Snakker ikke med slike folk

Status
Stengt for ytterligere svar.

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.945
Antall liker
17.274
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Imagine,
Til å være - iflg deg selv - en som hverken er flink til å skrive og lese, så er det virkelig imponerende av deg - iflg meg - å påta deg rollen som "djevelens advokat" :p

Men det forlenger jo lengden på tråden, selv om intet interessant nytt dukker opp - heller en masse misforståelser. Og det er vel og bra?
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hvis du synes det er pirk at noen påpeker at du tillegger andre meninger de ikke har, så deg om det. Etter min erfaring er det tvert i mot, slike forhold er sikre tråddrepere.
Jeg mener det blir pirk ja bare for at jeg skriver litt feil det var det jeg mente , men bare glem det orker ikke og lage noe bragd ut av dette.

Mvh Imagine
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
At han har skaffet seg kontakter og får solgt tingene sine er i seg selv imponerende. Da har han funnet en nisje som han kanskje tjener litt på. Noe som er fint for han. Vil forøvrig tillegge at i det momentet med at han begynte å slette tråder her inne så sjekket jeg litt med HIG ( Høyskolen i Gjøvik), som han sa her inne at han hadde et ekstensivt samarbeide med. Dette for å utvikle sine kabler. Ingen der kunne bekrefte at høyskolen hadde inngått noen avtale med Skogrand om utvikling av kabler til hverken det ene eller andre formålet. Dette til info.

Og larkus, det stemmer at han hadde det brukernavnet.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Imagine,
Til å være - iflg deg selv - en som hverken er flink til å skrive og lese, så er det virkelig imponerende av deg - iflg meg - å påta deg rollen som "djevelens advokat" :p

Men det forlenger jo lengden på tråden, selv om intet interessant nytt dukker opp. Og det er vel og bra?
Ja men jeg skjønner det bare ikke vist skogstad har gjort så mye galt som folk skal ha det til her , hvorfor blir dette tatt opp først nå som det dukker opp en artikkel om han inne på din side.no . Jeg leste det som stod på av forum , men det var ikke akkurat så mye som stod der.

Mvh Imagine
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Imagine,
Til å være - iflg deg selv - en som hverken er flink til å skrive og lese, så er det virkelig imponerende av deg - iflg meg - å påta deg rollen som "djevelens advokat" :p

Men det forlenger jo lengden på tråden, selv om intet interessant nytt dukker opp. Og det er vel og bra?
Ja men jeg skjønner det bare ikke... (snip)
Mvh Imagine
And there you have it.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.632
Antall liker
35.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det spørs om ikke det som forgår i denne tråden er starten på Skogrand Cables
Jeg mener å huske at medlem Oblidobli er Skogrand.
http://www.hifisentralen.no/forumet...c/50925-teflonstenger-teflon-rod-til-diy.html

Patenten Skogrand Cables bruker finner en her
Patent US6974912 - Insulator and connect cable and method of making same - Google Patenter

Bilde fra patenten

Vis vedlegget 321624

Bilde av Skogrand-kabel.

Strukturen med "avstandsstykkene" viser tydelig under kabelstrømpa.
Stemmer.
 

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Innlegg
200
Antall liker
203
POB skrev:

"Det som er allermest interessant her, er hva i all verden Dinside gjør på et slikt sted


Ellers må jeg jo si at det er et genialt markedsføringsstriks av Skogrand.
Dyr og luksuriøs innpakning er salgbart hvis det bare blir priset høyt nok og gjort litt eksotisk.
Synes synd på den som tør sprette opp og finner kobberkabel til $3 pr mtr inni."

Hei, POB! Dinside satser på å dekke et bredt spektrum. Og siden High End-messen i München stadig vokser og markedet og interessen for lydutstyr i den dyrere klassen er forholdsvis stor her i Norge (noe aktiviteten på dette forumet vitner om), så er det naturlig for oss å være der.

Når det gjelder Skogrand og hans kabler, så får han stå for påstandene selv. All omtale kan jo fungere om reklame, og skulle vi tatt hensyn til det fikk vi knapt skrevet om noe. Det er jo uansett interessant at det finnes flere norske kabel-aktører (Som Skogrand selv påpeker er han ikke den eneste) på det internasjonale markedet.

Som han også selv påpeker, så er dette luksus på linje med klokker, smykker etc. Det er jo et faktum at folk betaler titusener og i noen tilfeller hundretusener for mekaniske klokker som går mindre presist enn kvartsur til noen hundrelapper.

I dette markedet, som i kabelmarkedet, er det ikke rasjonalitet og logisk tenkning som gjelder. Personlig tror jeg ingen blir lurt her. Folk går inn i dette med åpne øyne, vel vitende om at de kjøper en opplevelse eller en følelse (kall det gjerne eierglede) mer enn et fysisk produkt.

Mvh. Tore Neset, Dinside.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.632
Antall liker
35.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ulovlig å starte kommersiell produksjon av andres patent uten lisensavtale, og det er ulovlig å kopiere tekst fra et diskusjonsforum for kommersiell bruk uten tillatelse. Det er vel ikke så krystallklart med copyright på HFS, men jeg regner med at HFS v Høvdingen har rettighetene til det som skrives her inne. Folkeskikk er noe annet.
Mener du han har stjålet en patent fra hfs , og stjålet kunnskap fra hfs osv osv , vist han har gjort dette hvorfor er han ikke da anmeldt. For dette må dere gjerne forklare meg. Når folk kommer på en patent ide og så legger ut denne uten og låse den , så kan kem som helst ta den patenten med seg videre og bruke den selv. Dette er veldig viktig gutter sitter dere med en patent bør dere låse den før dere legger noe slikt ut. Patenlås kaller vi det.

Mvh Imagine
Det er ikke min eller vår patent, og det er ikke opp til oss å dra ham for retten. Det må eventuelt den amerikanske patentinnehaveren gjøre, men det er neppe nok penger i det til å forsvare en skokk advokater og det hele. Men vi kan likevel synes det er bad cricket.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Imagine,
(1)Til å være - iflg deg selv - en som hverken er flink til å skrive og lese, så er det virkelig imponerende av deg - iflg meg - å påta deg rollen som "djevelens advokat" :p

Men det forlenger jo lengden på tråden, selv om intet interessant nytt dukker opp. Og det er vel og bra?
Ja men jeg skjønner det bare ikke vist skogstad har gjort så mye galt som folk skal ha det til her , (2)hvorfor blir dette tatt opp først nå som det dukker opp en artikkel om han inne på din side.no . Jeg leste det som stod på av forum , men det var ikke akkurat så mye som stod der.

Mvh Imagine
(1) Enig. Når en skal uttale seg bastant, er det greit å ha forstått essensen i innholdet, samt ha alle fakta på bordet. Og det har vi jo ikke......?

(2) Dette har vært oppe flere ganger de siste årene - altså intet nytt, for oss som har holdt på - og fulgt med en stund
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Imagine,
Til å være - iflg deg selv - en som hverken er flink til å skrive og lese, så er det virkelig imponerende av deg - iflg meg - å påta deg rollen som "djevelens advokat" :p

Men det forlenger jo lengden på tråden, selv om intet interessant nytt dukker opp. Og det er vel og bra?
Ja men jeg skjønner det bare ikke... (snip)
Mvh Imagine
And there you have it.
Noe spessielt du har løst til og tilføre lilleFetirLutemann , ( snip ) ? Var dette alt du kom på ?

Mvh Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Det er ulovlig å starte kommersiell produksjon av andres patent uten lisensavtale, og det er ulovlig å kopiere tekst fra et diskusjonsforum for kommersiell bruk uten tillatelse. Det er vel ikke så krystallklart med copyright på HFS, men jeg regner med at HFS v Høvdingen har rettighetene til det som skrives her inne. Folkeskikk er noe annet.
Mener du han har stjålet en patent fra hfs , og stjålet kunnskap fra hfs osv osv , vist han har gjort dette hvorfor er han ikke da anmeldt. For dette må dere gjerne forklare meg. Når folk kommer på en patent ide og så legger ut denne uten og låse den , så kan kem som helst ta den patenten med seg videre og bruke den selv. Dette er veldig viktig gutter sitter dere med en patent bør dere låse den før dere legger noe slikt ut. Patenlås kaller vi det.

