Sennheiser HD580/HD600/HD650

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Er Sennheiser HD 650 atypisk for Sennheiser?

    [...]

    Jeg har som løsøreoversikten viser følgende hodetelefoner:
    • [...]
    • Sennheiser HD 380 Pro
    • Sennheiser HD 800
    • [...]
    [...]
    Jeg har en følelse av at Sennheiser-hodetelefoner har en tendens til å være mer observasjons- og analyseverktøy.
    [...]
    [...]
    HD650 er vel så langt unna en lydanalyseringsinnretning man omtrent kan komme. Den er mer i retning av en direkte lydnytelsesinnretning :).
    [...]
    Er Sennheiser HD 650 atypisk for Sennheiser?

    PS: Jeg har også hørt Sennheiser HD 25-1 II, og den er vel, hvis jeg husker rett, noe annerledes enn de to jeg selv har.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 600 vs. HD 650

    En ting jeg lurer på er hvorfor HD600 fortsatt selges ny og til samme pris som HD650.

    Hvilke egenskaper har den ene som den andre ikke har?
    Tja - ikke godt å si. Det er vel HD650 som har gått en del ned i pris. Tror noe av årsaken kan være at de etterhvert poppet opp til stadig lavere priser i div. nettbutikker.
    Det jeg mener å ha lest (for å presisere > ikke hørt), er vel at HD600 generelt har en slankere og litt lysere karakteristikk.
    Jeg har lest at noen foretrekker Sennheiser HD 600 fremfor HD 650. De betrakter altså ikke HD 650 som en forbedret utgave av HD 600 (selv om det formodentlig var Sennheisers intensjon). Det er dog mulig at dette særlig gjelder modellene før 2007. Jeg tror de synes Sennheiser HD 650 er for mørk, sløret, osv. Det er selvsagt mulig at dette mer skyldes galt hodetelefonforsterkervalg enn hodetelefonen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan det tenkes at HeadRoom viser den gamle og InnerFidelity den nye utgaven av Sennheiser HD 650? Kan det passe med det du vet fra lesning og egen erfaring?
    Ja, det er noe som kan tydes i den retning, selvom jeg synes forskjellen i lytteopplevelse av gml vs ny er annerledes enn grafene gir inntrykk av. Men, nå har jeg ikke akkurat noen NM-tittel i å legge lytteobservasjon paralellt på en frekvensgrad;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er mitt inntrykk. HD800 er i hvertfall en annen planet. Jeg har noen transportvenlige PX200 - de har også en helt annen signatur. HD650 er liksom noe for seg selv.

    Den er i en egen klasse mht lydsignatur. Jeg tror at det er den hodetelefonene jeg er mest glad i. Med en skikkelig forsterker er den en nytelse. Musikkformidler mer enn detaljformidler. Svært behagelig, engasjerende og musikalsk. Den er den siste hodetelefonen jeg kvittter meg med (per i dag)

    Er Sennheiser HD 650 atypisk for Sennheiser?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 650 og Denon AH-D7000

    [...]
    Den er i en egen klasse mht lydsignatur. Jeg tror at det er den hodetelefonene jeg er mest glad i. Med en skikkelig forsterker er den en nytelse. Musikkformidler mer enn detaljformidler. Svært behagelig, engasjerende og musikalsk. Den er den siste hodetelefonen jeg kvittter meg med (per i dag)
    [...]
    Dette leder igjen mine tanker til Denon AH-D7000. Mye av dette kan også sies om den. Den har detaljer og oppløsning, men det finnes andre som har mere, f.eks. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Noen har skrevet at den mer er for de som er opptatt av helheten enn bestanddelene (og detaljene). Musikalsk nevnes også ofte. Den er definitivt mer et nytelsesredskap enn et observasjons- og analyseredskap.

    Jeg har mer enn en gang tenkt følgende om Denon AH-D7000 + Grace Design m903: "It feels like comming home".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sound On Sound: Studio Headphones - Leading Models Compared

    Sound On Sound sammenlignet Sennheiser HD 600 og 650 med en rekke andre hodetelefoner som er aktuelle for profesjonell bruk (per slutten av 2009/starten av 2010).

    Studio Headphones - Leading Models Compared

    Sound On Sound januar 2010 publiserte artikkelen/sammenligningstesten "Studio Headphones - Leading Models Compared". Dette er en omfattende gruppetest med mange modeller og fabrikater som i bladet ble trykt over ganske mange sider. Det er en fin informasjonskilde å vende tilbake til.

    Denne testen er annerledes enn de fleste vi er vant til å lese i hifipressen av flere grunner. Den er utført av profesjonelle lydfolk med forskjellig bakgrunn og yrkespraksis. Hver hodetelefon (i hvert fall de fleste) er vurdert av minst to personer, gjerne flere. De er vurdert for forskjellige typer oppgaver. De fleste gode hodetelefoner som er aktuelle for profesjonell bruk (per slutten av 2009/starten av 2010) er inkludert fra rimelig til dyrt inkl. AKG K 702 og Sennheiser HD 600, HD 650 og HD 800. beyerdynamic T 1 er dessverre ikke med, formodentlig fordi den ikke var tilgjengelig på dette tidspunktet.

    Hver persons omtale av det enkelte produkt er publisert separat med forfatterens navn. Det legges ikke skjul på at personene er uenige om visse prodkter, f.eks. om komfort, isolasjonsevne, lydkvalitet eller egnethet for en bestemt oppgave.

    NB: Ikke overse de tre boksene nederst på siden merket "One Of The Best". Disse ble også trykket som separate bokser i bladet.

    Conclusions?
    In general, it seems that you still get what you pay for with headphones, because quality improved noticeably with cost in most cases. The Sennheiser HD800s were by far the most expensive on test, and probably the best — although not all of us had the opportunity to audition them, as they were only just becoming available as we wrote this article. The two notable exceptions to the rule were the Beyerdynamic DT250, which demonstrated a relatively poor cost-quality ratio (although they're very robust), and the Fostex T50RP, which most — though it has to be said not all — of us found disappointing.

    It seems we weren't all able to agree on the best all-round headphones, or, for that matter, the best ones for mixing or tracking, which just goes to show how personal preferences, or the musical styles in which you work will affect your choice. However, quality does seem to shine through, because the same suspects did crop up again and again. The now long-established Sennheiser HD650, and the Beyerdynamic DT880s seemed to get the most plaudits as mixing phones, with the AKG K702s and other Sennheiser and Beyer models coming close behind — all of which are open-backed or semi-open-backed models. For recording on location or working in noisy environments the Sennheiser HD251 II seemed popular, for their combination of excellent performance, build quality and exclusion of external sound. For closed-back designs, the Sony MDR 7509HDs seem to come out on top, with qualified plaudits also for the Audio-Technica ATH M50s.
    Sound On Sound har både før og etter dette testet hodetelefoner, f.eks. den nye Shure SRH-940.

    Sammenligningstesten omfatter følgende fabrikater og modeller (rekkefølge som i artikkelen innenfor hvert fabrikat):

    AKG
    K 702: Semi-open, 62?, £391, $449
    K 240 MK II: Semi-open, 55?, £138, $199.

    Audio-Technica
    ATH-M35: Closed-back, 65?, £57.74, $139.
    ATH-M40: Closed-back, 60?, £69, $150. (Best Low-Budget Tracking)
    ATH-M50: Closed-back, 38?, £128.99, $199.

    beyerdynamic
    DT 150: Closed-back, 250?, £169.12, $299.
    DT 250: Closed-back, 80?, £183.61, $259.
    DT 770 PRO: Closed-back, 80?, £178.79, $299. (Mid-Price All-Rounder)
    DT 880 PRO: Semi-open, 250?, £270.58, $379. (One of The Best)

    Fostex
    T50RP: Closed-back, 50?, £125.35, $199.

    Sennheiser
    HD 25-1 II Pro: Closed-back, 70?, £228.25, $299.95. (Good For Tracking)
    HD 280 Pro: Closed-back, 64?, £129.18, $149.95. (Best Budget Closed-Back)
    HD 600: Open-back, 300?, £343.32, $519.95.
    HD 800: Open-back, 300?, £999.99, $1399.95. (Ultimate Quality — At A Price)
    HD 650: Open-back, 300?, £338.19, $649.95. (One of The Best)

    Shure
    SRH-840: Closed-back, 44?, £212.99.

    Sony
    MDR-7509HD: Closed-back, 24?, £253, $265. (One of The Best)

    Ultrasone
    PRO 900: Closed-back, 40?, £371.45, $599.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fostexen har jo blitt hypet på de to norske forumene...

    Jeg bruker mine HD600 i skrivende stund, utrolig mye lyd for pengene (kjøpt brukt for <1k). Jeg foretrekker de klart foran K701 som lenge var referansen. Prisdifferansen fra Sennheiser HD6XX til en hodetelefon som er betydelig bedre er stor, tror en må opp på T1/HD800 nivå for å finne en hodetelefon som er betydelig bedre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Ingen tvil om at HD6xx er myyye lyd for pengene. Hva skal man legge i betydelig bedre? Joda det finnes klart bedre htlf enn HD650, men man kommer også fort over i kategorien annerledes, og ikke nødvendigvis bedre enn/dårligere enn.
    Den perfekte htlf finnes ikke. Det er pros & cons med alle.

    Har brukt litt av ettermiddagen til kryssbytting mellom SR-007 (MK1) og HD650. Selvom alt mellom CD-plata og htlf er ulikt slik jeg har kjørt det nå - og således er med på å påvirke lyden (kabling og CD-spiller i favør HD650) så vil jeg jo si at SR-007 er bedre, men HD650 henger absolutt med de også. De gir på forskjellig måte noe av samme stemningen egentlig. Allikevel - ulike nok til at HD650 fortsatt vil ha sin rettmessige plass og sitt bruksområde.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva har du foran hd650?

    Jeg er ikke enig i at 007 gir samme stemningen, men det finnes hodefoner med mer ulik signatur, ja.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva har du foran hd650?

