Sikler på Festool dykksag / skinnesag for DIY-prosjekter - Festool TS55 REBQ

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Joda, prinsippet bak ledningene er bra – skulle bare ønske det gikk an å demontere pluggene for reparasjon, ettersom begge mine har "slitt seg" fra isolasjonen… Uansett ikke noe problem ift. trådstarters bruk vil jeg tro – ihvertfall hvis det kjøpes nytt.

    Priser på Finn er jo et kapittel for seg, ja… Var nok heldig da jeg betalte 3000 for sag, 500 for drill og 1000 for stikksag – alt fra Festool – ifjor sommer (lagt ut av en snekker som hadde ryddet i boden og funnet en bortglemt "verktøyspakke" fra forrige arbeidsgiver).

    mvh e
    Pluggen inn i maskinen kan kjøpes av Motek som del.
    Ja, men den er nesten like dyr som en ny ledning mener jeg å huske.

    e
     

    Piemonte

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    48
    er vel bare prisen som er problemet med Festol, selv valgte jeg Metabo sag med skinne, omtrent halve prisen men er jeg å huske.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hvor effektivt er støv"samleren" på Festool sagen sammen med støvavsug? Er det mye lekasje med MDF?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Bruk krysfinér isteden, så slipper du MDF støv, vinn vinn situasjon om du skal bygge kabinetter.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette er sannelig ikke enkelt å gjøre med en sirkelsag alene

     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en nevø som går i lære som møbelsnekker, og der synes valget å være klart :)

    elias.jpg


    Egne skateboards har han lagd lenge, med formpressing av finér og det som skal til. Kommer nok neppe opp på dette nivået jeg noengang.

     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egne skateboards har han lagd lenge, med formpressing av finér og det som skal til
    Flott håndtverk, moro å se.
    (Men kanskje en støvmaske i bursdagsgave kan passe neste gang ;-)

    Hvor effektivt er støv"samleren" på Festool sagen sammen med støvavsug? Er det mye lekasje med MDF?
    Den er veldig effektiv, men noe støv blir det.
    Spesielt dersom du for eks. skal kutte av/finjustere en millimeter eller to ute på kanten, da blir det spon og støv, både med MDF og kryssfiner.
    Forøvrig må jeg bare slutte meg til det andre har sagt - en fantastisk bra sag, og absolutt uten slark også når det kuttes på skrå.
    Styreskinne, 48 tanns blad og denne er saken for finsnekring. Selv synes jeg også at tvingene som kan brukes for å feste skinnene er et utrolig nyttig hjelpemiddel. Oppdaget og fikk skaffet meg etpar først nå nylig - snakk om forenkling!
     
    Sist redigert:

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fornøyd med OF 1400, og TS 55 REBQ-Plus + CMS ser ut til å være en naturlig oppfølger til denne. Må si jeg har stor sans for systemtankegangen bak disse produktene.


    Festool Bordrundsav CMS-TS-55-R Set 561566 | Dorch & Danola
    Jeg er personlig litt av og på i forhold til denne løsningen. Dette bordet koster omtrent like mye som en full bordsag av de mellomprisede modellene og da kan man løpende bytte mellom bordsag og dykksaga.
    Jeg ser at dette må være topp for for eks kjøkkenmontører som reiser rundt, men for oss hobbysnekkere som lager våre egne mini-snekkerverksted i kjelleren sliter jeg med å rasjonere dette ut fra et kost/nytte perspektiv.

    Er litt interessert i å høre hva andre tenker rundt dette.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Billig er det ikke. Fra Dorch & Danola kommer totalsummen for pakkeløsning med bord og sag, 11.430,- NOK ink. frakt og moms. Rullebord som følger med i denne pakka er en må-ha funksjon.

    Festool bordrundsav CMS ts-55-r set 561566 festool compact modul system med dyksav hos www.dorch.jpg


    Da jeg nå sitter på en OF 1400, så kan CMS systemet også brukes som fresebord ved å bruke følgende modulholder:

    40371.jpg


    Men, her er det nye 5k ut. Totalt for CMS sag og fresemodul ~17k

    Nå har Gustavsen AS KREG fresebord til 7k.

    Så det andre alternativet da er:

    1. TS55 REBQ-PLUS, ca. 5000,-
    2. KREG fresebord: 7000,-
    3. Bordsag: sannelig ikke sikker. 5-6-7k

    + for festool løsningen er at det er ett bord, og det er plassbesparende i en garasje.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Plusset med at det er ett bord er også minuset.
    Greit nok, nå skryter han av 1-2 minutter på å "konvertere" mellom løsningene, men jeg personlig synes i alle fall at det er noe skikkelig herk å måtte montere om mellom arbeidsoperasjonene.
    For eks. bruk av fresebord vs bruk av overfres. Utrolig kjekt å kunne bytte mellom uten å måtte montere eller demontere fresen mellom hver operasjon.

    Men ja, plasspesparing er et poeng for hobbyisten - også for leg som har en egen kjellerbod er det et poeng
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Veldig fornøyd med OF 1400, og TS 55 REBQ-Plus + CMS ser ut til å være en naturlig oppfølger til denne. Må si jeg har stor sans for systemtankegangen bak disse produktene.
    Festool Bordrundsav CMS-TS-55-R Set 561566 | Dorch & Danola
    Jeg er personlig litt av og på i forhold til denne løsningen. Dette bordet koster omtrent like mye som en full bordsag av de mellomprisede modellene og da kan man løpende bytte mellom bordsag og dykksaga.
    Jeg ser at dette må være topp for for eks kjøkkenmontører som reiser rundt, men for oss hobbysnekkere som lager våre egne mini-snekkerverksted i kjelleren sliter jeg med å rasjonere dette ut fra et kost/nytte perspektiv.

    Er litt interessert i å høre hva andre tenker rundt dette.
    Enig. Ville helt klart heller kjøpt separat bordsag – ikke minst mtp. pris… DeWalt sin 745 modell (har selv "storebroren" DW744) feks. ligger vel på ca. det halve av en slik Festool løsning. Liten (relativt) og lett å dra med seg (min er kanskje litt i største laget), og med en svært god/nøyaktig breddeinnstilling.

    dewalt745.jpg


    mvh e
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si at DW745 virker svært fornuftig :)

    Fra D&D danmark så kommer denne på 5.600,- NOK inkludert alt. Det er en veldig hyggelig pris. Ser ut til at denne kutter pent samtidig som den greit ribber 2" mtp lekehytter og annet som skal opp i sommer.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Jeg må si at DW745 virker svært fornuftig :)

    Fra D&D danmark så kommer denne på 5.600,- NOK inkludert alt. Det er en veldig hyggelig pris. Ser ut til at denne kutter pent samtidig som den greit ribber 2" mtp lekehytter og annet som skal opp i sommer.
    Med frakt og mva? Er ikke noe å si på det isåfall.

    Ser ellers ut som DeWalt har utbedret et par småting (anlegg og bladdeksel) på denne modellen ift. noen år tilbake (irritasjonsmomenter og forbedringspotensiale finnes jo som oftest alltid – også på verktøy fra Festool :)). Med erfaring fra min egen sag (som har noe større effekt, større bordflate og 20cm ekstra kløyvebredde, men ellers er nokså lik) kan jeg ihvertfall si at den tannstangstyrte (heter visst det) anlegget er et stort pluss fra DW… vinkeljustering (av blad – sideveis) er noe mer "primitivt", og har sett at Makita har et bedre patent på akkurat dette, men pose og sekk er visst en vanskelig kombinasjon (tror heller ikke Makita leverer noe i denne hendige størrelsen).

    e
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Har DW 744 og den store Festool-saga. Gode sager begge to, men litt liten motor til heltrekløyving på DeWalten.

    Makitaen har jeg hatt et halvt år - ei god sag, den også, men alt for kort anleggsflate på sideanlegget. Dette er en helt tullete greie de har lagt inn som faktisk ødelegger hele saga i mine øyne. Styr unna den.

    DW745 er ei nydelig sag i en komfortabel prisklasse - sats på den, men vær forsiktig med grove dimensjoner. Sett evt på et motorvern for sikkerhets skyld.

    BB
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si at DW745 virker svært fornuftig :)

    Fra D&D danmark så kommer denne på 5.600,- NOK inkludert alt. Det er en veldig hyggelig pris. Ser ut til at denne kutter pent samtidig som den greit ribber 2" mtp lekehytter og annet som skal opp i sommer.
    Hvem er D&D Danmark? Link?

    Synes jo en som dette er litt sikle/sikle også jeg da:

    Axminster Trade Series AW10BSB2 Saw Bench - Saw Benches - Sawing - Wood Working | Axminster Tools & Machinery
    Dorch & Danola
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Om vi holder oss litt til trådens tema; festool

    Hva med CS 50? Blir det like fine kutt på DW745 vs denne? Primærbruksområde er finsnekring som foringer til vinduer, listverk, mm.
    Tja, hvorfor ikke? "Fine kutt" har like mye å gjøre med kvaliteten på (og vedlikeholdet av!) selve sagbladet, som noe annet, ift. mine erfaringer.

    mvh e
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Om vi holder oss litt til trådens tema; festool

    Hva med CS 50? Blir det like fine kutt på DW745 vs denne? Primærbruksområde er finsnekring som foringer til vinduer, listverk, mm.

    Vis vedlegget 320189

    https://www.festool.se/Produkter/Pa...d=561206&name=Drags-g-PRECISIO-CS-50-EB-Floor

    10k fra danmark. Så kan det bygges ut med sidebord, støttebord og diverse.

    Har storebreoren cs70, største dritsaga jeg har hatt, kan fåes ved avhenting.

    Ps: har også devalt 745, en god sag, og veldig hendig :)
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Har storebreoren cs70, største dritsaga jeg har hatt, kan fåes ved avhenting.
    Ja, kanskje jeg skal ta deg på ordet :D
    Saga er ikke så ille, passer bare ikke til mitt bruk.
    Det er andre som har vist interresse for den her, så det er ikke umulig at den blir solgt. Å gi den bort ble skrevet i frustrasjon over hvor tungvint den er og dra ut og inn av bilen flere ganger daglig :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Har storebreoren cs70, største dritsaga jeg har hatt, kan fåes ved avhenting.
    Ja, kanskje jeg skal ta deg på ordet :D
    Saga er ikke så ille, passer bare ikke til mitt bruk.
    Det er andre som har vist interresse for den her, så det er ikke umulig at den blir solgt. Å gi den bort ble skrevet i frustrasjon over hvor tungvint den er og dra ut og inn av bilen flere ganger daglig :)
    Vi har nok helt forskjellige krav til mobilitet. Jeg ser det som praktisk å ha ei sak som jeg kan ta opp til huset dersom det er noe som skal kappes der, men stort sett blir den stående i garasjen. Ut av inn av bil flere ganger daglig? kanskje max 1-2 ganger i året for min del :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kjøp, kjøp. Jeg har 4 stk Festool nå og angrer ikke
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Har Makitaen med "rullende bord/stativ", og angrer som en hund på at jeg ikke gikk for Festool dykksag med skinner og en langt billigere bordsag. Sideanlegget er ikke spesielt godt heller. Bordsagen blir stort sett brukt til små "repetitive" kutt, og da hadde jeg fint klart meg med noe billigere. Slike bordsager egner seg dårlig til presis oppdeling av store plater, noe vi DIY-ere gjør relativt ofte. På sikt er planen å få tatt Makitaen av stativet og på en fast plass, slik at jeg kan ha et permanent "outfeed-table". Det vil hjelpe noe.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    DW745 med "rullestativ" (har et slikt selv – stabilt og praktisk) til 6850,- er ikke så verst det heller:

    Dewalt DW745 Bordsag med rullestativ | Prohandel AS

    Merkelig nok blir dette mer enn 2K billigere enn å kun handle DW745 (8990,-) fra samme nettsted.

    mvh e
    Det stemmer vel ikke helt, DW745 kommer på 5290,- ref Dewalt DW745 Bordsag | Prohandel AS
    Full dementi. Min feil – var litt rask, og så på modellen over… er blitt så like nå når begge har stålramme.

    e
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Den forhatte CS 70 :D

    Veldig smart det der med at man kan bruke hurtigklemmer på hva som skal kuttes


    Min polsk er ganske rusten så det blir med hva man ser.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg liker disse Mafell bordene :)



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn