Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.787
    Antall liker
    3.444
    Ellers lurer jeg på hvor mye som har med lineære psu'er å gjøre, hvor mye som har med jordlooper å gjøre og hvor mye som har med betalingsevne å gjøre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Den noise harvesteren har ikke jordkontakt, og fjerner vel dermed bare såkalt "differential mode" støy, og ikke det som kalles "common mode" støy?
    Ikke vet jeg om det har noen betydning, og jeg vet heller ikke hvilken av disse støytypene strømnettet er mest befengt med.

    Earthing system - Wikipedia, the free encyclopedia


    The big advantage of the TT earthing system is that it is clear of high and low frequency noises that come through the neutral wire from connected equipment. TT has always been preferable for special applications like telecommunication sites that benefit from the interference-free earthing. Also, TT does not have the risk of a broken neutral.


    Det er vel det de planlegger hos meg tror jeg,noe som øker problemet med overgangsmotstanden og transienter.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...643-sentralnettet-og-spenningskvalitet-4.html
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Et lite poeng med PS Audio Noise Harvester er at lysdioden ikke er der for å 'opplyse' brukeren om at det forefinnes støy på nettet, men den er der for nettopp å omdanne støy til lys.
    Ja, men det kunne man også gjort med en motstand til jord. Ok, den energien blir til varme, som er mer langbølget elektromagnetisk stråling, men det er ingen spesiell grunn til å bruke en lysdiode for å svi av overharmoniske. Et vanlig Zobel-filter er en kondensator og en motstand i serie. Kondensatoren slipper gjennom høyfrekvent energi, som så blir til varme i motstanden. Eneste reelle grunn til den lysdioden på en Noise Harvester er å fortelle brukeren at klumpen "gjør noe".
    Det er sikkert helt rett at annet (varme i motstand) gjør samme nytte, som at den blinker/lyser og dermed "utlader" støyenergien.
    At det gjøres på den måten er da bare en fordel, for da slipper en å bruke den der den ikke gjør nytte overhode.
    I hvilken grad den nytten er "nødvendig" i form av om en hører forskjell med og uten får bli opp til hver enkelt..........jeg har aldri evnet og ha hørbar nytte av denne og heldigvis skrev jeg da heller ikke i sin tid at jeg så gjorde............i motsetning til en del andre :rolleyes:

    Jeg kjøpte i sin tid 2 stykk og har de fortsatt, den ene står på anleggskursen i stua og den andre også i stua men i en kontakt som er avledet fra kjellerkurs hvor det er blant annet både gulvvarme og kjør/frys.
    Denne står nærmest og lyser i et sett (blinker masse) stort sett absolutt hele tiden og det er på denne kursen jeg henter alt som går til TV delen i stua ved anlegget, der bruker jeg i tilleg et eldre PS audio filter og en Supra strømpadde/svaktvirkende filter (da føles det godt :) )

    Den som står på kursen til anlegget mitt blinker knapt noen gang, men har fra tid til annen sett at det er liv i´n.

    Dermed kan det sikkert diskuteres hvorvidt den (N.H.). virker eller ikke, men den virker etter intensjonen, om det derimot er nødvendig rent lyttemessig er nok en annen skål.
    En tidligere her R...s påsto at den ikke virket og det mener jeg fortsatt er en gal påstand, blinker den så virker den eller funker da.
    I dag ville jeg ikke kjøpt den ei heller mine stive PS audiokabler, men de virker og da ser jeg ingen grunn til å selge det for slikk og ingenting, skulle noen derimot øsnke å kjøpe det for ca 40-50 % av nypris så kan det selges ;)

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.035
    Antall liker
    14.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et lite poeng med PS Audio Noise Harvester er at lysdioden ikke er der for å 'opplyse' brukeren om at det forefinnes støy på nettet, men den er der for nettopp å omdanne støy til lys.
    Ja, men det kunne man også gjort med en motstand til jord. Ok, den energien blir til varme, som er mer langbølget elektromagnetisk stråling, men det er ingen spesiell grunn til å bruke en lysdiode for å svi av overharmoniske. Et vanlig Zobel-filter er en kondensator og en motstand i serie. Kondensatoren slipper gjennom høyfrekvent energi, som så blir til varme i motstanden. Eneste reelle grunn til den lysdioden på en Noise Harvester er å fortelle brukeren at klumpen "gjør noe".
    Det er sikkert helt rett at annet (varme i motstand) gjør samme nytte, som at den blinker/lyser og dermed "utlader" støyenergien.
    At det gjøres på den måten er da bare en fordel, for da slipper en å bruke den der den ikke gjør nytte overhode.
    I hvilken grad den nytten er "nødvendig" i form av om en hører forskjell med og uten får bli opp til hver enkelt..........jeg har aldri evnet og ha hørbar nytte av denne og heldigvis skrev jeg da heller ikke i sin tid at jeg så gjorde............i motsetning til en del andre :rolleyes:

    Jeg kjøpte i sin tid 2 stykk og har de fortsatt, den ene står på anleggskursen i stua og den andre også i stua men i en kontakt som er avledet fra kjellerkurs hvor det er blant annet både gulvvarme og kjør/frys.
    Denne står nærmest og lyser i et sett (blinker masse) stort sett absolutt hele tiden og det er på denne kursen jeg henter alt som går til TV delen i stua ved anlegget, der bruker jeg i tilleg et eldre PS audio filter og en Supra strømpadde/svaktvirkende filter (da føles det godt :) )

    Den som står på kursen til anlegget mitt blinker knapt noen gang, men har fra tid til annen sett at det er liv i´n.

    Dermed kan det sikkert diskuteres hvorvidt den (N.H.). virker eller ikke, men den virker etter intensjonen, om det derimot er nødvendig rent lyttemessig er nok en annen skål.
    En tidligere her R...s påsto at den ikke virket og det mener jeg fortsatt er en gal påstand, blinker den så virker den eller funker da.
    I dag ville jeg ikke kjøpt den ei heller mine stive PS audiokabler, men de virker og da ser jeg ingen grunn til å selge det for slikk og ingenting, skulle noen derimot øsnke å kjøpe det for ca 40-50 % av nypris så kan det selges ;)

    Mvh.KW
    De virker sikkert om de fjerner en nanofjert energi/støy fra strømnettet. Om de dermed har en lydmessig virkning kan sikkert diskuteres... ;)
    Tror jeg ikke bare skrev at NH virker, jeg skrev til og med på trykk "løp og kjøp" ..... :rolleyes:

    Bare å beklage, eller å si at det sikkert var forskjell i det forrige huset med 25A porselen som hovedsikring og plassering nært Peterson i Moss med masse industristøy på nettet.....? Mulig at den gjør en virkning type bjellene til Acoustic Research eller slikt?

    At du, KW, har dem plugget inn fortsatt og sier at du ikke tror på dem... blir litt som å be til Gud på kvelden uten å tro på han (ham), eller å gå med magnetarmbånd selv om du ikke tror det virker? ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det kunne man også gjort med en motstand til jord. Ok, den energien blir til varme, som er mer langbølget elektromagnetisk stråling, men det er ingen spesiell grunn til å bruke en lysdiode for å svi av overharmoniske. .

    I hvilken grad den nytten er "nødvendig" i form av om en hører forskjell med og uten får bli opp til hver enkelt..........jeg har aldri evnet og ha hørbar nytte av denne og heldigvis skrev jeg da heller ikke i sin tid at jeg så gjorde............i motsetning til en del andre :rolleyes:


    Dermed kan det sikkert diskuteres hvorvidt den (N.H.). virker eller ikke, men den virker etter intensjonen, om det derimot er nødvendig rent lyttemessig er nok en annen skål.


    Mvh.KW

    Ps Audio NH


    RFI/EMI Noise Suppression at Music Direct

    Category: Audio Equipment, Powerline Conditioners, Accessories, RFI/EMI Noise Suppression, Best-Selling Accessories, Best-Selling Power Cables & Conditioners.
    Availability: Ships 4/7/2014*
    The First Power Conditioner to Actually Eliminate Power Line Noise! For a Limited-Time - Save Up To 50%* When You Buy Three or More PS Audio Noise Harvesters Eliminate noise right at the ... [more]


    Det må skilles mellom nettstøy,http://www.jmkfilters.com/faq.htm

    og spenningskvalitet,
    http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-30-1557

    overharmoniske hører til under spenningskvalitet.


    Det er sikkert mange grunner til varierende tilbakemeldinger på PS Audio NH.
    Hvilken variant av TN nett den er tilsluttet eller om det er IT eller TT nett.
    Det er sikker også et hav av mulige varianter/mengde/nivå av nettstøy
    og spenningskvalitet rundt om kring i landet.


    Det skal monteres opp med en Hioki transientrecorder igjen på tirsdag hos meg
    for å se hvordan storinnrykket av hyttefolket påvirker nettet.
    Det står da fra før et par El spec,en Medcal ST og noe Dranetz analysatorer.

    Da skal det forhåpentligvis også monteres en Medcal N spenningsanalysator
    parallelt over stikket til stereoen også.

    Dersom en eller annen har en NH de tørr låne ut (betaler frakt tur retur
    :))
    så kan vi se om den påvirker måleresultatet.



     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Et lite poeng med PS Audio Noise Harvester er at lysdioden ikke er der for å 'opplyse' brukeren om at det forefinnes støy på nettet, men den er der for nettopp å omdanne støy til lys.
    Ja, men det kunne man også gjort med en motstand til jord. Ok, den energien blir til varme, som er mer langbølget elektromagnetisk stråling, men det er ingen spesiell grunn til å bruke en lysdiode for å svi av overharmoniske. Et vanlig Zobel-filter er en kondensator og en motstand i serie. Kondensatoren slipper gjennom høyfrekvent energi, som så blir til varme i motstanden. Eneste reelle grunn til den lysdioden på en Noise Harvester er å fortelle brukeren at klumpen "gjør noe".
    Det er sikkert helt rett at annet (varme i motstand) gjør samme nytte, som at den blinker/lyser og dermed "utlader" støyenergien.
    At det gjøres på den måten er da bare en fordel, for da slipper en å bruke den der den ikke gjør nytte overhode.
    I hvilken grad den nytten er "nødvendig" i form av om en hører forskjell med og uten får bli opp til hver enkelt..........jeg har aldri evnet og ha hørbar nytte av denne og heldigvis skrev jeg da heller ikke i sin tid at jeg så gjorde............i motsetning til en del andre :rolleyes:

    Jeg kjøpte i sin tid 2 stykk og har de fortsatt, den ene står på anleggskursen i stua og den andre også i stua men i en kontakt som er avledet fra kjellerkurs hvor det er blant annet både gulvvarme og kjør/frys.
    Denne står nærmest og lyser i et sett (blinker masse) stort sett absolutt hele tiden og det er på denne kursen jeg henter alt som går til TV delen i stua ved anlegget, der bruker jeg i tilleg et eldre PS audio filter og en Supra strømpadde/svaktvirkende filter (da føles det godt :) )

    Den som står på kursen til anlegget mitt blinker knapt noen gang, men har fra tid til annen sett at det er liv i´n.

    Dermed kan det sikkert diskuteres hvorvidt den (N.H.). virker eller ikke, men den virker etter intensjonen, om det derimot er nødvendig rent lyttemessig er nok en annen skål.
    En tidligere her R...s påsto at den ikke virket og det mener jeg fortsatt er en gal påstand, blinker den så virker den eller funker da.
    I dag ville jeg ikke kjøpt den ei heller mine stive PS audiokabler, men de virker og da ser jeg ingen grunn til å selge det for slikk og ingenting, skulle noen derimot øsnke å kjøpe det for ca 40-50 % av nypris så kan det selges ;)

    Mvh.KW
    De virker sikkert om de fjerner en nanofjert energi/støy fra strømnettet. Om de dermed har en lydmessig virkning kan sikkert diskuteres... ;)
    Tror jeg ikke bare skrev at NH virker, jeg skrev til og med på trykk "løp og kjøp" ..... :rolleyes:

    Bare å beklage, eller å si at det sikkert var forskjell i det forrige huset med 25A porselen som hovedsikring og plassering nært Peterson i Moss med masse industristøy på nettet.....? Mulig at den gjør en virkning type bjellene til Acoustic Research eller slikt?

    At du, KW, har dem plugget inn fortsatt og sier at du ikke tror på dem... blir litt som å be til Gud på kvelden uten å tro på han (ham), eller å gå med magnetarmbånd selv om du ikke tror det virker? ;)
    Jeg har vel ikke sagt noe som helst om hva jeg tror, jeg bare sier at jeg ikke har evnet å høre forskjell med og uten selv når de blinker.
    Jeg tror ikke på gud heller jeg, men må innrømme at jeg har bedt........ bl.a den gang mor mi skulle fjerne en stor svulst på hjernen (stor som et stort gåseegg), syntes liksom ikke noe skulle være uprøvd;) og ja jeg var redd den gangen dagene før operasjonen i 1973 (det gikk bra og hun levde til 2008.
    Jeg vet at N.H. virker om de blinker og som du sier om enn bare fjerning av en nanofjert støy, verre da med de(n) som hørte at den virket selv uten blinking:cool: :)
    Derfor står de tilkoblet, selv den som knapt noen gang blinker..........det er plass til den(de) så jeg ser ingen grunn til å legge den i skuffen.
    Husker ikke helt, men tror ikke det var du/dere som fikk 4 stykk av oss til å handle 5 stykk til rabbatert pris, bare måtte ha dette og lignende fra PS Audio for å føle sikkerhet og ro den tiden.
    Det begynner å bli mange år siden nå da det får være trøsten.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.035
    Antall liker
    14.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet at N.H. virker om de blinker og som du sier om enn bare fjerning av en nanofjert støy, verre da med de(n) som hørte at den virket selv uten blinking:cool: :)
    Er ikke med på denne, den virker siden den blinker? Siden den benytter "støyenergi" fra nettet til å drive dioden?
    Kan ikke snakke for andre enn meg selv. Vet ikke om jeg var fanget opp i hypen om NH, husker ikke om jeg leste om den før jeg "hørte" den. Men tror det var relatert til en opplevelse ved første med-og-uten prøve og at denne opplevelsen satt i hodet videre gjennom flere utprøvinger. En tanke i hodet, som jeg videre ville prøve å finne bevis for at var rett. Mange grunner til at jeg begynte å se på mystikken som BS, dette var nok en av dem. En av de mange grunnene til at skrivingen stoppet også.

    Mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den noise harvesteren har ikke jordkontakt, og fjerner vel dermed bare såkalt "differential mode" støy, og ikke det som kalles "common mode" støy?
    Ikke vet jeg om det har noen betydning, og jeg vet heller ikke hvilken av disse støytypene strømnettet er mest befengt med.

    Earthing system - Wikipedia, the free encyclopedia


    The big advantage of the TT earthing system is that it is clear of high and low frequency noises that come through the neutral wire from connected equipment. TT has always been preferable for special applications like telecommunication sites that benefit from the interference-free earthing. Also, TT does not have the risk of a broken neutral.


    Det er vel det de planlegger hos meg tror jeg,noe som øker problemet med overgangsmotstanden og transienter.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...643-sentralnettet-og-spenningskvalitet-4.html
    Jeg tror ikke nettselskaper får aksept for nye TT anlegg i dag, det er det dårligste nettsystemet i landet og årsaken til utbredelsen er delvis som jeg har skrevet i en annen tråd vedlikeholdskostnader. Med TT slipper man disneuter.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa den blinker som du sier fordi den dermed utlader den oppsamlede støyen, som jeg sa den gang det ble diskutert heftig..........det sitter ikke en bevegelsessensor inne i den som forteller den at nå komme det eller er noen i rommet så nå må "jeg" blinke (for å lure´n).
    Den virker jo forsåvidt om den er i orden også når den ikke blinker, men da ikke som støyfjerner ...........fordi det ikke er noe støy for den å fjerne (som den evner å fjerne)
    Helt i tråd med det Asbjørn sa, den fjerner samme type støy ved denne metoden............<Kondensatoren slipper gjennom høyfrekvent energi, som så blir til varme i motstanden>
    Altså benyttes en motstand istedet for lysdiode, jeg synes det er en grei måte å gjøre det på, slik at en kan se om og hvor den kan gjøre nytte..........for å høre det er det ofte verre med ;)
    Men som sagt kanskje bortkastet å fjerne nanofjerter :)

    Mvh.KW
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Gjennom min rolle som betatester og community moderator på PS Audio sitt forum så mener jeg å ha sett et white paper på denne.
    Skal prøve å finne det.
    PSA skal begynne å ta opp igjen markedsføringen av Noise Harvesteren slik at den blir mer tilgjengelig.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Noen som er i nærheten av å bedømme hvilken impedanse støykildene har kontra slike mirakelplugger?

    For ikke å nevne: Hvilke mirakelfysiske lover er det som dirigerer slik støy til slike "noisecancellere" fremfor at støyen går inn i apparatene de er tilsluttet i nærheten av?


    For ikke å nevne: Hva har slike dingser med studiokabler kontra HighEnd-kabler å gjøre?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    For ikke å nevne: Hva har slike dingser med studiokabler kontra HighEnd-kabler å gjøre?
    Det er en gruppe hvis vigtigste argument og for en hel del det eneste, som lyder at forhandlerne er fulde af plat, svindel og storytelling, og iøvrigt tager sig godt betalt for dette. Næ så hellere gå i biltema.

    Og det er åbenbart meget vigtigt at få luftet dette argument ved enhver given lejlighed , og skulle der ikke være nogen anledning/lejlighed så laver man den bare selv.
     

    nilpla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    58
    Antall liker
    21
    Sted
    Kristiansand
    Artig diskusjon dette. Mange sterke meninger, og jeg er ikke bedre enn andre i så måte. For meg er det en måte å finne ut om Studiokabler er like bra som "High End" kabler. Det er bare å lytte. Hvis man under objektivt like forhold kan høre forskjell 30 ganger på rad, så er det en forskjell.
    Litt interessant link:
    Are blind tests bogus? Examples of blind tests with positive results.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Jeg finner det alltid interressant å lese visse som uten tvil er i stand til å høre forskjeller på to kabler, og samtidig påstå at blindtester ikke er pålitelige da slike vil påføre testpersonen psykisk bias.

    Jeg har absolutt ingen problemer med å akseptere forskjeller som faktisk er der, da slike ofte faktisk vil være der.
    Når vi så er inne på emnet studiokabler kontra såkalte HighEnd-kabler, så er det jo betimelig å stille dette spørsmålet:
    Hvorfor benytter ikke studioer verden over heller HighEnd-kabler dersom disse skulle være studiokablene overlegne?
    Og la oss se bort fra alle rent fysiske krav til slike kabler, men kun lyden.
    Jeg vet ikke om et eneste studio av noenlunde seriøs karakter, som ikke ønsker å levere materiale med best mulig lydkvalitet.

    Var vel et HiFi-forum som produserte en test, der feil som fasevending, nivåforskjeller på mer enn 3dB, forvregning av forskjellig art og annet rusk gled glatt gjennom en blindtest uten bemerkning fra personene som deltok på testen. -Ja det var vel også klipp der hvor frekvensgangen var blitt redusert. (ned mot 15Khz) uten at dette heller ble detektert.

    Problemet med pålitelige blindtester er vel i hvilken grad man skal legge vekt på dette med statistisk signifikant sikkerhet.
    Og da med tanke på at personen(e) som utfører lyttingen gjerne mister konsentrasjonen etterhvert som tiden skrider frem.
    Dette er noe som vi alle er belemret med, i alle typer for repetetative oppgaver.

    For egen del så gjelder dette ene: Hører jeg forskjell der og da, OG forskjellen er til det gode for meg og min nytelse av musikken,
    så er den gyldig langt utover hva alle tester av gjeldende kabler, utstyr, komponenter noensinne vil kunne overbevise meg om.

    Så langt har slikt ikke helt ført meg ut på de ville økonomiske eventyr.
    Ei heller har jeg vært i nærheten av å bli fristet heller.
    Og ingen av mine venner blant disse med gylne ører har noensinne klart å høre forskjell når jeg har byttet ut visse kabler i hverken deres eller eget anlegg til/fra standard hyllevare/HighEndSnakeOil.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    2.658
    Torget vurderinger
    16
    For ikke å nevne: Hva har slike dingser med studiokabler kontra HighEnd-kabler å gjøre?
    Det er en gruppe hvis vigtigste argument og for en hel del det eneste, som lyder at forhandlerne er fulde af plat, svindel og storytelling, og iøvrigt tager sig godt betalt for dette. Næ så hellere gå i biltema.

    Og det er åbenbart meget vigtigt at få luftet dette argument ved enhver given lejlighed , og skulle der ikke være nogen anledning/lejlighed så laver man den bare selv.
    Hvorfor så hårsår på Hifi-bransjens vegne? Tar du påstandene til f.eks Nordost alvorlig? Tror du på det Nordost sier på nettsiden sin?

    Eksempler fra Nordost FAQ:
    Q: How long do my cables have to break in?
    A: Normally, we recommend at least 168 hours. However, our Reference level cables require at least 336 hours.

    Hvordan kan dette ses på som annet enn sprøyt?

    Q: Where are Nordost cables made?
    A: All Nordost cables, resonance control devices, and QRT products are made in Holliston, Massachusetts, USA. Nordost is committed to making all of its products in the USA.

    Really? Nordost lager kablene selv, selve lederne også?

    Påstand om Odin høyttalerkabel:
    Speed: 98% speed of light

    Anser du ikke dette som en komplett idiotisk påstand? Hastigheten på signalet i leder spiller da ingen rolle så lenge de elektriske pulsene kommer frem i samme rekkefølge med samme tidsintervaller i mellom (intervaller som garantert ikke er i 98% av lysets hastighet).

    Informasjonen til Nordost (og andre kabelprodusenter) er spekket med slik nonsens og likevel får man pepper når det påpekes.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.305
    Antall liker
    5.343
    For ikke å nevne: Hva har slike dingser med studiokabler kontra HighEnd-kabler å gjøre?
    Det er en gruppe hvis vigtigste argument og for en hel del det eneste, som lyder at forhandlerne er fulde af plat, svindel og storytelling, og iøvrigt tager sig godt betalt for dette. Næ så hellere gå i biltema.
    Ja, mye av poenget er jo nettopp av "high end"-kabelbransjen er en pseudo science alternativbransje, og at deres produktmarkedsføring er totalt blottet for vitenskapelig etterettelighet.

    Den utstrakte bruken av ordet "quantum" i produktenes påståtte tekniske virkemåte burde jo få det til å ringe i varselklokkene hos noen og enhver. Det blir litt som denne som ble postet i OT-hjørnet:

    http://www.quantummansite.com/catalog/

    Their delivery system uses "Portal Access Keys™" that are downloaded to your personal computer, smartphone or tablet. A Portal Access Key™ (PAK™) unlocks a quantum portal developed by ZAG that allows bioinformation to flow from ZAG's quantum computer directly to the neural network of your brain, also a quantum computer, via quantum teleportation. This quantum data delivers physiologic directives that program the brain to effect a medical solution. QuantumMAN™ is the portal for this data guarding access to the QuantumXtreme™ medicines developed by ZAG. ZAG's quantum downloadable medicines are more potent than prescription medicines without their toxicity. Furthermore, nearly all QuantumXtreme™ medicines have repeater programming embedded into their data that allows delivery of their physiologic directives several times a day, up to 30 days, with extreme precision and no loss of potency.
    Omtrent like troverdig som quantumbabbelet til Nordost & co.
     

    nilpla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    58
    Antall liker
    21
    Sted
    Kristiansand
    Pr i dag kan man vel ikke med noe vitenskaplig tyngde fastslå at det er hørbar forskjell på kabler av alminnelig kvalitet. Det vil si som minimum 2,5 mm2 kobberledere.
    Fordelen med en blindtest mot "vitnesbyrd" er jo at lytteforholdene er noenlunde like under testen. Det nytter lite å prøve å høre forskjell fra onsdag til fredag, for å si det sånn. Men det er jo også målbar forskjell på høyttalerkabler, så kan man jo diskutere (men ikke dokumentere) hørbar forskjell.
    Jeg for min del er mer oppgitt over påstander om gode og mindre gode coax kabler for digitale signaler. Disse klarer neppe å diskriminere 0 og 1 i favør av noe frekvensområde..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.881
    Antall liker
    36.051
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Artig diskusjon dette. Mange sterke meninger, og jeg er ikke bedre enn andre i så måte. For meg er det en måte å finne ut om Studiokabler er like bra som "High End" kabler. Det er bare å lytte. Hvis man under objektivt like forhold kan høre forskjell 30 ganger på rad, så er det en forskjell.
    Litt interessant link:
    Are blind tests bogus? Examples of blind tests with positive results.
    Interessant link, spesielt diskusjonen som fulgte Stereophile's forsøk.
    Blind Listening | Stereophile.com
    Blind Listening Letters part 4 | Stereophile.com
    The two contingency calculations described above suggest that the participants in Stereophile's listening test were inclined to perceive a difference between the two test segments of recorded music regardless of the sequence of amplifiers employed. In other words, the responses were independent of the stimuli and reflected a relatively consistent 61-66% bias in favor of hearing a difference.
    While it is difficult to determine, after the fact, the cause of the bias described above, I would guess that it reflects some flaw in the design or execution of the experiment. Specifically, I suspect that it is a consequence of group behavior. The sonic differences which were being evaluated in this test were probably, at best, very subtle, leading to much uncertainty in the minds of participants. It would be reasonable to suspect that there were participants in most test sessions who believed that they heard sonic differences and who, further, telegraphed that belief verbally, by body language or in some other similar manner. I suspect that participants who were having great difficulty detecting sonic differences may have been influenced as much by the behavior of their peers as by the intended test variable.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.305
    Antall liker
    5.343
    Jeg for min del er mer oppgitt over påstander om gode og mindre gode coax kabler for digitale signaler. Disse klarer neppe å diskriminere 0 og 1 i favør av noe frekvensområde..
    Det blir unektelig litt ufrivillig komisk når hifi-blader skriver om digitalkabler med "fyldig bass", "avrundet topp" og denslags. For å påvirke frekvensgangen må en digitalkabel dekode dataene, prosessere dem i en digital EQ og re-enkode dem igjen i real-time, noe som virker mer enn litt usannsynlig. Spesielt siden dataene ut er identiske med dataene inn.

    Det sier kanskje mest om hvor lite pålitelig subjektiv synsing er i forhold til å fastslå og kartlegge objektive, fysiske realiteter.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    For ikke å nevne: Hva har slike dingser med studiokabler kontra HighEnd-kabler å gjøre?
    Det er en gruppe hvis vigtigste argument og for en hel del det eneste, som lyder at forhandlerne er fulde af plat, svindel og storytelling, og iøvrigt tager sig godt betalt for dette. Næ så hellere gå i biltema.

    Og det er åbenbart meget vigtigt at få luftet dette argument ved enhver given lejlighed , og skulle der ikke være nogen anledning/lejlighed så laver man den bare selv.
    Hvorfor så hårsår på Hifi-bransjens vegne? Tar du påstandene til f.eks Nordost alvorlig? Tror du på det Nordost sier på nettsiden sin?

    Eksempler fra Nordost FAQ:
    Q: How long do my cables have to break in?
    A: Normally, we recommend at least 168 hours. However, our Reference level cables require at least 336 hours.

    Hvordan kan dette ses på som annet enn sprøyt?

    Q: Where are Nordost cables made?
    A: All Nordost cables, resonance control devices, and QRT products are made in Holliston, Massachusetts, USA. Nordost is committed to making all of its products in the USA.

    Really? Nordost lager kablene selv, selve lederne også?

    Påstand om Odin høyttalerkabel:
    Speed: 98% speed of light

    Anser du ikke dette som en komplett idiotisk påstand? Hastigheten på signalet i leder spiller da ingen rolle så lenge de elektriske pulsene kommer frem i samme rekkefølge med samme tidsintervaller i mellom (intervaller som garantert ikke er i 98% av lysets hastighet).

    Informasjonen til Nordost (og andre kabelprodusenter) er spekket med slik nonsens og likevel får man pepper når det påpekes.
    Hvis du havde læst mine indlæg så vil du vide at jeg er ligeså forarget over storrytelling og de absurde priser som dig.

    Men jeg synes ikke det er det diskussionen bør drejer sig om, netop fordi vi alle er enige kabeltroende som ikke kabeltroende, men der er tilsyneladende en hel del som ikke kan diskutere andet.

    Break in mener jeg kan være reel nok , der er forskellige muligheder/hypoteser, om det lige er 168 timer tjaa . Og jeg vil også tror der kan måles forskelle efter break in.
     

    nilpla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    58
    Antall liker
    21
    Sted
    Kristiansand
    Problemet er jo likevel at man ikke kan dokumentere forskjellene. Kabelprodusentene bruker en masse kvasivitenskaplige forklaringer for å sannsynliggjøre forskjeller.
    Beklager å måtte si det, men det minner om alternativbransjens (mis)bruk av kvantefysikken for å sannsynliggjøre deres mest fantastiske medisinske gjennombrudd.
    Det som imidlertid hadde vært interessant å vite er om forumets medlemmer mener at kabelprodusentene bør avkreves noen form for dokumentasjon på sine påstander ?
    ..jeg stemmer for.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.035
    Antall liker
    14.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg for min del er mer oppgitt over påstander om gode og mindre gode coax kabler for digitale signaler. Disse klarer neppe å diskriminere 0 og 1 i favør av noe frekvensområde..
    Det blir unektelig litt ufrivillig komisk når hifi-blader skriver om digitalkabler med "fyldig bass", "avrundet topp" og denslags. For å påvirke frekvensgangen må en digitalkabel dekode dataene, prosessere dem i en digital EQ og re-enkode dem igjen i real-time, noe som virker mer enn litt usannsynlig. Spesielt siden dataene ut er identiske med dataene inn.

    Det sier kanskje mest om hvor lite pålitelig subjektiv synsing er i forhold til å fastslå og kartlegge objektive, fysiske realiteter.
    Det merkelige er at det opplevdes helt reelt, og egentlig gjør det fortsatt ... Men nå er jeg der at det ikke er relatert til forskjeller i lyden mellom kablene.
    Blindtesting av coax/elektrisk vs toslink/optisk gir passe tydelig respons, men da ikke sjekket for nivåforskjeller.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hva som enn vises til av tekniske og matematiske bevis, folk hører jo forskjeller:)
    Testere i Fidelity, Watt, Stereophile, SixMoons, alle hører jo forskjell på kabler og kan beskrive hver enkelts lydsignatur. Men dette er vel muligens kjøpt og betalte folk, som ikke egentlig hører forskjell??

    Det er nok av tester i diverse Fidelity blader som faktisk viser at det er faktiske forskjeller...skjønner ikke hvorfor noen her inne blir så provosert over det?:)
    Før jeg kjøpte Audioquest, testet jeg maaaasse kabler...noen av dem var gode lydmessig, andre totalt ubrukelige..men endte opp med Audioquest fordi jeg hørte at blant alt det jeg testet, var dem best, i mitt oppsett. Om vi blir lurt ang prising på kabler, det blir vi sikkert..men det gjelder både cdspillere, høytalere og forsterkere
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    For ikke å nevne: Hva har slike dingser med studiokabler kontra HighEnd-kabler å gjøre?
    Det er en gruppe hvis vigtigste argument og for en hel del det eneste, som lyder at forhandlerne er fulde af plat, svindel og storytelling, og iøvrigt tager sig godt betalt for dette. Næ så hellere gå i biltema.

    Og det er åbenbart meget vigtigt at få luftet dette argument ved enhver given lejlighed , og skulle der ikke være nogen anledning/lejlighed så laver man den bare selv.
    Hvorfor så hårsår på Hifi-bransjens vegne? Tar du påstandene til f.eks Nordost alvorlig? Tror du på det Nordost sier på nettsiden sin?

    Eksempler fra Nordost FAQ:
    Q: How long do my cables have to break in?
    A: Normally, we recommend at least 168 hours. However, our Reference level cables require at least 336 hours.

    Hvordan kan dette ses på som annet enn sprøyt?

    Q: Where are Nordost cables made?
    A: All Nordost cables, resonance control devices, and QRT products are made in Holliston, Massachusetts, USA. Nordost is committed to making all of its products in the USA.

    Really? Nordost lager kablene selv, selve lederne også?

    Påstand om Odin høyttalerkabel:
    Speed: 98% speed of light

    Anser du ikke dette som en komplett idiotisk påstand? Hastigheten på signalet i leder spiller da ingen rolle så lenge de elektriske pulsene kommer frem i samme rekkefølge med samme tidsintervaller i mellom (intervaller som garantert ikke er i 98% av lysets hastighet).

    Informasjonen til Nordost (og andre kabelprodusenter) er spekket med slik nonsens og likevel får man pepper når det påpekes.
    Hvis du havde læst mine indlæg så vil du vide at jeg er ligeså forarget over storrytelling og de absurde priser som dig.

    Men jeg synes ikke det er det diskussionen bør drejer sig om, netop fordi vi alle er enige kabeltroende som ikke kabeltroende, men der er tilsyneladende en hel del som ikke kan diskutere andet.

    Break in mener jeg kan være reel nok , der er forskellige muligheder/hypoteser, om det lige er 168 timer tjaa . Og jeg vil også tror der kan måles forskelle efter break in.

    Lar meg mest undre over dette med "breakin".
    Det skrives om 150 timer, 300 timer, 47 timer og slikt.
    Men hva om jeg velger å "spille inn" mine kabler med 200 ganger den strøm som normalt vil gå under normale lyttenivåer?
    Vil dette innvirke på innspillingstiden?
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Jeg for min del er mer oppgitt over påstander om gode og mindre gode coax kabler for digitale signaler. Disse klarer neppe å diskriminere 0 og 1 i favør av noe frekvensområde..
    Det blir unektelig litt ufrivillig komisk når hifi-blader skriver om digitalkabler med "fyldig bass", "avrundet topp" og denslags. For å påvirke frekvensgangen må en digitalkabel dekode dataene, prosessere dem i en digital EQ og re-enkode dem igjen i real-time, noe som virker mer enn litt usannsynlig. Spesielt siden dataene ut er identiske med dataene inn.

    Det sier kanskje mest om hvor lite pålitelig subjektiv synsing er i forhold til å fastslå og kartlegge objektive, fysiske realiteter.
    Det merkelige er at det opplevdes helt reelt, og egentlig gjør det fortsatt ... Men nå er jeg der at det ikke er relatert til forskjeller i lyden mellom kablene.
    Blindtesting av coax/elektrisk vs toslink/optisk gir passe tydelig respons, men da ikke sjekket for nivåforskjeller.

    I hvilken blindtest har slike forskjeller blitt påvist?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er sikkert dem som hevder de ikke hører forskjell i lyden, selv om jeg fjerner alle kablene og slenger dem ut vinduet..
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Wikipedia er skrevet av folk som deg og meg..Det er ikke det ultimate sannhetsverktøy
     
    Sist redigert:

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Hva som enn vises til av tekniske og matematiske bevis, folk hører jo forskjeller:)
    Testere i Fidelity, Watt, Stereophile, SixMoons, alle hører jo forskjell på kabler og kan beskrive hver enkelts lydsignatur. Men dette er vel muligens kjøpt og betalte folk, som ikke egentlig hører forskjell??

    Det er nok av tester i diverse Fidelity blader som faktisk viser at det er faktiske forskjeller...skjønner ikke hvorfor noen her inne blir så provosert over det?:)
    Før jeg kjøpte Audioquest, testet jeg maaaasse kabler...noen av dem var gode lydmessig, andre totalt ubrukelige..men endte opp med Audioquest fordi jeg hørte at blant alt det jeg testet, var dem best, i mitt oppsett. Om vi blir lurt ang prising på kabler, det blir vi sikkert..men det gjelder både cdspillere, høytalere og forsterkere
    På’n igjen: De hører forskjeller som egentlig ikke er der, pga forventningsbias (placebo). Eneste måten å unngå dette på er å sammenligne i en blindtest. I blindtester er det ikke mulig å høre forskjell. Ergo er det egentlig ikke hørbare forskjeller.


    Det som provoserer er vel to ting:


    1. At subjektivistene aldri skjønner dette enkle resonnementetet
    2. At subjektivistenes manglende skepsis har åpnet hi-fi bransjen for tulleprodukter som utnytter forventningsbias og ødelegger hobbyen ved å skape feil fokus og sinnsyke priser
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.562
    Torget vurderinger
    1
    Hva som enn vises til av tekniske og matematiske bevis, folk hører jo forskjeller:)
    Testere i Fidelity, Watt, Stereophile, SixMoons, alle hører jo forskjell på kabler og kan beskrive hver enkelts lydsignatur. Men dette er vel muligens kjøpt og betalte folk, som ikke egentlig hører forskjell??
    ...
    Hører de egentlig forskjell.? Hører de forskjell med selvbedrag, lommeboka, øynene, den grå massen mellom øra eller med øra? Vet vi egentlig noe særlig om de som tester lydting? Hvor gode lyttere er de,? Hvor gode ører har de? Hvor gode lyttebetingelser har de? etc

    ...
    Det er nok av tester i diverse Fidelity blader som faktisk viser at det er faktiske forskjeller...skjønner ikke hvorfor noen her inne blir så provosert over det?:)
    ...
    De viser faktisk ingen verdens ting annet enn blekk og papir. Det er i og for seg ingen ting å bli provosert over inntil noen leser sludderet og evt tar det «alvorlig».

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.035
    Antall liker
    14.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg for min del er mer oppgitt over påstander om gode og mindre gode coax kabler for digitale signaler. Disse klarer neppe å diskriminere 0 og 1 i favør av noe frekvensområde..
    Det blir unektelig litt ufrivillig komisk når hifi-blader skriver om digitalkabler med "fyldig bass", "avrundet topp" og denslags. For å påvirke frekvensgangen må en digitalkabel dekode dataene, prosessere dem i en digital EQ og re-enkode dem igjen i real-time, noe som virker mer enn litt usannsynlig. Spesielt siden dataene ut er identiske med dataene inn.

    Det sier kanskje mest om hvor lite pålitelig subjektiv synsing er i forhold til å fastslå og kartlegge objektive, fysiske realiteter.
    Det merkelige er at det opplevdes helt reelt, og egentlig gjør det fortsatt ... Men nå er jeg der at det ikke er relatert til forskjeller i lyden mellom kablene.
    Blindtesting av coax/elektrisk vs toslink/optisk gir passe tydelig respons, men da ikke sjekket for nivåforskjeller.

    I hvilken blindtest har slike forskjeller blitt påvist?
    Hobbyblindtest av typen liker du lyden best nå .................................. eller nå?
    Ikke nyttig for andre enn oss som deltar, og ikke bevis for noe som helst. Hos meg sannsynligvis en ikkeoptimal implementering av optisk/elektrisk konvertering enten på avsender eller mottaker. Ikke noe mer å utlede av det, imo.
    Å teste ut komponenter/kabler og annet som en del av "hifimøter" er lærerikt selv om det ikke blir dokumentert eller korrekt gjennomført. Bare det å lukke øynene mens du lytter kan være en seriøs øyeåpner! ;)

    Men at jeg hadde en sterk reell opplevelse av at bassen ble strammet opp og gikk dypere med Kimber Illuminations D-60 enn med en billig hyllevare digitalkabel, det sitter fortsatt i. Har også opplevd at Blue Jeans Coaxen låter bedre enn Stereovox XV2 her hjemme, uten at jeg på noen måte kan forklare det. Forklaringen jeg har bestemt meg for å tro på er at det kun er opplevelser og at det sitter i hodet mitt og ikke i kablene. At mange fortsetter å tro på at det sitter i kablene og mener det er verdt mange titalls (eller hundretalls) tusen kroner, får være opp til dem.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er gjort mange blindtester i Fidelity bladene oppover, i Stereophile også.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.305
    Antall liker
    5.343
    Wikipedia er skrevet av folk som deg og meg..Det er ikke det ultimate sannhetsverktøy
    Begge begrepene "anekdotisk bevisføring" og "stråmannsargumentasjon" er veletablerte begreper som Wikipediaartiklene gir en helt grei oppsummering av. Hvis du har en annen forståelse av disse begrepene enn i Wikiartiklene vil jeg anta at det enten er fordi du har hatt en merksnodig lærer i exphil eller ikke vet anekdotisk bevisføring og stråmannsargumentasjon betyr for noe, mest trolig det siste.

    Anekdotisk bevisføring er svært utbredt innen markedsføring av alternativmedisin, kosttilskudd, slankemidler og hifi-kabler, og er en motsats til vitenskapelig bevisføring. I vitenskapelig forstand er ikke anekdotisk bevis gyldig bevis for noe som helst. Typiske eksempler kan være "Ola fikk mye bedre lyd i anlegget med Nordost Quantum Purifier strømrensere", eller "Kari gikk ned 30 kilo etter å ha brukt Dr.Fraud's Quantum Food Purifier slankekur i fire uker". Same thing. Stråmannsargumentasjon er det du selv prøvde deg på etterpå, altså å tillegge noen meninger de ikke har for å lettere kunne å argumentere mot dem.

    "Kabeltroende" benytter svært ofte anekdotisk bevisførsel og stråmannsargumenter, og de dukker opp igjen og igjen i hver tråd dette diskuteres. Grunnen er at vitenskapelig bevisførsel for kabelprodusentenes såkalte "tekniske" løsninger er ikke-eksisterende. Det er i likhet med alternativmedisin og slankepulver et markedssegment som ikke hører vitenskapen og teknologien til, selv om de liker å gi inntrykk av det med oppkok om kvanter og krystaller.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hva som enn vises til av tekniske og matematiske bevis, folk hører jo forskjeller:)
    Testere i Fidelity, Watt, Stereophile, SixMoons, alle hører jo forskjell på kabler og kan beskrive hver enkelts lydsignatur. Men dette er vel muligens kjøpt og betalte folk, som ikke egentlig hører forskjell??
    ...
    Hører de egentlig forskjell.? Hører de forskjell med selvbedrag, lommeboka, øynene, den grå massen mellom øra eller med øra? Vet vi egentlig noe særlig om de som tester lydting? Hvor gode lyttere er de,? Hvor gode ører har de? Hvor gode lyttebetingelser har de? etc

    ...
    Det er nok av tester i diverse Fidelity blader som faktisk viser at det er faktiske forskjeller...skjønner ikke hvorfor noen her inne blir så provosert over det?:)
    ...
    De viser faktisk ingen verdens ting annet enn blekk og papir. Det er i og for seg ingen ting å bli provosert over inntil noen leser sludderet og evt tar det «alvorlig».

    mvh
    KJ
    Så du mener at erfarne lyttere som har drevet med dette hele livet sitt i noen tilfeller, bare skriver noe tullball på et ark? Og at hundrevis av testere gjør det samme? Eller at dem som jobber med dette hver dag, der jobben er å teste utstyr deriblant kabler, ikke har lært seg å lytte og kunne høre forskjeller, i blindtester?
    Jeg tror de aller fleste av dem er langt mer trent i dette enn du og jeg og svært mange av dem sitter i profesjonelle rom som er langt bedre behandlet akustisk enn gjennomsnittet her hjemme kan vise til. Når jeg tilslutt valgte Audioquest, ante jeg ikke da at det var den som spilte..det var ingen som sto foran meg å viftet med prislappen først, for så å la min placebo effekt ta seg av resten..jeg valgte å kjøpe dem, fordi jeg i BLIndtesting hørte at de var best blant dem jeg hørte..det kunne likså godt vært en 100kr kabel, men slik ble det ikke. Men jeg skjønner, alle som hører forskjell, MÅ jo selvfølgelig være et offer for selvbedrag, pris, placebo og andre lettlurte ting...selv om testing er blindtesting...
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mente ikke at linken du viste til var feil i sine beskrivelser, men snarere om den passet inn i mine innlegg.
    Du vet ikke noe om meg, så ikke prøv å late som heller.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.140
    Antall liker
    19.992
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva som enn vises til av tekniske og matematiske bevis, folk hører jo forskjeller:)
    Testere i Fidelity, Watt, Stereophile, SixMoons, alle hører jo forskjell på kabler og kan beskrive hver enkelts lydsignatur. Men dette er vel muligens kjøpt og betalte folk, som ikke egentlig hører forskjell??
    ...
    Hører de egentlig forskjell.? Hører de forskjell med selvbedrag, lommeboka, øynene, den grå massen mellom øra eller med øra? Vet vi egentlig noe særlig om de som tester lydting? Hvor gode lyttere er de,? Hvor gode ører har de? Hvor gode lyttebetingelser har de? etc

    ...
    Det er nok av tester i diverse Fidelity blader som faktisk viser at det er faktiske forskjeller...skjønner ikke hvorfor noen her inne blir så provosert over det?:)
    ...
    De viser faktisk ingen verdens ting annet enn blekk og papir. Det er i og for seg ingen ting å bli provosert over inntil noen leser sludderet og evt tar det «alvorlig».

    mvh
    KJ
    Så du mener at erfarne lyttere som har drevet med dette hele livet sitt i noen tilfeller, bare skriver noe tullball på et ark? Og at hundrevis av testere gjør det samme? Eller at dem som jobber med dette hver dag, der jobben er å teste utstyr deriblant kabler, ikke har lært seg å lytte og kunne høre forskjeller, i blindtester?
    Jeg tror de aller fleste av dem er langt mer trent i dette enn du og jeg og svært mange av dem sitter i profesjonelle rom som er langt bedre behandlet akustisk enn gjennomsnittet her hjemme kan vise til. Når jeg tilslutt valgte Audioquest, ante jeg ikke da at det var den som spilte..det var ingen som sto foran meg å sa prislappen først, for så å la min placebo effekt ta seg av resten..jeg valgte å kjøpe dem, fordi jeg i BLIndtesting hørte at de var best blant dem jeg hørte..det kunne likså godt vært en 100kr kabel, men slik ble det ikke. Men jeg skjønner, alle som hører forskjell, MÅ jo selvfølgelig være et offer for selvbedrag, pris, placebo og andre lettlurte ting...selv om testing er blindtesting...
    Knut Vadset, og andre bladfyker, er selvsagt kjøpt og betalt, som de løpeguttene de er. Ingen lytteerfaring har de heller, og langt i fra på samme nivå som de ivrigste i denne tråden. Dessuten har de selvsagt aldri sammenlignet ulike kabler og deres lydsignatur på ulike komponenter. På samme måte har de av oss som hører forskjeller lydmessig på kabler, samme manglende lytteerfaring som før nevnte Vadset. Ei heller har vi sammenlignet ulike kabler, uten å vite hvilken kabel som ble benyttet. Vi har kun valgt ut fra høyest mulig pris i forhold til hva vår private økonomi kunne tåle ved det gitte tidspunkt. Heldigvis har enkelte sett lyset, og ser det nå som sin livsoppgave å fortelle oss at vi har blitt lurt. Av oss selv, av blekker og særdeles tvilsomme selgere. Ergo er det enda håp for oss uopplyste ignoranter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.881
    Antall liker
    36.051
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er hele Fidelity #34 slik at folk kan gjøre seg opp en oppfatning selv, utover at ordet "blindtest" står på forsiden:
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/34_hele.pdf

    Legg merke til prosedyren: Paneldeltagerne skriver subjektive notater om hvert testobjekt og sammenligner notatene etterpå. Det sies ingen ting om paneldeltagerne kunne kommunisere under testen eller ikke. Tildels er det notert motstridende opplevelser av samme objekt, men deltagerne har ikke skrevet eksakt samme subjektive inntrykk om alle kablene, altså er det bevist hørbare forskjeller!!! Eller?

    Edit: Og hele #10, for de som ikke har det liggende foran seg: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/10_hele.pdf
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn