Hi-Fi forretninger Spaceworld/Soundgarden konkurs

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Hi Fi Centerkjeden startet opp i 1993 i Stavanger,Trondheim og Bergen og var da utelukkende tuftet på ren HiFi entusiasme. Etter vært som kjeden ble større kom også ønsket om å bli mer strømlinjeformet og nå andre kundegrupper typisk innen Bose segmentet. Dette var nok begynnelsen på nedbyggingen av det som var ment å være en kjede med entusiaster innen tyngre hifi.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Ålesund er nok historie, dessverre. Kjedens beste og hyggeligste selger har fått seg ny jobb.
Det var som svarte.....!!!! Når jeg i et tidligere innlegg ga uttrykk for håpet om at kanskje de beste butikkene - gamle Soundgarden - ville fortsette i ny drakt, var det nettopp håpet om at vi fortsatt ville fortsette å ha Johan in business i Ålesund som - for meg - lå bak. De beste komponentene i mitt hus er kjøpt av han. Veldig hyggelig kar, kunnskapsrik og dønn seriøs!
Dette var ikke en ok nyhet....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Men nå har Audioaktøren fått en butikk til.
Førde. Bruk den.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.366
Sted
Ytterst i havgapet...
Nåja... det med fagkunnskap hos SG kan det vel stilles store spørsmålstegn ved, - HiFI-myter var det i alle fall nok av. Det samme gjelder dessverre også en del av HiFI-Klubben. Selvsagt finnes det en og annen som ikke er helt oppslukt av svadaen i Stereophile og den slags blekker, men de er heller unntaket enn regelen.
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.429
Sted
vest
Ække åveraska i det hele tatt. Fålk handler heller BT høytallere til å spille av mussiken fra mobilen hvorsomhelst, enn å handle annlegg såm man må være hjemme får å høre. Menn jævla trist får demm såm mister jåbben sin
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Man kan sikkert klage over at ikke alle som jobbet der var hifi-eksperter og sånt, men synd at den eneste kjeden som solgte et ganske stort sortiment high-end produkter er borte. Det var mye fint å finne på bruktmarkedet fordi SWSG solgte Dynaudio, McIntosh til et bredere publikum enn bare oss gærninger. Det er et gode at bra hifi selges utenfor menigheten, så kan vi som vil diskutere ulike riia-trinn gå til de butikkene der man kan gjøre det.

La oss bare håpe at konkursen ikke får ringvirkninger og tar med seg flere aktører i en liten og skjør bransje. Det er sikkert noen norske leverandører som har tapt betydelige beløp i dag, i tillegg til sin kanskje største kunde.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Kjipt dette. Soundgarden her i Kristiansand har alltid hatt kompetente og entusiastiske folk bak disken, som jeg har handlet hi-fi fra i snart 25 år, fra før de knyttet seg til Hi Fi Center-kjeden. Butikken har flyttet mellom flere lokaler gjennom årene, men det har alltid vært hyggelig å komme innom og få en kopp kaffe og lytte til ymse produkter og skravle om hi-fi.

Nå krysser jeg fingrene for at det kanskje kan dukke opp en ny rendyrket hi-fi sjappe igjen i kjølvannet av konkursen. Men det er kanskje vel optimistisk...

Drømmen er at "Lyd i særklasse" gjenoppstår som en fugl føniks fra asken av SWSG! :)

Lyd i særklasse.jpg
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.092
Antall liker
33.908
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Vi hi-fi freaks har vel vært en utrydningstruet rase lenge. Unge folk tenker ofte annerledes. Kjenner noen som har bygd hus - og de har brukt en god slump penger på lyd. Men prioriteringen går på brukervennlighet - streaming - fjernstyrt - lyd i mange rom osv. Titusener av kroner er lagt ned , mens lyden er ikke så viktig virker det som.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Soundgarden synes jeg hadde flere flotte butikker inntil for ganske få år siden. Men etter sammenslåingen ble betjeningen naturlig nok mindre spesialiserte, og det engang seriøse fokuset på Hi-Fi ble ganske så utvannet. Samtidig klarte de nok ikke å kapre så veldig mange "gadget"-kunder fra de etablerte butikkene i det segmentet. Da blir det gjerne hverken fugl eller fisk.

Jeg har handlet mye "tungt" Hi-Fi-utstyr fra Soundgarden, men etterhvert ble det tydelig at slike produkter fikk mindre prioritet. Skulle man ha noe litt spesielt ble det gjerne en måneds leveringstid, og da var det bedre å heller svinge innom OHC. Den svært aggressive prisdumpingen de praktiserte - ikke minst på Hegel - ga også inntrykk av at man for all del ikke måtte kjøpe flunkende nye produkter, eller betale fullpris for noe som helst. Da ble man gjerne sittende å vente på et kanontilbud, og i mellomtiden fant man kanskje et kupp på bruktmarkedet, eller hos en konkurrent.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
SWSG er vel ingen hifi butikk. Riktig nok har de noen hifi produkter, men det gjør de ikke til en hifi butikk. Synd at de konkurs, men ser de mere som en konkurrent til Elkjøp, Power osv. Og hvorfor gå i butikk når en har større kompetanse selv.... kan like godt handle på nettet.
Det heter SWSG fordi du skal kunne kjøpe alt fra spillprodukter til HIFI. Soundgarden eksisterte fortsatt i spaceworld SOUNDGARDEN, så joda det skulle finnes hifi i hyllene. Tror hverken elkjøp eller power så på lille spaceworld som en konkurent i den forstand. Det nærmeste du kommer er nok hifiklubben. Men uansett. Jo, SWSG var en hifi butikk. Der ser du poenget, du anser det ikke som en hifi butikk.
Jeg tror resultatet av fusjoneringen er av at styret ikke hadde kjennskap til Hifi-entusiastens særbehov men derimot analyserte seg dithen (dog uten kritisk rådgiving) at mobil og duppedingser kunne følge som et ledd i dagens marked og utvikling som hånd i hanske, dvs. ønsket og spådd resultat til slutt; pose & sekk som de også kanskje burde kalt kjeden. Det lyser kapitalstyrt drift uten forståelse i sin egen bransje, mer vil ha mer. Nei, det var ikke lenger en dedikert hifirelatert butikk med fagkunnskap og ekspertise. Sluttet å handle der dagen jeg skulle undersøke muligheten for BT-hodetelefoner.

Meg: Har du erfaring med hodetelefoner?
Ekspeditør: Ja absolutt, hva har du fra før?
Meg: -Jeg har Grado, med ledning.
Ekspeditør: Hmm, Det er i så fall et ukjent merke for meg. Hvilken lyd liker du?
Meg; -Tja, jeg har T+A elektronikk i hovedanlegget og liker lydsignaturen der..
Ekspeditør: sry, Har ikke hørt om det heller.
Meg: Hva kan du anbefale?
Ekspeditør: Jeg kan anbefale denne testvinneren fra sony, ellers har jeg bose som mange syns er bra og B&O men det er dyre saker.

-Og det er greit at han ikke hadde hørt om merker utenom deres sortiment men da kan han heller ikke upartisk anbefale meg ting ut i fra mine preferanser og jeg kan like gjerne benytte meg av min lokale Elkjøp som jeg får eksakt samme anbefaling basert på tester og kjøpsstatistikk. + 30 dager retur om jeg vil.. -Nei kyss meg i ræva for et dårlig prosjekt.

Kanskje jeg krever for mye? - Eller kanskje jeg er en Hifi-nerd som vet hva jeg krever.. -Jeg stoppet i vertfall å handle der, meg pluss alle andre kan det tyde på.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Ålesund er nok historie, dessverre. Kjedens beste og hyggeligste selger har fått seg ny jobb.
Hvor ble det av han da? Jeg handlet også med han, regner med vi snakker om samme person. Usedvanlig kunnskapsrik og imøtekommende.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.366
Sted
Ytterst i havgapet...
Definisjonen på hva som er HiFi er nok markant forskjellig her på HFS enn hva den er for et overveldende flertall. Hvis man ser på den tekniske definisjonen av hva som er HiFi, så selges det mengder av dette både på Elkjøp, Power og en rekke andre kjeder og forretninger. For den litt yngre garde er det stort sett portabilitet, enkel bruk, trådløs tilkobling osv som er nøkkelfaktorer. DEt er nok bare å innse at HiFi etter vår definisjon er et svært lite nisjemarked, - i alle fall her til lands.... "Møbleringsfaktor" er også utslagsgivende. Motebildet i dag tilsier at særlig store høyttalere er helt uaktuelt, og i alle fall hvis de har annen farge en vhit-grå-skalen...Bare ta en titt i dagens interiørmagasiner - "stereoanlegg" ?? Nope...
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Waf faktoren har jo alltid vært der, men at nåløyet har blitt trangere det er nå min oppfatning.
De yngre gutta får jo også dette inn med morsmelka så motstanden fra de er nok heller ikke så sterk.
Sjøl så stod jeg på barikadene for å få mitt i stua, og fikk det. Men nå har jeg hule i kjelleren som
Jeg er diktator i.
Dette er jo selvsagt en vinn vinn situasjon for alle parter.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Ålesund er nok historie, dessverre. Kjedens beste og hyggeligste selger har fått seg ny jobb.
Hvor ble det av han da? Jeg handlet også med han, regner med vi snakker om samme person. Usedvanlig kunnskapsrik og imøtekommende.
Hvor det ble av han? Han er på sydenferie.;););)
Vil ønske Johan lykke til i sin nye jobb! Er sikker på at han vil gjøre det utmerket også der. Og så vet jeg at han gleder seg til at hifi skal være en hobby.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ålesund er nok historie, dessverre. Kjedens beste og hyggeligste selger har fått seg ny jobb.
Hvor ble det av han da? Jeg handlet også med han, regner med vi snakker om samme person. Usedvanlig kunnskapsrik og imøtekommende.
Hvor det ble av han? Han er på sydenferie.;););)
Vil ønske Johan lykke til i sin nye jobb! Er sikker på at han vil gjøre det utmerket også der. Og så vet jeg at han gleder seg til at hifi skal være en hobby.
Johan ja. Var han som solgte meg mine første skikkelige høyttalere. Fe ønske han lykke til i den nye jobben.
 
M

MarkusH

Gjest
Ålesund er nok historie, dessverre. Kjedens beste og hyggeligste selger har fått seg ny jobb.
Var inne og snakka med han (og andre som hang der) et par ganger når jeg flytta dit. Koselig kar som ikke absolutt påstod at det dyreste var det beste, lånte et par kabler der og null problem selv om jeg kun hadde vært inne der en gang før. Synd at den butikken gikk dukken, var på "opphørssalget" på Amfi Moa, men det var ikke i samme kategori som den som lå ute i byen gitt.

Var også med min far da han skulle kjøpe Hegel H360 på et kjøpesenter i Oslo et sted ... ung-gutten bak kassa hadde nok mindre peiling på hva dette var for noe (enn meg) og henviste mer eller mindre til brukermanualen ved enkle spørsmål ... mangel på kunnskap er vel en fin betegnelse på det.

Hvis det forøvrig stemmer at Surround.no går dukken i samme slengen så synes jeg ikke det er noe positivt, mange billige og greie produkter og eneste importør av XTZ til Norge (så vidt meg bekjent). :(
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Soundgarden synes jeg hadde flere flotte butikker inntil for ganske få år siden. Men etter sammenslåingen ble betjeningen naturlig nok mindre spesialiserte, og det engang seriøse fokuset på Hi-Fi ble ganske så utvannet. Samtidig klarte de nok ikke å kapre så veldig mange "gadget"-kunder fra de etablerte butikkene i det segmentet. Da blir det gjerne hverken fugl eller fisk.

Jeg har handlet mye "tungt" Hi-Fi-utstyr fra Soundgarden, men etterhvert ble det tydelig at slike produkter fikk mindre prioritet. Skulle man ha noe litt spesielt ble det gjerne en måneds leveringstid, og da var det bedre å heller svinge innom OHC. Den svært aggressive prisdumpingen de praktiserte - ikke minst på Hegel - ga også inntrykk av at man for all del ikke måtte kjøpe flunkende nye produkter, eller betale fullpris for noe som helst. Da ble man gjerne sittende å vente på et kanontilbud, og i mellomtiden fant man kanskje et kupp på bruktmarkedet, eller hos en konkurrent.
Der er vi forskjellige. Det er mange som ikke trenger rådgivning på produktet i butikken, for det meste av informasjon ligger jo allerede på nettet.

For min del er i alle fall lav pris og raus håndtering av garantiordningen og returrett (slik som Elkjøp og power har) mye viktigere enn produktkunnskap. Jeg er heller redd for at en ny distributør av Hegel og Dynaudio legger på prisene, og at de gode helgetilbudene er en saga blott.
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Og der er vi forskjellige. Man kan ikke lese seg til på nettet om et produkt er godt eller ikke. Og ikke minst: om det passer i eget oppsett og i eget rom. Jeg vil låne hjem før kjøp.
Der var Jørn og Soundgarden Ålesund unik. Skaffet hva det måtte være. For et år siden hadde jeg lyst til å prøve Dynaudios nye Contour 20 høyttalere (pris ca 50k). Ikke noe problem, de ble bestilt inn og jeg fikk de på hjemlån. Ble det noe kjøp? Nei. Men du verden, det var gode høyttalere! Har også hatt Hegel H20, Electrocompaniet EMC-1 og stativhøyttalere fra Monitor Audio til 50 tusen i stua. Sistnevnte ble lånt etter at selger krevde at jeg skulle.... :) Gjorde imidlertid et unntak for 2 stk McIntosh 275R. De kjøpte jeg. Uhørt. Og angret ikke.

Det å ha en butikk som den i Ålesund var gull verdt. Det å kunne gå inn og diskutere hifi med likesinnede, høre på nye produkt, få god service og i tillegg få litt i rabatt når man handlet. Jo, det vil bli dypt savnet. Faktisk førte det til at jeg var mer enn villig til å betale litt ekstra for å støtte butikken. Men som sagt, det var som oftest ikke nødvendig, det var heller motsatt, fikk god pris.

Og så god hjelp som man fikk når det en sjelden gang var feil på et produkt, kan man bare drømme om på en nettbutikk.

Ps: Elkjøp og Power!? Selger de fortsatt hifi? Kjøpte en gang Electrocompaniet ECI-1 på Elkjøp, men det er 25 år siden nå. Minst!


Soundgarden synes jeg hadde flere flotte butikker inntil for ganske få år siden. Men etter sammenslåingen ble betjeningen naturlig nok mindre spesialiserte, og det engang seriøse fokuset på Hi-Fi ble ganske så utvannet. Samtidig klarte de nok ikke å kapre så veldig mange "gadget"-kunder fra de etablerte butikkene i det segmentet. Da blir det gjerne hverken fugl eller fisk.

Jeg har handlet mye "tungt" Hi-Fi-utstyr fra Soundgarden, men etterhvert ble det tydelig at slike produkter fikk mindre prioritet. Skulle man ha noe litt spesielt ble det gjerne en måneds leveringstid, og da var det bedre å heller svinge innom OHC. Den svært aggressive prisdumpingen de praktiserte - ikke minst på Hegel - ga også inntrykk av at man for all del ikke måtte kjøpe flunkende nye produkter, eller betale fullpris for noe som helst. Da ble man gjerne sittende å vente på et kanontilbud, og i mellomtiden fant man kanskje et kupp på bruktmarkedet, eller hos en konkurrent.

Der er vi forskjellige. Det er mange som ikke trenger rådgivning på produktet i butikken, for det meste av informasjon ligger jo allerede på nettet.

For min del er i alle fall lav pris og raus håndtering av garantiordningen og returrett (slik som Elkjøp og power har) mye viktigere enn produktkunnskap. Jeg er heller redd for at en ny distributør av Hegel og Dynaudio legger på prisene, og at de gode helgetilbudene er en saga blott.
 
Sist redigert:

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Og der er vi forskjellige. Man kan ikke lese seg til på nettet om et produkt er godt eller ikke. Og ikke minst: om det passer i eget oppsett.
Jeg vil gjerne låne med meg hjem og prøve i eget rom og oppsett før jeg kjøper.
Det er jo der Elkjøp, Komplett og Power er unike. På Elkjøp er det nå 50 dagers åpent kjøp! Jeg har returnert en rekke produkter (og flere TVer) til disse kjedene de siste årene, og de har gitt meg tilbake pengene uten en eneste innvending.

Når jeg derimot var misfornøyd med et produkt fra en lokalt Hifi-butikk og ønsket å returnere produktet etter en uke, nektet innehaveren. Årsak: Det gikk ut over hans "personlige økonomi". Ved hjelp fra forbrukerrådet ordnet saken det seg til slutt likevel, men etter det har jeg holdt meg unna små butikker med en eier.

Jeg har forsøkt å få en av de tre nevnte kjedene til å ta inn Devialet Phantom Gold og Kef LS50W, for å få ned prisene (alle butikkene som selger disse produktene har en form for uskreven prissammarbeid - de to nevnte produktene har aldri vært på tilbud), men det har ikke lykkes - ennå.......:)
 

SvendReidar

Medlem
Ble medlem
04.03.2018
Innlegg
38
Antall liker
48
Sted
Larvik
Jeg tror neppe det er "kjellerselgerne" som har ødelagt for SWSG. Jeg har vært hos et par av disse, en i Telemark og en i Østfold. Det gir nok gode private ekstrainntekter, men volumet er for lavt til å utkonkurrere en stor kjede som dette.

Soundgarden var bra på sitt. Spaceworld var bra på sitt. Sammen ble det ikke like bra, synes jeg.

Jeg har min favorittforhandler: Bach Hifi i Larvik. Kunnskap, ærlighet, service, hyggelig, gode produkter. Den miksen har gjort at han har overlevd et marked i endring. En klar filosofi.

SWSG selger alt mulig rart. Fra det billigste i plast til det dyreste fra Dynaudio. Men kunnskapen har ikke gitt meg Confidence.
Bach HiFi Larvik. Er en flott forhandler . Tom kan man stole på .Anbefales
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg tror Soundgarden kommer til å starte opp igjen. Imens kan jeg anbefale nye Lyric Hi-fi i Sandvika. Var å lyttet på Bryston Høyttalere og de overrasket veldig positivt. Veldig bra musikkformidler og har spennende bass. Løp og Lytt!!
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Alltid trist når aktører i hifi-bransjen blir slått konkurs. Jeg bor i Trondheim, hvor det finnes to Spaceworld/Soundgarden-butikker innen en radius på noen hundre meter. En liten SWSG på Trondheim Torg med et utvalg som minner mest om en Spaceworld-butikk. Den andre butikken i Fjordgata var mer rettet mot oss hifi-interesserte, og jeg opplevde betjeningen som engasjerte og flinke.

Det kommer forhåpentligvis en ny butikk i lokalet til sistnevte slik at vi har et sted å flykte når det hintes om «shoppe-dag» ;)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Og der er vi forskjellige. Man kan ikke lese seg til på nettet om et produkt er godt eller ikke. Og ikke minst: om det passer i eget oppsett.
Jeg vil gjerne låne med meg hjem og prøve i eget rom og oppsett før jeg kjøper.
Det er jo der Elkjøp, Komplett og Power er unike. På Elkjøp er det nå 50 dagers åpent kjøp! Jeg har returnert en rekke produkter (og flere TVer) til disse kjedene de siste årene, og de har gitt meg tilbake pengene uten en eneste innvending.

Når jeg derimot var misfornøyd med et produkt fra en lokalt Hifi-butikk og ønsket å returnere produktet etter en uke, nektet innehaveren. Årsak: Det gikk ut over hans "personlige økonomi". Ved hjelp fra forbrukerrådet ordnet saken det seg til slutt likevel, men etter det har jeg holdt meg unna små butikker med en eier.

Jeg har forsøkt å få en av de tre nevnte kjedene til å ta inn Devialet Phantom Gold og Kef LS50W, for å få ned prisene (alle butikkene som selger disse produktene har en form for uskreven prissammarbeid - de to nevnte produktene har aldri vært på tilbud), men det har ikke lykkes - ennå.......:)
Retur av varer har en kostnad for butikken, de som gjør dette flere ganger er jo ikke akkurat drømmekunden......
 

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
786
Antall liker
1.403
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har forsøkt å få en av de tre nevnte kjedene til å ta inn Devialet Phantom Gold og Kef LS50W, for å få ned prisene (alle butikkene som selger disse produktene har en form for uskreven prissammarbeid - de to nevnte produktene har aldri vært på tilbud), men det har ikke lykkes - ennå.......:)
Det er noen grunn for at Elkjøp og Power ikke får endel av disse topp produktene. De har ikke kunnskap rundt produktene og de vil ha pris fokus kontra kvalitets fokus.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.366
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er vel tre år siden jeg var innom SG i Fjordgata -TRD sist.. har en datter som bodde i TRD i fem år, og var nede til Olavsfestdagene alle disse årene. Kunnskapsnivået var ikke akkurat imponerende, - det gikk mest på floskler fra Stereophile og 6Moons.. nå skal det også sies at jeg gjerne var innom HiFiKlubben også, og med "lange ører" var det nok mye av det samme der også...
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Og der er vi forskjellige. Man kan ikke lese seg til på nettet om et produkt er godt eller ikke. Og ikke minst: om det passer i eget oppsett.
Jeg vil gjerne låne med meg hjem og prøve i eget rom og oppsett før jeg kjøper.
Det er jo der Elkjøp, Komplett og Power er unike. På Elkjøp er det nå 50 dagers åpent kjøp! Jeg har returnert en rekke produkter (og flere TVer) til disse kjedene de siste årene, og de har gitt meg tilbake pengene uten en eneste innvending.

Når jeg derimot var misfornøyd med et produkt fra en lokalt Hifi-butikk og ønsket å returnere produktet etter en uke, nektet innehaveren. Årsak: Det gikk ut over hans "personlige økonomi". Ved hjelp fra forbrukerrådet ordnet saken det seg til slutt likevel, men etter det har jeg holdt meg unna små butikker med en eier.

Jeg har forsøkt å få en av de tre nevnte kjedene til å ta inn Devialet Phantom Gold og Kef LS50W, for å få ned prisene (alle butikkene som selger disse produktene har en form for uskreven prissammarbeid - de to nevnte produktene har aldri vært på tilbud), men det har ikke lykkes - ennå.......:)
Retur av varer har en kostnad for butikken, de som gjør dette flere ganger er jo ikke akkurat drømmekunden......
Om ikke dette er bare fleip er dette prima eksempel på hvorfor bransjen går nedenom. Det er vel ingen som holder på slik som dette? Om det er tilfellet er det totalt respektløst og kynisk om man bevisst har denne holdningen. Det er ikke noe som heter returrett ved salg over disk.
https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Og der er vi forskjellige. Man kan ikke lese seg til på nettet om et produkt er godt eller ikke. Og ikke minst: om det passer i eget oppsett.
Jeg vil gjerne låne med meg hjem og prøve i eget rom og oppsett før jeg kjøper.
Det er jo der Elkjøp, Komplett og Power er unike. På Elkjøp er det nå 50 dagers åpent kjøp! Jeg har returnert en rekke produkter (og flere TVer) til disse kjedene de siste årene, og de har gitt meg tilbake pengene uten en eneste innvending.

Når jeg derimot var misfornøyd med et produkt fra en lokalt Hifi-butikk og ønsket å returnere produktet etter en uke, nektet innehaveren. Årsak: Det gikk ut over hans "personlige økonomi". Ved hjelp fra forbrukerrådet ordnet saken det seg til slutt likevel, men etter det har jeg holdt meg unna små butikker med en eier.

Jeg har forsøkt å få en av de tre nevnte kjedene til å ta inn Devialet Phantom Gold og Kef LS50W, for å få ned prisene (alle butikkene som selger disse produktene har en form for uskreven prissammarbeid - de to nevnte produktene har aldri vært på tilbud), men det har ikke lykkes - ennå.......:)
Retur av varer har en kostnad for butikken, de som gjør dette flere ganger er jo ikke akkurat drømmekunden......
Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.

Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.

Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.429
Sted
vest
Blir litt trist jeg når håldninga er at: JEG fikk dårlig servis, JEG veit bedre en demm bak kassa. JEG, JEG, JEG. Er slik håldninga er i dag; først MEG SELV, så MEG SELV og så kanskje vise litt medlidenhet når det er innsammling på tvn! Er fakktisk sirka 250 personer såm har mista jåbben og det i 2018 når all arbeisledigjet går ned. Gi dem som mista jåbben en lite tanke i det minnste. Ække så vansklig vel? Piis out!
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Sånn er det ! Først meg selv
Get used to it.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.366
Sted
Ytterst i havgapet...
Når jeg stiller i en forretning og er forberedt på å legge igjen kroner, - tildels mange kroner, så handler det definitivt om MEG-MEG, - da kjøper jeg et produkt og forventer å bli betjent som det, og ikke ekspedert av en nedlatende dust fullpakket av rare ideer han har hørt, eller lest på nett eller i et eller annet kulørt magasin. Jeg forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov, akkurat på samme måte som når jeg går i byggsjappa og spør etter skiferspiker, - da forventer jeg at ekspeditøren faktisk vet at slikt finnes, og ikke ser på meg som en tulling som spør etter noe han ikke vet at han har. Siste eksempel er forøvrig en sann historie fra virkeligheten. At noen mister jobben er alltid problematisk for de det går ut over, men på godt og vondt er det en del av gamet. Jeg endte med å tape over 200.000 på et forretningsengasjement for vel ti år siden, - det er dessverre også en del av gamet....
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Der er vi forskjellige. Det er mange som ikke trenger rådgivning på produktet i butikken, for det meste av informasjon ligger jo allerede på nettet.
Det trenger vanligvis ikke jeg heller, men det er jo fortsatt en fordel om betjeningen vet opp-ned på sortimentet. Jeg kom bare med en generell evaluering av hvorfor jeg tror det har gått dårlig med SWSG.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Synes mange i tråden her sortmaler for mye, selv er jeg ikke bekymret på HiFi-bransjens vegne da HiFi-interesserte vil det alltid være og da er det også alltid et marked... Dessuten kan trender gå litt i bølger, for tiden handler mye om størrelse (minst mulig fysiske mål) og bærbart, men det er ikke nødvendigvis sikkert at det er slik om ti år.
 
Topp Bunn