SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    13.188
    Been there - done that. Begynner å bli en aldrende mann serru. Men , et vinylcover er noe man ikke får erstattet med CD , der er vi i alle fall enige. Ellers tryller MM Tambaqui frem musikk så man glemmer hele diskusjonen om analog kontra digital. Stort nærmere mastertapen kommer man ikke. Dårlig mastering osv. er et annet kapittel, men det gjelder vel alle formater egentlig.
    Jeg vet vi er enig hva LP cover kontra CD cover gir av glede Soundscape.
    MM Tambaqui tryller utvilsomt frem godlyden av CD-formatet om mastringen er gjort "riktig".
    MASTERTAPEN med alle sine forskjellige opptak av en låt, "second to 35 takes" av vokal, gitarsolo etc.er det vel ingen av oss som vil ha fingrene i, noe vi ei heller vil få tilgang til. Men den nedmiksede (mastrede) - 1 generasjon som danner basis for kopiering til vinyl/CD/tape er et yndet objekt for "liebhavere" med tjukk lommebok ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vet vi er enig hva LP cover kontra CD cover gir av glede Soundscape.
    MM Tambaqui tryller utvilsomt frem godlyden av CD-formatet om mastringen er gjort "riktig".
    MASTERTAPEN med alle sine forskjellige opptak av en låt, "second to 35 takes" av vokal, gitarsolo etc.er det vel ingen av oss som vil ha fingrene i, noe vi ei heller vil få tilgang til. Men den nedmiksede (mastrede) - 1 generasjon som danner basis for kopiering til vinyl/CD/tape er et yndet objekt for "liebhavere" med tjukk lommebok ;)
    Mastertape er helt klart referansen, men som du sier ikke akkurat billig - og begrenset utvalg av musikk. Det kjipe er at direkte overført til CD ville ikke lyden vært mye annerledes , men ting skal jo låte "bra" på alt fra telefoner til bilstereo.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har'n endelig begynt å spille vinyl nå ?

    1.jpg


    Nope - det er en 6 CD collectors edition av en av rock'ens bautaer.

    10 minus utenfor på morgenen - jaggu godt å ha både bjørkeved og kakkelovn. Men freden varer ikke så lenge , jeg har begynt å vaske ned og pusse opp et rom - og julen nærmer seg med stormskritt. Uttrykket på coveret passer bra for anledningen.


    2.jpg




     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sniffing av salmiakk er sterkt overvurdert som nytelsesmiddel. Nå har jeg ikke for vane å sniffe noe som helst , så jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag - og det er vel egentlig like greit. Som pensjonist kan man unne seg noen ekstra pauser i arbeidet - og hva er bedre enn en lang lunsj med musikk og det hele 🎶 :)


    1.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fader for en flott ovn Sound :) Du har et vakkert hjem

    mvh
    Takk for det , den er en skikkelig bløtkake i designet 😀 Har stått i en leilighet på Frogner i Oslo . Jeg kjøpte den på rot og tok den ned selv, men fikk en kakkolvnsbygger til å mure den opp her for drøyt 30 år siden. Ovnen er fra siste halvdel av 1800 tallet.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    13.188
    Ja, og det faktum at den kom i 1969 gjør den ikke mindre imponerende.

    Live i Hyde Park 69 - som support band for Rolling Stones !
    Kult, dog så som så lydkvalitet.
    Oppvarmingsband for Rolling Stones liksom :rolleyes:
    Det gikk ikke mange årene før de fylte opp konsert arenaene de spilte på vel så godt som Stones.
    Jeg synes vi koster på oss den "lydsjekken" som ELP kjørte i 1977 - "Fanfare for the common man"
    Her spiller Carl Palmer på et av tidenes tyngste trommesett hva kilo angår :giggle:

    Basstromma alene veide vist nok 100 kg.
    Trommesettet er selvfølgelig laget til Carl Palmer etter hans spesifikasjoner.
    Legg også merke til hvordan Carl holder stikkene.
    Hvilken annen eldre verdenskjent trommeslager mente at det var slik man skulle holde stikkene, spesielt den i venstre hånd?

     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og hvilken skinnjakke har Keith Emerson på seg...(?)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Cat Power

    Her beveger jeg meg litt utenfor det som vanligvis spilles i heimen , men jeg liker dette albumet. Noe ved det som gir litt sent 60 talls vibber på ett eller annet vis - uansett et bra album synes jeg. Ellers har denne Claire Martin skiva blitt streamet endel siste par ukene. Kanskje et par CD'er trenger å legges til på innkjøpslista :unsure:
    Fremdeles alt for mye å rekke før jul , men det er bare å brette opp armene og starte dagen. Ønsker deg/dere en super helg !

    2.jpg
    1.jpg

     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    445
    Antall liker
    576
    Sted
    Bærum
    Tråden din er et godt eksempel på at når godlyden er på plass, så blir fokus mer på musikk enn på utstyr :).
    Det er virkelig et sunnhetstegn.
    Takk for at du deler spennende musikktips. Skal prøves ut (y):)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tråden din er et godt eksempel på at når godlyden er på plass, så blir fokus mer på musikk enn på utstyr :).
    Det er virkelig et sunnhetstegn.
    Takk for at du deler spennende musikktips. Skal prøves ut (y):)
    Veldig hyggelig hvis noen finner inspirasjon i tråden . Musikk har hele tiden vært drivkraften min, men hobbyen har jo sine sidesprang da utstyret er en del av hele opplevelsen. Men , jeg merker at utstyrsinteressen dabber av med årene. For meg er det et viktig verktøy til å formidle musikken på en måte jeg ønsker. Utover det favoriserer jeg ikke / eller holder meg til enkelte merker. Hva jeg ender opp med å kjøpe er ikke helt ut av det blå, men noen ganger et resultat av hva som er tilgjengelig i øyeblikket på bruktmarkedet osv. - i tillegg til at jeg alltid gjør mye research før jeg tester ut noe.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Trevor Horn
    Echoes - Ancient and modern

    Horn er kanskje best husket som superprodusenten fra 80 tallet . Her bidrar han med både vokal og flere instumenter i tillegg til et bra knippe gjesteartister. Hvordan dette gikk - vel , det er ikke alle versjonene som er like vellykket. Men , sjekk ut selv hvis du har en streamingkonto.



    TH.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Life on a String

    Jeg har trukket frem Bright Red av Laurie Anderson noen ganger, men tror ikke denne har vært nevnt. Enkelte skiver krever noe av deg som lytter. At du setter deg ned , trekker pusten og lar musikken omfavne deg. Dette er en slik plate. Når den sitter - så seiler man avsted i et eget univers (nei , jeg har ikke røyka sokkene eller spist rar sopp 🤭 ). Men hvis du er på bølgelengde med denne - så gi den en sjanse. Resultatet er magisk 🧞‍♀️


    life on a string.jpg



     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.588
    Antall liker
    3.206
    Sted
    Oslo
    "Washington street" :love:
    Ikke bare musikken, men hun har noen tekstsnutter som bare sitter.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.887
    Antall liker
    59.858
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Cat Power albumet JUKEBOX er en favoritt.
    Hun er en mester på coverversjoner.
    Litt annerledes mix enn det man er vant til på dette albumet. F eks kru OPP volumet og hør trommelyden på "New York".
    Nokså annerledes enn versjonene fra Frank Sinatra og Yngvar Numme. 😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Cat Power albumet JUKEBOX er en favoritt.
    Hun er en mester på coverversjoner.
    Litt annerledes mix enn det man er vant til på dette albumet. F eks kru OPP volumet og hør trommelyden på "New York".
    Nokså annerledes enn versjonene fra Frank Sinatra og Yngvar Numme. 😊
    Ja, det er tøft produsert. Låter litt retro og moderne på en gang.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Retro / Modern

    Cat Power - eller Charlyn Marshall som damen heter har litt av samme grooven som Julie Driscoll synes jeg. Men, det er vel ingen dårlig arv å videreføre.
    Masse klang på stemmen osv. forsterker inntrykket.




     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.887
    Antall liker
    59.858
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Power har også to andre album med gode coverlåter "The Cover Record" og "Covers".
    Albumet som heter "The Greatest" er også verdt å høre på.
    Jeg ser hun snart har solgt ut Oslo konserthus i april neste år.
    Jeg har annet fore, men for de som skaffer seg bilett blir det helt sikkert en flott opplevelse.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Riitta Paakki Quartet

    På tide å roe ned med litt akustisk jazz . Driver vekseslvis oppussing og nisseverksted om hverandre her .
    Behagelig og luftig lydbilde med cymbaler litt fremme i mixen. Her overbeviser MM Tambaqui med virkelig nyansert og flott gjengivelse av toppen.
    Digital hardhet er et ikke tema for å si det sånn.

    Klippet fra Bandcamp :​

    Riitta Paakki Quartet's music is irresistibly effortless. The new album is inspired by nature, visual arts, music and places dear to composer Paakki. Her swinging and clear piano playing style meets Manuel Dunkel's powerful and nuanced saxophone sound, and the whole is completed by the bubbling rhythm section of Antti Lötjönen and Joonas Riippa. In the more up-tempo tunes you can hear echos of the bebop tradition, and the calmer compositions paint traditional Finnish landscapes
    credits
    released April 14, 2023

    Manuel Dunkel – saxophone
    Riitta Paakki – piano
    Antti Lötjönen – bass
    Joonas Riippa – drums

    Compositions: Riitta Paakki

    Recorded at Sonic Pump Studio 14.-15.9.2022
    Recorded and mixed by Miikka Huttunen
    Mastered by Svante Forsbäck, Chartmakers
    Cover design by Aimo Katajamäki


    RPQ.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    34.711
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dette kvalifiserer til en kopp kaffe ⛄:coffee:🎶

    Skulle egentlig pynta til jul , men spisestua er okkupert av et nytt dusjkabinett i deler ! Fikk den "geniale" ideen å pusse opp vaskerom/bad før jul - men begynner å se enden på det nå. Gjenstår stort sett å montere dusjen og rydde litt.
    Buddha'en får lyse opp så lenge. Buddha betyr tross alt opplyst 🤭


    1.jpg
    buddha.jpg







     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn