Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ikke lenge til du kan slenge inn noen høyttalere her nå :)

    Bra progress, blir knall dette!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Forøvrig må jeg også nevne at Scrooge og jeg var en rask tur innom EHED for et par uker siden, mye nyttig som ble diskutert og artig å høre på Gaia som jeg bare har sett bilder av tidligere. Litt mer kalibrering så sitter de som et skudd Morten!

    I tillegg var 8x12_TOM på besøk her i kveld. Nå var det egentlig jeg som skulle på hifi-tur sørover og ikke motsatt, men da han var på disse kanter ifm. jobb så var det meget hyggelig å slå av en prat :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ikke stort mer enn en time siden jeg sto å kikket ned i det nye lekerommet ditt. Kan ikke si annet enn at det var litt misunnelse i tankene mine akkurat da;)
    Ganske sikker på at dette blir et av de beste rommene her til lands - gleder meg til fortsettelsen.
    Synes det spilte bra i det "gamle" rommet ditt også. Litt problemer i bassen, men med veldig mye andre gode kvaliteter.

    Holder kontakt

    Mvh-
    Tor
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Ikke stort mer enn en time siden jeg sto å kikket ned i det nye lekerommet ditt. Kan ikke si annet enn at det var litt misunnelse i tankene mine akkurat da;)
    Ganske sikker på at dette blir et av de beste rommene her til lands - gleder meg til fortsettelsen.
    Synes det spilte bra i det "gamle" rommet ditt også. Litt problemer i bassen, men med veldig mye andre gode kvaliteter.

    Holder kontakt

    Mvh-
    Tor
    Takk for det, men synes du legger lista rimelig høyt nå :p Gamlerommet har momenter av det jeg jakter etter men som du sier, bassen er helt håpløst der så det er et område som skal bli bedre i nytt rom. Litt av tanken bak å bygge såpass stort er å ha plass til de tiltak som viser seg nødvendige og en teori om at større rom har færre kraftige romnoder.

    I dag er det lagt ut armering og varmekabler og gjort klart til støping av gulv på mandag. Deretter kommer betongelementene som blir taket i slutten av neste uke :)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Gulv er ferdig støpt i dag. Skjønt "støpt" er trolig ikke riktig ord her. Noen tonn fiberarmert flytesparkel ble pumpet fra denne bilen og gulvet er i følge ekspertene helt flatt nå :eek:

    gulv.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Aiai Frank!
    Kanskje det blir lyd i rommet før jul? :cool:

    Ellers takk for turen i en syyylhvass BMW! ;D
    Har forlengst doblet LOTTO-innsatsen min - man kan jo alltids håpe! ;)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Det skjedde en del her på fredag (tok en feriedag for å overse at alt gikk som planlagt) :)

    betong1.jpg


    betong2.jpg


    betong3.jpg


    betong4.jpg


    betong5.jpg


    betong6.jpg


    betong7.jpg


    Hver av de 7m. lange betongelementene veier 2,7 tonn så det var litt størrelse på krana som stod på andre siden av huset. Kranfører så ikke en dritt så litt spenning var det jo innimellom, "stopp....STOPP.... STOOOOPPPPP" :eek:

    Nå blir det et par uker med mindre spennende arbeid som støping av fugene i dekket, slemming utvendig mur, tilbakefylling og planering, membran på dekket osv. Tipper de gjør mest mulig av utendørs aktiviteter ferdig i god-været som er nå. Rommet er pr. nå utilgjengelig da de ikke har saget hull fra eksisterende bolig inn til nytt rom. Litt surt at jeg ikke kommer inn i hulen og får "føle" hvordan det kommer til å bli :p
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Kjøre kran i blinde, med 2,7 tonn's last? Huttetu - kan godt skjønne at nervene fikk kjørt seg litt! :p
    "Sage hull fra eksisterende bolig"?
    Du kan jo svinge slegga i stedet, så går det som en røyk. ;D
    Kudos for bildene Frank!
    Regner med at det dukker opp noen flere, når betongsaging av hull til døra er unnagjort?
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Hallo folkens,

    Jeg vinner neppe noen pris for hyppige oppdateringer, men det betyr ikke at det ikke skjer ting her :) Men... fokus i det siste har vært på å få ferdig andre deler av huset i forbindelse med påbygget. Vi valgte å gjøre om litt på planløsningen og lage en ordentlig gang som leder inn til nytt lytterom. Dette har blitt veldig bra og integrerer påbygget med resten av huset på en mye bedre måte enn først planlagt. Skal legge ut bilder snart.

    I tillegg har vi byttet ut ventilasjonssystemet i hele huset. Vi hadde en patetisk liten boks fra Flexit som kun var utsug (tilluft kun via vindusventiler).

    gammel vent.jpg


    Denne har blitt byttet ut med 2 nye og langt større aggregat! Denne boksen som sikkert er 20 ganger større enn den vi hadde står på kaldt loft og tar mesteparten av huset, både tilluft og utsug:

    23600_400_400.png


    Mens denne litt mindre forsyner et lite treningsrom og primært nytt lytterom:

    22502_400_400.png


    Nok om ventilasjon, tilbake til lyd :)

    Jeg holder på å innrede et lite treningsrom på ca. 20m2. Midtlivskrisen nærmer seg og et treningsregime må på plass :eek: I dette rommet har byggefirma montert noe de kaller standard Glava system himling, ikke ulikt det man finner i kontorlokaler. Platene er 60x60cm og ca. 30mm tykke, nedhengt i metallrammer. Jeg må ha lyd i dette rommet og vuderer en skjult Sonos-boks og takmonterte innfellingshøyttalere. Mye å velge mellom her, noen som har forslag til HT som er helt ok og som har litt bass? Her er det ikke snakk om sweetspot eller noe, men hvor mange HT trenger jeg, f.eks. 2 eller 4 plassert symmetrisk og ikke for nære veggene?

    Når det gjelder nytt lytterom starter arbeidet der om et par uker. Har vært og besøkt TrallTrall sitt rom i romjulen og venter spent på besøk hos 8x12TOM, kanskje kommende helg. Utrolig nyttig og lærerikt å besøke andre entusiaster og finne ut hvordan man vil innrede sin egen hule basert på inntrykk fra andre og egne preferanser.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Skikkelig ventilasjon, faktisk veldig viktig! Ikke minst i et kino- og kanskje også treningsrom. Ellers er du vel relativt langt unna midlivskrisen vil jeg tro?
    Sist jeg så deg, var det ikke engang antydning til kulemage! :p
    Men den kommer nok, så kanskje bedre føre var....

    Hva takmonterte høyttalere angår, så trenger du neppe all-verdens. Men for å få en noenlunde lydopplevelse, ville jeg nok satset på i alle fall fire stk.
    Bose har noen ypperlige toveis 8" innfellingshøyttalere, som vi også bruker på jobben. Gir greit med bass også, samtidig som spredningskarakteristikken er god.
    Kan benyttes i et 100v- system, men gjerne også uten stepdown-trafoer.
    Tror impedansen ligger rundt 4 Ohm ved direktekobling. Da kan det antakelig funke greit å koble to og to i serie, for ikke å dra livskiten ut av forsterkeren.
    Sjekker typebetegnelsen på disse i morgen.....
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Viktig å ta kul'n før den setter seg vettu ;)

    Ang. takmonterte HT har jeg Sonos i hele huset så hvis de kan drives av en slik (SONOS CONNECT:AMP tr?dl?st musikkanlegg | Hi-Fi Klubben) hadde det vært gull... Jeg ser B&W har en rekke ulike takmonterte alternativer, fant et par 8" til drøyt 2k (B&W CCM684 takh?yttaler | Hi-Fi Klubben) som spiller ned til 35Hz, usikker på om jeg oppnår noe særlig ved å legge mere penger i dette. Har aldri prøvd takmontert HT men her er det jo mest snakk om å bare fylle rommet med lyd...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hallo folkens,
    Når det gjelder nytt lytterom starter arbeidet der om et par uker. Har vært og besøkt TrallTrall sitt rom i romjulen og venter spent på besøk hos 8x12TOM, kanskje kommende helg. Utrolig nyttig og lærerikt å besøke andre entusiaster og finne ut hvordan man vil innrede sin egen hule basert på inntrykk fra andre og egne preferanser.
    Hei!

    Takk for en hyggelig aften, vin og ny musikk

    Har også lært mye av å reise rundt til andre entusiaster. Etter det jeg forstod var ikke turen bortkastet, det er bra. Mye fikse løsninger av han fyren "down under"

    Skal bli spennende å følge videre progresjon her - Du må være flink med kameraet nå:)

    Tor
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at dere har kontroll på det, men er det ganske lange spenn med leca som det skal fylles masse inntil? Leca er vel ikke spesielt god på sideveis trykk.
    Nå ser det ut til at grunnen din er ganske stabil - men var jeg deg ville jeg gjort en verifikasjon på at dette vil holde (om du ikke har gjort det allerede).

    Kunne du forresten sagt noe om lydskillet mellom huset og tilbygget, ink. dør?
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Regner med at dere har kontroll på det, men er det ganske lange spenn med leca som det skal fylles masse inntil? Leca er vel ikke spesielt god på sideveis trykk.
    Nå ser det ut til at grunnen din er ganske stabil - men var jeg deg ville jeg gjort en verifikasjon på at dette vil holde (om du ikke har gjort det allerede).

    Kunne du forresten sagt noe om lydskillet mellom huset og tilbygget, ink. dør?
    Godt poeng! Og noe vi heldigvis har tenkt på helt fra starten av. Det er montert HEA-100 bjelker stående med topp/bunnplate festet i tak/gulv som støtter Leca-veggen mot marktrykket. Vi var i kontakt med Leca for å undersøke dette og har brukt dobbelt så mange bjelker som de anbefalte, ca. annenhver meter. Det skal fores ut med 100mm reisverk med isolasjon langs ytterveggene så disse h-bjelkene blir da liggende usynlig inne i utforing.

    Lydskillet mellom hus og tilbygg er enkelt forklart 50mm luft, dvs. både denne luftspalten og alle hullene i hulldekket er fylt med noe jeg tror man kaller blåseisolasjon, i praksis glava i småbiter. Det blir 2 dører, en i hver vegg (hus og tilbygg), men jeg er usikker på hvordan utforing eller lignende mellom disse 2 dørene skal løses, kommer tilbake til det senere.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var godt å høre :)
    Så det vil si at du, oppsummert fra innsiden av gammelhuset og utover:
    - hva enn du har innenfor muren i gammelhuset
    - 20cm betongmur
    - 5cm fritt rom fylt med blåseisolasjon
    - 20cm(eller mer?) leca mur
    - innvendig lekting fylt med blåseisolasjon
    - veggplater
    Det burde bli innmari bra. Ettersom du virkelig har potensiale for å få et god lydskille her, og jeg antar du gjør dette fordi du har tenkt å utnytte det maksimalt, så ville jeg passet på den utforingen mellom dørene. Du får finne et gummisikt eller noe slik at du ikke lar foringen overføre noen vibrasjoner.

    Selv har jeg doble vegger mellom, med en enkel lyddør (40db). Hos meg er nok lyddøren det svake punktet - og jeg kan ikke "ta helt av". Men jeg kan se på film med "normalt høyt" lyttenivå selv om ungene ligger og sover på andre siden av veggen. Men dersom jeg kjører musikk/konsertopptak på skikkelig volum så har det vært noen tilfeller av klaging. Det virker som om musikk trenger vesentlig bedre enn film. Jeg vil tro det er pga. at det da er konstant høyt nivå, i motsetning til filmer som er litt mer av og på. Jeg klager ikke, men jeg ser at du har mulighetene her til å få det enda bedre. Det at du ikke har noe over deg hjelper jo også - ingen som bassen kan forplante seg opp til (y).

    Vi har forresten lagt blåseisolasjon i hele huset (25cm). Utrolig effektivt!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Det var godt å høre :)
    Så det vil si at du, oppsummert fra innsiden av gammelhuset og utover:
    - hva enn du har innenfor muren i gammelhuset
    - 20cm betongmur
    - 5cm fritt rom fylt med blåseisolasjon
    - 20cm(eller mer?) leca mur
    - innvendig lekting fylt med blåseisolasjon
    - veggplater
    Det burde bli innmari bra. Ettersom du virkelig har potensiale for å få et god lydskille her, og jeg antar du gjør dette fordi du har tenkt å utnytte det maksimalt, så ville jeg passet på den utforingen mellom dørene. Du får finne et gummisikt eller noe slik at du ikke lar foringen overføre noen vibrasjoner.

    Selv har jeg doble vegger mellom, med en enkel lyddør (40db). Hos meg er nok lyddøren det svake punktet - og jeg kan ikke "ta helt av". Men jeg kan se på film med "normalt høyt" lyttenivå selv om ungene ligger og sover på andre siden av veggen. Men dersom jeg kjører musikk/konsertopptak på skikkelig volum så har det vært noen tilfeller av klaging. Det virker som om musikk trenger vesentlig bedre enn film. Jeg vil tro det er pga. at det da er konstant høyt nivå, i motsetning til filmer som er litt mer av og på. Jeg klager ikke, men jeg ser at du har mulighetene her til å få det enda bedre. Det at du ikke har noe over deg hjelper jo også - ingen som bassen kan forplante seg opp til (y).

    Vi har forresten lagt blåseisolasjon i hele huset (25cm). Utrolig effektivt!
    Nesten helt riktig, gammelhuset har 25cm isoblokk, mens nytt rom har 10 eller 15cm (husker ikke nøyaktig) vanlig Leca. Skal passe på utforingen mellom dørene så det ikke ødelegger effekten av tiltakene som er gjort ellers :eek:
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Hallo folkens,

    På tide å droodle litt rundt videre byggeprosess. Først rommets nøyaktige mål:

    Lengde: 840cm
    Bredde: 630cm
    Høyde: 270cm

    Dette er nakent rom, dvs. Leca/betong vegger og tak.

    Har følgende planer:

    1) Yttervegger (som er 2 av veggene) må ha 100mm utforing med isolasjon. Byggefirma hadde lyst til å bruke stålstendere med c/c 60cm. Selv om jeg ser fordelene med stål har jeg foreslått å bruke 48x98mm treverk og i tillegg variere c/c. Tenkte da å ha 2x c/c 60cm, deretter 3x c/c 40cm og til slutt 4x c/c 30cm før dette gjentas rundt det hele. Og hvorfor ikke også sørge for at motstående vegger ikke har samme c/c mønster. Reisverket kles med enkel gips, evt. en ny type plate som heter Norgips ultra board.

    2) Innervegger (resterende 2 vegger) utfores med 48x48mm som i tillegg festes 2 steder ved 1/3 og 2/3 høyde, ellers samme som over.

    3) Taket lektes ned 50mm. med isolasjon, også her variabel c/c og ett lag gips.

    Skjøtene sparkles men ikke noe finish på vegger eller tak, det kommer jeg tilbake til i en senere post.

    Spørsmål eller kommentarer mottas med takk, byggefirma starter med arbeidene denne uken :)
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    100mm utforing, er det ca 5cm innmed veggen + 2"4"? Regner med at de ikke kliner materialet helt inntil yttervegg?
    Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal ha varierende c/c, høres ut som mye jobb (og sure snekkere) for lite eller ingenting.
    Dersom du har dobbel vegg så skal ikke stendere stå overnfor hverandre - men det er tydeligvis ikke derfor du skal ha varierende c/c, ettersom du ikke har dobbel vegg...

    I forhold til tak - har du vurdert systemhimling? Jeg la Rockfon sonar (sort) i taket - veldig behagelig i forhold til å fjerne romklang. Du kan gjøre mye med rommet i forhold til akustikk med taket - så det er verdt å tenke over. Systemhimlingen var veldig grei å sette opp - gjorte det selv på et par kvelder. Jeg tror selvmontert systemhimling ble rimeligere enn gipsplater m/sparkling og maling montert av snekkerene/malerne (no way om jeg begynner å montere opp og male gipsplater gitt...)
    Men taket ditt må uansett være isolert - så den planlagte isolasjonen og gips'en må du vel ha uansett (husker ikke hva du hadde over det igjen).

    Og selvsagt - dersom du skal ha noe i vegger og tak, som for eks. HT'kabler, signalkabler til subber, prosjektorkabler osv. - så bør du vel være ferdigtenkt på det nå ;-)

    Edit: Ser nå at du jo har systemhimling på "trimrommet" ditt, så da har du vel tenkt over det fra før av.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hallo folkens,

    På tide å droodle litt rundt videre byggeprosess. Først rommets nøyaktige mål:

    Lengde: 840cm
    Bredde: 630cm
    Høyde: 270cm

    Dette er nakent rom, dvs. Leca/betong vegger og tak.

    Har følgende planer:

    1) Yttervegger (som er 2 av veggene) må ha 100mm utforing med isolasjon. Byggefirma hadde lyst til å bruke stålstendere med c/c 60cm. Selv om jeg ser fordelene med stål har jeg foreslått å bruke 48x98mm treverk og i tillegg variere c/c. Tenkte da å ha 2x c/c 60cm, deretter 3x c/c 40cm og til slutt 4x c/c 30cm før dette gjentas rundt det hele. Og hvorfor ikke også sørge for at motstående vegger ikke har samme c/c mønster. Reisverket kles med enkel gips, evt. en ny type plate som heter Norgips ultra board.

    2) Innervegger (resterende 2 vegger) utfores med 48x48mm som i tillegg festes 2 steder ved 1/3 og 2/3 høyde, ellers samme som over.

    3) Taket lektes ned 50mm. med isolasjon, også her variabel c/c og ett lag gips.

    Skjøtene sparkles men ikke noe finish på vegger eller tak, det kommer jeg tilbake til i en senere post.

    Spørsmål eller kommentarer mottas med takk, byggefirma starter med arbeidene denne uken :)
    Hei!

    Hvis du ikker har fylt inntil veggen på utsiden - så bør du absolutt vurdere å isolere veggene på utsiden!

    Mvh
    OMF
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    100mm utforing, er det ca 5cm innmed veggen + 2"4"? Regner med at de ikke kliner materialet helt inntil yttervegg?
    Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal ha varierende c/c, høres ut som mye jobb (og sure snekkere) for lite eller ingenting.
    Dersom du har dobbel vegg så skal ikke stendere stå overnfor hverandre - men det er tydeligvis ikke derfor du skal ha varierende c/c, ettersom du ikke har dobbel vegg...

    I forhold til tak - har du vurdert systemhimling? Jeg la Rockfon sonar (sort) i taket - veldig behagelig i forhold til å fjerne romklang. Du kan gjøre mye med rommet i forhold til akustikk med taket - så det er verdt å tenke over. Systemhimlingen var veldig grei å sette opp - gjorte det selv på et par kvelder. Jeg tror selvmontert systemhimling ble rimeligere enn gipsplater m/sparkling og maling montert av snekkerene/malerne (no way om jeg begynner å montere opp og male gipsplater gitt...)
    Men taket ditt må uansett være isolert - så den planlagte isolasjonen og gips'en må du vel ha uansett (husker ikke hva du hadde over det igjen).

    Og selvsagt - dersom du skal ha noe i vegger og tak, som for eks. HT'kabler, signalkabler til subber, prosjektorkabler osv. - så bør du vel være ferdigtenkt på det nå ;-)

    Edit: Ser nå at du jo har systemhimling på "trimrommet" ditt, så da har du vel tenkt over det fra før av.
    Det som skal "inne i" rommet kommer jeg tilbake til. Når det gjelder varierende c/c er det for å unngå at alle fakkene resonnerer ved samme frekvens. I følge datablad fra Gyproc resonnerer enkel gips på c/c 60 ved mellom 40 og 110 Hz. Snekkerne mener allerede at jeg er gal så de spør ikke om hvorfor lenger. Mulig dette er overkill og har liten effekt men det er nå eller aldri så hvorfor ikke...
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Hei!

    Hvis du ikker har fylt inntil veggen på utsiden - så bør du absolutt vurdere å isolere veggene på utsiden!

    Mvh
    OMF
    Godt poeng! På utsiden er det 50mm styrofoam med fals før knotteplast og tilbakefylling. 100mm isolasjon på innsiden er overkill men kommer av 100mm vertikale stålbjelker for å sikre mot marktrykket. Disse bjelkene forsvinner da i utforingen.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Dette blir bra. Gleder meg til besøk når det er ferdig. Har du sett ut noen kandidater som lydformidler enda?
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Dette blir bra. Gleder meg til besøk når det er ferdig. Har du sett ut noen kandidater som lydformidler enda?
    Heisann! Det minner meg på at et besøk hos deg for å høre dine nyanskaffelser er på tide, sender deg en melding senere så avtaler vi nærmere.

    Ang. lydformidler til rommet har jeg noen navn på blokka, men må sjekke ut disse først. Men jeg tar gjerne i mot gode forslag :)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Jeg har brukt mye tid i det siste på å tråle andre byggetråder for å "låne" ideer til eget rom. Reisverket blir ferdig denne uken og så kommer alt av bokser/rør før plater settes opp i tak og vegger i neste uke. Planen er standard gips i taket og trolig en ny type gipsplate på veggene (Norgips Norge AS / Ultra Board).

    Deretter blir det trolig en oppbygging som låner en del fra denne tråden:

    Another DownUnder theatre

    9b19a281_theatre1_zps8bb0424e.jpg


    f70255a9_theatre8_zps373a4321.jpg


    pic7 soffit sheeting.jpg


    Med noen viktige endringer:

    - Gulvstående høyttalere litt utpå gulvet, gjerne kombinert med et par basstårn (2x4stk?)

    - 3 stoler i første rad og 4 bak

    - Jeg liker konseptet med "søyler" langs veggene som bryter opp veggen og elegant skjuler bakhøyttalerne

    - Løse rammer mellom hver søyle hvor hver ramme valgfritt kan reflektere bak stoffet, absorbere eller kanskje diffusere dersom det er ønskelig?

    pic11 ceiling baffle.jpg


    - Jeg tror også den store rammen i taket, noe nedsenket og gjerne 20cm tykk kan være en god ting. I stedet for relativt tettsittende lekter på undersiden som på tegningen ser jeg for meg kanskje 60x60cm inndeling for spot'er og sørger for at det er åpent nok fra undersiden til at dempemateriale gjør jobben.

    - Lerret må være lydtransparent og enten rulles opp i kasse oppunder taket eller en eller annen smart løsning.

    Alle kommentarer og synspunkter på ideene over mottas med stor takk :)
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville valgt bort gipsplater til fordel for spon.
    lydmessig gjør det ingen forskjell, og spon er utrolig mye enklere når du skal begynne å feste ting og tang...
    Hvordan gjør du det med festing av platene når du har variabel cc? Ikke bare å spikre i skjøten liksom?

    også forstår jeg ikke helt behovet for lydtransparent lerret når du skal trekke frM HT'ene. Forstår heller ikke helt hvorfor du skal kunne trekke det opp. Det er noe med løsningen din her som jeg ikke helt får taket på.
    Tror generelt at du får en bedre, og rimeligere, løsning med et rammelerret.

    Liker løsningen for å skjule ht,ene på side og bakvegg. Det var elegant - i alle fall når rommet blir helt dedikert. Litt usikker på dette dersom det skal være et rom til "multibruk"
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Takk for innspill!

    Jeg ville valgt bort gipsplater til fordel for spon.
    lydmessig gjør det ingen forskjell, og spon er utrolig mye enklere når du skal begynne å feste ting og tang...
    Hvordan gjør du det med festing av platene når du har variabel cc? Ikke bare å spikre i skjøten liksom?
    Ultra board har stort sett samme døde egenskaper som gips, men kan skrus i. Men spon funker fint det og. Alle stendere går opp i 120cm bredde så det blir vel ikke noe problem med skjøter?

    også forstår jeg ikke helt behovet for lydtransparent lerret når du skal trekke frM HT'ene. Forstår heller ikke helt hvorfor du skal kunne trekke det opp. Det er noe med løsningen din her som jeg ikke helt får taket på.
    Tror generelt at du får en bedre, og rimeligere, løsning med et rammelerret.
    Rammelerret i 2.35:1 format og ca. 3,5m bredde vil legge noe begrensninger på plassering av HT. I tillegg til at senterkanal da vil måtte plasseres helt nede ved gulvet. Rommet blir designet utifra 80% til musikk og 20% til film så da tenker jeg som så at hvis den store hvite duken kan fjernes 80% av tiden og gjøre rommet litt mindre kino-aktig vil jeg forsøke å oppnå det. Men jeg ser poengene dine, det er en utfordring å få til gode løsninger som ikke betyr for store kompromisser for verken musikk- eller filmgjengivelse...

    Liker løsningen for å skjule ht,ene på side og bakvegg. Det var elegant - i alle fall når rommet blir helt dedikert. Litt usikker på dette dersom det skal være et rom til "multibruk"
    Blir ikke noe multibruk her, kodelås på døra inn dit som bare jeg kan, haha :p
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har brukt mye tid i det siste på å tråle andre byggetråder for å "låne" ideer til eget rom. Reisverket blir ferdig denne uken og så kommer alt av bokser/rør før plater settes opp i tak og vegger i neste uke. Planen er standard gips i taket og trolig en ny type gipsplate på veggene (Norgips Norge AS / Ultra Board).

    Deretter blir det trolig en oppbygging som låner en del fra denne tråden:


    Med noen viktige endringer:

    - Gulvstående høyttalere litt utpå gulvet, gjerne kombinert med et par basstårn (2x4stk?)

    - 3 stoler i første rad og 4 bak

    - Jeg liker konseptet med "søyler" langs veggene som bryter opp veggen og elegant skjuler bakhøyttalerne

    - Løse rammer mellom hver søyle hvor hver ramme valgfritt kan reflektere bak stoffet, absorbere eller kanskje diffusere dersom det er ønskelig?

    - Jeg tror også den store rammen i taket, noe nedsenket og gjerne 20cm tykk kan være en god ting. I stedet for relativt tettsittende lekter på undersiden som på tegningen ser jeg for meg kanskje 60x60cm inndeling for spot'er og sørger for at det er åpent nok fra undersiden til at dempemateriale gjør jobben.

    - Lerret må være lydtransparent og enten rulles opp i kasse oppunder taket eller en eller annen smart løsning.

    Alle kommentarer og synspunkter på ideene over mottas med stor takk :)
    Begynner å ta form nå :)
    Husker Scrooge og jeg satt i lytterommet mitt når det så sånn ut med et arbeidsbord og to stoler, cola og Pepsi Max, lerret fra sidevegg til sidevegg, projektor og null lyd og så på film :)
    Litt gira i den fasen, kanskje?

    Har noen synspunkter på det du tenker:

    1. - Gulvstående høyttalere litt utpå gulvet, gjerne kombinert med et par basstårn (2x4stk?)
    Veldig bra! For å få et stort lydbiilde, må frontene godt ut fra vegg og bassene mot frontvegg. 4 basser i tårn har du jo hørt et par steder, så det er vel ingen andre alternativer :) Kanskje gå for 8x15" ? Jeg ville vurdert å ha plass til bassene bak lerretet, da det er mulig at de må litt bort fra sidevegg for å yte optimalt. Lerret på falske vegg min 80cm ut i rommet og plass til senter også bak.

    2. - 3 stoler i første rad og 4 bak
    Nei, 3 stoler foran og 3 eller 5 bak fører til 2 stk. sweetspot med litt forskjellige egenskaper. 4 bak blir feil....

    3. - Jeg liker konseptet med "søyler" langs veggene som bryter opp veggen og elegant skjuler bakhøyttalerne
    Elegant!

    4. - Løse rammer mellom hver søyle hvor hver ramme valgfritt kan reflektere bak stoffet, absorbere eller kanskje diffusere dersom det er ønskelig?
    Elegant! Veldig fleksibel løsning for akustiske tiltak.

    5. - Jeg tror også den store rammen i taket, noe nedsenket og gjerne 20cm tykk kan være en god ting. I stedet for relativt tettsittende lekter på undersiden som på tegningen ser jeg for meg kanskje 60x60cm inndeling for spot'er og sørger for at det er åpent nok fra undersiden til at dempemateriale gjør jobben.
    Demping i takt er veldig fornuftig og gjerne kombinert med belysning. Vær forsiktig med spotter og bruk lavvarme LED i tak opp mot yttertak. Er nok av tilfeller hvor man har gått på en smell med spotter mot kaldt tak og fått kondens. Jeg har mine i strenger 40cm under yttertak for å unngå dette.
    60x60 eller 60x120 plater blir mer smakssak :)

    6. - Lerret må være lydtransparent og enten rulles opp i kasse oppunder taket eller en eller annen smart løsning.
    Lydtransparent er meget fornuftig for å få senter opp midt i bildet, men tror ikke du får lydtransparent lerret som kan rulles opp. "Hullene" i lerretet gjør at det må spennes opp for å slippe gjennom lyd. Tror derfor du må ha rammelerret. Lag da et flott rødt sceneteppe med motor som går automatisk til side når du starter projektor. Scrooge kan være konsulent for elektretiske duppedingser her :)

    Savner den ekstra meteren begge veier hos meg og er misunnelig på størrelsen av rommet ditt :)
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stor hvit duk :)

    Men mine preferanser er nok mer 70% film, 30%musikk - og hvor ungene og konas preferanse nok heller mer mot 80% film/tv og 20% helt andre ting...

    Du kan jo også vurdere "kinogardin" foran duken. Da får du skikkelig temping av veggen bak HT, og nærmere teorien om dødt/levende rom (framre del av rommet dempes helt dødt, mens bakre del av rommet beholdes "levende".
     

    Vedlegg

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    PS: Du bør vel ha gipsplater på vegg for å lage en branncelle mot resten av huset?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Lerret på 3.5 meter høes ganske voldsomt ut?
    Hvor langt fra lerret blir du sittende?

    Det er kult med stort bilde de 2 første filmene, men så blir det litt slitsomt å flytte blikket og hodet hele tiden for å få med det som skjer.
    Finnes en del anbefalinger på størrelse i forhold til avstand der ute.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Begynner å ta form nå :)
    Husker Scrooge og jeg satt i lytterommet mitt når det så sånn ut med et arbeidsbord og to stoler, cola og Pepsi Max, lerret fra sidevegg til sidevegg, projektor og null lyd og så på film :)
    Litt gira i den fasen, kanskje?

    Har noen synspunkter på det du tenker:

    1. - Gulvstående høyttalere litt utpå gulvet, gjerne kombinert med et par basstårn (2x4stk?)
    Veldig bra! For å få et stort lydbiilde, må frontene godt ut fra vegg og bassene mot frontvegg. 4 basser i tårn har du jo hørt et par steder, så det er vel ingen andre alternativer :) Kanskje gå for 8x15" ? Jeg ville vurdert å ha plass til bassene bak lerretet, da det er mulig at de må litt bort fra sidevegg for å yte optimalt. Lerret på falske vegg min 80cm ut i rommet og plass til senter også bak.

    2. - 3 stoler i første rad og 4 bak
    Nei, 3 stoler foran og 3 eller 5 bak fører til 2 stk. sweetspot med litt forskjellige egenskaper. 4 bak blir feil....

    3. - Jeg liker konseptet med "søyler" langs veggene som bryter opp veggen og elegant skjuler bakhøyttalerne
    Elegant!

    4. - Løse rammer mellom hver søyle hvor hver ramme valgfritt kan reflektere bak stoffet, absorbere eller kanskje diffusere dersom det er ønskelig?
    Elegant! Veldig fleksibel løsning for akustiske tiltak.

    5. - Jeg tror også den store rammen i taket, noe nedsenket og gjerne 20cm tykk kan være en god ting. I stedet for relativt tettsittende lekter på undersiden som på tegningen ser jeg for meg kanskje 60x60cm inndeling for spot'er og sørger for at det er åpent nok fra undersiden til at dempemateriale gjør jobben.
    Demping i takt er veldig fornuftig og gjerne kombinert med belysning. Vær forsiktig med spotter og bruk lavvarme LED i tak opp mot yttertak. Er nok av tilfeller hvor man har gått på en smell med spotter mot kaldt tak og fått kondens. Jeg har mine i strenger 40cm under yttertak for å unngå dette.
    60x60 eller 60x120 plater blir mer smakssak :)

    6. - Lerret må være lydtransparent og enten rulles opp i kasse oppunder taket eller en eller annen smart løsning.
    Lydtransparent er meget fornuftig for å få senter opp midt i bildet, men tror ikke du får lydtransparent lerret som kan rulles opp. "Hullene" i lerretet gjør at det må spennes opp for å slippe gjennom lyd. Tror derfor du må ha rammelerret. Lag da et flott rødt sceneteppe med motor som går automatisk til side når du starter projektor. Scrooge kan være konsulent for elektretiske duppedingser her :)

    Savner den ekstra meteren begge veier hos meg og er misunnelig på størrelsen av rommet ditt :)

    Masse gode innspill her nå! Er veldig takknemlig for dette!


    For å oppsummere:


    - Falsk vegg med rammelerret ca. 1 meter ut i rommet med senter og 2x4x15" bak lydtransparent lerret.


    - Litt mindre lerret enn 3,5m bredde gjør at plassering av front HT mest sannsynlig ikke blir et kompromiss


    - Sweetspot på 2. rad :D


    Her var det mye fornuftig! Føler jeg må litt i tenkeboksen nå før jeg presenterer et revidert forslag :eek:
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    PS: Du bør vel ha gipsplater på vegg for å lage en branncelle mot resten av huset?
    Påbygget har allerede sin egen Leca-vegg så dette er allerede ivaretatt (har 5 cm. luft mellom påbygg og gammelt bygg)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg er skeptisk til gips tak med isolasjon over, med mindre du planlegger en eller annen form for lufting. Utvendig vil membranen gjøre dette potte tett, og hvis du da lager et tett gipstak - så vil du et tomrom som ikke har ventilasjon. Problemet er at du aldri vil få dette helt tett - kabelgjennomføringer, sprekker, downligths osv - og siden du da har det varmere inni i rommet - så vil denne luften kunne oppta en del fuktighet - som kan kondensere når den beveger seg gjennom et hull i fuktsperren. Du har gjort veldig mye riktig med å få isolasjonen på utsiden - slik at betongen din er varm, men jeg vil fremdeles ha enten lagd en mer diffusjonsåpen løsning jeg har lydhimling - ser pent ut) eller sørge for ventilasjon i tomrommet mellom isolasjon og betong.

    Jeg stusset veldig på lerretsstørrelse når jeg skulle kjøpe mitt . Så de fleste hadde 90", 100" eller til og med 120" tommer. Jeg kjøpte 137" tommer, og sitter på 4,5 meter. Jeg er ikke plaget med at dette er for stort - og er i grunn godt fornøyd. Stort lerret setter jo litt krav til lysstyrke på prosjekter - men du vil vel ikke ha problemer med å blende godt ned!

    Mvh
    OMF
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Stor hvit duk :)

    Men mine preferanser er nok mer 70% film, 30%musikk - og hvor ungene og konas preferanse nok heller mer mot 80% film/tv og 20% helt andre ting...

    Du kan jo også vurdere "kinogardin" foran duken. Da får du skikkelig temping av veggen bak HT, og nærmere teorien om dødt/levende rom (framre del av rommet dempes helt dødt, mens bakre del av rommet beholdes "levende".
    Flott kino du har der! Viktig å utforme rommet etter hvem som primært bruker det og til hvilket formål.

    Motorisert gardin/sceneteppe er fullt mulig. Scrooge kan lage leamikket så kan jeg fikse elektronikken /styringssystemet ;)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Hei!

    Jeg er skeptisk til gips tak med isolasjon over, med mindre du planlegger en eller annen form for lufting. Utvendig vil membranen gjøre dette potte tett, og hvis du da lager et tett gipstak - så vil du et tomrom som ikke har ventilasjon. Problemet er at du aldri vil få dette helt tett - kabelgjennomføringer, sprekker, downligths osv - og siden du da har det varmere inni i rommet - så vil denne luften kunne oppta en del fuktighet - som kan kondensere når den beveger seg gjennom et hull i fuktsperren. Du har gjort veldig mye riktig med å få isolasjonen på utsiden - slik at betongen din er varm, men jeg vil fremdeles ha enten lagd en mer diffusjonsåpen løsning jeg har lydhimling - ser pent ut) eller sørge for ventilasjon i tomrommet mellom isolasjon og betong.

    Jeg stusset veldig på lerretsstørrelse når jeg skulle kjøpe mitt . Så de fleste hadde 90", 100" eller til og med 120" tommer. Jeg kjøpte 137" tommer, og sitter på 4,5 meter. Jeg er ikke plaget med at dette er for stort - og er i grunn godt fornøyd. Stort lerret setter jo litt krav til lysstyrke på prosjekter - men du vil vel ikke ha problemer med å blende godt ned!

    Mvh
    OMF
    Hei,

    Så du mener at 50mm isolasjon og deretter gips uten dampsperre på innsiden av taket blir for tett? Dette er langt utenfor mitt kompetanseområde, men jeg skal høre med byggefirma igjen. Det blir forøvrig ingen kabelgjennomføringer eller spot'er i dette taket. Alt av kabler blir trukket i veggene og i den kanalen som går langs veggene oppunder taket (se bildet over). Sprekker kan utvilsomt dukke opp over tid.

    Hva med å bruke perforerte himlingsplater i stedet for gips i taket? Jeg er ikke særlig keen på nedhengt himling da jeg vil bevare mest mulig takhøyde. Hvis vi tar utgangspunkt i denne tegningen blir det ikke mye av dette taket som blir synlig uansett? Kun mellom kanal langs vegg og den store nedhengte baffelen i taket

    pic11 ceiling baffle.jpg


    Ang. lerret må jeg helt klart undersøke litt mer ang. størrelse og avstand sitteplass og ikke minst plassering av projektor.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette blir bra. Gleder meg til besøk når det er ferdig. Har du sett ut noen kandidater som lydformidler enda?
    Heisann! Det minner meg på at et besøk hos deg for å høre dine nyanskaffelser er på tide, sender deg en melding senere så avtaler vi nærmere.

    Ang. lydformidler til rommet har jeg noen navn på blokka, men må sjekke ut disse først. Men jeg tar gjerne i mot gode forslag :)
    Dette rommet fortjener et "all out" DIY system. Vet at Sluket har mange spennende ideer
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 106" lerret, rundt 4-4,5m avstand. Jeg kunne ikke ha det større pga avstand mellom overkant senter og underkant lerret.
    Anbefaler deg å finne fram tape og lage en firkant på veggen som viser hvor lerretet vil bli. Det gir deg et greit inntrykk av hvordan det blir. Det kan du jo med fordel gjøre etter at innerveggene er kommet opp.

    Hør med noen som kan byggeteknikk og fuktsperre i forhold til taket ditt, det er ikke helt trivielt og kan bli mye trøbbel (mugg og sopp) om det gjøres feil. Ingen isolasjon vil gi kondens - så det må isoleres på en eller annen måte, og fukt som oppstår må komme ut, noe som vanligvis gjøres ved at det kan luftes ut gjennom taktro, lufting eller bare stoff (forenklet undertak).

    Edit: Forsøkte å se litt på dette på byggforsk, men det du har blir et kompakttak, og disse finnes i flere forskjellige varianter. Ser at isolering av disse ofter skjer mellom betongdekket og utvendig tetningsmembran. Det blir utenfor det jeg har sett på tidligere, og jeg klarer i alle fall ikke helt å finne hvordan den innvendige takkonstruksjonen bør være i dette tilfellet. Hør med noen som har peil. Kompakttak - som det du har vel kalles - er en relativt vanlig byggeteknikk, så de som jobber med dette har det nok klart for seg.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn