Stereo+ trenger hjelp

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må innrømme at jeg var nysgjerrig på resultatet av denne uhøytidelige testen da jeg vurderer en slik test mer som en test om hva som er den sterkeste kraften av bias og flokk-påvirkning - forutsatt at medlemmene hadde forskjellige synspunkter før testen.

Man blir selvsagt ikke overrasket hvis en gruppe ender opp med tilnærmet lik oppfatning i en slik setting, så med mindre man kontroll-tester med andre metoder, gjerne dobbel-blind test individuelt, er testen, som Orso påpeker, meningsløs.

I beste fall kan den gi en pekepinn på om henholdsvis bias eller gruppepåvirkning var den dominerende effekten som påvirket akkurat dette resultatet.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Det må vel kunne sies at et system mellom 100 og 200k i disse dager er forholdsvis normalt for en som er hifi-interessert. Er det i tillegg lagt ned ressurser i seriøse akustiske tiltak blir det fort penger av det med mindre en er ekstremt nevenyttig selv, da.

Synes det var veldig artig at Stereo+ ikke nødvendigvis må ha anlegg i millionklassen for at det skal være interessant å skrive om. Det bidrar til å gjøre hobbyen mer interessant for alle oss som er dømt til et liv uten Lamborghini i garasjen også ;)
 
M

MusicBear

Gjest
Nettopp! ;)

Men her bør faktisk Stereo+ komme opp med en særdeles god erfaring, for konspirasjonsteoriene vil få vann på mølla nå. Folk vil spørre seg selv hvorfor den ikke kommer på trykk. Plassproblemet var en logisk forklaring forrige gang, men hvis den gjentas så vet jeg at flere vil tro at den aldri kommer på trykk på grunn av bransjepress. Selv tror (eller håper) jeg ikke at det er tilfelle, men husk at dere dealer med hififreaks som publikum, Stereo+. De vet vi jo går Daesh en høy gang i evnen til å konspirere, så Stereo+ tråkker på litt tynn is for tiden med denne lovede artikkelen.
Det er mange bransjeaktører som gjerne vil styre både det ene og det andre, men jeg kan forsikre alle om at det bryr vi oss fint lite om. Vi får kjeft når vi snakker om kabler uansett hva vi måtte mene, og trykket er omtrent det samme enten vi er positive, eller negative til kablene vi tester. Av en eller annen grunn er støyen skyhøyt over enhver annen produktgruppe vi tester, og virker for oss helt ute av proporsjon. Antydningen din om en konspirasjon :) ville jo aldri verden komme i forbindelse med en test av høyttalere eller forsterkere.
Testen av kabler kommer i neste utgave - garantert. Vi behøver bare å møtes i redaksjonen for å snakke oss sammen om hva vi opplevde, om noe, og samle oss om resultatene. Det gjør vi på andre produkter også. Ikke noe spesielt egentlig, men denne kabeltesten ble annonsert til denne utgaven. Min feil.....

mvh
Håvard

Hopper inn i historieboka til den tiden hvor Håvard Holmedal var redaktør for Lyd & Bilde og med Knut Vadseth som journalistkollega, bladets desidert beste tidsperiode og alltid på søken etter apparaturer som gjorde godt i stereobenken, helt uten nykker av noe slag og trolig den mediekanal som lærte opp halve Norge i alt fra Mp3 til kino i stua, og hadde disse to fortsatt den jobben ville sutring av kabler og annet negativt trolig ikke vært agenda noe sted, kun nysgjerrighet etter om noe kunne være bedre egnet samt følge med på utviklingen og belære et bredt publikum om dette som igjen betyr økt interesse som igjen betyr økt salg som igjen betyr flere gode forretninger mens alle nå snart kun tester hodetelefoner beregnet på at man er i bevegelse og ikke sittende i godstolen. Så!

Jaja, det ble jo en fin kort setning :cool:
 
M

MusicBear

Gjest
Nettopp! ;)

Men her bør faktisk Stereo+ komme opp med en særdeles god erfaring, for konspirasjonsteoriene vil få vann på mølla nå. Folk vil spørre seg selv hvorfor den ikke kommer på trykk. Plassproblemet var en logisk forklaring forrige gang, men hvis den gjentas så vet jeg at flere vil tro at den aldri kommer på trykk på grunn av bransjepress. Selv tror (eller håper) jeg ikke at det er tilfelle, men husk at dere dealer med hififreaks som publikum, Stereo+. De vet vi jo går Daesh en høy gang i evnen til å konspirere, så Stereo+ tråkker på litt tynn is for tiden med denne lovede artikkelen.
Det er mange bransjeaktører som gjerne vil styre både det ene og det andre, men jeg kan forsikre alle om at det bryr vi oss fint lite om. Vi får kjeft når vi snakker om kabler uansett hva vi måtte mene, og trykket er omtrent det samme enten vi er positive, eller negative til kablene vi tester. Av en eller annen grunn er støyen skyhøyt over enhver annen produktgruppe vi tester, og virker for oss helt ute av proporsjon. Antydningen din om en konspirasjon :) ville jo aldri verden komme i forbindelse med en test av høyttalere eller forsterkere.
Testen av kabler kommer i neste utgave - garantert. Vi behøver bare å møtes i redaksjonen for å snakke oss sammen om hva vi opplevde, om noe, og samle oss om resultatene. Det gjør vi på andre produkter også. Ikke noe spesielt egentlig, men denne kabeltesten ble annonsert til denne utgaven. Min feil.....

mvh
Håvard

Hopper inn i historieboka til den tiden hvor Håvard Holmedal var redaktør for Lyd & Bilde og med Knut Vadseth som journalistkollega, bladets desidert beste tidsperiode og alltid på søken etter apparaturer som gjorde godt i stereobenken, helt uten nykker av noe slag og trolig den mediekanal som lærte opp halve Norge i alt fra Mp3 til kino i stua, og hadde disse to fortsatt den jobben ville sutring av kabler og annet negativt trolig ikke vært agenda noe sted, kun nysgjerrighet etter om noe kunne være bedre egnet samt følge med på utviklingen og belære et bredt publikum om dette som igjen betyr økt interesse som igjen betyr økt salg som igjen betyr flere gode forretninger mens alle nå snart kun tester hodetelefoner beregnet på at man er i bevegelse og ikke sittende i godstolen. Så!

Jaja, dette ble jo en fin setning :cool:
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Nettopp! ;)

Men her bør faktisk Stereo+ komme opp med en særdeles god erfaring, for konspirasjonsteoriene vil få vann på mølla nå. Folk vil spørre seg selv hvorfor den ikke kommer på trykk. Plassproblemet var en logisk forklaring forrige gang, men hvis den gjentas så vet jeg at flere vil tro at den aldri kommer på trykk på grunn av bransjepress. Selv tror (eller håper) jeg ikke at det er tilfelle, men husk at dere dealer med hififreaks som publikum, Stereo+. De vet vi jo går Daesh en høy gang i evnen til å konspirere, så Stereo+ tråkker på litt tynn is for tiden med denne lovede artikkelen.
Det er mange bransjeaktører som gjerne vil styre både det ene og det andre, men jeg kan forsikre alle om at det bryr vi oss fint lite om. Vi får kjeft når vi snakker om kabler uansett hva vi måtte mene, og trykket er omtrent det samme enten vi er positive, eller negative til kablene vi tester. Av en eller annen grunn er støyen skyhøyt over enhver annen produktgruppe vi tester, og virker for oss helt ute av proporsjon. Antydningen din om en konspirasjon :) ville jo aldri verden komme i forbindelse med en test av høyttalere eller forsterkere.
Testen av kabler kommer i neste utgave - garantert. Vi behøver bare å møtes i redaksjonen for å snakke oss sammen om hva vi opplevde, om noe, og samle oss om resultatene. Det gjør vi på andre produkter også. Ikke noe spesielt egentlig, men denne kabeltesten ble annonsert til denne utgaven. Min feil.....

mvh
Håvard

Hopper inn i historieboka til den tiden hvor Håvard Holmedal var redaktør for Lyd & Bilde og med Knut Vadseth som journalistkollega, bladets desidert beste tidsperiode og alltid på søken etter apparaturer som gjorde godt i stereobenken, helt uten nykker av noe slag og trolig den mediekanal som lærte opp halve Norge i alt fra Mp3 til kino i stua, og hadde disse to fortsatt den jobben ville sutring av kabler og annet negativt trolig ikke vært agenda noe sted, kun nysgjerrighet etter om noe kunne være bedre egnet samt følge med på utviklingen og belære et bredt publikum om dette som igjen betyr økt interesse som igjen betyr økt salg som igjen betyr flere gode forretninger mens alle nå snart kun tester hodetelefoner beregnet på at man er i bevegelse og ikke sittende i godstolen. Så!

Jaja, dette ble jo en fin setning :cool:
Tiltredes. Kjøpte hvert eneste nummer i lang tid. L&B har jo fortsatt enkelte tester som er greie å få med seg, men jeg gidder jo ikke betale for bladet lenger.

Men gleder meg til neste utgave av Stereopluss! :)

PS. Setningslengden din stod det respekt av, ja. Måtte lese på både inn- og utpust...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Det kan virke fornuftig å skyve en kabel-publisering litt fram i tid av hensyn til optimal støyreduksjon for Hi-Fi aktiviteter i Oslo 16-18 Mars......
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Et bedre spørsmål vi bør stille er om vi skulle renset siteringer for kjede-siteringer? Det er et sånt Satans helvete å bla i timesvis nedover når alle siterer innlegget over som inneholder alle siteringer i kjede.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nettopp! ;)

Men her bør faktisk Stereo+ komme opp med en særdeles god erfaring, for konspirasjonsteoriene vil få vann på mølla nå. Folk vil spørre seg selv hvorfor den ikke kommer på trykk. Plassproblemet var en logisk forklaring forrige gang, men hvis den gjentas så vet jeg at flere vil tro at den aldri kommer på trykk på grunn av bransjepress. Selv tror (eller håper) jeg ikke at det er tilfelle, men husk at dere dealer med hififreaks som publikum, Stereo+. De vet vi jo går Daesh en høy gang i evnen til å konspirere, så Stereo+ tråkker på litt tynn is for tiden med denne lovede artikkelen.
Det er mange bransjeaktører som gjerne vil styre både det ene og det andre, men jeg kan forsikre alle om at det bryr vi oss fint lite om. Vi får kjeft når vi snakker om kabler uansett hva vi måtte mene, og trykket er omtrent det samme enten vi er positive, eller negative til kablene vi tester. Av en eller annen grunn er støyen skyhøyt over enhver annen produktgruppe vi tester, og virker for oss helt ute av proporsjon. Antydningen din om en konspirasjon :) ville jo aldri verden komme i forbindelse med en test av høyttalere eller forsterkere.
Testen av kabler kommer i neste utgave - garantert. Vi behøver bare å møtes i redaksjonen for å snakke oss sammen om hva vi opplevde, om noe, og samle oss om resultatene. Det gjør vi på andre produkter også. Ikke noe spesielt egentlig, men denne kabeltesten ble annonsert til denne utgaven. Min feil.....

mvh
Håvard

Hopper inn i historieboka til den tiden hvor Håvard Holmedal var redaktør for Lyd & Bilde og med Knut Vadseth som journalistkollega, bladets desidert beste tidsperiode og alltid på søken etter apparaturer som gjorde godt i stereobenken, helt uten nykker av noe slag og trolig den mediekanal som lærte opp halve Norge i alt fra Mp3 til kino i stua, og hadde disse to fortsatt den jobben ville sutring av kabler og annet negativt trolig ikke vært agenda noe sted, kun nysgjerrighet etter om noe kunne være bedre egnet samt følge med på utviklingen og belære et bredt publikum om dette som igjen betyr økt interesse som igjen betyr økt salg som igjen betyr flere gode forretninger mens alle nå snart kun tester hodetelefoner beregnet på at man er i bevegelse og ikke sittende i godstolen. Så!

Jaja, dette ble jo en fin setning :cool:
Tiltredes. Kjøpte hvert eneste nummer i lang tid. L&B har jo fortsatt enkelte tester som er greie å få med seg, men jeg gidder jo ikke betale for bladet lenger.

Men gleder meg til neste utgave av Stereopluss! :)

PS. Setningslengden din stod det respekt av, ja. Måtte lese på både inn- og utpust...

Et bedre spørsmål vi bør stille er om vi skulle renset siteringer for kjede-siteringer? Det er et sånt Satans helvete å bla i timesvis nedover når alle siterer innlegget over som inneholder alle siteringer i kjede.
Hva mener du?
:)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Enkelt og greit svar fra stereopluss, jeg pakker ned popkornet igjen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Så enkelt var det :)
- og alle konspirasjonstilhengere og storforlangende gratispassasjerer burde gå litt i seg selv og sine nettvaner hva god kotyme og alminnelig høflighet angår.
Hvem har vært uhøflige? Er det ikke OK å etterspørre det som tidligere har vært proklamert?
Jeg håper ikke det jeg skrev ble opplevd som uhøflig. Jeg har faktisk sett fram til denne uhøytidelige testen, og når jeg spør andre som hadde kikket i siste nummer før meg om testen var å finne så opplever jeg at folk begynner å stille spørsmålstegn med hvorfor den ikke er publisert for andre gang. Og siden det skjer umiddelbart når jeg stiller spørsmålet så er det god grunn til å anta at teoriene om hvorfor dette ikke kommer på trykk vil fortsette å spinne. Mitt opprinnelige innlegg i denne saken var mer ment som en vennskapelig advarsel om at dette kan skade omdømmet blant de som i utgangspunktet er litt mistenksomme overfor hifi-journalister.

Selv har jeg i mange innlegg forsvart hifi-journalistenes integritet, og gjør det fortsatt. Men jeg vet hvordan utydelig kommunikasjon blir tolket i verste mening, slik er det også andre steder i samfunnet, og mener at her bør redaksjonen til Stereo+ reagere så kjapt som mulig og komme med en forklaring, før det utvikler seg. De har kommet med en unnskyldning, og et nytt publiseringstidspunkt. For meg holder det, og jeg håper det legger debatten død i ventetiden. :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg regner med at kabeltesten blir akkurat så spennende som det fortjener, blindkorrekt eller ei. For meg er kabler mest symbolprodukter uansett.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg regner med at kabeltesten blir akkurat så spennende som det fortjener, blindkorrekt eller ei. For meg er kabler mest symbolprodukter uansett.
Er ikke det meste av det vi har av produkter innen hobbyen det, symbol? I større eller mindre grad... Noen kjøper cab, andre kjøper båt, noen vil ha El bil, andre stort hus. Og det meste forsøkt pakket inn i rasjonale. Iallefall av de som tror de er det, rasjonelle...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hvis man tenker at prisen stiger logaritmisk i forhold til ytelsesøkningen så er jeg enig hvis hensikten er value for money. Kabelgalskapen har en mye brattere priskurve og mer tvilsom ytelsesøkning, derfor blir kabler i større grad enn andre produkter et statement for kjøperen, altså symbol for selvutnevnt galskap og entusiasme. Det er få som bør påberope seg rasjonalitet hvis de har noe som er dyrere enn 3020/OA51. ;) Jeg vet ikke om det er så mange som påberoper seg rasjonalitet heller, de fleste kjøper vel det de har lyst på for det beløpet de har råd til.
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Personlig synes jeg det er ganske utrolig av ett fagblad å invitere folk fra forumet hjem på en uhøytidelig kabeltest. Det står det respekt av. Når folk sin gjengse mening er at fagblader er kjøpt og betalt hva kabeltester angår så er jo dette en god mulighet. For begge sider. At folk uansett må ilegge dette med masse tullete konspirasjoner blir bare for dumt. Kan jo hende at nå som de har gjort dette tar en blindtest senere om resultatet fra denne gir grunnlag til det.
Uavhengig av resultatene så er jeg meget fornøyd med stereo+ som gjorde dette mulig.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Personlig synes jeg det er ganske utrolig av ett fagblad å invitere folk fra forumet hjem på en uhøytidelig kabeltest. Det står det respekt av. Når folk sin gjengse mening er at fagblader er kjøpt og betalt hva kabeltester angår så er jo dette en god mulighet. For begge sider. At folk uansett må ilegge dette med masse tullete konspirasjoner blir bare for dumt. Kan jo hende at nå som de har gjort dette tar en blindtest senere om resultatet fra denne gir grunnlag til det.
Uavhengig av resultatene så er jeg meget fornøyd med stereo+ som gjorde dette mulig.
Hva mener du med fagblad? De som skriver er journalister som liker musikk og elektronikk, og som forsøker å beskrive det de hører. Her finnes selvsagt ingenting av det som kjennetegner et fagblad, med tilhørende kildegjengivelse, fotnoter, objektive og etterprøvbare målinger. Stereopluss er et nettbasert magasin (tidsskrift) for forbrukerelektronikk og er ikke ment som noe annet.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Personlig synes jeg det er ganske utrolig av ett fagblad å invitere folk fra forumet hjem på en uhøytidelig kabeltest. Det står det respekt av. Når folk sin gjengse mening er at fagblader er kjøpt og betalt hva kabeltester angår så er jo dette en god mulighet. For begge sider. At folk uansett må ilegge dette med masse tullete konspirasjoner blir bare for dumt. Kan jo hende at nå som de har gjort dette tar en blindtest senere om resultatet fra denne gir grunnlag til det.
Uavhengig av resultatene så er jeg meget fornøyd med stereo+ som gjorde dette mulig.
Hva mener du med fagblad? De som skriver er journalister som liker musikk og elektronikk, og som forsøker å beskrive det de hører. Her finnes selvsagt ingenting av det som kjennetegner et fagblad, med tilhørende kildegjengivelse, fotnoter, objektive og etterprøvbare målinger. Stereopluss er et nettbasert magasin (tidsskrift) for forbrukerelektronikk og er ikke ment som noe annet.
Du er en håpløs kverulant 🤣
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Så enkelt var det :)
- og alle konspirasjonstilhengere og storforlangende gratispassasjerer burde gå litt i seg selv og sine nettvaner hva god kotyme og alminnelig høflighet angår.
Hvem har vært uhøflige? Er det ikke OK å etterspørre det som tidligere har vært proklamert?
En normalt høflig etterspørsel er selvsagt helt innafor. Men å beskylde folk for bias, flikking på resultater etc. det anser jeg IKKE som OK. Vi som var der har ingen tilknytning til hverken Stereo+, menneskene bak Stereo+ eller de kablene som ble benyttet. Husker ikke en gang hvilket merke det var men det var ikke på noen måte ekstreme saker, og jeg tror at en eller to av de ikke er i salg lenger en gang. Som sagt gjentatte ganger tidligere - dette var et morsomt uhøytidelig eksperiment som noen uhildede personer meldte seg frivillig til, for morr skyld. At folk heretter kommer til å holde seg langt unna slike ting har jeg full forståelse for i såfall.
 
M

MusicBear

Gjest
Personlig synes jeg det er ganske utrolig av ett fagblad å invitere folk fra forumet hjem på en uhøytidelig kabeltest. Det står det respekt av. Når folk sin gjengse mening er at fagblader er kjøpt og betalt hva kabeltester angår så er jo dette en god mulighet. For begge sider. At folk uansett må ilegge dette med masse tullete konspirasjoner blir bare for dumt. Kan jo hende at nå som de har gjort dette tar en blindtest senere om resultatet fra denne gir grunnlag til det.
Uavhengig av resultatene så er jeg meget fornøyd med stereo+ som gjorde dette mulig.

Fullstendig enig med deg, kan ikke få fullrost Stereo+ nok for dette, forundrer meg ikke om de fortsetter å bruke oss "mannen i gata" som med-lyttere til ting & tang. Mer jordnært blir det ikke. Mer ekte blir det ikke.

De som ser hi-fi etter samme parametere som fremtidsrettet rakettforskning, savner tinglyste måledata over friksjonen mellom produktets føtter og stereobenken, eller på annen måte mener en masse negativt man i praksis ikke får gjort noe med (eksempelvis få innført verdenskrav om tvungen overgang til gasskjøleskap som ikke virker negativt inn på strømmnettet) - hold dette for dere selv. La i stedet oss som fortsatt bruker ørene for å mene noe om egenskapene til stereo'n få holde på med det.

Gjenta seanser som dette her Stereo+ for jeg har tiltro til de dere inviteter til lyttetest - selvfølgelig også dere selv.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Utgivelsesdato? Jeg har lyst til å lese artikkelen før jeg begynner å krangle om den.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa. Og sånn som det ser ut nå, så kommer alle de andre til å være ferdig krangla før jeg er klar til å starte... :D
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Utgivelsesdato? Jeg har lyst til å lese artikkelen før jeg begynner å krangle om den.
Hvis jeg ikke er helt på jordet, tror jeg det blir siste halvdel av april. Litt usikker på dato for selve publiseringa, men vi som skriver har fått deadline rundt 10-12. april. Om jeg husker rett da...

Roy
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
En normalt høflig etterspørsel er selvsagt helt innafor. Men å beskylde folk for bias, flikking på resultater etc. det anser jeg IKKE som OK. Vi som var der har ingen tilknytning til hverken Stereo+, menneskene bak Stereo+ eller de kablene som ble benyttet.
Inkluderer bias kommentaren over også holdningen til at kabler overhodet kan utgjøre en forskjell?
Mulig jeg leser feil mellom linjene når jeg sitter igjen med et inntrykk av at du, Sluket ikke akkurat er i kabelsubjektivist-båsen?
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.388
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Et fantastisk paradoks at en uformell og vennskapelig kabeltest blant noen få personer hauses opp til headline for neste blad. Selvfølgelig ikke bladet sin feil. Hadde jeg vært utgiver hadde jeg vært frustrert over at dette fikk fokus, men på en annen side er det vel bedre med interesse enn likegyldighet. Jeg blir likevel litt matt :) På den annen side har kanskje Stereo+ seg selv å takke. De utbasunerte fra starten at de også skulle ha fokus på den gravende, men endte opp beskrivende......
 
M

MusicBear

Gjest
Feilen, i samtlige norske hi-fi mediekanaler/nettsteder er at de hver for seg er for små.
Samtidig som de er for lite smarte til å forstå at i stedet for å konkurrere med små staber med folk, i et lite norsk marked, burde de gjøre noe sammen.

Audiophile.no (som jeg kaller en mediekanal) er den eneste som er noenlunde seg selv i dag som da de startet opp.
En liten stabil entusiastisk gjeng, som kunne utvidet og bydd oss på mer stoff en mikro-detalj-analyser av pick-up'er & sånt :)

Fra samme kant av landet hadde vi gamle suverene Audio, som rotet seg bort og hvor deler av restene heter Fidelity, i den grad det eksisterer fortsatt (takk Knut hvis du orker mer).

Audio Video ble borte, kjørt i senk av Lyd & Bilde - bladet som nesten ødela alle blader ved deres aggresive oppførsel overfor annonsemarkedet, ved at leverandørene fikk alt av blader opp i halsen over mange år... Lyd & Bilde var forøvrig dritbra den gangen Håvard Holmedal og Knut Vadseth jobbet der begge to, egentlig veldig bra nå også bortsett fra at de ikke får fylle opp flere sider med hi-fi enn det vi ser de har.

Hadde de få som er gode aktive, entusiastiske hi-fi journalister slått seg sammen - gjerne under nettstedet Audiophil.no og med masse små-annonser (maken til de store utenlanske nettsitene) - tror jeg vi hadde fått en bærekraftig mediekanal på nett. Vet ikke hvor mange nye ukjente spennende produkter jeg har oppdaget via sånne annonser - klikk - og man er hos produsenten enten han holder til på yttre Gjøvik eller i Asia et sted.

En stor mediekanal med mange og forskjellige medarbeidere som både danner et redaksjonelt miljø og samtidig konkurrerer om å lage ting publikum setter pris på, tror jeg er en bra resept. Således hadda de trukket til seg alle annonsører = OK økonomi = folk gidder å holde på med det. Alle er ikke like lite kravstore som Håkon Rognlien, og tjener man noen penger også så blir ofte innsatsen der etter.

Leverandørene av hi-fi utstyr de trenger også et sted hvor produkter kan bli omtalt, skal vite, de kan ikke akkurat selv teste sine saker og gi terningkast 6.

Jeg kunne like gjerne oppfordret "blad-motoren" og den etter hvert skandinaviske Lyd & Bilde til å ta for seg denne oppgaven, men de hiver neppe ut fotoapparater & annet dingzegreier = ikke mer hi-fi stoff enn daganes nivå.

Nettbladet Stereo+ syntes jeg også er et råbra "blad-konsept" anno 2018, som kunne fungert i hele Skandinavia som papirbladet Lyd & Bilde gjør, men tror de har for lite baller & talent til å få til noe sånt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
En normalt høflig etterspørsel er selvsagt helt innafor. Men å beskylde folk for bias, flikking på resultater etc. det anser jeg IKKE som OK. Vi som var der har ingen tilknytning til hverken Stereo+, menneskene bak Stereo+ eller de kablene som ble benyttet.
Inkluderer bias kommentaren over også holdningen til at kabler overhodet kan utgjøre en forskjell?
Mulig jeg leser feil mellom linjene når jeg sitter igjen med et inntrykk av at du, Sluket ikke akkurat er i kabelsubjektivist-båsen?
Også som tidligere sagt - jeg er ikke i noen som helst bås - hverken hva kabler eller annet hifiutstyr angår. Jeg er realist. Og erfaren nok til å stole på meg selv og hva jeg hører og /eller IKKE hører. Jeg har ved flere anledninger hørt forskjeller på kabler og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.
 
D

Danke

Gjest
Jeg er av typen som mener at kabler kan gjøre forskjell...

JEg har da ikke noe forhåld til kjempedyre kabler... pga økonomi, og at jeg ikke synes det er vits i et mellomklasse, budgett anlegg.

Men jeg er helt nazistisk mot lakrislisser.. Åpenbaringen kom på gutterommet, da jeg byttet fra lakrislisser til Sony? Cd spiller og minianlegg. Lyden ble een helt annet. Var mitt første besøk på klubben i tenårene. På den tiden man brukte jack til Stereo phono fra data til anlegg så var Argons solide lange ledning overlegen tynne lakrisjack som krøllet seg.

Det finnes masse bra spesiferte solide kabler fra Argon/klubben, Bluejeans, Supra og Qed...

Jeg bruker Qed til effekten, Argon sølv til høytalerne front, og argon et eller annen billige ok kabler til surroundhøytalerne... Tror NAD cd er koblet med noe som heter Argon Blue, fikk en rimeligere Argon til blurayen, er vel rød... Til Coax bruker jeg en dobbeltskjermet solid billig profigold til NAD fikk også den på klubben.


Men altså bluejeans lager fantastiske signalkabler med god specs for en billig penge, Supra lager også greie kabler til ok pris....

Dårligste kabelen jeg har er et eller annet til subwoofer, så denne skal byttes, men den gjør jo jobben da.. Men vil ha ny.

Ellers trenger jeg et par nye signalkabler også, til blurayspiller... og da jeg har to så kunne jeg brukt den til den andre.. feks bluejeans fra AmazonUk....

Ikke sikkert jeg kan høre forskjeller, men jeg er ganske sikker på det kritisk lytting med lakrislisser som ikke har gode specs og feks Argon blue eller black eller blujeans....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hvis man tenker at prisen stiger logaritmisk i forhold til ytelsesøkningen så er jeg enig hvis hensikten er value for money.
Tsjk... Mener du eksponentiell? :)
Alt a)
Det krenker meg at du ikke forstår det uten å påpeke det ;).

Alt b)
Jeg sier meg lei for at du ikke forsto hva jeg mente ;).

Innlegget blir selvfølgelig rapportert til moderator så her er det bare å starte selvransakelsen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva er et fagblad? HiFi er ikke et fag, men elektronikk er et fag. Gamle Wireless World, Radio@Television var gjerne det man vil kalle fagblader. WW kunne ha flersiders artikler om stabilitet og støy i oscillatorer, som ville knesatt alle dagens fjottdiskusjoner om jitter og "digital" lyd. I denne sammenhenger blir et HiFi magasin et entusiastemne, men aldri et fagblad. Selv ikke blader med uttømmende byggebeskrivelser blir fagblader i egentlig forstand. Sjarmen ( for meg i alle fall) var at mange av disse forfatterne også brukte tid på å forklare sine valg og meninger.. Derfor savner jeg de nevnte, High FIdelity i sin opprinnelige form, l'Audiophile osv.osv. Beklageligvis fikk vel disse et stadig mindre antall følgere, med dertil avtagende annonsestøtte...
Men for all del - det er meg og mine meninger...
 
Topp Bunn