    Jeg er ikke enig i at 007 gir samme stemningen, men det finnes hodefoner med mer ulik signatur, ja.
    Hovedsaklig er Meridian 508.24 kilden. Signalkabel veksler jeg litt på, mellom MonsterCable 400 mkII og en fra Electrocomp. Forsterker er Leben CS600.

    Vedr. samme stemningen: Jeg skriver ¨ forskjellig måte noe av¨. I det la jeg egentlig at jeg får noe av samme go-følelsen. Altså hvordan jeg mentalt ble "stimulert" - og ikke de 2 lydmessig satt opp mot hverandre:) , selvom - ja de er grovt sett signaturmessig i samme retning.
    Må tillegge at jeg foreløpig kun har snaut 2 timer med lyttetid på SR-007 her hjemme da. Kun vært innom noen få CD´r.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    [...]
    Den er i en egen klasse mht lydsignatur. Jeg tror at det er den hodetelefonene jeg er mest glad i. Med en skikkelig forsterker er den en nytelse. Musikkformidler mer enn detaljformidler. Svært behagelig, engasjerende og musikalsk. Den er den siste hodetelefonen jeg kvittter meg med (per i dag)
    [...]
    Dette leder igjen mine tanker til Denon AH-D7000. Mye av dette kan også sies om den. Den har detaljer og oppløsning, men det finnes andre som har mere, f.eks. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Noen har skrevet at den mer er for de som er opptatt av helheten enn bestanddelene (og detaljene). Musikalsk nevnes også ofte. Den er definitivt mer et nytelsesredskap enn et observasjons- og analyseredskap.

    Jeg har mer enn en gang tenkt følgende om Denon AH-D7000 + Grace Design m903: "It feels like comming home". [SIC]
    Ja, du har kanskje fått med deg at jeg har 2 par med D7k nå? For meg vil jeg si at "it feels like cumming" :D Siden vi begge liker disse så godt, og du liker Beyerdynamic T 1, så har jeg grunn til å tro at også jeg vil like denne.

    Kan du si litt om hva det er du liker så godt med T 1 og hvordan dette er relativt til D7k, siden vi da har felles referanseramme? Merk at jeg her er ute etter hva du synes, ikke en haug av andres tester o.l.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har du lest det jeg selv skrev særlig i starten (de første sidene) av tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner"?

    Se også tråden "Anbefaling til hodetelefon og forsterker":
    I tillegg har jeg antagelig skrevet noe her og der. Dessverre er noen lenker brudt ved overgangen fra HFS2 til HFS3.
    Jeg har søkt mye rundt i natt, og jeg har forsøkt å koke ut essensen mellom de to i flere av tingene du har skrevet, ja. Men alle er ikke velsignet med en hjernekapasitet som får Einstein til å vende seg i graven av skjær misunnelse.

    Får vel innrømme at jeg håpet forespørselen skulle materialisere seg i noen enkle setninger om relative karakteristika på de to, tilpasset en lavpannet stakkar, ja, hahaha. :D

    Slik jeg har fortstått det etter å ha dekodet all informasjon, kryssposter og siteringer: Beyerdynamic T 1 er mer detaljert og oppløst enn D7000, men mangler den samme punchen og "morofaktoren"?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke hørt D7000 (men D5000) - men har lest endel om den rundt om (jeg har klikket på "Add to cart" men ikke fullført noen ganger...) - men jeg har altså eid T1.

    Du summerer opp mine delvis annenhånds inntrykk på en helt utmerket måte. T1 er svært detaljert og oppløst, kan jeg i hvertfall skrive under på, og den savner noe morrofaktor. HE-500 har mye av det samme, men myyye mer morofaktor..

    Beyerdynamic T 1 er mer detaljert og oppløst enn D7000, men mangler den samme punchen og "morofaktoren"?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 1 vs. Denon AH-D7000 (og Sennheiser HD 650)

    [...]
    [Sennheiser HD 650] er i en egen klasse mht lydsignatur. Jeg tror at det er den hodetelefonene jeg er mest glad i. Med en skikkelig forsterker er den en nytelse. Musikkformidler mer enn detaljformidler. Svært behagelig, engasjerende og musikalsk. Den er den siste hodetelefonen jeg kvittter meg med (per i dag)
    [...]
    Dette leder igjen mine tanker til Denon AH-D7000. Mye av dette kan også sies om den. Den har detaljer og oppløsning, men det finnes andre som har mere, f.eks. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Noen har skrevet at den mer er for de som er opptatt av helheten enn bestanddelene (og detaljene). Musikalsk nevnes også ofte. Den er definitivt mer et nytelsesredskap enn et observasjons- og analyseredskap.

    Jeg har mer enn en gang tenkt følgende om Denon AH-D7000 + Grace Design m903: "It feels like comming home". [SIC]
    Ja, du har kanskje fått med deg at jeg har 2 par med D7k nå? For meg vil jeg si at "it feels like cumming" :D Siden vi begge liker disse så godt, og du liker Beyerdynamic T 1, så har jeg grunn til å tro at også jeg vil like denne.

    Kan du si litt om hva det er du liker så godt med T 1 og hvordan dette er relativt til D7k, siden vi da har felles referanseramme? Merk at jeg her er ute etter hva du synes, ikke en haug av andres tester o.l.
    Har du lest det jeg selv skrev særlig i starten (de første sidene) av tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner"?

    Se også tråden "Anbefaling til hodetelefon og forsterker":
    I tillegg har jeg antagelig skrevet noe her og der. Dessverre er noen lenker brudt ved overgangen fra HFS2 til HFS3.
    Jeg har søkt mye rundt i natt, og jeg har forsøkt å koke ut essensen mellom de to i flere av tingene du har skrevet, ja. Men alle er ikke velsignet med en hjernekapasitet som får Einstein til å vende seg i graven av skjær misunnelse.

    Får vel innrømme at jeg håpet forespørselen skulle materialisere seg i noen enkle setninger om relative karakteristika på de to, tilpasset en lavpannet stakkar, ja, hahaha. :D

    Slik jeg har fortstått det etter å ha dekodet all informasjon, kryssposter og siteringer: Beyerdynamic T 1 er mer detaljert og oppløst enn D7000, men mangler den samme punchen og "morofaktoren"?
    Det er lett å spørre, men ikke nødvendigvis å svare. ;)

    Det er (ofte) vanskelig å skrive godt om lyd- og musikkopplevelser, spesielt slik at andre kan forstå. Det er dessuten ofte kjedelig arbeid å teste frem og tilbake for å avdekke forskjeller og likheter mellom produkter. Jeg går ofte lei, og vil heller bare lytte til musikk, som jo er det egentlige formålet.

    Det er også ofte vanskelig å forklare hvorfor man liker noe eller synes noe er godt. Jeg vet f.eks. ikke hvorfor jeg liker bl.a. epler, pærer, bananer, gulrøtter, nøtter, knekkebrød og jarlsbergost. Det kan tidvis være enklere å si noe om hvorfor man misliker noe, selv om jeg vel heller ikke vet hvorfor jeg synes makrell i tomatsaus lukter gysla vondt og fiskeboller bare er gysla semmert (fiskekaker og fiskepudding er helt greit).

    Det er lenge siden jeg har drevet grundig sammenligning av hifikomponenter generelt, og Denon AH-D7000 og beyerdynamic T 1 spesielt.

    Noen stikkord (neppe komplett):
    • beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 har mere detaljer og oppløsning enn Denon AH-D7000, men Denon AH-D7000 er god nok til at man i de fleste sammenhenger ikke nødvendigvis savner noe med den. Det kommer i så fall an på person og formål med lyttingen
    • Denon AH-D7000 har mer/tyngre bunn enn beyerdynamic T 1. Den går (vel) også dypere
    • Det er større sannsynlighet for at man opplever lyden fra Denon AH-D7000 fysisk enn beyerdynamic T 1. Dette kan i tillegg til ovennevnte bunn også skyldes lukkede klokkeskall
    • Jeg har kalt Denon AH-D7000 både kosehodetelefon og en god allroundhodetelefon, mens jeg har sagt meg enig i at beyerdynamic T 1 kanskje er den beste allroundhodetelefon
    • Denon AH-D7000 har bedre komfort enn beyerdynamic T 1 (og vel de fleste andre hodetelefoner)
    • Lyd & Bilde skrev at beyerdynamic T 1 befinner seg (et sted) mellom Sennheiser HD 800 og Denon AH-D7000. Det er det noe i
    Sennheiser HD 800 har (vel) lav morofaktor, men jeg har ikke tenkt slike tanker om beyerdynamic T 1, snarere tvert i mot. Det er dog selvsagt mulig at vi kan ha forskjellig terskel for hva som kvalifiserer for/som morofaktor.

    Jeg kjenner meg også denne gang i stor grad igjen i DavidMahlers beskrivelser i "REVIEW: 20 Headphones Compared" (som anbefales).
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er lett å spørre, men ikke nødvendigvis å svare. ;)
    Her ser det ut til at du svarer, og det over all forventning! :D Tusen hjertlig takk!

    Det er lenge siden jeg har drevet grundig sammenligning av hifikomponenter generelt, og Denon AH-D7000 og beyerdynamic T 1 spesielt.
    Det er hyggelig med omstendelige omtaler, men dette var kun en casual forespørsel, så jeg forventet ikke svette og sjel i et eventuelt svar.

    Noen stikkord (neppe komplett):
    • beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 har mere detaljer og oppløsning enn Denon AH-D7000, men Denon AH-D7000 er god nok til at man i de fleste sammenhenger ikke nødvendigvis savner noe med den. Det kommer i så fall an på person og formål med lyttingen
    • Denon AH-D7000 har mer/tyngre bunn enn beyerdynamic T 1. Den går (vel) også dypere
    • Det er større sannsynlighet for at man opplever lyden fra Denon AH-D7000 fysisk enn beyerdynamic T 1. Dette kan i tillegg til ovennevnte bunn også skyldes lukkede klokkeskall
    • Jeg har kalt Denon AH-D7000 både kosehodetelefon og en god allroundhodetelefon, mens jeg har sagt meg enig i at beyerdynamic T 1 kanskje er den beste allroundhodetelefon
    • Denon AH-D7000 har bedre komfort enn beyerdynamic T 1 (og vel de fleste andre hodetelefoner)
    • Lyd & Bilde skrev at beyerdynamic T 1 befinner seg (et sted) mellom Sennheiser HD 800 og Denon AH-D7000. Det er det noe i
    Sennheiser HD 800 har (vel) lav morofaktor, men jeg har ikke tenkt slike tanker om beyerdynamic T 1, snarere tvert i mot. Det er dog selvsagt mulig at vi kan ha forskjellig terskel for hva som kvalifiserer for/som morofaktor.

    Jeg kjenner meg også denne gang i stor grad igjen i DavidMahlers beskrivelser i "REVIEW: 20 Headphones Compared" (som anbefales).
    Dette var en flott gjennomgang, og jeg kjenner at hodetelefonene virker fristende etter å ha lest det du og David skriver. Har tidligere uttalt at jeg hører mye på elektronika og så videre, men musikksmaken spenner vidt, og jeg er muligens gladere i nøytral lyd enn jeg tidligere har trodd. Tror kanskje jeg har kommet i fare for å tolke nøytral som å være veldig lys & skrikete.

    Har de det NWAvGuy kaller shallow cup syndrome, det vil si at de hviler noe på øret, siden koppene ikke er dype nok (for et par normale ører)? D7000 går brillefint, uten at ørene er nær driverne, men på mine Beyerdynamic DT-770 blir det trangt om plassen.

    D7000 er definitivt en kosehodetelefon, ja. Noen ganger hører jeg på samme deler av en sang til det kjedsommelige, bare fordi det låter så ufattelig deilig. Som student sitter jeg mye og leser, og jeg tar meg ofte i å måtte slutte og lese, bare for å nyte lyden og høre flere deler av en sang om igjen, hahaha. Under rette forhold så vil jeg beskrive dem som at de smelter sammen med sjelen.

    Hvis T 1 tilbyr noe av det samme, på en litt annerledes måte, så er jeg svært interessert. De må nok prøves. Skal prøve å få lånt et par T 1 og Sennheiser HD 650. Begge virker som svært lovende kandidater.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg har ikke hørt D7000 (men D5000) - men har lest endel om den rundt om (jeg har klikket på "Add to cart" men ikke fullført noen ganger...) - men jeg har altså eid T1.

    Du summerer opp mine delvis annenhånds inntrykk på en helt utmerket måte. T1 er svært detaljert og oppløst, kan jeg i hvertfall skrive under på, og den savner noe morrofaktor. HE-500 har mye av det samme, men myyye mer morofaktor..

    Beyerdynamic T 1 er mer detaljert og oppløst enn D7000, men mangler den samme punchen og "morofaktoren"?
    Men jeg har allerede Audez'e, og synes at én ortho holder inntil videre. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 1 og Denon AH-D7000 m.m.

    Det er lett å spørre, men ikke nødvendigvis å svare. ;)
    Her ser det ut til at du svarer, og det over all forventning! :D Tusen hjertlig takk!

    Det er lenge siden jeg har drevet grundig sammenligning av hifikomponenter generelt, og Denon AH-D7000 og beyerdynamic T 1 spesielt.
    Det er hyggelig med omstendelige omtaler, men dette var kun en casual forespørsel, så jeg forventet ikke svette og sjel i et eventuelt svar.
    Det er ikke alltid lett å vite hva spørsmålsstillerne forventer, ønsker, enn si håper på.

    [...]
    jeg er muligens gladere i nøytral lyd enn jeg tidligere har trodd. Tror kanskje jeg har kommet i fare for å tolke nøytral som å være veldig lys & skrikete.
    "lys & skrikete" er vel nettopp det, og ikke nøytralt(?)

    Har de det NWAvGuy kaller shallow cup syndrome, det vil si at de hviler noe på øret, siden koppene ikke er dype nok (for et par normale ører)? D7000 går brillefint, uten at ørene er nær driverne, men på mine Beyerdynamic DT-770 blir det trangt om plassen.
    NWAvGuy-begrepet var nytt for meg, men fenomenet er velkjent for min del, og jeg har flere ganger skrevet om hodetelefoner som er uaktuelle for meg nettopp p.g.a. dette, f.eks. beyerdynamic T 70 og Shure SRH940. Se dog innlegget ""Rope mod" for grunne hodetelefoner".

    beyerdynamic T 1 og T 5 p har ikke dette problemet. Jeg har målt nettoklokkedybden på T 1 og D7000 og (vel) skrevet om det i et innlegg.

    Under rette forhold så vil jeg beskrive [Denon AH-D7000] som at de smelter sammen med sjelen.
    Godt sagt. Sjelebalsam er heller ikke et ueffent stikkord.

    Hvis T 1 tilbyr noe av det samme, på en litt annerledes måte, så er jeg svært interessert. De må nok prøves. Skal prøve å få lånt et par T 1 og Sennheiser HD 650. Begge virker som svært lovende kandidater.
    Som sagt er kos neppe en av de første stikkordene for beyerdynamic T 1, men det finnes mange andre gode assosiasjoner.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva betyr det? Som om orthoer er en egen greie der alt låter likt? Det er jo like mye eller lite meningsfullt å ha LCD-2 og T1 som å ha LCD-2 og HE-500. Men hvis du synes du har nok hodetelefoner, så er det jo en annen sak. Har du fått Jmoneyputene dine, da? Da vil du jo ha to D7000 med ulike puter - det bli jo to ulike hodefoner, det :)

    Jeg har ikke hørt D7000 (men D5000) - men har lest endel om den rundt om (jeg har klikket på "Add to cart" men ikke fullført noen ganger...) - men jeg har altså eid T1.

    Du summerer opp mine delvis annenhånds inntrykk på en helt utmerket måte. T1 er svært detaljert og oppløst, kan jeg i hvertfall skrive under på, og den savner noe morrofaktor. HE-500 har mye av det samme, men myyye mer morofaktor..

    Beyerdynamic T 1 er mer detaljert og oppløst enn D7000, men mangler den samme punchen og "morofaktoren"?
    Men jeg har allerede Audez'e, og synes at én ortho holder inntil videre. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hva betyr det? Som om orthoer er en egen greie der alt låter likt? Det er jo like mye eller lite meningsfullt å ha LCD-2 og T1 som å ha LCD-2 og HE-500. Men hvis du synes du har nok hodetelefoner, så er det jo en annen sak.
    Greit. Jeg ser at argumentet var elendig. Man kan aldri få nok hodetelefoner, og jeg kommer nok til å prøve dem på hortenmessa. :)

    Har du fått Jmoneyputene dine, da? Da vil du jo ha to D7000 med ulike puter - det bli jo to ulike hodefoner, det :)
    Nei, jeg ga selger god tid til å sende dem, så de ble ikke sendt fra USA før i går.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva betyr det? Som om orthoer er en egen greie der alt låter likt? Det er jo like mye eller lite meningsfullt å ha LCD-2 og T1 som å ha LCD-2 og HE-500. Men hvis du synes du har nok hodetelefoner, så er det jo en annen sak.
    Greit. Jeg ser at argumentet var elendig. Man kan aldri få nok hodetelefoner, og jeg kommer nok til å prøve dem på hortenmessa. :)

    Har du fått Jmoneyputene dine, da? Da vil du jo ha to D7000 med ulike puter - det bli jo to ulike hodefoner, det :)
    Nei, jeg ga selger god tid til å sende dem, så de ble ikke sendt fra USA før i går.
    Snart ender du her (ikke mitt bilde,ass)

     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Noen som har lyttet til disse?
    original.jpg


    New Sennheiser headphone, the Momentum. Using Sennheiser's "established technologies from the high-end headphone...

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Innlegg i gal tråd(?)

    Noen som har lyttet til disse?
    [Bilde]

    New Sennheiser headphone, the Momentum. Using Sennheiser's "established technologies from the high-end headphone...
    Dette innlegget ble vel skrevet i gal tråd(?) Dette er ikke en generell Sennheiser-tråd, den heter nettopp "Sennheiser". Benytt gjerne tråden "Nyheter" for å gi nyhetsinformasjon, og en annen for evt. diskusjon og erfaringer. Det kan godt hende den bør få sin egen produkttråd.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 650

    tittentei1000 og Morpheus om Sennheiser HD 650:

    Jeg synes ikke HD 650 byr på noe som D7000 og LCD-2 ikke gir mer av og i høyere kvalitet allerede (men de koster jo en god slump mer). Hodekoppene er også litt for grunne, så ørene blir liggende inntil bunnstoffet foran driverne. Personlig hadde jeg ikke gått og betalt fullpris for disse, tross at de koster 2500-3000 kroner i diverse nettbutikker. Da hadde jeg heller spart penger og kjøpt LCD-2 eller D7000, men sånt kommer jo ann på hvor mye penger man har å bruke på dette.

    Jeg tror de er verdt nyprisen for folk som handler i det prisområdet, men hvis man higer etter dyrere utstyr, så hadde jeg gått rett til topps.
    Vi har tydeligvis ganske sammenfallende preferanser.. Hadde fått litt dårlig samvittighet her nå om det ikke var for at jeg var snill med prisen. For å gjøre det godt igjen anbefaler jeg deg gjerne PSii, den står jeg inne for!
    Hehehehe, du skal ikke ha dårlig samvittighet uansett :) I bruktmarkedet synes jeg ikke at selgeren skal stå ansvarlig for at kjøperen skal like produktet til fullest, og jeg er i utgangspunktet ganske kritisk til det meste. For prisen jeg betalte, så er de definitivt verdt pengene og vel så det. Men hvis jeg hadde kjøpt disse for fullpris, så hadde angreretten blitt benyttet. Det er da betinget av at jeg har prøvd utstyr jeg føler gir mer av hva disse gir, og i høyere kvalitet.

    Dette er inntrykkene mine så langt, og jeg kommer til å skrive mer om det. Har for øvrig ingen problemer med å se at noen kan digge disse. De er mørke og tilbaketrukne med masse punch. Hadde jeg begynt hodetelefonreisen med disse fremfor Grado PS1000, så hadde jeg sikkert blitt sittende med disse, men nå som jeg har prøvd ting som er bedre, så er det vanskelig å la seg imponere over noen som prøver å gi det samme, men er sub par.
    Her er du inne på noe vesentlig, nemlig hva som har formet preferansene våre. Min første skikkelige hodetelefon var noen audio-technica som jeg kjøpte på midten av 90-tallet. De hadde en rimelig "lys" signatur. Så gikk det mange år helt til Denon 2000 ble kjøpt. Gode hodetelefoner men litt "slitsom boomy" i bassen for meg. Deretter kom Shure 940 til heimen, da sa det klikk! Jeg vennet meg raskt til å sette pris på å høre mange flere nyanser og detaljer som i sum involverte meg mye mer i musikken jeg lyttet til. Når jeg da hørte på HD 650 ble jeg bare irritert over at alle disse nyansene og detaljene jeg var vant til plutselig var borte! Men lydtrett ble jeg aldri med dem :cool:.
    Jeg mente ikke at Grado PS 1000 var bra, haha. Jeg solgte dem, fordi jeg synes de manglet den bassen jeg i utgangspunktet trodde de hadde (og dermed fikk jeg prøvd mye annet). Jeg fant dem for lyse og lite dynamiske (til manges overraskelse). Uansett, så har jeg jo prøvd en god del hodetelefoner senere, og da er det som du sier at hva man prøver bidrar til å utvikle preferansene man får.

    Har alltid trodd at jeg liker varm lyd, farget av bass, men nå vet jeg ikke hva jeg liker lenger. Jeg tror jeg liker hodetelefoner med raffinerte detaljer, luft, kontrollert bass og punch. Dette har jeg funnet veldig i LCD-2, kanskje mer enn i D7000, etter at jeg skiftet ut rørene i WA6-SE.

    Det er nok litt som med vinentusiater. Vil tro jeg kunne bælmet nedpå en dyr flaske med vin uten å legge spesielt merke til eller sette pris dens kvaliteter. Man må nok lære hva man liker, for å kunne sette ordentlig pris på hva det er man får, ja.

    Jeg tenker at det er noe som mangler når jeg bruker HD 650, akkurat slik du sier, ja. Det er nesten litt så det irriterer, for man hører at potensialet til å levere er der, men så kommer det ikke helt ut. :)
    ardilla er, i denne sammenheng ikke uventet, uenig:

    Bare tøysekopper feller dommer over legender uten å ha brukt mer enn en kveld. Blæh


    Jeg synes ikke HD 650 byr på noe som D7000 og LCD-2 ikke gir mer av og i høyere kvalitet allerede (men de koster jo en god slump mer). Hodekoppene er også litt for grunne, så ørene blir liggende inntil bunnstoffet foran driverne. Personlig hadde jeg ikke gått og betalt fullpris for disse, tross at de koster 2500-3000 kroner i diverse nettbutikker. Da hadde jeg heller spart penger og kjøpt LCD-2 eller D7000, men sånt kommer jo ann på hvor mye penger man har å bruke på dette.

    Jeg tror de er verdt nyprisen for folk som handler i det prisområdet, men hvis man higer etter dyrere utstyr, så hadde jeg gått rett til topps.
    Nå må du gi deg! Hadde jeg sagt at den var helt sjef, så hadde du banka nevene i brystet så ribbeina omtrent hadde sprukket ut gjennom huden, mens du proklamerte noe alá "hva var det jeg sa! Jeg visste du kom til å like den".
    Jepp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Tror jeg forstår noe av det han (med nickét (/1K) til det trevirke som skulle vært hivi på peisen for mange år siden:cool:) opplever og vil frem til. HD650 har "sin" signatur.
    At noen vil synes at de ikke gir noe "utover" det som allerede er (bedre/mer) i Audeze og AH-D7K, kan sikkert være tilfelle, men HD650 avviker da vitterlig en god del fra disse.
    Bemerk: Jeg har begrenset lyttetid med både Audeze og AH-D7K og skal vokte meg for å mene for mye om de 3 opp mot hverandre. Og, all den tid de (HD650) ikke er helt innspilt og potensielt kan endre seg, gir en variabel jeg ikke kjenner. Mine HD650 var innspilt - ihvertfall brukt en god del timer da jeg kjøpte de, så hvor mye de endres fra nye til innspilt har jeg ingen formening om.

    @ tittentei 1000: Gi de litt mer tid. Du har tilstrekkelig med ampér til å prøve ulike kombinasjoner også. Din konklusjon kan godt ende opp med det samme som nå allikevel - og da vil dine synspunkter og kommentarer være til god nytte for andre.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ptb, jeg bruker stort sett bare disse om dagen, og kommer til å gjøre det i en god stund fremover. De har sine sterke sider også. Jeg skal komme tilbake å skrive mer om dem i denne tråden, når jeg har hatt dem en stund.

    Merk at jeg ikke har sagt at de er dårlige. Det synes jeg ikke de er, de har flere sterke sider, og som jeg også har sagt, så er de helt sikkert verdt prisen for de som liker punch og dynamikk (det gjør jeg også) og har et budsjett på 2500-3000 kroner til hodetelefoner. Grunnen til at jeg ikke ville betalt den prisen, er fordi det de gir ikke er verdt pengene for meg (fordi jeg har annet utstyr som er dyrere og bedre). Da ville jeg heller hatt pengene og spart til noe annet, f.eks. et par Beyerdynamic T 1.

    Litt av grunnen til at jeg var så kritisk i går, er fordi ardilla har hypet dem noe vanvittig til meg ved enhver korsvei. Jeg forventet derfor noe helt spektakulært. Dette er ikke et forsøk på morsomheter; jeg hadde ærlig talt skyhøye forventninger. Må også nevne at jeg i utgangspunktet som oftest blir skuffet av det meste som er nytt, og så gror det på meg etterhvert. Akkurat nå sitter jeg og bruker dem til å se en film.

    Tror både WA6-SE og m903 kan levere krefter nok.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Når er de innspillte da ptb? Jeg fører ikke logg over timer med de forskjellige hodetelefoner jeg måtte lytte på, men følte vel at 100 timer med dem hørtes mye ut. Uansett er spørsmålet seriøst ment :).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hm. Kan dette med at HD650 oppleves ganske ulikt ha noe med at impedanskurven går opp mot nesten 500ohm å gjøre. Dvs. kan 1/8 teorien (eller forsterker designet for høyimpedante hodetelefoner) ha mer å si for HD650 enn hva man egentlig trodde? Er spenningen fra forsterkeren høy nok?

    graphCompare.php.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Merk at jeg ikke har sagt at de er dårlige. Det synes jeg ikke de er ...

    ...(fordi jeg har annet utstyr som er dyrere og bedre).

    Litt av grunnen til at jeg var så kritisk i går, er fordi ardilla har hypet dem noe vanvittig til meg ved enhver korsvei.

    Tror både WA6-SE og m903 kan levere krefter nok.
    a) Forsto deg dit at du ikke syntes de var dålige.
    b) Jeg har også utstyr som er dyrere og be - ehh... annerledes:)
    c) Jeg har vel også kanskje bidrat til å "hype" de - for de egenskaper de i mine ører har.
    d) Ja det tror jeg.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hva kan grunnen være til at tittentei1000 synes at HD650 grenser til det dårlige?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når er de innspillte da ptb?
    Aner ikke. Da mine, som nevnt ble kjøpt brukt, og jeg ikke har noen formening om hvor mye, er det vanskelig for meg å si. Har aldri hørt HD650 utavesken. Mine har ihvertfall ikke endret seg, som jeg kan registrere, etter de kom inn i huset her.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hm. Kan dette med at HD650 oppleves ganske ulikt ha noe med at impedanskurven går opp mot nesten 500ohm å gjøre. Dvs. kan 1/8 teorien (eller forsterker designet for høyimpedante hodetelefoner) ha mer å si for HD650 enn hva man egentlig trodde? Er spenningen fra forsterkeren høy nok?

    Vis vedlegget 153214
    Jeg opplever ihvertfall at lydkvaliteten er vesentlig bedre med Leben, enn de øvrige alternativer jeg har tilgang til.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Hm. Kan dette med at HD650 oppleves ganske ulikt ha noe med at impedanskurven går opp mot nesten 500ohm å gjøre. Dvs. kan 1/8 teorien (eller forsterker designet for høyimpedante hodetelefoner) ha mer å si for HD650 enn hva man egentlig trodde? Er spenningen fra forsterkeren høy nok?

    Vis vedlegget 153214
    Jeremy anbefalte spesielt HD650 til PSii, det var det som gjorde utslaget for meg, men du kan ha gode poenger her.

    Mener dog at Solderdude har skrevet at det 1/8 forholdet skal ha lite å si innen headfi.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 650 netto øreplass og vs. andre dyrere hodetelefoner

    tittentei1000 og Morpheus om Sennheiser HD 650:
    [...]
    Jeg synes ikke HD 650 byr på noe som D7000 og LCD-2 ikke gir mer av og i høyere kvalitet allerede (men de koster jo en god slump mer). Hodekoppene er også litt for grunne, så ørene blir liggende inntil bunnstoffet foran driverne.
    [...]
    [...]
    Jeg bet meg spesielt merke i disse to punktene.

    Det siste først siden det jo faktisk dreier seg om objektive fakta. Hvor mye øreplass, og da spesielt netto øredybde, er det i Sennheiser HD 650? Kan en eller flere være så snille å måle, og gjerne sammenligne med andre hodetelefoner?

    Dernest: Hvor god er Sennheiser HD 650 i forhold til dyrere hodetelefoner? Dette er jo relevant hvis man allikevel allerede har eller like godt kan tenke seg å kjøpe slike. Har Sennheiser HD 650 noe andre, også dyrere, hodetelefoner ikke har? Har andre sammenlignet den med Denon AH-D7000, Audeze LCD2 og LCD3, andre hodetelefoner jeg har, eller andre dyrere hodetelefoner?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn