Snuing av støpsel

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.902
Antall liker
13.997
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg fikk plutselig lyst å teste dette selv, med praktisk forsøk.
Spenning i veggen 236v, ene fase til jord 134v og andre fase til jord 136v.

Alle komponenter i stereoanlegget frakoblet hverandre under målingene. Altså kun tilkoblet nettspenning og ingen signalkabler koblet til.
Følgende målinger i rekkefølge som listet opp.

Forsterkeren påslått og koblet med nettkabel uten jord.
Spenning mellom veggjorden og chassisjord (jordskrue til riaa) på forsterkeren
- stikk ene veien, 104 volt AC
- stikk andre veien, 38 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning

DAC påslått og koblet med nettkabel uten jord.
Spenning mellom signaljord (rca-kontakt) forsterker og signaljord DAC
- stikk ene veien 22 volt AC
- stikk andre veien 48 volt AC
Samme spenning med chassisjord forsterker, men lavere spenning med chassis-skruer på DAC. (sannsynligvis siden DAC har lakkerte skruer...?)
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning

Teddy PSU til Squeezebox påslått og koblet med nettkabel uten jord.
Spenning mellom signaljord digitalutgang RCA Squeezebox og signaljord DAC
- stikk ene veien 29 volt AC
- stikk andre veien 43 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning

RIAA påslått og koblet med nettkabel uten jord. (Medfølgende "lakriskabel" uten jordkontakt)
Spenning mellom signaljord forsterker og signaljord RIAA
- stikk ene veien 8 volt AC
- stikk andre veien 7 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning

Platespiller påslått og veggvorte tilkoblet nettspenning
Spenning mellom signaljord signalkabel fra platespiller og signaljord RIAA
- veggvorte ene veien 2 volt AC
- veggvorte andre veien 4 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning



Spørsmål
- Er ikke dette høye spenninger mellom komponentene?
Vurderer å gjøre målingene med originale strømkabler (med jord) for å sjekke hvordan det ser ut i forhold.
- Bør jeg vurdere å jorde sammen alle komponentene mot forsterkeren? altså DAC-forsterker, RIAA-forsterker, Teddy-forsterker og RegaPSU-forsterker?
- Har jeg målt på feil måte?
- Bør jeg drite i hele greia og stole på at uten jord er best og at dette ikke kan ha betydning...?

mvh
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Alt for høye……………………. de vil bli mindre med jordet kabel
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.902
Antall liker
13.997
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Oppdatert med jordet kabler
Jeg fikk plutselig lyst å teste dette selv, med praktisk forsøk.
Spenning i veggen 236v, ene fase til jord 134v og andre fase til jord 136v.

Alle komponenter i stereoanlegget frakoblet hverandre under målingene. Altså kun tilkoblet nettspenning og ingen signalkabler koblet til.
Følgende målinger i rekkefølge som listet opp.

Forsterkeren påslått og koblet med nettkabel uten jord.
Spenning mellom veggjorden og chassisjord (jordskrue til riaa) på forsterkeren
- stikk ene veien, 104 volt AC
- stikk andre veien, 38 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning
Nettkabel byttet med en med jord. Multimeter benyttet for å sette jordet kabel samme vei som ujordet.

DAC påslått og koblet med nettkabel med jord.
Spenning mellom signaljord (rca-kontakt) forsterker og signaljord DAC
- stikk ene veien 4,6 millivolt AC
- stikk andre veien 4,6 millivolt AC
-----> stikk satt i den ene stillingen siden det ikke hadde noen betydning


Teddy PSU til Squeezebox påslått og koblet med nettkabel med jord.
Spenning mellom signaljord digitalutgang RCA Squeezebox og signaljord DAC
- stikk ene veien 23,5 volt AC
- stikk andre veien 14,7 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning
Denne høye spenningen mellom signaljord på digital RCA utgang på Squeezebox og signaljord på RCA inngang DAC... På tide å tenke på optisk overføring istedet?

RIAA påslått og koblet med nettkabel uten jord. (Medfølgende "lakriskabel" uten jordkontakt)
Spenning mellom signaljord forsterker og signaljord RIAA
- stikk ene veien 6,9 volt AC
- stikk andre veien 7,1 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning


Platespiller påslått og veggvorte tilkoblet nettspenning
Spenning mellom signaljord signalkabel fra platespiller og signaljord RIAA
- veggvorte ene veien 2,3 volt AC
- veggvorte andre veien 2,4 volt AC
-----> stikk satt i stilling med lavest spenning



Spørsmål
- Er ikke dette høye spenninger mellom komponentene?
Vurderer å gjøre målingene med originale strømkabler (med jord) for å sjekke hvordan det ser ut i forhold.
- Bør jeg vurdere å jorde sammen alle komponentene mot forsterkeren? altså DAC-forsterker, RIAA-forsterker, Teddy-forsterker og RegaPSU-forsterker?
- Har jeg målt på feil måte?
- Bør jeg drite i hele greia og stole på at uten jord er best og at dette ikke kan ha betydning...?

mvh

Fortsatt mer enn litt skeptisk til disse høye AC spenningen mellom signaljord på komponentene. Jordes de og nulles ut når komponentene er koblet sammen med signalkabler? ....og har det noe betydning egentlig....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.171
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
^ Noe av spørsmålet er hvilken kildeimpedans disse spenningene har. Multimeteret ditt har normalt veldig høy inngangsimpeans (kanskje 1G), dvs at det i praksis ikke belaster «chassisspenningen». Prøv evt å måle over f.eks. en 100 ohm motstand mellom målepunktene (chassis til nettjord eller Chassis til chassis). Spenningsforskjellen mellom «ubelastet» og «belastet» indikerer kildeimpedansen. Høy kildeimpedans er bedre enn lav for chassisspenninger og jordstrømmer.

mvh
KJ
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.902
Antall liker
13.997
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Altså en ledning mellom målepunktene med en 100 ohm motstand på som jeg måler vekselspenning over?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.171
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Noe slikt. Evt direkte i banapluggene eller en eller annen tilsvarende provisorisk løsning. Det er dog viktig at tilkoblingen til motstanden er rimelig stabil så det ikke blir tvil om belastningen er med eller ikke.

mvh
KJ
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.902
Antall liker
13.997
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ok, takker. Akkurat nå er det medfølgende "lakris" på alle komponentene og det låter likt som med litt Kimber, LMC og Ølflex.... Bare å gi opp denne hobbyen snart. Alt låter likt, halleluja! :)

mvh
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.692
Antall liker
3.379
Snuing av støpsel vil kunne redusere lekkstrømmen på grunn av trafoviklingenes kapasitans til jord. Men dette gjelder bare der hvor man har en hot og en nøytral leder. Det finnes målinger på dette her: http://tech.juaneda.com/en/articles/Ground_and_safety_earth.pdf

Min erfaring er at slike lekkstrømmer mot sann jord ikke er like skadelig som jordlooper (lukkede kretser hvor signalretur deltar i kretsen). Man kan fjerne jordloopen ved å ikke jorde noe. Da blir det ingen krets. Man kan minimere jordloopen ved å jorde direkte mellom komponentene. Jorder man via nettkablene og padda så blir looparealet stort og man risikerer også induksjon i plugger, kabler og padda. Ikke bra.

Spenningene man måler når komponentene er tilkoplet nettet, men ikke tilkoplet hverandre, er ett uttrykk for en lekkstrøm som lader opp chassis.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Moderne instrumenter har nok spilt mange et puss. I dette tilfellet også.
De fleste DMM har 1Mohm eller 10Mohm inngangsimpedans. Det utgjør en belastning i målepunktet veldig nær null.
I gamle dager med dreiespoleinstrumenter var det noe ganske annet. Svært sjelden med noe mer enn 20kohm/Volt.
Med et slikt instrument tipper jeg de fleste spenningene du har målt vil falle ned mot null.
Som nevnt over kan du forsøke å "belaste" spenningen en smule for å se hva som skjer.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Nå har ikke jeg lest igjennom hele tråden, men vi har to systemer for anlegg:

1) Jordet system

Dersom man har jordet utstyr (med jordet stikkontakt) en eller annen plass i oppsettet, så kan det være at det å snu stikkontakten kan hjelpe på brum eller støy. Ofte ligger jord et annet sted enn midt i mellom spenningen man forsynes med og derfor kan denne asymmetrien slå seg ut på støybildet i utstyret.

Dette gjelder uansett hvordan systemet er jordet. F.eks. kan forsterker være ujordet med flat euro-kontakt, men bli jordet igjennom RCA-kabel til PC som er jordet. Dagens flatskjerm-TVer er nesten alltid jordet. En HDMI eller lydkabel (utenom optisk toslink) vil jorde hele systemet.

2) Ujordet system

Ujordede systemer, har som flat eurokontakt, har ingen referanse til fysisk jord i veggen. Enhetene lager sin egen jord, og så lenge denne ikke er koblet til strømnettets jord, så flyter den. Det blir litt det samme som at fuglene kan sitte på høyspentlinja uten å grilles fordi de ikke har noen plass strømmen kan gå og dermed gjøre skade. Utstyr som er ujordede er alltid merket med dobbelisolert-symbolet, altså to firkantbokser inni hverandre.

Fordi nettet er vekselstrøm, med symmetrisk positiv spenning === negativ spenning og helt uten likestrøm, så betyr det ingenting hvilken vei stikkontakten står. Fordi utstyret vet fint lite og intenting om jord, og strømmen som leveres igjennom de to pinnene svinger identisk frem og tilbake. Hvis man har asymmetri her, så er det bare å kontakte everket!
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Jeg har en lampe med glødepære og dimmer. Den sto å blinket litt når den ble dimmet. Så snur jeg stikket og vips så blinker den ikke mer. Kan noen forklare?
Og om fasene er så ustabile så forstår jeg godt at nettfilter, og snuing av stikk, har noe for seg
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Min oppvaskmaskin fungerer bare med stikket den ene veien. Fase er viktig.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Har et spørsmål til dette , jeg har min stereo koblet til ujordet strøm kurs fra sikringsskapet , eller er det slik at man må ha jordet kurs for å få utbytte av å snu stikkontakten for å få riktig fase ? mulig jordet ikke jordet ikke har noe betydning ,men det har vært fint å få det avklart.

Lurer på dette da jeg har tenkt å investere i et slikt apparat som finder riktig fase ut fra veggkontakten.
Nei, du kan også få et utbytte, les bedre lyd, av å snu fasene innbyrdes på et ujordet anlegg.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg har en lampe med glødepære og dimmer. Den sto å blinket litt når den ble dimmet. Så snur jeg stikket og vips så blinker den ikke mer. Kan noen forklare?
Og om fasene er så ustabile så forstår jeg godt at nettfilter, og snuing av stikk, har noe for seg
Ujordet stikk?

Min oppvaskmaskin fungerer bare med stikket den ene veien. Fase er viktig.
Hvordan "ikke fungerer"? Det der høres dodgy ut, så jeg ville seriøst vurdert å ringe elektriker. Oppvaskmaskin har jord, så der er situasjonen noe annerledes, siden maskinen "ser" både strømmen og jord.

Nei, du kan også få et utbytte, les bedre lyd, av å snu fasene innbyrdes på et ujordet anlegg.
Ok. Veldig spent på en teknisk forklaring på dette.

I enkelte utenlandske design hvor man har nøytralleder, er det noe utstyr som lager sin interne lydjord fra nøytrallederen (siden denne er så godt som jordet). Men det er ikke lov i europa fordi vi bruker en stikkontakt (Schucko) som kan snues. Derfor skal det være identisk isolering fra hver av disse to pinnene og til intern jord.

Det kan tenkes at komponentene i nettfilteret mot intern lydjord ikke er helt 100% identiske og derfor vil favorisere den ene eller annen pinnen. Som vi trekke lydjord nærmere den ene av de to pinnene. Dersom ekte jord i huset også ligger litt asymmetrisk (f.eks. mindre jordfeil) kan det tenkes man kan få ulikt støygulv avhengig av hvilken vei man kobler kontakten grunnet ulik kapasitiv kobling fra lydjord til ekte jord. Men det er mange hvis i denne tankerekken...
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Min oppvaskmaskin fungerer bare med stikket den ene veien. Fase er viktig.
Hvordan "ikke fungerer"? Det der høres dodgy ut, så jeg ville seriøst vurdert å ringe elektriker. Oppvaskmaskin har jord, så der er situasjonen noe annerledes, siden maskinen "ser" både strømmen og jord.
Det var elektrikeren som sa jeg måtte snu stikket for å få maskinen til å virke. Maskinen var ny.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.856
Antall liker
5.506
Sted
Holmestrand
Min oppvaskmaskin fungerer bare med stikket den ene veien. Fase er viktig.
Hvordan "ikke fungerer"? Det der høres dodgy ut, så jeg ville seriøst vurdert å ringe elektriker. Oppvaskmaskin har jord, så der er situasjonen noe annerledes, siden maskinen "ser" både strømmen og jord.
Det var elektrikeren som sa jeg måtte snu stikket for å få maskinen til å virke. Maskinen var ny.
Da bytter du først elektriker, så snakker du med en som vet hva han snakker om.
Hvis han i ramme alvor mente dette kunne stemme så er det store spørsmålet hvor stort hull det er i hans kunnskap.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Min oppvaskmaskin fungerer bare med stikket den ene veien. Fase er viktig.
Hvordan "ikke fungerer"? Det der høres dodgy ut, så jeg ville seriøst vurdert å ringe elektriker. Oppvaskmaskin har jord, så der er situasjonen noe annerledes, siden maskinen "ser" både strømmen og jord.
Det var elektrikeren som sa jeg måtte snu stikket for å få maskinen til å virke. Maskinen var ny.
Da bytter du først elektriker, så snakker du med en som vet hva han snakker om.
Hvis han i ramme alvor mente dette kunne stemme så er det store spørsmålet hvor stort hull det er i hans kunnskap.
Jeg forholder meg til virkeligheten og den er sånn at oppvaskmaskinen bare fungerer med stikket en vei og ikke med stikket den andre veien. Jeg har snakket med flere elektrikere og alle sier det samme. For ordens skyld kan jeg opplyse om at både jeg og oppvaskmaskinen for tiden oppholder oss i Italia. Her er det slik strømnettet fungerer. Ikke spør meg om hvorfor, mine italienskkunnskaper er ikke gode nok til å forstå den tekniske forklaringen.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.856
Antall liker
5.506
Sted
Holmestrand
Hvordan "ikke fungerer"? Det der høres dodgy ut, så jeg ville seriøst vurdert å ringe elektriker. Oppvaskmaskin har jord, så der er situasjonen noe annerledes, siden maskinen "ser" både strømmen og jord.
Det var elektrikeren som sa jeg måtte snu stikket for å få maskinen til å virke. Maskinen var ny.
Da bytter du først elektriker, så snakker du med en som vet hva han snakker om.
Hvis han i ramme alvor mente dette kunne stemme så er det store spørsmålet hvor stort hull det er i hans kunnskap.
Jeg forholder meg til virkeligheten og den er sånn at oppvaskmaskinen bare fungerer med stikket en vei og ikke med stikket den andre veien. Jeg har snakket med flere elektrikere og alle sier det samme. For ordens skyld kan jeg opplyse om at både jeg og oppvaskmaskinen for tiden oppholder oss i Italia. Her er det slik strømnettet fungerer. Ikke spør meg om hvorfor, mine italienskkunnskaper er ikke gode nok til å forstå den tekniske forklaringen.
Ikke vet jeg om de gjør dette på et spesielt vis i Italia, men i Norge ville det ha vært alvorlig feil!
Trodde ellers at de har en jordpinne i midten, og i så fall burde det ha fungert begge veier, men her kan det være noe jeg ikke kjenner til.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Der jeg bodde før, i enebolig med eldre el-anlegg, hjalp det på lyden å sørge for at alle komponentene var i fase gjennom å snu støpsler. Der jeg bor nå, i blokk med nytt el-anlegg, har jeg ikke fått noe endring når jeg har prøvd å snu støpsler.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.516
Antall liker
6.921
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For ordens skyld kan jeg opplyse om at både jeg og oppvaskmaskinen for tiden oppholder oss i Italia. Her er det slik strømnettet fungerer. Ikke spør meg om hvorfor, mine italienskkunnskaper er ikke gode nok til å forstå den tekniske forklaringen.
Umm - da må det være nett med nøytral, live og jord, men om maskinen er følsom for dette, så skal det vel være polarisert nettstøpsel, slik at det blir koblet rett hele tiden, og ikke standard euro-kontakt som kan snues begge veier?

