sonus faber extrema & Plinius Toko,Hiato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48

    endelig fått på plass mitt nye Hifi-Hi-end anlegg :cool:
    meget fornøyd!

    Gå til albumet her
    Velkommen i klubben og gratulerer så mye med svært flotte høyttalere! :)
    Har du eksperimentert med motstanden på slavebassen?
    Kjenner suget etter Extrema, gleder meg stort til dagen jeg kan ta mine fram fra glemselen igjen.


    Hei ragwo :)

    er kjempe fornøyd så langt, har ikke eksperimentert noe med motstanden på slavebassen enda,
    hva er det den egentlig gjør ?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    14.747
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42

    endelig fått på plass mitt nye Hifi-Hi-end anlegg :cool:
    meget fornøyd!

    Gå til albumet her
    Velkommen i klubben og gratulerer så mye med svært flotte høyttalere! :)
    Har du eksperimentert med motstanden på slavebassen?
    Kjenner suget etter Extrema, gleder meg stort til dagen jeg kan ta mine fram fra glemselen igjen.


    Hei ragwo :)

    er kjempe fornøyd så langt, har ikke eksperimentert noe med motstanden på slavebassen enda,
    hva er det den egentlig gjør ?
    Det er motstander koblet på spolen til slavebassen, og potmeteret justerer motstanden. Ved høyere motstand blir det mindre utslag på slavebassen og dermed mindre bass.
     

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48

    endelig fått på plass mitt nye Hifi-Hi-end anlegg :cool:
    meget fornøyd!

    Gå til albumet her
    Velkommen i klubben og gratulerer så mye med svært flotte høyttalere! :)
    Har du eksperimentert med motstanden på slavebassen?
    Kjenner suget etter Extrema, gleder meg stort til dagen jeg kan ta mine fram fra glemselen igjen.


    Hei ragwo :)

    er kjempe fornøyd så langt, har ikke eksperimentert noe med motstanden på slavebassen enda,
    hva er det den egentlig gjør ?
    Det er motstander koblet på spolen til slavebassen, og potmeteret justerer motstanden. Ved høyere motstand blir det mindre utslag på slavebassen og dermed mindre bass.



    Husker du nå i farta hvilken vei max styrke er da ? ska prøve og lese meg til det :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    14.747
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hei ragwo :)

    er kjempe fornøyd så langt, har ikke eksperimentert noe med motstanden på slavebassen enda,
    hva er det den egentlig gjør ?
    Det er motstander koblet på spolen til slavebassen, og potmeteret justerer motstanden. Ved høyere motstand blir det mindre utslag på slavebassen og dermed mindre bass.



    Husker du nå i farta hvilken vei max styrke er da ? ska prøve og lese meg til det :)
    Lengst til venstre er maks, fritt etter hukommelsen. Du hører det greit hvis du spiller musikk mens du justerer
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    14.747
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da det er vinter, votter og år siden det kom et nytt medlem av Extremaklubben er maange bilder ønskelig ;)
     

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48
    Takk skal du ha!! jeg skal oppdatere med flere bilder, venter bare på litt små snacks slik at bildene blir mer behagelig :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Lengst til venstre er maks, fritt etter hukommelsen. Du hører det greit hvis du spiller musikk mens du justerer
    Jeg mener clockwise (sett bakfra) = pos 5 gir mest utslag på slaven.
    Man senker også resonansfrekvensen. Mener slaven går ned til 35Hz (mulig det var 30Hz - må sjekke).
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    14.747
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Lengst til venstre er maks, fritt etter hukommelsen. Du hører det greit hvis du spiller musikk mens du justerer
    Jeg mener clockwise (sett bakfra) = pos 5 gir mest utslag på slaven.
    Man senker også resonansfrekvensen. Mener slaven går ned til 35Hz (mulig det var 30Hz - må sjekke).
    Det er stor sannsynlighet for at du har rett, får skylde på predemens ;)

    Edit: 35-70 hz, med potmeter i midtposisjon 45 hz. Alt i følge Stereophile. Finner ikke instruksjonsboka i farta.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Maxi, Ragwo, Distinctive: Kort sagt er altså det hjulet en nivåregulering for bassrespons i Extremakonstruksjonen.

    Den vil du kunne teste på ordentlig måte når balansert VDH er i hus og på plass, Maxi. Vent deg gode resultater- og en positivt bratt lærekurve. Kommer nok ikke til å trenge noe særlig nivåboost, de- fra flatt. Jo mindre boost, desto mindre maskering..og desto mer lettdrevent. Nivået på selve signalet (= GAIN) vil øke også, mens støygulvet senkes. Dvs du ikke trenger å vri opp så mye på forsterkeren for å få samme nivå volummessig som RCA. Og det med mindre støy, sus og klirr:cool:
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Maxi, Ragwo, Distinctive: Kort sagt er altså det hjulet en nivåregulering for bassrespons i Extremakonstruksjonen.
    Designet er spesielt. Slaven blir ikke tilført noe musikksignal, men en trykksatt kasse eksiterer slavemembranen hvorpå selve elementspolen er koblet over 5 forskjellige, valgbare motstander. Dette motsatte prinsippet genererer strøm i spolen, som i tur brenner av effekten over effektmotstanden koblet til kjøleribben. Verdien av motstanden avgjør hvor mye slaven 'bremses' mhp. utsvinget.
    Ganske genialt, egentlig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive: I know.. Tenkte bare å forenkle det rent funksjonelle, så TS får det med seg..
    Det er det -blant annet- som sørger for at Extrema har sånne syke effektbehov og notorisk vanskelig impedans, Maxi. Tenk atomkraftverk: Ringhals/Vemork/Barsebäck II:cool:
     
    Sist redigert:

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48
    Maxi, Ragwo, Distinctive: Kort sagt er altså det hjulet en nivåregulering for bassrespons i Extremakonstruksjonen.

    Den vil du kunne teste på ordentlig måte når balansert VDH er i hus og på plass, Maxi. Vent deg gode resultater- og en positivt bratt lærekurve. Kommer nok ikke til å trenge noe særlig nivåboost, de- fra flatt. Jo mindre boost, desto mindre maskering..og desto mer lettdrevent. Nivået på selve signalet (= GAIN) vil øke også, mens støygulvet senkes. Dvs du ikke trenger å vri opp så mye på forsterkeren for å få samme nivå volummessig som RCA. Og det med mindre støy, sus og klirr:cool:

    Liker virkelig det jeg leser hær :cool::cool: endelig Helg,flaske rødvin og MYE musikk lytting!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Maxi: Så VDH er i hus? Pass bare på å få alle sakene på plass i riktig rekkefølge -FØR du spretter flaska. Dessuten: Hold alle volumer moderate:rolleyes: Det er ikke katastrofer vi ønsker i herværende tråd..
     
    Sist redigert:

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48
    Baxi: Så VDH er i hus? Pass bare på å få alle sakene på plass i riktig rekkefølge -FØR du spretter flaska. Dessuten: Hold alle volumer moderate:rolleyes: Det er ikke katastrofer vi ønsker i herværende tråd..
    Nå er endelig VDH xlr i hus;D har rengjort høyttalerne,terminalene,læret og treverket samt pusset kabel sko
    og rengjort det meste som er av extrema, plinius og vdh.
    Fikk bestilt meg en Ground block i samme sleng også ;D
    Så nå nytes det en cune gran reserva rioja 08 samt Moddi,era,enya og kari bremnes..
    Takk for tipset Auditor vdh-xlr.. meget fornøyd, mer åpent mindre støy!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig, Maxi!:rolleyes: Det funka, ja? Godt å høre. Justert responsen i Extrema? Det er egentlig ganske så utrolig hvor gode de kablene er til den prisen...Derfor har jeg flere sett selv- blant annet på vinylen. Måtte visst rette på en aldri så liten skriveleif her oppe. Beklager den!
     

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48
    Bare hyggelig, Maxi!:rolleyes: Det funka, ja? Godt å høre. Justert responsen i Extrema? Det er egentlig ganske så utrolig hvor gode de kablene er til den prisen...Derfor har jeg flere sett selv- blant annet på vinylen. Måtte visst rette på en aldri så liten skriveleif her oppe. Beklager den!

    Ja de funket som bare det, merkbart.. leket meg litt med responsen, på fult merker jeg helt klart mer trykk i bassen. Er imponert hvor mye trykk og bass den
    høyttaleren pumper ut.. helt vannvittig!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Den kommer til å vise deg en side du blir enda mer glad i hvis du toner ned bassen litt. Det er nemlig mellomtonen og opp som er Sonus Fabers virkelige diamantside, Maxi.. Gi den hundre timer med kjent musikk på moderat volum med moderat bass, så kan du sette deg ned å VIRKELIG få full dose..Deretter vil du mest sannsynlig aldri tenke annet høyttalermerke igjen:cool: Det er forskjell på bass og bass..samme som watt og watt, forresten..
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ut fra oppstilling vist på bilde så hadde jeg nok også jobbet litt med plassering av Extremaene. Det ser ikke helt optimalt ut mhp. avstand til vegg, avstand mellom ht og toe-in.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive: Det har du rett i, ja... Gi de der en meter pluss til bak- og sidevegger, så..Det kommer nok.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    14.747
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vakkert, rett og slett vakkert! :)
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Så vakkert at du (anlegget ditt ihvertfall) er blitt verdens kjendis.

     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    En slags brutalistisk skjønnhet i den designen, ja..men jeg må være så fri å si at det finnes langt penere høyttalere- selv fra Sonus Faber...Det subtraherer dog ikke fra Maxis utsøkte valg av impliserte komponenter i herværende anlegg.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En amp stand hadde tatt uttrykket til nye høyder, da det ellers er preget av stor grad av orden :eek:
     

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48
    En slags brutalistisk skjønnhet i den designen, ja..men jeg må være så fri å si at det finnes langt penere høyttalere- selv fra Sonus Faber...Det subtraherer dog ikke fra Maxis utsøkte valg av impliserte komponenter i herværende anlegg.
    Takker så mye for det Auditor :) Er helt enig at Sonus har en rekke penere høytalere en extrema, men for min del er det noe med den brutaliteten
    dem framviser for og være en minitor samt den legendariske og kanskje litt nostalgiske følelsen som jeg elsker.

    Har jo veldig lyst på en amp stand med ett par SA reference, Men det er noe med det enkle og rene,minst mulig komponenter i dette oppsettet som jeg også liker veldig godt særlig når jeg er svært fornøyd med lyden.
    Så får det være enn så lenge, Får se etter vært:cool:
    Nå er det værtfall rack,strømkabler, ground block som står på menyen mulig noe akustikk tiltak og en Plinius Riaa med en rega rp8..
    Ska holde tråden oppdatert :)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er personlig ikke fan av tresorten som er valgt, dog. Liker bedre fargen på nye Extrema.

    Er enig i at Extrema er den mest macho høyttaleren til Sf.
    Den utstråler litt 'jeg tror ikke det, nei' der hvor noen vurderer å yppe seg.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Maxi: Minitor? Den var ny:rolleyes: Skrives bak øret.
    Liker klare, rene planer og målbevissthet. Da blir man ikke forvirra..Ampstand der hadde blitt rotete. Sett inn et lavt firehyllers tårnrack istedet, du..Dimensjonert til å tåle oppgaven. Så bygger du det opp med to hyller inntil Koru og RP8 kommer i hus. Husk tjukke søyler, avstander som tillater lufting og parkettbeskytterbein.
     
    Sist redigert:

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48
    Hehe Det var en skrive feil😂 Litt artig da...
    Tror det blir veldig bra😊
    Fått bestilt en del musikk også😁😁
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Maxi: Minitor? Den var ny:rolleyes: Skrives bak øret.
    Liker klare, rene planer og målbevissthet. Da blir man ikke forvirra..Ampstand der hadde blitt rotete. Sett inn et lavt firehyllers tårnrack istedet, du..Dimensjonert til å tåle oppgaven. Så bygger du det opp med to hyller inntil Koru og RP8 kommer i hus. Husk tjukke søyler, avstander som tillater lufting og parkettbeskytterbein.
    Det spørs hvilken ampstand man velger.
    Tror feks. PS Audio sin Powerbase hadde passet Plinius helt utmerket, da den er veldig ren i uttrykket.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive: Du HAR sett dimensjonene på Maxis forsterker? Ampstands er for monoblokker! Helt dustete- imo- å basere det på noe som i bunn og grunn er ei plassering rett på gulvet. CD-spillere skal ha egen hylle.. Som Maxi har plassert det nå, får du redusert lufting til delene, økt innstråling av støy og økt innvendig temperatur Ikke bra. Powerbase er fin for småkilder, da den faktisk har solide filtre innebygd. Men de er ikke kraftige nok til å ta unna noe så stort som Hiato. Jeg har testet.Et Quadraspirerack og Shunyata Hydra 2, derimot..det er en annen sak, Sistnevnte har en effekttålighet pr schuko på 1200 watt, hvilket er under forsyningstotalen i Hiato.Kommer med 20A IEC. Den, sammen med tilsammen tre sett femkvadrats, karbonterminert Furutech...blir nok sikkert som banken, det..
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Distinctive: Du HAR sett dimensjonene på Maxis forsterker? Ampstands er for monoblokker! Helt dustete- imo- å basere det på noe som i bunn og grunn er ei plassering rett på gulvet. CD-spillere skal ha egen hylle.. Som Maxi har plassert det nå, får du redusert lufting til delene, økt innstråling av støy og økt innvendig temperatur Ikke bra. Powerbase er fin for småkilder, da den faktisk har solide filtre innebygd. Men de er ikke kraftige nok til å ta unna noe så stort som Hiato. Jeg har testet.Et Quadraspirerack og Shunyata Hydra 2, derimot..det er en annen sak, Sistnevnte har en effekttålighet pr schuko på 1200 watt, hvilket er under forsyningstotalen i Hiato.Kommer med 20A IEC. Den, sammen med tilsammen tre sett femkvadrats, karbonterminert Furutech...blir nok sikkert som banken, det..
    OK, vet ikke vekten på Hiato, men Powerbase klarer min PSA P10 regenerator, og den er svintung.
    Filteret ville jeg bare bypasset.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive: Hiato aleine veier 25 kilo. Men poenget er hvor mye de filterne tåler av effekt. Dessuten er det dårlig økonomi å kjøpe en Powerbase hvis du ikke skal bruke den til sitt fulle potensial. Til det er den altfor dyr. Du får et flerhyllers, ventilert Sunoko Vent referanserack fra Quadraspire til prisen av to sånne. Og slipper å ødelegge ryggen ved betjening. Dessuten har du mest sannsynlig penger tilovers.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    25kg er ikke noe problem.
    Grunnen til at jeg nevnte PB har å gjøre med 'gjennomført look & feel' med resten.
    Hvis jeg forstår eier korrekt, så er 'lifestyle' aspektet et viktig kriterie.
    Med lifestyle så menes et helhetlig uttrykk og ikke nødvendigvis det mesteparten forbinder med Lifestyle begrepet.
    Dette uttrykket (slik det fremstår nå) kan lett ødelegges med en amp stand som blir for 'prangende'.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Se litt på Sunoko Vent, Distinctive. Er det prangende, syns du? Hva da med Extrema? Skriker ikke den "Se På Meg!!!!", kanskje??¨PB har for liten effekttålighet- jeg har testet. Og du kjøper ikke en PB hvis du ikke tenker å bruke filteret i den. Ferdig snakka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn