Sminketips til ei gammal kjerring

Strummertime

Medlem
Ble medlem
05.12.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Hei.

Har nylig adoptert en vakker Rega Planar 3, av den gamle sorten, med RB300 arm. Noe som passet bra, da min unge, men slitte Numark, av den heslige sorten, irriterte meg såpass at den fant veien til søplekassen.. Snart i hvert fall. Jeg gikk med planar (!) om om å kjøpe meg en P2 (den nye), og ble overlykkelig da denne gamle P3`en falt i fanget mitt. Den er skikkelig pen, nostalgisk, firskåren og symmetrisk som et Hollywoodtryne.

Uansett. Anlegget jeg har brukt til nå er et legoanlegg for smågutter. Så jeg har vært innom hi-fiklubben, oslo hi-fi og i tillegg lest timesvis på nett. Jeg blir ikke klok på hva jeg skal kjøpe til min kjære Rega.

Først var det Rotel RA-12 forsterker sammen med Elac b5 høytalere, så leste jeg at jeg RA-12 var dr*tt, og at RA-10 var bedre. Bestemte meg for å matche RA-10 med B&W 685 s2, men så får jeg høre at RA-10 er for pysete!! Roksan Kandy meg hit, Arcam j19 meg dit.. Sliter med å finne forsterker, og så skal det passe med høytalere og!!

Problemet er også at jeg har en såpass gammel platespiller, og det er begrenset med info på nett om hva man kan ikle den gamle kjerringa for å få hu til å bli sexy igjen..

Jeg ville bli så fornøyd om noen drevne vinylkjennere (eller skarpe young guns) kunne gi meg veiledning og anbefalinger på hvilken forsterker og høytalerkombo som vil passe bra sammen med en gammel Rega Planar 3. Jeg blir helt gal av alle motsigende meninger som finnes der ute.

Jeg så at det fantes en til tråd om gammel Rega-spiller, men tenkte det var best med en ny en, da en del av dere kanskje har vært innom den forrige, sett dere ferdige med den og uinteressert i å sjekke oppdateringene i den.

PS!
Lytter på all salgs musikk, men foretrekker 60, 70, 80 Rock/Folk/blues/singer songwriter.. Grupper artister med særegne vokalister The Clash, Joy Division, CCR, Joplin bla bla bla bla.. med tanke på valg av forsterker.



På forhånd takk!
 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det som er litt dritt med nett er at det er alt for mye info der ute, du vil aldri lese deg ferdig :)
Tror ikke det er noe problem å matche P3 til det meste, så tenker høyttaler/forsterker matching er viktigst. Du kan jo stikke innom div forhandlere og høre hva som er "din" lydsignatur. Det hjelper alltid meg på vei.Men anbefaler å kjøpe brukt, er du ikke fornøyd, selg videre og prøv noe nytt. Finnes masse innenfor budsjett. Så f.eks en rega riia til 750, klipsch liker jeg godt og det er noen eldre til 2500 (du finner stadig nyere utgaver brukt innenfor budsjett, rf62 eller til og med rf63 eller heresy III) , også Primare forsterker til 3500, den har dac innebygd...ikke testet men primare får nesten bare skryt. Mener å ha lest primare passer med klipsch. Dette hadde jeg testet ut om jeg skulle hatt et rimelig anlegg fra det som er på brukten i dag. 6750kr totalt. Du trenger kanskje kabler og mer vinyl også, kanskje "gønne" på med en sub :D
Jeg hører ihvertfall på musikk fra samme tidsepoke, men mer hardrock.
Lykke til!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.495
Antall liker
17.285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Høyttalere bør passe til rommet de skal stå i - en liten hjelp på veien mot evt. anbefalinger er str. på dette rommet.
Gulvstående eller stativ?
Forsterker bør matche høyttalerne - dvs være i stand til å drive de. Valg av det ene vil mao sette noen premisser for valg av det andre.
Du har angitt litt om type musikk du spiller, men som nevnt av @Hum, du har ikke angitt hvilke lyd-preferanser du har.
Hvor høyt du spiller er også grei info.
Skal/bør/må forsterker ha innebygget RIAA?
Hvilke PU sitter på Planar´n?

Det hadde altså vært greit med litt mer opplysninger om man skal komme med noen kvalifiserte anbefalinger - av både nytt og brukt:)
 

Strummertime

Medlem
Ble medlem
05.12.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Takker for svar.
Er litt enig med vintage silver fyren.. Man kler da ikke Brigitte Bardot i lady gagaklær. Er dog helt blank på vintage amps og speakers. Ikke lett å finne veiledning på Google heller. Lagde denne tråden med et lite håp om få tips på gammalt utstyr. Noen som har noen?

tar gjerne imot anbefalinger på nytt også, men hadde vært tøft med no classics.

rommet er 15m2. Lydnivå.. Behagelig til overdøvestøvsugernhøyt.. ikke nattklubbvolum.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
En NAD 3020 er blandt klassiske kombinasjoner...Eller en klassisk Pioneer? Strekker budsjettet, vil en ny Yamaha integrert i sølv, med metere, passe inn...?
 

Strummertime

Medlem
Ble medlem
05.12.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Skal sjekke ut Nad`en, og gamle svære, feite, kromfargede Pioneer forsterkere ser griselekre ut i hvert fall. Tar gledelig i mot tips og anbefalinger på dem.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kanskje en Pioneer SA-8500 ev 9500 hvis du finner.... Og resten av pengene på høyttalere.
Burde bli et feelgood anlegg:)
 

Gullmunn

Medlem
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
28
Antall liker
11
Torget vurderinger
1
Betalbart alternativ til vintage

Harman Kardon hk670 - kraftig, vellydende, med god grammofoninngang og til en betalbar pris. Jeg kjøpte en i sommer og betalte 1200. Nei, det er ikke vintage, men bruk heller mer penger til høyttalere.
Alternativt Harman Kardon hk675, på finn til 1800 i Oslo. http://www.hifi-review.com/153390-harman-kardon-hk-675.html
Litt nyere er Harman Kardon hk980, fra 2009, http://www.lydogbilde.no/test/duell-mellom-harmankardon-og-nad/harmankardon-hk-980
Ligger på finn til 2500, i Brumundal.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.532
Antall liker
6.949
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hva med noe såre enkelt? Pro-Ject MaiA til ca 4500kr. Denne inneholder Phonotrinn, Dac og streamerfunksjon.

Legg til de Krix Lyrix som ligger på brukten til 3500,-, Monopulse brukt til 5000,- eller Amphion Helium til 8000,- (brukt), og du er i mål.

Johan-Kr
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tror jeg ville vært forsiktig med Monopulse på nevnte forsterker. De krever mer, og impedans tilsier at de er voicet for rør. Og ut fra min erfaring kan de låte forferdelig med feil forsterker.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Audiolab sin glimrende 8000A eller forsterkersettet 8000C og 8000P gir megetbra lyd for lite penger.
De har i tillegg god riaa innebygget.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.307
Antall liker
11.150
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Raskt forslag godt innenfor budsjett:
Ny forsterker Yamaha A-S501
Brukte høyttalere B&W CM7 (Torget)

eller litt over budsjett, men solid
Yamaha A-S801
brukte PSB Imagine T2 (Torget)

Helt enig at jeg ville vært forsiktig med ProJect Maia og Monopulse. Jeg har eid begge.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.307
Antall liker
11.150
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ang. Yamaha integrerte: begge de nevnte har RIAA, tonekontroller, loudness og DAC.
Mye for pengene.
Det sies at de låter fint også :)
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Mye at velge iblant. Hva med en Rega høyttaler? De var levende og spilleglade, som et koselig bekjentskap hellere end en saksbehandler fra NAV. Og som litt mer korrekt - men fortsatt med spilleglede - BW 805 Matrix på Mission Cyrus-forsterker. Eller Rodgers LS3/5A (+ sub - del rundt 100HZ). Yamaha NS-1000 - var kjempe-høyttaler, nesten som en elektrostat men med bedre bass. Luxman hadde ingen dårlige forsterkere, og som nevnt ovenfor var de gamle NAD ganske spilleglade (men du kan pårekne at måtte skifte lade-lytter). Bruk 2/3 av budgett på høyttaler - og resten på forsterker (antar du ikke skal skifte noe på platespiller nå?)

Rent faktisk var det mye god musikk og god hifi i gamle dager ;-).
 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Viss du er ute etter gammelt utstyr, finner du ikke det på HIFI klubben ihvertfall :p Er enig i at vintage kan være kult, bare vær obs på at det kan ta tid før du finner fullt anlegg som er brukbart. Var det mitt første innlegg var tenkt til, at du har noe som du kan jobbe deg ut fra. Lykke til med jakten!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Strummertime: Du har Rega Planar 3? Med et budsjett på ti-femten? Da er det veldig enkelt: Forsterkeren bør være en Rega Elex R:cool: Den kan du kombinere med det meste av britiske monitors.
 
Topp Bunn