Mvh Imagine
Det er ikke min eller vår patent, og det er ikke opp til oss å dra ham for retten. Det må eventuelt den amerikanske patentinnehaveren gjøre, men det er neppe nok penger i det til å forsvare en skokk advokater og det hele. Men vi kan likevel synes det er bad cricket.
Ok slik og forstå takk for at du svarte asbjørn :)

Mvh Imagine
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Ikke så mye. Ingen kritiserer deg for lese og skrivevansker, men om du ikke er i stand til å forstå innhold i tråder og linker som blir lagt ut, så KAN det være lurt å la tastaturet hvile. Det er ikke slik at man MÅ kommentere i alle tråder. Ellers syns jeg emotikon summerte greit over her.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Imagine,
(1)Til å være - iflg deg selv - en som hverken er flink til å skrive og lese, så er det virkelig imponerende av deg - iflg meg - å påta deg rollen som "djevelens advokat" :p

Men det forlenger jo lengden på tråden, selv om intet interessant nytt dukker opp. Og det er vel og bra?
Ja men jeg skjønner det bare ikke vist skogstad har gjort så mye galt som folk skal ha det til her , (2)hvorfor blir dette tatt opp først nå som det dukker opp en artikkel om han inne på din side.no . Jeg leste det som stod på av forum , men det var ikke akkurat så mye som stod der.

Mvh Imagine
(1) Enig. Når en skal uttale seg bastant, er det greit å ha forstått essensen i innholdet, samt ha alle fakta på bordet. Og det har vi jo ikke......?

(2) Dette har vært oppe flere ganger de siste årene - altså intet nytt, for oss som har holdt på - og fulgt med en stund
Jeg skal gi meg jeg som sagt lurte jeg bare på hvorfor denne mannen ble så ja dere vet retsen.

Mvh Imagine
 
L

Larkus

Gjest
Litt off topic, men la gå!

Etter det jeg forstår er det "air dielectric" prinsippet som er det essensielle i Skogrand-konstruksjonene. Jeg kan iallefall ikke se noe annet som blir brukt i reklamen for disse kablene. Dette prinsippet kan realiseres på mange forskjellige måter, og Hr. Skogrand har nok valgt den absolutt mest tungvinte måten å gjøre det på.
Jeg har sjøl laget ht-kabler etter dette prinsippet på en mye enklere måte, der lederene har enda mindre kontakt med isolasjonen enn i Skograndkablene. Og det uten å stjele noen patenter:)

Og i motsetning til Hr. Skogrand, så snakker jeg gjerne med folk som hevder at "lisser" fra Clas Ohlson og Biltema er like bra.
Temmelig nedlatende holdning fra Skogrand, det der.
 
Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.389
Antall liker
958
Sted
Oslo
Hei, POB! Dinside satser på å dekke et bredt spektrum. Og siden High End-messen i München stadig vokser og markedet og interessen for lydutstyr i den dyrere klassen er forholdsvis stor her i Norge (noe aktiviteten på dette forumet vitner om), så er det naturlig for oss å være der.

Når det gjelder Skogrand og hans kabler, så får han stå for påstandene selv. All omtale kan jo fungere om reklame, og skulle vi tatt hensyn til det fikk vi knapt skrevet om noe. Det er jo uansett interessant at det finnes flere norske kabel-aktører (Som Skogrand selv påpeker er han ikke den eneste) på det internasjonale markedet.

Som han også selv påpeker, så er dette luksus på linje med klokker, smykker etc. Det er jo et faktum at folk betaler titusener og i noen tilfeller hundretusener for mekaniske klokker som går mindre presist enn kvartsur til noen hundrelapper.

I dette markedet, som i kabelmarkedet, er det ikke rasjonalitet og logisk tenkning som gjelder. Personlig tror jeg ingen blir lurt her. Folk går inn i dette med åpne øyne, vel vitende om at de kjøper en opplevelse eller en følelse (kall det gjerne eierglede) mer enn et fysisk produkt.

Mvh. Tore Neset, Dinside.
Synes det blir underlig å påstå at ingen blir lurt.

For å ta klokkeanalogien din, så blir det som om en klokkeprodusent skulle påstå at selve tiden i seg selv blir bedre med vår klokke. Ingen gjør det fordi alle skjønner at det er tull. Det er ikke derfor man kjøper en dyr klokke. En dyr klokke kjøper man sannsynligvis etter "smykkekriterier" (status, kunstnerisk design, byggekvalitet osv.)

Hvis en kabelprodusent hadde reklamert for sitt produkt som en klokkemaker hadde ekstremt få kjøpt kabelen: Denne kabelen gir ikke bedre musikk, men den ser formidabelt vakker ut.

Selvsagt kan man rettmessig hevde at kabelen kan være av byggemessig god kvalitet (går ikke lett i stykker), men dette vil være et salgsargument som ikke vil være i nærheten av å forsvare prisene vi her snakker om.

Folk er villige til å kjøpe en dyr kabel FORDI de blir fortalt at den har en direkte effekt på lydkvaliteten. Din påstand innebærer at det er helt greit å selge folk ting som ikke har effekten man påstår fordi man selger en følelse, man selger status. Det er altså greit å villede folk? Ville du si det samme om eplejuice som selges som kreftmedisin f.eks.?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.975
Antall liker
19.834
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Merker jeg begynner å bli litt skeptisk til hvordan regler handheves her på sentralen. Her er det mange innlegg som er fjernet. Kjekt å fjerne etter eget ønske?
+1
Og hva er egentlig hensikten med å starte en slik tråd?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Merker jeg begynner å bli litt skeptisk til hvordan regler handheves her på sentralen. Her er det mange innlegg som er fjernet. Kjekt å fjerne etter eget ønske?
+1
Og hva er egentlig hensikten med å starte en slik tråd?
Det er jo tydelig for og nedrakke på denne skogstad og lage dårlig stemning mellom hfs brukerne ?

Mvh Imagine
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.975
Antall liker
19.834
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Merker jeg begynner å bli litt skeptisk til hvordan regler handheves her på sentralen. Her er det mange innlegg som er fjernet. Kjekt å fjerne etter eget ønske?
+1
Og hva er egentlig hensikten med å starte en slik tråd?
Det er jo tydelig for og nedrakke på denne skogstad og lage dårlig stemning mellom hfs brukerne ?

Mvh Imagine
Da er det jo midt i blinken at den ble startet av en moderator, som også tidligere har blitt kritisert for nettopp det.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.739
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
At hfs har bidratt til et lite norsk industrieventyr er jo spennende og relevant.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Merker jeg begynner å bli litt skeptisk til hvordan regler handheves her på sentralen. Her er det mange innlegg som er fjernet. Kjekt å fjerne etter eget ønske?
+1
Og hva er egentlig hensikten med å starte en slik tråd?
Det er jo tydelig for og nedrakke på denne skogstad og lage dårlig stemning mellom hfs brukerne ?

Mvh Imagine
Da er det jo midt i blinken at den ble startet av en moderator, som også tidligere har blitt kritisert for nettopp det.
Ja du sier noe der hmmm :confused:
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.945
Antall liker
17.274
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Innlegget til Tore Neset/DS og tilsvar fra Goggen8 er for meg gode nok grunn til å forsvare trådens eksistens.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Veverne? Den lett antrukne keiseren? Barnet som ser den nakne sannheten?

Hvem er det som egentlig har gjort seg fortjent til all denne moralske forargelsen?
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.347
Antall liker
3.563
Torget vurderinger
4
Tar av på Din Side iallefall :)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
De indignerte kan jo danne en slik "Indignert på andres vegne" gruppe på Facebook og kreve at Skogrand beklager...til Facebook gruppen.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.362
Antall liker
8.461
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det morsomme her er jo att vi lar han få denne reklamen her inne.
Vi fortsetter å gnåle om dette.

Steinar.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.988
Antall liker
2.914
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
POB skrev:

"Det som er allermest interessant her, er hva i all verden Dinside gjør på et slikt sted ???

Ellers må jeg jo si at det er et genialt markedsføringsstriks av Skogrand.
Dyr og luksuriøs innpakning er salgbart hvis det bare blir priset høyt nok og gjort litt eksotisk.
Synes synd på den som tør sprette opp og finner kobberkabel til $3 pr mtr inni."

Hei, POB! Dinside satser på å dekke et bredt spektrum. Og siden High End-messen i München stadig vokser og markedet og interessen for lydutstyr i den dyrere klassen er forholdsvis stor her i Norge (noe aktiviteten på dette forumet vitner om), så er det naturlig for oss å være der.

Når det gjelder Skogrand og hans kabler, så får han stå for påstandene selv. All omtale kan jo fungere om reklame, og skulle vi tatt hensyn til det fikk vi knapt skrevet om noe. Det er jo uansett interessant at det finnes flere norske kabel-aktører (Som Skogrand selv påpeker er han ikke den eneste) på det internasjonale markedet.

Som han også selv påpeker, så er dette luksus på linje med klokker, smykker etc. Det er jo et faktum at folk betaler titusener og i noen tilfeller hundretusener for mekaniske klokker som går mindre presist enn kvartsur til noen hundrelapper.

I dette markedet, som i kabelmarkedet, er det ikke rasjonalitet og logisk tenkning som gjelder. Personlig tror jeg ingen blir lurt her. Folk går inn i dette med åpne øyne, vel vitende om at de kjøper en opplevelse eller en følelse (kall det gjerne eierglede) mer enn et fysisk produkt.

Mvh. Tore Neset, Dinside.
Med all respekt så ville jeg nok synes at det er 1000 andre saker på en slik messe som er 1000 ganger mer interessant enn en lokal nisse som skal selge eksotiske følelser til 150k.

Men jeg skal for all del ikke legge meg opp i den sensasjonspregede redaksjonelle linjen som Dinside har valgt.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Historien bak disse kablene finner man en del om her, om man fokuserer på Asbjørns kommentarer:

http://www.hifisentralen.no/forumet...e-feedback-online-tester-skogrand-kabler.html

Man kan håpe for produsentens del at patenthaveren aldri får høre om dem...

Er da bare til og sende inn det som er blitt skrevet det på denne linken , og eventuelt det andre som står skrevet rundt om dette .

Mvh Imagine
Hvorfor det?
Det viktigste har uansett kommet frem. Igjen og igjen.
Modus operandi for enkelte elementer i bransjen.


J
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.040
Antall liker
4.411
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Måten/prinsippet kabelen er bygget opp på ble benyttet på de tidligste varmeovner med glødetråd (keramiske sneller utenpå).
Ikke ulikt ryggraden på pattedyr..
Nå er det vel slik i all business at det ikke er om å gjøre å finne opp noe nytt, men å selge bedre, dvs. i større volum.
Om Skogstad hadde solgt ørevarmere til grisen, samme for meg.
Men de som kjøper.... Ja, jeg har ikke sett i noe lovverk at det er forbudt å være gal.
Om hederlighet og fremgangsmåten synes jeg dennee strider mot normal folkeskikk (slik det er gjengitt her).
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.964
Antall liker
13.325
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det gjør denne tråden og...strider mot hederlighet og normal folkeskikk
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.964
Antall liker
13.325
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
han henges ut i full offentlighet uten (reell) anledning til å forsvare seg......IS metoder....
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.728
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om denne tråden utviklet seg helt slik det var tiltenkt, og jeg velger å stenge tråden da jeg ikke ser noen grunn til å dra dette temaet noe videre. Det meste er vel sagt i denne saken, og som de fleste kabel-tråder så blir det mye drittkasting og useriøse innlegg.

Mvh
Høvdingen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn