Strøm relatert Strømrensere og har det noe effekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje noen av sannheten ligger i det som nevnes under? Blant annet at slike strømrensere tilfører egenlyd og er derfor det låter annerledes. Ble nevnt et sted at det var målt at en PS audio regenerator økte tredje harmonisk forvrengning opp til 6%.

    Jeg sitter ikke med svaret, men liker å forstå ting og tar ikke alt for god fisk. Spørsmålet er hva eventuelt skaper forandringer. Er det rensing av strøm, placebo eller kan det faktisk være tilført forvrengning? Eller en kombinasjon.

    If you change from the standard sinewave, you change the peak value. A square wave for example is 170v, no longer 120v. I won't get into the calculus here but a square is 100% energy, the sinewave has "areas" where there is less than 100% power being generated. The net result is you are overpowering your gear. Now if it has a switch mode power supply, it doesn't matter. But a 60hz power transformer won't like the extra voltage. Not to mention the magnetic theory problems these "distorted waveforms" cause. Yes, "multiwave" is adding distortion to an otherwise near perfect sinewave.

    I find it comical that PS preaches the horrors of distorted AC sinewaves and to some extent they are quite correct. It's not as bad as they claim but nevertheless it's not good either and can cause interference in AV gear. But then they they turn around and add their own blend of distortion back in and call it "multiwave".


    Why can't they just produce a clean AC sine wave and be done with it? I'll tell you why, because then they have nothing more than an on-line true sinewave UPS unit I can buy in the computer market for half the cost!
    But they aren't telling you about the internal regulation found in almost any audio source gear and all video gear these days. A linear series pass regulator will remove any ripple down to the white noise of the pass transistor as long as it's higher then the regulator dropout voltage which is most certianly is. So the net effect of reducing input ripple is nil.

    Are they lying? No, the multiwave will lower input ripple on a simple capacitor input power supply. But power supplies today are much more sophisicted than that and the ripple is taken care of in the regulation stage. In a switch mode power supply, the ripple you get is a combination of 120hz and harmonics of the switching frequency which is at least tens of kilohertz. In this case the swithing noise amplitude far exceeds the 120hz AC ripple so reducing that is of no little to no benefit. Also a lot of the switch noise harmonics get into low level analog circuits via RFI, that is through the air as radio signals. You can clean up the incomming AC until the cows come home and you still won;t get rid of the RFI from a poorly shielded switch mode power supply.
    Det vi virkelig trenger er selvsagt uavhengig seriøse tester med målinger utført av kompetente personer.
    En får gode resultater med passive EMI filtre slik som Schaffner filtre som er filtre som blir brukt overalt der det er elektronikk. Selv i enkelte forsterkere står det små slike filtre innebygget. Det er for enkelt å forklare at grunnen til at det fungerer er at strømrensere tilfører forvrengning.....

    Jeg var nettopp på et kurs i drift av høyspent anlegg og der var en del av det som ble drøftet at det blir et større og større problem med støy på nettet, og myndigheter og organisasjoner som lager instrukser vedr. drift av anlegg tar dette på alvor.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Og dette har Asbjørn ikke målt, men funnet ut ved lyttetester, og hans subjektive inntrykk er fasit? Hypex UCD med linjær strømforsyning er ikke immun mot nettstøy, så det viser at "tistrekkelig gode strømforsyninger" ikke alltid stemmer....................
    En oppsummering: Strømkvalitet og strømfiltre kan påvirke lydkvaliteten, men utstyr med tilstrekkelig gode strømforsyninger påvirkes ikke i hørbar grad. Det kan være enklere å gå for det andre alternativet enn å kåle rundt med tvilsomme remedier og oppkoblinger på sårbart utstyr.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan er måleparameteret for "tilstrekkelig"? Blir bare litt i stuss over at en som er opptatt av målinger for allmenne sannheter fra andres ståsted kan være så omtrentlig og vidløftig.. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK
    A

    ANM

    Gjest
    Morsomt å se hvordan gullørene prøver å bryte ned roboten Asbjørn for å se om de kan finne noe menneskelig ved ham.:) Glem det! Det er bare en velutviklet AI.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Dette har materiale i seg til å bli en klassisk rundt og rundt diskusjon... mellom synsere, diehards og andre - f.eks. de som faktisk har prøvd saker og ting og dermed har erfaring. De er som regel de tysteste i slike diskusjoner... tenker vel sitt.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg har etpar dingser på strømsiden som utgjør stor forskjell men tror ikke jeg har hørt de bli kalt rensere.
    Litt vanskelig å beskrive forskjellen men det spiller på en måte roligere og mer organisk og ekte samt at holografien er merkbart bedre med enn uten.
    Og ja, alle som har hørt med/uten hører forskjell også når de ikke vet at det er gjort noen forandring.

    Syns btw også at det ble noe bedre bilde på TV som er på samme kurs som stereoen men dette tør jeg ikke påstå.

    Dette er dingsene
    QRT | Qbase AC Distribution
    QRT | Qk1 AC Enhancer
    QRT | Qv2 AC Line Harmonizer
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Dette har materiale i seg til å bli en klassisk rundt og rundt diskusjon... mellom synsere, diehards og andre - f.eks. de som faktisk har prøvd saker og ting og dermed har erfaring. De er som regel de tysteste i slike diskusjoner... tenker vel sitt.
    Man skal ikke kaste perler for svin.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man setter inn Overspeningsvern
    FG-godkjent Lynvern / Overspenningsvern - Superpro :: Overspenningsvern :: El-sikkerhet :: Trygg og Sikker AS

    Før Isotek strømrens, har man da gått 2 stepp frem og 2 tilbake?

    Spørsmålet er om det ødelegger for lydkvaliteten?
    OBS jeg har ikke kjøpt enda så jeg kan ikke teste selv!
    Isotek har finvern innebygget, ihvertfall i de større modellene, så ville ikke koblet et finvern foran det. Derimot så bør man ha grovvern i sikringskapet (mener det er påbudt i nyere anlegg).
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Isotek har finvern innebygget, ihvertfall i de større modellene, så ville ikke koblet et finvern foran det. Derimot så bør man ha grovvern i sikringskapet (mener det er påbudt i nyere anlegg).
    Har Mellomvern (Type 2) i sikringsskapet

    Hvis det er Overspenningsværn inni en Isotek, har det neppe noen verdi i for de fleste Norge.
    I norge har de fleste IT Nett og ikke TN nett

    TN-system (Terra Neutral) er en type kraftdistribusjonsnett der nullpunktet på transformatoren er jordet. Transformatorens nullpunkt er normalt fremført til forbruker som N-leder sammen med faselederne. Størsteparten av det lavspente distribusjonsnettet i Norge er IT-nett (Isolated Terra – nullpunktet er isolert).
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Låner Hifiklubben/SWSG(elendig navn)/Sense ut slike ting?

    Kunne for nysgjerrighetens skyld tenkt meg å prøve selv. Om ikke annet får jeg kanskje stabil spenning?

    TRUST NO ONE, NOT EVEN YOURSELF! Er mitt motto.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Personlig syns jeg dette blir litt som strøm kabler på en måte.

    Egne erfaringer med strømkabel tilsier ikke forskjell på forsterkere og heller ikke forskjell på rørforsterker da jeg hadde Music Angel KT88.
    Hvilke merker lager dårlige strømforsyninger hvis det er årsaken?

    Tror enn skal ha feil i nettet en plass, f.eks en defekt i en gatelykt eller feil på vaskemaskinen til naboen, før en blir plaget med støy på kveldstid i vertfall.
    Mulig at f.eks et sagbruk i drift kan lage støy hvis en er innenfor samme trafo. Men de har vel kanskje andre linjer inn til seg.

    Jeg selv bryr meg vertfall ikke :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Underlig å se to fronter diskutere et teknisk spørsmål uten å referere til noe konkret og håndfast, som feks målinger og/eller ekspert-uttalelser.

    Så etter å ha lest 3 sider med reinspikka vås er jeg fortsatt like dum, er en strøm-regenerator en gimmick tweak eller har det noe for seg? I så tilfelle, under hvilke forutsetninger kan det ha noe for seg?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her er det vanskeleg å vite kva som er kva. Eg har prøvd to straumreinsarar, og meinte i det eine tilfellet at det skjedde ganske mykje posisitivt. Den andre gongen skjedde det ingenting eg kunne registrere. Men dette var med lang tidsintervall, og anlegget var mykje utskifta. Eg har dessutan rydda "kabelsalaten" nokre gongar, og fått kortare straumleidningar. Nettet vart ordna etter ein stororkan i 1992, og etter det forsvann den dårlege "søndagslyden" eller i det minste lydendringa som kom kvar søndagsføremiddag når folk tok til å lage middag. ASR-forsterkaren min har dessutan ei straumforsyning som er ganske så overkill til det meste, og eg trur ikkje denne let seg påverke av småting.
    Men straum og straumforsyning har mykje å seie for lyden, meiner eg. Eg berre veit ikkje kva som er kva.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Underlig å se to fronter diskutere et teknisk spørsmål uten å referere til noe konkret og håndfast, som feks målinger og/eller ekspert-uttalelser.

    MÅLINGER? Er'ru gæren? ;) Det skulle tatt seg ut, om hobbyødeleggerne skulle ødelagt strømrensere for oss også!


    ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Underlig å se to fronter diskutere et teknisk spørsmål uten å referere til noe konkret og håndfast, som feks målinger og/eller ekspert-uttalelser.

    Så etter å ha lest 3 sider med reinspikka vås er jeg fortsatt like dum, er en strøm-regenerator en gimmick tweak eller har det noe for seg? I så tilfelle, under hvilke forutsetninger kan det ha noe for seg?
    Det er ikke vanskelig å dokumentere teknisk effekt. En strømrenser er et lavpassfilter på strømtilførselen, enten bare noen kondensatorer mellom fasene og fra fase til jord, eller mer omfattende konstruksjoner med induktanser i tillegg. Leverandørene av slike filtre til industrien dokumenterer dette i detalj. Her er en katalog: Catalog

    Derimot er det ikke like opplagt i hvilken grad det gjør noen forskjell i forsterkeriet. Det kommer an på elektronikken, både hvor god filtreringen i strømforsyningen er og hvor sårbare selve kretsene er for gjenværende støy på power rails (PSRR). Det kan også måles, se f eks tråden om en forsterkerkonstruksjon Armand og jeg holder på med.

    Til slutt er det et spørsmål hvilken subjektiv effekt det har, om noen. Det kan tenkes at rester av strømstøy blir til hørbar støy og forvrengning. Det kan også tenkes at den ikke gjør det. Min erfaring er fortsatt at noen komponenter har nytte av ekstra filtrering, mens andre ikke bryr seg.

    Generelt vil det være enklere og mer forutsigbart å bygge inn nødvendig filtrering i komponentene, heller enn å overlate til brukeren å kåle rundt med forskjellige remedier. Konstruktøren vet hvilken PSRR forsterkerkortene har og hvor mye filtrering det er gjennom strømforsyningen, og har best forutsetninger for å vurdere om ytterligere filtrering i strøminntaket vil være nødvendig. For den forsterkeren Armand og jeg holder på med vil det nok ikke være nødvendig. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Målingene jeg skulle likt å sett er ikke på utgangen av filter og renseproduktene - for filtre filtrerer og vekselrettere generer vekselspenning. Jeg er heller ikke spesielt nysgjerrig på hvilken THD som kommer ut av grisetryne på veggen eller hva slags sikring som gjør den beste jobben. Det jeg skulle likt å se er hva som skjer på utgangen av produktet tilkoblet, eller enda enklere, hva som skjer på utgangen av produktets strømforsyning.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sitat fra Audiophile-Arve

    " Nettet vart ordna etter ein stororkan i 1992, og etter det forsvann den dårlege "søndagslyden" eller i det minste lydendringa som kom kvar søndagsføremiddag når folk tok til å lage middag."

    Etter å hatt 4 forskjellige forsyningstrafoer,hvorav den første var så liten at selv det å koke poteter var en umulighet rundt kl 15,
    gav alle oppgraderingene an forsyningstrafo markant bedring av lyd.

    Større trafo er nok det som skjedde hos Audiophile-Arve.Det samme er tilfelle hos meg.


    Teknisk forklaring

    "Sannsynligheten for å få stygg spenning avtar som regel med lav nettimpedans (stor transformator). Men dette gjelder bare den siden som forurenset strøm kommer fra."

    Ellers er nå fortiden nettfilter årsak til ØKT støy.Det samme med div. nettkabler og automatsikring,der både nettfilter og automatsikring gir klare målemessing forskjeller til det verre.
    Dette gjelder all elektronikk,også Hypex som står i sub.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror enn skal ha feil i nettet en plass, f.eks en defekt i en gatelykt eller feil på vaskemaskinen til naboen, før en blir plaget med støy på kveldstid i vertfall.
    Mulig at f.eks et sagbruk i drift kan lage støy hvis en er innenfor samme trafo. Men de har vel kanskje andre linjer inn til seg.
    Vet ikke hva som egentlig skal til for å få merkbar støy i anlegget, men jeg mistenker at diverse lyskilder og andre ordinære ting kan spille inn. For ganske mange år siden bodde jeg i en blokk rett over en Kiwi butikk, og da opplevde jeg ofte kraftig trafobrum på ettermiddagen når jeg kom hjem og skulle bruke anlegget utover kvelden, før brummingen ga seg i 23-tiden når butikken stengte. Hver eneste ukedag.

    Men det var sikkert tilfeldig eller et resultat av dagsformen min. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Underlig å se to fronter diskutere et teknisk spørsmål uten å referere til noe konkret og håndfast, som feks målinger og/eller ekspert-uttalelser.

    Så etter å ha lest 3 sider med reinspikka vås er jeg fortsatt like dum, er en strøm-regenerator en gimmick tweak eller har det noe for seg? I så tilfelle, under hvilke forutsetninger kan det ha noe for seg?
    Det er ikke vanskelig å dokumentere teknisk effekt. En strømrenser er et lavpassfilter på strømtilførselen, enten bare noen kondensatorer mellom fasene og fra fase til jord, eller mer omfattende konstruksjoner med induktanser i tillegg. Leverandørene av slike filtre til industrien dokumenterer dette i detalj. Her er en katalog: Catalog

    Derimot er det ikke like opplagt i hvilken grad det gjør noen forskjell i forsterkeriet. Det kommer an på elektronikken, både hvor god filtreringen i strømforsyningen er og hvor sårbare selve kretsene er for gjenværende støy på power rails (PSRR). Det kan også måles, se f eks tråden om en forsterkerkonstruksjon Armand og jeg holder på med.

    Til slutt er det et spørsmål hvilken subjektiv effekt det har, om noen. Det kan tenkes at rester av strømstøy blir til hørbar støy og forvrengning. Det kan også tenkes at den ikke gjør det. Min erfaring er fortsatt at noen komponenter har nytte av ekstra filtrering, mens andre ikke bryr seg.

    Generelt vil det være enklere og mer forutsigbart å bygge inn nødvendig filtrering i komponentene, heller enn å overlate til brukeren å kåle rundt med forskjellige remedier. Konstruktøren vet hvilken PSRR forsterkerkortene har og hvor mye filtrering det er gjennom strømforsyningen, og har best forutsetninger for å vurdere om ytterligere filtrering i strøminntaket vil være nødvendig. For den forsterkeren Armand og jeg holder på med vil det nok ikke være nødvendig. :)
    Kunne ikke være mere enig. Et spørgsmål om hvor godt apparaterne er konstrueret. PSR
    https://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_rejection_ratio
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ang. 'strømrensere' i trådtittel - innbefatter dette også regeneratorer eller bare filtre?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål, Distinctive.

    Det jeg lurer på er strøm regeneratorer ettersom det utelukkende har fått gode kritikker fra diverse blekker. Jeg som bor i et borettslag med 200 husstander lurer naturligvis på om dette har en effekt, ikke fordi min Devialet låter dårlig, men fordi jeg her forleden syntes å høre markant forskjell i retning av skarp og ørefiendtlig lyd på ettermiddagen.

    Jeg vet at det er et problem i statene at nettstrømmen til tider er så dårlig og varierende at den tar livet av apparater hvis man er uheldig. Og siden alt vi lager her i Norge fra det offentlige sin side er middelalder-kvalitet på, så er det nærliggende å tro at strømmen her også kan være av samme kvalitet som resten av infrastrukturen vår...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe som er stabilt, så er det strømmen fra en vannkraftgenerator, så teknologien i kraftverkene er det nok lite å si på.

    IT-nettet derimot, kan kanskje diskuteres?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Målingene jeg skulle likt å sett er ikke på utgangen av filter og renseproduktene - for filtre filtrerer og vekselrettere generer vekselspenning. Jeg er heller ikke spesielt nysgjerrig på hvilken THD som kommer ut av grisetryne på veggen eller hva slags sikring som gjør den beste jobben. Det jeg skulle likt å se er hva som skjer på utgangen av produktet tilkoblet, eller enda enklere, hva som skjer på utgangen av produktets strømforsyning.
    Det må jo være dette som er mest relevant? Er det forskjeller etter strømforsyning på forsterker med og uten regenerator i kjeden? Måling av et produkt i seg selv gir veldig lite informasjon i seg selv. Måling av forskjeller i sluttproduktet derimot...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at det er et problem i statene at nettstrømmen til tider er så dårlig og varierende at den tar livet av apparater hvis man er uheldig. Og siden alt vi lager her i Norge fra det offentlige sin side er middelalder-kvalitet på, så er det nærliggende å tro at strømmen her også kan være av samme kvalitet som resten av infrastrukturen vår...
    Sammenlignet med USA er vårt strømnett nokså state of the art. Amerikanske hifi-entusiaster betaler dyre penger for regeneratorer som gir "balanced power" tilsvarende det vi har i stikkontakten i vårt IT-nett. Problemet er gjerne at jordfeil (f eks naboens kortsluttede varmtvannstank) kan vare ganske lenge før det blir fikset. I mellomtiden, så lenge en fase er kortsluttet til jord, vil strømtilførselen oppføre seg mer som et TN-nett tilsvarende det amerikanere og svensker har i utgangspunktet.

    Men det finnes situasjoner på det norske nettet også som kverker tilkoblede apparater. Spør ymir.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her i borettslaget var det et tema med dårlig nett/støy på nett når man tok opp dette med å legge tilrette for elbil-lading i garasjen. Har dette med tilbakeføring av støy fra elbilene eller kapasitet på strømnettet og frykt for spenningsfall og gjøre?

    På ettermiddagene når ventilasjonsanlegget starter opp for full guffe og alle kommer hjem fra jobb og starter med matlaging var det visstnok begrenset med overskuddskapasitet. Med så mye aktivitet på nettet kan jeg jo forestille meg at spenningen varierer ganske kraftig. Derfor er det i mitt hode noe tiltalende med regenerator. Men jeg tar feil så ofte at jeg spør først :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skulle en elbil som lades opp skape støy på strømnettet?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan skulle en elbil som lades opp skape støy på strømnettet?
    Selve laderen blir styrt av kraftelektronikk som lager støy på nettet.

    "Et generelt problem for kraftelektronisk utstyr er at det skaper harmonisk støy på kraftnettet.
    Det er derfor viktig at det lages på en slik måte at nettet blir påvirket i minst
    mulig grad. Det finnes i dag EN-standarder for tillatt harmonisk støy fra kraftelektronisk
    utstyr[3] for å sørge for best mulig effektkvalitet. Harmoniske komponenter på nettet vil
    kunne skape store strømmer i nøytrallederne uten sikringer som kan føre til brannfare.
    Det vil også kunne gi overopphetning av transformatorer og minke levetiden eller føre til
    overstrøm og overslag på grunn av resonans[6]. En energiomformer som benytter høyfrekvent
    kobling, slik som en batterilader, kan skape slik støy på nettet. Desto stivere nettet
    er, desto mindre sårbart vil det være."
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, OK.

    Hvis det er et reelt problem, og borettslaget har et samlet garasjeanlegg, kunne de kanskje vurdere tiltak for alle ladepunktene?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er det noe som er stabilt, så er det strømmen fra en vannkraftgenerator, så teknologien i kraftverkene er det nok lite å si på.

    IT-nettet derimot, kan kanskje diskuteres?
    Dette var en sannhet i gamle dager. Nå blir vi mer og mer knyttet til nettet i Europa og dermed påvirker dette nettet.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ah, OK.

    Hvis det er et reelt problem, og borettslaget har et samlet garasjeanlegg, kunne de kanskje vurdere tiltak for alle ladepunktene?
    Bør nok gjøres noen tiltak ja. Ser at mange snakker om at stivere nett hjelper, men tror nok det skal mye til før det blir gjort noe med da det er kostbart. For å gjøre forbedringer på nettet for å motvirke slike "nye" problemer ser jeg det er estimert en kostnad på 100 milliarder.
    Bor du i et borettslag som meg så er det i tillegg utfordringer med ventilasjonsanlegg som kan være styrt av kraftelektronikk...
    Så leste jeg noe som var nytt for meg, en av de verste støykildene er induksjons
    ovner....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvordan skulle en elbil som lades opp skape støy på strømnettet?
    Selve laderen blir styrt av kraftelektronikk som lager støy på nettet.

    "Et generelt problem for kraftelektronisk utstyr er at det skaper harmonisk støy på kraftnettet.
    Det er derfor viktig at det lages på en slik måte at nettet blir påvirket i minst
    mulig grad. Det finnes i dag EN-standarder for tillatt harmonisk støy fra kraftelektronisk
    utstyr[3] for å sørge for best mulig effektkvalitet. Harmoniske komponenter på nettet vil
    kunne skape store strømmer i nøytrallederne uten sikringer som kan føre til brannfare.
    Det vil også kunne gi overopphetning av transformatorer og minke levetiden eller føre til
    overstrøm og overslag på grunn av resonans[6]. En energiomformer som benytter høyfrekvent
    kobling, slik som en batterilader, kan skape slik støy på nettet. Desto stivere nettet
    er, desto mindre sårbart vil det være."
    Her må også lekkasjestrømmer nevnes. Leste om en renommert SMPS som lekket 90V tilbake på nettet, noe som visstnok ikke var unormalt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    . Og siden alt vi lager her i Norge fra det offentlige sin side er middelalder-kvalitet på, så er det nærliggende å tro at strømmen her også kan være av samme kvalitet som resten av infrastrukturen vår...
    Et populært utsagn man kan se rundtomkring er at Norge har en type strømnett som omtrent kun Albania har (nyere utbygginger i Norge har dog 400V TN og ikke 230V IT som de fleste fortsatt her). Uansett hvilket system man har så er det også greit å ha i bakhodet at Norge har noe nær verdensrekorden i leveringssikkerhet av elektrisk energi. På de siste 20 årene har ikke jeg opplevd strømbrudd en eneste gang hjemme utover et par veldig korte planlagte utkoblinger ifm arbeide. (Jeg bor i Oslo). Det kan selvsagt skje at et tre faller over en ledning eller at lynet slår ut noe og denslags, men det er strengt tatt ikke selve strømnettet sin feil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Vel, Norge har åkke som en av verdens høyeste leveringssikkerheter - 99.ett-eller-annet prosent av den elektriske energien som skal levres blir levert. Kompis som jobber i Statnett som sa det, jeg antar at han kan slikt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel dette som er noe av problemet på HFS.
    Synsing selv med den tyngste dokumentasjon som er å oppdrive i Norge.Selv det er ikke godt nok.
    NVE er den tyngste og øverste myndighet,
    som gir bl.a Sintef og da som oftest og Seljeseth oppdraget med tallfesting,forskning etc. .......som for ikke lengesiden skiftet beite til Statnett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det norske distribusjonsnett "State of the art"?
    Hele den setningen du gjengir en del av var
    Sammenlignet med USA er vårt strømnett nokså state of the art.
    Neste gang du er i USA må du gjerne kikke opp på strømkablene ved en stolpe og legge merke til at de vanligvis er et skjærereir av sjeldne dimensjoner. Dessuten er distribusjonsnettet i USA vanligvis TN-C, dvs at det i utgangspunktet fungerer som når vårt nett har fått en massiv kortslutning til jord. Amerikanerne starter der. Det beste man kan si om det er at det er den billigste løsningen. Overføringslinjene og tilstanden på dem er også en lang historie, men Statnett har ikke noe å skamme seg over, sammenlignet med USA.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn