Ønsker anbefaling Stereoforsterker til Dynaudio excite x18

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Heisann

har vært og hørt på noen dynaudio excite x18, og syntes de låter veldig bra og har lyst og bytte ut mine eksisterende høyttalere med disse, det jeg lurer på er om en Yamaha A-S801 vil klare å få sving på disse, de er jo veldig tungdrevene med lav Ohm.
Eventuelle andre forslag i den prisklassen mottas med stor takknemlighet :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg kjenner en som har kjøpt samme høyttaler og han er meget fornøyd med Hegel H160 på de, tror Yamaha skal få liv i de også, men som sakt er de glad i Power så det hadde ikke vært dumt med mer krefter. Det ligger for øvrig en Exposure 3010s2 til salgs på sentralen som er en bra sak.
 
Sist redigert:

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
ja ser dette, jeg liker veldig godt designet på yama'en (70 talls retro) og Hegel kan jo bli litt veel dyrt også, har tenkt på en h200 brukt også.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
En Hegel H200 får du mye forsterker for pengene de ligger ofte til salgs for en hyggelig pris.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.419
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
er vel bare å prøve med yamahaen du nå er fornøyd med ellers og om det lydmessig passer i hop med dynaudio i dine ører så er det jo kanskje ikke dumt og finne en brukt yamaha as 1100-2100 på sikt :)
mvh
ivan
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
hehe jeg har ikke yamahaen, alt skal kjøpes, det som er problemet, men har vært fornøyd med yamaha før. men ser jo også att det er mulig og skaffe seg mindre Hegel f.eks h100 til en overkommelig pris

Edit: hørte dynaudioene på en hegel h160 da jeg testet dem i butikken, og det hørtes meget bra ut. er også intressert i en forsterker med innebygget DAC
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.419
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
ok :) det ligger en fin yamaha a-s2000 på finn til 10 tusen som kan prutes litt på :) hvis det står mellom yamaha og hegel så går mine 2 cents til yamaha , mtp komplett pakke hva anngår både estetikk og lyd :) men kommer jo klart ann på hva slags preferanser du har anngående lyd også, hegel er mer analytisk og neutral mens yamaha mer behagelig med fyldig grunntone :) begge vil såklart funke kommer mest ann på i hvilken retning du ønsker lyden :)
mvh
 
Sist redigert:

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
ja, grunnen til at jeg valgte a-s801 var jo pga den gode innebygde DAC'en og jeg liker yamaha lyden godt, a-s1100/2100 er vell kun analog og må ha ekstern dac, men bedre komponenter der igjen, og det fantastiske VU meteret
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
ja, grunnen til at jeg valgte a-s801 var jo pga den gode innebygde DAC'en og jeg liker yamaha lyden godt, a-s1100/2100 er vell kun analog og må ha ekstern dac, men bedre komponenter der igjen, og det fantastiske VU meteret
Mine Focus 110 er oppgitt til 4 ohm. Jeg har sjekket en graf som viser at det er ganske nøyaktig oppgitt, dupper ikke under ca. 3,5 på den.
Jeg spiller ikke høyt, kanskje 75db (bor i leilighet) og det går veldig bra med min forsterker som yter nøkterne 100w 8 ohm og 180w i 4.
Det er vel bare å prøve, lykke til:)
 
Sist redigert:

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
ja jeg bor i leilighet selv, men skal ikke legge skjul på att jeg av og til har et forspill der lydnivået kan bli litt over 75 db :rolleyes: Men, igjen jeg spiller ikke veeeldig høyt.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Som en rimelig inngangsbillett til disse ville jeg gått for en brukt Hegel H80. Den vil klare å drive disse fint på normale lyttenivåer. Den har innebygget dac. Eneste jeg ville gjort var å kjøpe Hegel H90 fjernkontrollen til 249 kr. Den som følger med H80 er en vits :) Jeg kjenner greit til H80. Eid en slik et par ganger før. Samt H1, H90, H160, H200 og H300. Så H8å står seg godt. Dog får du mer i en H160. Men hvis du ikke har pengene til det så er H80 et glimrende alternativ. Lykke til :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
ja jeg bor i leilighet selv, men skal ikke legge skjul på att jeg av og til har et forspill der lydnivået kan bli litt over 75 db :rolleyes: Men, igjen jeg spiller ikke veeeldig høyt.
75 db i snitt målt et par meter fra høyttalerne er overraskende høyt. Jeg ble overrasket. Men det er klart med et vorspiel og en solid grunnpromille så blir det dratt på litt mer...;)
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Som en rimelig inngangsbillett til disse ville jeg gått for en brukt Hegel H80. Den vil klare å drive disse fint på normale lyttenivåer. Den har innebygget dac. Eneste jeg ville gjort var å kjøpe Hegel H90 fjernkontrollen til 249 kr. Den som følger med H80 er en vits :) Jeg kjenner greit til H80. Eid en slik et par ganger før. Samt H1, H90, H160, H200 og H300. Så H8å står seg godt. Dog får du mer i en H160. Men hvis du ikke har pengene til det så er H80 et glimrende alternativ. Lykke til :)
En h100 gjør vel en like bra jobb? Om ikke bedre vell, er litt intressert i en slik
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
En Hegel H200 får du mye forsterker for pengene de ligger ofte til salgs for en hyggelig pris.
Helt uenig! Hegel er en bra match med Dynaudio, men ikke H70, H100 eller H200. Velg heller de nye H90, H160 eller H190 (eventuelt H80). De nye forsterkerne har bedre allroundegenskaper og er klangmessig bedre balansert. De gamle forsterkerne blir lett for "skarpe" og pågående i lyden,
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Hva med Electrocompaniet? De har veldig mye lekkert ute ser jeg
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
Heisann

har vært og hørt på noen dynaudio excite x18, og syntes de låter veldig bra og har lyst og bytte ut mine eksisterende høyttalere med disse, det jeg lurer på er om en Yamaha A-S801 vil klare å få sving på disse, de er jo veldig tungdrevene med lav Ohm.
Eventuelle andre forslag i den prisklassen mottas med stor takknemlighet :)
Liker Yamahas retro-look, og ville selv uten å blunke tenkt at A-S801 vil fungere fin-fint. Har selv brukt en Primare i21 i 10 år på et par Dynaudio Focus 140 (86db) og det har vært null stress, så med 100W bør det gå greit. Skulle jeg kjøpt ny forsterker til mine (fortsatt) Focus 140 ville jeg gått for en A-S2100.

Jeg gikk derimot litt andre veien og kjøpt aktive Dynaudio Focus 20XD med Connect, så hva med de helt nye aktive Dynaudio Xeo 20? Ulempen med aktive høyttalere er jo at en ikke kan nerde når det gjelder forsterker, men mitt inntrykk så langt er at aktive Dynaudio går veldig dypt i bassen og har stålkontroll.
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Heisann

har vært og hørt på noen dynaudio excite x18, og syntes de låter veldig bra og har lyst og bytte ut mine eksisterende høyttalere med disse, det jeg lurer på er om en Yamaha A-S801 vil klare å få sving på disse, de er jo veldig tungdrevene med lav Ohm.
Eventuelle andre forslag i den prisklassen mottas med stor takknemlighet :)
Liker Yamahas retro-look, og ville selv uten å blunke tenkt at A-S801 vil fungere fin-fint. Har selv brukt en Primare i21 i 10 år på et par Dynaudio Focus 140 (86db) og det har vært null stress, så med 100W bør det gå greit. Skulle jeg kjøpt ny forsterker til mine (fortsatt) Focus 140 ville jeg gått for en A-S2100.

Jeg gikk derimot litt andre veien og kjøpt aktive Dynaudio Focus 20XD med Connect, så hva med de helt nye aktive Dynaudio Xeo 20? Ulempen med aktive høyttalere er jo at en ikke kan nerde når det gjelder forsterker, men mitt inntrykk så langt er at aktive Dynaudio går veldig dypt i bassen og har stålkontroll.
Jeg har aktive nå(klipsch), men mister mye av sjarmen uten forsterker, tror jeg havner på a-s801 :)
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ville sett etter en Bladelius Thor/Tyr, hatt begge selv, og vært godt fornøyd. Mener flere har brukt Bladelius på Dynaudio med godt resultat.
 

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
NAD!
Kan varmt anbefale NAD C375BEE til disse høyttalerne. Jeg hadde tidligere Hegel H80, men den store og grå-kjedelige NAD skjuler muskler som
gir en helt annen autoritet og kontroll. Og ikke minst: En musikalitet og spilleglede som Hegel aldri var i nærheten av. Disse NAD forsterkerne
selges rimelig på bruktbørsen, og er utrolig mye godlyd for pengene.
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
sitter her og ser litt på brukten, og er kommet over en primare i32, god kombo ? :)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.636
Antall liker
4.321
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Nok watt og masse ampere må du ha for å vekke disse.
I tillegg kan forsterkeren gjerne være livat og ikke for polert i lyden :)

M
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.636
Antall liker
4.321
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
sitter her og ser litt på brukten, og er kommet over en primare i32, god kombo ? :)
For snill..

M
hva anbefaler du da :) ?
De låter fantastisk med en litt frisk, kraftig rørforsterker(kt88 basert). Har selv prøvd en X12 på 60watt EL34, det låt fint men gikk litt tom for krefter..
Tror du må opp på 100-200 transistor watt som ikke er for "snille". Kjenner litt til Gryphon, Krell og ML. Kanskje det eller SimAudio? Finnes sikkert mye annet også.. Har ikke veldig sansen for eldre Hegel, men de nyeste får jo grei kritikk. Engelske forsterkere låter jo ofte fint, men mangler oftest krefter til å dra små skoesker.. Toppmodellen til Exposure klarer kanskje brasene med sine 120w.?
Ville nok selv gått for et trygt bruktkjøp på en stor, velrenommert integrert sak, der du fikk låne med beistet hjem noen dager.
Lykke til!

M
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Lanaaa: Enkelt: Følg tipset om Bladelius . Både Thor og Tyr tar disse med største letthet. Det er noe de aller fleste andre forsterkere sliter med. Skal ligge en fin Tyr II Novitas på Finn til 12k..Kjempeforsterker.
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
sitter her og ser litt på brukten, og er kommet over en primare i32, god kombo ? :)
For snill..

M
hva anbefaler du da :) ?
De låter fantastisk med en litt frisk, kraftig rørforsterker(kt88 basert). Har selv prøvd en X12 på 60watt EL34, det låt fint men gikk litt tom for krefter..
Tror du må opp på 100-200 transistor watt som ikke er for "snille". Kjenner litt til Gryphon, Krell og ML. Kanskje det eller SimAudio? Finnes sikkert mye annet også.. Har ikke veldig sansen for eldre Hegel, men de nyeste får jo grei kritikk. Engelske forsterkere låter jo ofte fint, men mangler oftest krefter til å dra små skoesker.. Toppmodellen til Exposure klarer kanskje brasene med sine 120w.?
Ville nok selv gått for et trygt bruktkjøp på en stor, velrenommert integrert sak, der du fikk låne med beistet hjem noen dager.
Lykke til!

M
ja, sitter og myser på en nad m3 her nå :p, men er pengene det kommer ann på og :rolleyes:
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Lanaaa: Enkelt: Følg tipset om Bladelius . Både Thor og Tyr tar disse med største letthet. Det er noe de aller fleste andre forsterkere sliter med. Skal ligge en fin Tyr II Novitas på Finn til 12k..Kjempeforsterker.
ja har sendt melding på den, venter på svar :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Lanaa: Glem Primare. Da setter du deg heller på et eventuelt fly til Tromsø for å hente Novitas. Evt , sjekk om forhandler i Oslo har en standard Tyr III på lager!;D

www.norskaudioteknikk.no
Spør etter Morten. Han hadde Dynaudio i butikken før, og jeg tør våge den påstand at han er den i Norge som kjenner begge disse merkene best. For ikke å snakke om hva de gjør sammen i musikkens tjeneste.
 
Sist redigert:

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Lanaa: Da setter du deg heller på et eventuelt fly til Tromsø for å hente Novitas. Evt , sjekk om forhandler i Oslo har en standard Tyr III på lager!;D

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Spør etter Morten. Han hadde Dynaudio i butikken før, og jeg tør våge den påstand at han er den i Norge som kjenner begge disse merkene best. For ikke å snakke om hva de gjør sammen i musikkens tjeneste.
hehe, er ikke så lett dette. er relativt ny og :p og å kjøpe en helt ny en blir jo å ta litt hardt i.
får håpe han svarer og kan sende :) så går det nok i boks !!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Lanaaa: Klarer du å sikre deg den, har du forsterker/ topp anlegg i årevis! Men hvis ikke, hent en ny Tyr III. Det vil du ikke angre på. Tro meg! Bladelius + Dynaudio er en av nyere Hi-Fi-histories tre største , tindrende no-brainers:cool:
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Lanaa: Da setter du deg heller på et eventuelt fly til Tromsø for å hente Novitas. Evt , sjekk om forhandler i Oslo har en standard Tyr III på lager!;D

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Spør etter Morten. Han hadde Dynaudio i butikken før, og jeg tør våge den påstand at han er den i Norge som kjenner begge disse merkene best. For ikke å snakke om hva de gjør sammen i musikkens tjeneste.
hehe, er ikke så lett dette. er relativt ny og :p og å kjøpe en helt ny en blir jo å ta litt hardt i.
får håpe han svarer og kan sende :) så går det nok i boks !!
..Men Yamahaen du hadde lyst på er på salg hos Stereofil til 10.000 i helgen. :)

Her er en liten, eldre test av noen forsterkere hvor Excite 38 ble benyttet. Kan kanskje gi en liten pekepinn?
https://www.hifiklubben.se/globalassets/tester/denon/denpma1520aebk_hifimusik_201401.pdf

Jeg er en av de som tenker at mange watt ikke er nødvendig i det hele tatt. Du kjøper vel ikke Excite 18 for konsertnivå?
 
Sist redigert:

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Lanaa: Da setter du deg heller på et eventuelt fly til Tromsø for å hente Novitas. Evt , sjekk om forhandler i Oslo har en standard Tyr III på lager!;D

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Spør etter Morten. Han hadde Dynaudio i butikken før, og jeg tør våge den påstand at han er den i Norge som kjenner begge disse merkene best. For ikke å snakke om hva de gjør sammen i musikkens tjeneste.
hehe, er ikke så lett dette. er relativt ny og :p og å kjøpe en helt ny en blir jo å ta litt hardt i.
får håpe han svarer og kan sende :) så går det nok i boks !!
..Men Yamahaen du hadde lyst på er på salg hos Stereofil til 10.000 i helgen. :)

Her er en liten, eldre test av noen forsterkere hvor Excite 38 ble benyttet. Kan kanskje gi en liten pekepinn?
https://www.hifiklubben.se/globalassets/tester/denon/denpma1520aebk_hifimusik_201401.pdf

Jeg er en av de som tenker at mange watt ikke er nødvendig i det hele tatt. Du kjøper vel ikke Excite 18 for konsertnivå?
Nei kjøper ikke for konsertnivå, men liker jo å dra på av og til :) og da vil jeg att forsterkeren skal ha kontroll på de
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hehe! Skjønner. Men du får veldig bra resultat med en forsterker som yter opp mot 100w ved 4Ohm altså.
Mange watt er ikke garanti for bra lydkvalitet og morsom lyd. Testet mye små høyttalere med lav effektivitet på alt fra små saker ned til 40w v/8Ohm til kraftigere saker på opp mot 400w ved 4Ohm.

Mitt valg på disse ville vært noe fra Naim, Moon eller tilsvarende «små» forsterkere som overgår seg selv. Noe med sprek lydsignatur. Dynaudio kan fort bli veldig «snille» om du skjønner hva jeg mener. Hjelper ikke bare pøse på med watt da, for liksom å vekke dem. De må jo lyde godt ved normale nivåer også
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Ja jeg skjønner, er veldig vanskelig når folk kommer med så mye forskjellig 😂 blir helt forvirret, men venter på svar på budet mitt på bladeliusen, håper jeg får den, var egentlig ganske perfekt
 

Lanaaa

Medlem
Ble medlem
12.02.2018
Innlegg
19
Antall liker
8
Japp, bor i leilighet å, så er begrenset for hvor mye jeg kan dra på uansett :), viktig å ha litt respekt for naboene
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Bor selv i bygård type klassisk. Lytt mao. Det kan være veldig stor forskjell hvordan forsterkere spiller mtp substans og liv i lyden på lavt nivå. Dette er en egenskap du vil verdsette på lang sikt og jeg mener du også bør prioritere. Kjenner ikke nok til Bladelius sine egenskaper i så måte. Tenker Auditor forteller om dette :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Ja jeg skjønner, er veldig vanskelig når folk kommer med så mye forskjellig ?????? blir helt forvirret, men venter på svar på budet mitt på bladeliusen, håper jeg får den, var egentlig ganske perfekt
Legg ikke så mye vekt på hvilke anbefalinger du får her eneste som duger er test hjemme egentlig og hvis anbefalingene skal ha noe som helst relevans må de ha hørt samme høyttaler med den anbefalte forsterkeren sammen. Folk har dessuten ganske forskjellig smak også.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Forsell: Dynaudio har ALDRI lagt skjul på sitt effektbehov.
Lanaaa: Prøv å ringe fyren, Dessuten kan det være du får deg en positiv overraskelse til:rolleyes:
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
Heisann

har vært og hørt på noen dynaudio excite x18, og syntes de låter veldig bra og har lyst og bytte ut mine eksisterende høyttalere med disse, det jeg lurer på er om en Yamaha A-S801 vil klare å få sving på disse, de er jo veldig tungdrevene med lav Ohm.
Eventuelle andre forslag i den prisklassen mottas med stor takknemlighet :)
Snodig tråd egentlig. Du har vært og hørt på nevnte høyttalere, og lurer på en passende forsterker. Hvilken forsterker ble brukt da du hørte på de? Hvorfor ikke kjøpe samme?
 
Topp Bunn