Johan-Kr
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
For ordens skyld kan jeg opplyse om at både jeg og oppvaskmaskinen for tiden oppholder oss i Italia. Her er det slik strømnettet fungerer. Ikke spør meg om hvorfor, mine italienskkunnskaper er ikke gode nok til å forstå den tekniske forklaringen.
Umm - da må det være nett med nøytral, live og jord, men om maskinen er følsom for dette, så skal det vel være polarisert nettstøpsel, slik at det blir koblet rett hele tiden, og ikke standard euro-kontakt som kan snues begge veier?

Johan-Kr
I en ideell verden skulle det nok vært slik, men dette er Italia........:rolleyes:
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Bor i leilighet fra '90, på sørvest-landet, med TN nett.. Hadde en snodig runde på kjøkkenet idag med voltmeteret. På oppvaskmaskinen var chassis-spenningen nokså lik (underkant av 2V) men ved ene retningen steg til oppunder 5V når jeg bevegde ene hånda mot betjeningspanelet.


På kjøleskapet, varierte chassis-spenning imponerende fra rundt 2V til 55-60V! (normalt?!)


Oppvasken er jordet, og er på "kjøkken-kursen. Men kjøleskapet er u-jordet, og er på samme kursen på stue inkl. anlegget.


Jeg har for fullt begynt og forstå, hvor lite jeg egentlig forstår.....

*postet dette ved en feil i annen tråd, men jeg målte igjen og fotograferte resultater.
Noe mildere tall, men fremdeles bemerkelsesverdige, eller..?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Bor i leilighet fra '90, på sørvest-landet, med TN nett.. Hadde en snodig runde på kjøkkenet idag med voltmeteret. På oppvaskmaskinen var chassis-spenningen nokså lik (underkant av 2V) men ved ene retningen steg til oppunder 5V når jeg bevegde ene hånda mot betjeningspanelet.


På kjøleskapet, varierte chassis-spenning imponerende fra rundt 2V til 55-60V! (normalt?!)


Oppvasken er jordet, og er på "kjøkken-kursen. Men kjøleskapet er u-jordet, og er på samme kursen på stue inkl. anlegget.


Jeg har for fullt begynt og forstå, hvor lite jeg egentlig forstår.....

*postet dette ved en feil i annen tråd, men jeg målte igjen og fotograferte resultater.
Noe mildere tall, men fremdeles bemerkelsesverdige, eller..?
Auda, her er det farlig potensialforskjell og blandete stikk i samme rom eller ? Dette burde du rydde opp i.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.551
Antall liker
84.631
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hva måler du egentlig?
Hva er chassispenning?
Målemetoden er som følger:

apparat av, multimeter på AC, ene pinnen i klem mellom svette fingre, og andre målepinne på apparat-stål.. Feil?
Det blir jo feil vel? Fjern signalkablene mellom to komponenter, feks cd og forsterker, mål spenningen på chassis mellom apparatene, snu stikket på det ene apparatet og mål igjen. Den med minst utslag er den korrekte. pS: Begge apparater skal være påskrudd!
 
Sist redigert:

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Både kjøleskap og oppvaskmaskin er rimelig standalone apparater.........
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
[/QUOTE]

Auda, her er det farlig potensialforskjell og blandete stikk i samme rom eller ? Dette burde du rydde opp i.[/QUOTE]

28.2V, målt og overlevd... Men at også kjøleskapet som er omlag en halvmeter fra oppvaskmaskinens åpne dør, burde vært jordet, er jeg enig i.


Synes fremdeles at forskjellen er rimelig drøy når variasjonene på chassis-spenningen på hifikomponentene er mindre enn 1V ved vending.. (hørbar forskjell)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.856
Antall liker
5.506
Sted
Holmestrand
Chassispenning? Hva måler du mot? Jord? Fase? Er det i så fall samme som skjer med begge faser?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Auda, her er det farlig potensialforskjell og blandete stikk i samme rom eller ? Dette burde du rydde opp i.[/QUOTE]

28.2V, målt og overlevd... Men at også kjøleskapet som er omlag en halvmeter fra oppvaskmaskinens åpne dør, burde vært jordet, er jeg enig i.


Synes fremdeles at forskjellen er rimelig drøy når variasjonene på chassis-spenningen på hifikomponentene er mindre enn 1V ved vending.. (hørbar forskjell)[/QUOTE]

Hadde lakt opp en utjevningsjording ja. Da får begge aparater samme berøringspenning og man skåner seg for strømgjennomgang. Max berøringspenning er 50V.
 
Topp Bunn