mm2 burde holde og vel så det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.600
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dessto mer feil-konstruert høyttaler , les TUNGDREVEN, dessto viktigere er det med rett konstruert høyttalerkabel... ;)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.305
    Antall liker
    5.341
    Det blir det samme som om kabelen var 2m lang og hadde 25mm2 tverrsnitt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dessto mer feil-konstruert høyttaler , les TUNGDREVEN, dessto viktigere er det med rett konstruert høyttalerkabel... ;)
    Det er litt off-topic, men hva er en tungdreven høyttaler? Lav følsomhet, lav impedans, varierende impedans og fase?

    F.eks kan en høyttaler med høy følsomhet være veldig vanskelig å drive hvis den har impedans som varierer veldig og går lavt.

    I motsatt fall kan en høyttaler med lav følsomhet være veldig enkel å drive hvis impedansen er flat og en moderat ohmsk last.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.561
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stort tverrsnitt kan man anse som "nok" når det gjelder høyttalerkabler?
    Det er i og for seg ikke tverrsnittet i seg selv men serieresistansen i kabeluren - som er en funksjon av tversnitt og lengde - i forhold til minste impedans i HT.

    Dersom kabeluren ikke skal gi et hørbart nivåtap (og implisitt endring i frekvensresponsen ift varierende impedans i HT) er det en grei tommelfingerregel (aka «godt nok») å holde nivåtapet i kabelen under ca 0,1 dB. For en HT med minste last på:

    - 8 ohm > serieresitans i kabelen på <= 0,1 ohm >> 4 mm2 på inntil ca 13 meter
    - 4 ohm > serieresitans i kabelen på <= 0,05 ohm >> 4mm2 på inntil ca 6 meter
    - 2 ohm > serieresitans i kabelen på <= 0,025 ohm >> 4mm2 på inntil ca 3 meter
    - 1 ohm > serieresitans i kabelen på <= 0,0125 ohm >> 4mm2 på inntil ca 1,5 meter

    Formelen for mostand i en ledning er R=p(L/A) «p» er resistivivteten i kobber 1,68x10^-8 «L» er lengden på ledningen (X2 for typisk kabel som har pluss og minusleder siden strømen skal både fram og tilbake) og A er tverrsnittet (i kvadartmeter del mm2 på 1000^2)

    Dersom du derimot ønsker å påvirke frekevnsresponsen med kabelurene kan du godt velge HT-kabler med betydelig høyere serieresistans (lenger og/eller mindretverrsnitt). Da er det også fordelaktig med HT som har stor frekvensavhengig variasjon i impedansen.

    EDIT se også Asbjørns eminente tråder:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
    http://www.hifisentralen.no/forumet...bar-og-ma-lbar-forskjell-pa-signalkabler.html

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.600
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Impedans som svinger eller er svært lav er ingen spøk ...Og følsomhet under 100DB er høyttalere som er lite intr slik jeg ser det.. :)...


    Dette med at det skal være solid core , gjerne så stort at det knapt får feste i terminalene, må bli opp til den enkelte...Men ikke min greie..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ingen ting som tilsier at høyttalere med lav følsomhet er vanskeligere å drive, rent bortsett fra at de vil kreve mer effekt naturligvis.
    Jeg har aldri hatt noen subjektiv opplevelse av det heller.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.600
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Følsomhet...

    Hvilke høyttalere i handelen i dag har en følsomhet på 100dB eller mer?

    Endel...Om du gidder oppdatere deg...Horn det meste.... Såkalt dynamiske høyttalere ligger for det meste rundt 90db.Du får heller spørre på pm, da dette er ot ifht diskusjonen om kabler ...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.600
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er ingen ting som tilsier at høyttalere med lav følsomhet er vanskeligere å drive, rent bortsett fra at de vil kreve mer effekt naturligvis.
    Jeg har aldri hatt noen subjektiv opplevelse av det heller.

    Headroom er kjekt det...
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Følsomhet...

    Hvilke høyttalere i handelen i dag har en følsomhet på 100dB eller mer?

    Endel...Om du gidder oppdatere deg...Horn det meste.... Såkalt dynamiske høyttalere ligger for det meste rundt 90db.Du får heller spørre på pm, da dette er ot ifht diskusjonen om kabler ...

    Aha.
    Så du trekker inn dette med følsomheten i en kabeltråd for å invitere til følsomhetsdiskusjon på PM?

    Nåvel, jeg tør utfordre enhver til å avsløre en nivåforskjell på 0,125dB når som helst.
    Og da med bakgrunn i de svært så enkle beregninger på kabler nevnt i mitt innlegg lengre oppe her.
    Og fortell gjerne hvordan du skiller ut en endring på 0,125dB inne i et lydvolum på 110dB.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.600
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Følsomhet...

    Hvilke høyttalere i handelen i dag har en følsomhet på 100dB eller mer?

    Endel...Om du gidder oppdatere deg...Horn det meste.... Såkalt dynamiske høyttalere ligger for det meste rundt 90db.Du får heller spørre på pm, da dette er ot ifht diskusjonen om kabler ...

    Aha.
    Så du trekker inn dette med følsomheten i en kabeltråd for å invitere til følsomhetsdiskusjon på PM?

    Nåvel, jeg tør utfordre enhver til å avsløre en nivåforskjell på 0,125dB når som helst.
    Og da med bakgrunn i de svært så enkle beregninger på kabler nevnt i mitt innlegg lengre oppe her.
    Og fortell gjerne hvordan du skiller ut en endring på 0,125dB inne i et lydvolum på 110dB.
    Nei jeg gidder ikke... Du lever med ditt lille verdensbilde, jeg med mitt...Og som sagt... Høyttalere med lav følsomhet er en styggedom i mine øyne uansett kabler...

    Hvis det gir deg glede å sitte å finlytte på 110db , be my guest... Det er langt mer imponerende å høre fullfrekvent lyd ned på 60db feks.. Fullt trøkk for å imponere er for kveisete småunger..
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kabeldebatter er ofte kritisert og dømt fordummende av enkelte her i dette forumet. Det er de samme personene som igjen og igjen viser sin håpløshet.Faktisk er at det er flere av innlegge i disse trådene som er lagt over gjennomsnittet teknisk ellers her inne. Juggu sa jeg smør. :) Det er jo klin umulig å få en fornuftig kabeldebatt når alle disse klovnene melder seg. Argumenterer for strikkepinner, grøftekabler, billedninger og sinkplugger…
    Mest irriterende er "nonsense" uttalelser fra såkalte «audiofile» som i tillegg har øra fulle av hamburgere.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.035
    Antall liker
    14.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dessto mer feil-konstruert høyttaler , les TUNGDREVEN, dessto viktigere er det med rett konstruert høyttalerkabel... ;)
    Hehe, du er så søt når du troller <3
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.600
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dessto mer feil-konstruert høyttaler , les TUNGDREVEN, dessto viktigere er det med rett konstruert høyttalerkabel... ;)
    Hehe, du er så søt når du troller <3

    Skal til en for å kjenne en pus... Hjelper ikke å ta gode bilder bare... :cool:


    edit... Skal være snill... Alle sannheter har kommet for en dag..Og vi får kose oss med det..
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Noen som kan svare på hvorfor de ikke vil tjene 1 million $ på en kabel test ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn