^Kule-Trygve kan jo kikke på ekvivalenter til turbulens i faste materialer/fast stoff, som en innfallsvinkel til å fundere over hva som skjer i magiske kabler?
continuum mechanics - Equivalence of turbulence in solid materials - Physics Stack Exchange
Nu inden man gå helt i selvsving over hvor mange fine ting man kan beregne og den forståelse for det helt grundlæggende som det eventuelt giver, så prøv at smide et par tilfældige sten i en å og beregn den turbulens som det giver helt nøjagtigt.
Jeg har brugt det her fine program siden version 3 som kom engang i firserne
Spectrum Software - Micro-Cap 11. Analog simulation, mixed mode simulation, and digital simulation software. SPICE and PSpice� compatible circuit simulator. og det kan beregne mere på få sekunder end jeg kan i hånden på år vil jeg tror, hvis jeg overhovedet kan beregne det.
Men det siger mig ikke skid om hvordan de kredsløb jeg laver, forstærkere, kabelmodeler osv. lyder, det gør min erfaring derimod, og jeg har da også med årene fundet sammenhænge mellem god lyd og hvordan programmet opfører sig og hvilke data programmet præsentere.
Jeg kan da slå fast at bedst data eller mindst fejl, typisk ikke giver det bedste hi-fi resultat, stukturen i data er langt vigtigere og der skal mennesker, og eksperimenter til at vurdere og finde ud af dette.
Men stadigvæk beregninger fortæller intet om den samlede lyd resultat, som i stor udstrækning afhænger af hvilke komponenter og materialer kredsløbet realiseres med , dette vigtige emne fortæller beregninger/simuler-programmer stort set intet om.
Man kan lave det samme kredsløb med forskellige valg af komponenter og materialer og få det til at lyde så forskelligt at det er svært at tro på der er tale om samme kredsløbsdiagram.
Det er situationen i dag. Men jeg har bestemt også et ønske og også en tro på at teknikken til lydgengivelse og dets teori en dag vil blive udviklet og blotlagt ligeså meget som teknikken til gengivelse af eksempelvis billeder.
Således at man ikke skal arbejde så meget i "blinde" og på ren intuition og erfaring som man gør idag.
Nu diskuterer vi kabler i denne tråd, men jeg tror at fuldstændige og komplete forklaringer på eventuelle lydforskelle grundlæggende vil være ens for alle passive komponenter og materiale som bruges i hi-fi.
Hvis det var så simpelt at lave hi-fi som nogen prøver at give udtryk for så havde vi jo alle det perfekte stereoanlæg stående, lidt ligesom med fjernsyn.
Men der kan faktisk være forbløffende/meget store forskelle selv på topanlæg, så store forskelle at man næsten ikke tror det er muligt at tingene kan gengives så forskelligt, da anlæggene jo måler nogenlunde ens.
Og vi er alle med hvert sit anlæg et stykke fra den perfektion som et simpelt fjernsyn kan præsenterer med hensyn til billed.
Hvis vores fjernsyns-billed så ud som vores lydanlæg lyder, ville vi sandsynligvis øjeblikkeligt sende fjernsynet til reparation.