Ønsker anbefaling Så hvilken sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Denne løser Dsp problemet ditt.
    Kople den til på sub utgangen.
    DSPeaker-Anti-Mode 8033
    Ville ikke sagt at det var en fasit at anti-moden løser noe som helst. Har prøvd den i 2 ulike rom med 3 ulike subber og nede i rommet der jeg har en viss kontroll på akustikken var den ikke til stor hjelp. I en vanlig stue derimot fungerte den relativt adekvat. Hvis pris ikke er noen hindring ville jeg sett meg om etter andre alternativer.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du og hvorfor skulle det være et problem?
    Om man klarer å sørge for at bassfrekvensen når øret på samme tid/fase som frekvenser fra høyttalerne uten å justere tidsdifferansen mellom sub og taler uten en ekstern boks?
    Bet meg merke i at Bob Hodas sa at det gikk helt fint å ha god frekvensrespons uten at det låt bra/riktig, og at det var derfor han mener at tidsdomenet er minst like vesentlig.

    Jeg spør fordi jeg lurer om det er mulig å få til dette med integrert dsp I sub eller om man er nødt til å ha en ekstern boks/evt en forsterker med innebygget dsp?
    Ja, men dette er åpenbart et så komplekst tema at de lærde strides, de uvitende gir faen og bare nyter livet og besserwisseren finner teoriene som passer hans verdensbilde best slik at de føler at de tilhører. ;D

    Jeg merker hodet spinner av alt dette vissomattedersomatte.

    Om det er slik at en sub bruker over 10ms på å tenke seg om før den finner ut at den skal komme med et bidrag får jeg finne på noe annet.
    Som andre har sagt: Tror ikke det er noe latency i suber som ikke har tung dsp-behandling av signalet. Det er vel også specs man lett kan finne ut av.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Denne løser Dsp problemet ditt.
    Kople den til på sub utgangen.
    DSPeaker-Anti-Mode 8033
    Ville ikke sagt at det var en fasit at anti-moden løser noe som helst. Har prøvd den i 2 ulike rom med 3 ulike subber og nede i rommet der jeg har en viss kontroll på akustikken var den ikke til stor hjelp. I en vanlig stue derimot fungerte den relativt adekvat. Hvis pris ikke er noen hindring ville jeg sett meg om etter andre alternativer.
    Det er jo svært mange tester på at den fungerer meget bra.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror kanskje temaet for tråden bør være stilt litt anderledes. Kanskje det er lurt å bestemme seg for hva du skal bruke suben til før du går for modell?

    I min bok begynner utfordring med parring når suben skal spille sterkere enn hovedhøyttalerene eller når man skjærer av hovedhøyttalerene over naturlig avrulling. Tipper du kan få mye glede av en sub som står og lunker litt og fyller ut dippen din på 30 hz. Hva med Dynaudio sin egen Sub 600 for eksempel. Lukket kasse, laget for å gjøre jobben du trenger og med et element som er tilpasset kontruksjonen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Slinger:Men jeg har ganske ettertrykkelig poengter at ingen form for ad/da ledd kommer direkte inn i min hovedkjede. Der SKAL det være analogt fra PU til mitt sure tryne. Kunne akseptert dsp på subber, men i og med at jeg overså at verden ikke har kommet lenger enn at de representerer en forsinkelse, dropper jeg den planen også. :(
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det var bakgrunnen for at jeg og prøvde en, men kan ikke si at den utløste noen halleluja stemning hos meg. Målinger utført før og etter viser heller ingen grunn til å hoppe i taket for.

    I en normal stue derimot har den fjernet en peak som var litt utfordrende, men i ett noenlunde kontrollert rom så ser jeg ikke på Anti-moden som noen bassfrelser.
    Leste manualen opp og ned og sømfarte de ulike trådene for finne måter å få den til å fungere bedre på, men hos meg klarte den ikke å rydde opp i noen stor grad.

    Skal ikke si at det ikke er min feil, men påstår at jeg testet den relativt grundig før jeg konkluderte med at dette ikke er en så vanvittig god løsning som skissert på ulike fora.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Som andre har sagt: Tror ikke det er noe latency i suber som ikke har tung dsp-behandling av signalet. Det er vel også specs man lett kan finne ut av.
    Har ikke sett det nevnt i noen spec, men kanskje ;D
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tror kanskje temaet for tråden bør være stilt litt anderledes. Kanskje det er lurt å bestemme seg for hva du skal bruke suben til før du går for modell?

    I min bok begynner utfordring med parring når suben skal spille sterkere enn hovedhøyttalerene eller når man skjærer av hovedhøyttalerene over naturlig avrulling. Tipper du kan få mye glede av en sub som står og lunker litt og fyller ut dippen din på 30 hz. Hva med Dynaudio sin egen Sub 600 for eksempel. Lukket kasse, laget for å gjøre jobben du trenger og med et element som er tilpasset kontruksjonen.
    Det er vel det jeg så for meg. Fylle på litt og javne ut. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror kanskje temaet for tråden bør være stilt litt anderledes. Kanskje det er lurt å bestemme seg for hva du skal bruke suben til før du går for modell?

    I min bok begynner utfordring med parring når suben skal spille sterkere enn hovedhøyttalerene eller når man skjærer av hovedhøyttalerene over naturlig avrulling. Tipper du kan få mye glede av en sub som står og lunker litt og fyller ut dippen din på 30 hz. Hva med Dynaudio sin egen Sub 600 for eksempel. Lukket kasse, laget for å gjøre jobben du trenger og med et element som er tilpasset kontruksjonen.
    Det er vel det jeg så for meg. Fylle på litt og javne ut. :)
    Da ville jeg lånt en Dynaudio sub 600 på Spaceworld.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tror kanskje temaet for tråden bør være stilt litt anderledes. Kanskje det er lurt å bestemme seg for hva du skal bruke suben til før du går for modell?

    I min bok begynner utfordring med parring når suben skal spille sterkere enn hovedhøyttalerene eller når man skjærer av hovedhøyttalerene over naturlig avrulling. Tipper du kan få mye glede av en sub som står og lunker litt og fyller ut dippen din på 30 hz. Hva med Dynaudio sin egen Sub 600 for eksempel. Lukket kasse, laget for å gjøre jobben du trenger og med et element som er tilpasset kontruksjonen.
    Godt poeng og godt forslag, TrompetN. Ja: Kan være smart å tenke over hva man vil at suben skal gjøre, hvilken rolle den skal ha. For mitt bruk skal subwooferen krysses av relativt høyt oppe. Det er fordi høyttalerne mine er to-veis og jeg ønsker å avlaste høyttalerne for å unngå forvrengning høyere oppe i frekvens, som kan oppstå når basselementet skal reprodusere lave og høye frekvenser på samme tid (pedagogisk forklart her: Intermodulation Distortion)

    Derfor er det viktig for meg med en subwoofer som spiller rent og klart, uten fovrengning.

    Lenger nede i frekvens tror jeg forvrengning blir mindre hørbart. Hvis man bare vil ha noe som fyller ut i bunnen, uten å krysse over, blir det nok andre vurderinger som må gjøres. Jeg har forøvrig ikke brede lytte-erfaringer med andre subwoofer-løsninger enn min egen, som altså er å krysse over til subwooferen relativt høyt oppe. Det synes jeg imidlertid fører til en relativt merkbar forbedring: klarere tone og mindre forvrengning høyere i frekvens, og selvfølgelig et langt mer solid grunnlag i bunn. Men det forutsetter en dings med crossover, og man må jobbe litt for å passe på at fase- og tidsdomenet er koherent. Hvordan det funker med metoden til Geddes, eller med å la subben fylle ut helt i bunnen, har jeg ikke noen erfaring med.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Det var bakgrunnen for at jeg og prøvde en, men kan ikke si at den utløste noen halleluja stemning hos meg. Målinger utført før og etter viser heller ingen grunn til å hoppe i taket for.

    I en normal stue derimot har den fjernet en peak som var litt utfordrende, men i ett noenlunde kontrollert rom så ser jeg ikke på Anti-moden som noen bassfrelser.
    Leste manualen opp og ned og sømfarte de ulike trådene for finne måter å få den til å fungere bedre på, men hos meg klarte den ikke å rydde opp i noen stor grad.

    Skal ikke si at det ikke er min feil, men påstår at jeg testet den relativt grundig før jeg konkluderte med at dette ikke er en så vanvittig god løsning som skissert på ulike fora.
    Brukererfaringer er gull verd og nøye testing i eget rom er uansett eneste utvei for å finne godlyden.
    Da er det bare å veie dine erfaringer opp mot de som mener det er en god løsning.
    Dette alternativet var min anbefaling for gode subber som ikke har dsp innebygget.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Har Antimode på mine subber og er villig til å forsvare den med våpen om nødvendig, natt og dag med/uten og rommet mitt er i utgangspunktet veldig bra. AVR økte avstanden til subbene med en knapp meter etter at Antimode kom inn i kjeden så vil ikke påstå at den tilfører så mye lag at det gjør noe.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror kanskje temaet for tråden bør være stilt litt anderledes. Kanskje det er lurt å bestemme seg for hva du skal bruke suben til før du går for modell?

    I min bok begynner utfordring med parring når suben skal spille sterkere enn hovedhøyttalerene eller når man skjærer av hovedhøyttalerene over naturlig avrulling. Tipper du kan få mye glede av en sub som står og lunker litt og fyller ut dippen din på 30 hz. Hva med Dynaudio sin egen Sub 600 for eksempel. Lukket kasse, laget for å gjøre jobben du trenger og med et element som er tilpasset kontruksjonen.
    Godt poeng og godt forslag, TrompetN. Ja: Kan være smart å tenke over hva man vil at suben skal gjøre, hvilken rolle den skal ha. For mitt bruk skal subwooferen krysses av relativt høyt oppe. Det er fordi høyttalerne mine er to-veis og jeg ønsker å avlaste høyttalerne for å unngå forvrengning høyere oppe i frekvens, som kan oppstå når basselementet skal reprodusere lave og høye frekvenser på samme tid (pedagogisk forklart her: Intermodulation Distortion)

    Derfor er det viktig for meg med en subwoofer som spiller rent og klart, uten fovrengning.

    Lenger nede i frekvens tror jeg forvrengning blir mindre hørbart. Hvis man bare vil ha noe som fyller ut i bunnen, uten å krysse over, blir det nok andre vurderinger som må gjøres. Jeg har forøvrig ikke brede lytte-erfaringer med andre subwoofer-løsninger enn min egen, som altså er å krysse over til subwooferen relativt høyt oppe. Det synes jeg imidlertid fører til en relativt merkbar forbedring: klarere tone og mindre forvrengning høyere i frekvens, og selvfølgelig et langt mer solid grunnlag i bunn. Men det forutsetter en dings med crossover, og man må jobbe litt for å passe på at fase- og tidsdomenet er koherent. Hvordan det funker med metoden til Geddes, eller med å la subben fylle ut helt i bunnen, har jeg ikke noen erfaring med.
    Ja, ulike oppsett trenger ikke nødvendigvis de samme løsningene.:) Leser ANMs oppsett som et klassisk Hi-Fi oppsett hvor man ideelt sett kunne ønske at høyttalerene spiller alene uten noe mer. Det er sjeldent dumt å avlaste elementene med de nederste frekvensene, men da krever det fort mer verktøy enn ANM ønsker og subproblem nr 1 er min erfaring at den lager sin egen signatur på lyden. Dette kan skyldes mange ting, blant annet at den har mye større kapasitet enn hovedhøyttalerene ved delingspunktet. Jo lavere deling jo mindre problemer får man med integrering og jo lavere den spiller jo mindre egenlyd bidrar den med. Hjemme hos meg fungerer dette veldig bra med deling på 80hz uten å ha gjort annet enn å justere volum. Andre steder og rom er det nærmest umulig å "gjemme" lydsignaturen på suben.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Slinger:Men jeg har ganske ettertrykkelig poengter at ingen form for ad/da ledd kommer direkte inn i min hovedkjede. Der SKAL det være analogt fra PU til mitt sure tryne. Kunne akseptert dsp på subber, men i og med at jeg overså at verden ikke har kommet lenger enn at de representerer en forsinkelse, dropper jeg den planen også. :(
    Det er vel ikke suben som som representer forsinkelse, men mulig plassering av den i forhold til hovedhøyttalerne?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Hva mener du og hvorfor skulle det være et problem?
    Om man klarer å sørge for at bassfrekvensen når øret på samme tid/fase som frekvenser fra høyttalerne uten å justere tidsdifferansen mellom sub og taler uten en ekstern boks?
    Bet meg merke i at Bob Hodas sa at det gikk helt fint å ha god frekvensrespons uten at det låt bra/riktig, og at det var derfor han mener at tidsdomenet er minst like vesentlig.

    Jeg spør fordi jeg lurer om det er mulig å få til dette med integrert dsp I sub eller om man er nødt til å ha en ekstern boks/evt en forsterker med innebygget dsp?
    Ja, men dette er åpenbart et så komplekst tema at de lærde strides, de uvitende gir faen og bare nyter livet og besserwisseren finner teoriene som passer hans verdensbilde best slik at de føler at de tilhører. ;D

    Jeg merker hodet spinner av alt dette vissomattedersomatte.

    Om det er slik at en sub bruker over 10ms på å tenke seg om før den finner ut at den skal komme med et bidrag får jeg finne på noe annet.
    Tror ikke sub produsentene er så intreserte i og fortelle om dette problemet, vil ikke ødelegge markedet sitt i den analoge verden. Tror jeg ville sett på Rel sine subber, tror det fleste av dem er beregnet for analoge oppsett, liten eller ingen DSP.
     

    Lundini

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    31
    Ikke har jeg teknisk forståelse og kanskje er det noe gæli med ørene mine, men:
    Dengang da jeg hadde eget rom til dette hadde jeg en stund et sådant oppsett: Mcintosh c220 pre, 2xmc352 effekt, rf7mk1 ht.
    Akkurat som deg så savnet jeg noe i bunnen og gikk fikk tak i en klipsch p-312. Jeg satte splittere på preamp og således fikk jeg signal til sub(mange som vil skyte meg nå) på sub justerte jeg bare hvor langt opp i frekvens den skulle jobbe og hvor bratt avrulling den skulle ha(mener jeg det heter). Success! Det ble aldri tatt målinger av noe som helst, det bare funket. P-312 har egen romkorreksjon, skal man bruke den kan det hende forsinkelsen gjør seg gjeldende, men det var det ikke behov for i det rommet iallefall.

    Etter at jeg byttet c220 mot surroundreciever med alskens muligheter fikk jeg aldri sub og ht til å leke like fint sammen, synes jeg selv iallefall. Dette strider vel mot alle matematikkens regler, men jeg mener det er verdt ett forsøk for din del. Å gjøre det på enklemåten altså, ikke nødvendigvis gå for p312.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ikke har jeg teknisk forståelse og kanskje er det noe gæli med ørene mine, men:
    Dengang da jeg hadde eget rom til dette hadde jeg en stund et sådant oppsett: Mcintosh c220 pre, 2xmc352 effekt, rf7mk1 ht.
    Akkurat som deg så savnet jeg noe i bunnen og gikk fikk tak i en klipsch p-312. Jeg satte splittere på preamp og således fikk jeg signal til sub(mange som vil skyte meg nå) på sub justerte jeg bare hvor langt opp i frekvens den skulle jobbe og hvor bratt avrulling den skulle ha(mener jeg det heter). Success! Det ble aldri tatt målinger av noe som helst, det bare funket. P-312 har egen romkorreksjon, skal man bruke den kan det hende forsinkelsen gjør seg gjeldende, men det var det ikke behov for i det rommet iallefall.

    Etter at jeg byttet c220 mot surroundreciever med alskens muligheter fikk jeg aldri sub og ht til å leke like fint sammen, synes jeg selv iallefall. Dette strider vel mot alle matematikkens regler, men jeg mener det er verdt ett forsøk for din del. Å gjøre det på enklemåten altså, ikke nødvendigvis gå for p312.
    Aner ikke hvor mye DSP forsinkelse subben din har, vet heller ikke hva du gjorde med alskens muligheter i sub, vist du vet att subben din har 2.5m forsinkelse så kan du øke med tilsvarende i prosessor på hovedhøytalere, har du en analog forsterker vil subben virituelt stå 2.5m lengere bak enn det den gjør i praksis, om dette er ett problem eller ikke får vere opp til bruker og vurdere.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg bruker REL S5 som er uten DSP og koblet via høynivå. Deres filosofi er så vidt jeg forstår å ha lavest mulig tidsforsinkelse ut til sub og bruke høynivå for å få lydsignatur fra forsterker ut til sub. DSP i sub kan vel som antydet skape problemer med tidsforsinkelse.
     
    A

    ANM

    Gjest
    100Hz periode er på 10ms og er rundt 3,4 meter, så om jeg ønsker å dele det av der og ikke skal sitte med sub i fanget kan denne uspesifiserte forsinkelsen være av betydning.

    Må nok tilbake i tenkeboksen gitt. :(
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.533
    Antall liker
    6.950
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du skal dele av over der hovedhøyttalerne har begynt å rulle av, så blir du å trenge et eller annet filter til de også.

    Hvis jeg skulle ha gjort dette, ville jeg ha plugga hølet i hovedhøyttalerne, skaffet en (eller to) passe stor(e) REL og koblet på med høynivå, og så fulgt REL sin vanlige prosedyre for oppsett.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig enig vedr Rel, enkleste sub jeg har vært borti å integrere. Men du vil vel ha litt jobb kanskje ANM? :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Begynner å rulle av like i underkant av 30Hz, så tenkte vel at om jeg hadde lagt dem et sted mellom 60-90Hz, så hadde det fyllt opp litt. Men kanskje jeg bare skulle være fornøyd med tingenes tilstand en stund til? Tross alt ikke lett å jobbe rundt selvpålagte begrensninger.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187

    Revel B-112

    Jeg bruker en forgjenger til en slik en.
    2 stk av denne burde gjøre jobben ANM.
    Den har de kriteriene du forlanger.
    Jeg bruker kun en.. Men min er en 15 tommer.
    Stort sett til film.
    Men spiller også glimrende i ren lyd modus.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Angående forsinkelse vil jeg tro at dette er som med hifi-relaterte ting flest- i starten helt umerkelig, deretter ubetydelig for så å bli irriterende etterhvert. Så begynner neste runddans med oppgraderinger.

    Nå har du jo helt tydelig forstått hvilke utfordringer en sub kan gi og vil følgelig lytte hardt etter feil. Derfor vil jeg slå et slag for at du bare gir gass og tester en sub uten noe form for dsp. Dersom du ikke blir fornøyd eller om du klarer å identifisere feil i lydbildet kan du begynne med å bekymre deg for den evige kampen mellom fornuft (dsp) og følelser (ren signalvei).

    Alt til sin tid, ANM, alt til sin tid :cool:
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Begynner å rulle av like i underkant av 30Hz, så tenkte vel at om jeg hadde lagt dem et sted mellom 60-90Hz, så hadde det fyllt opp litt. Men kanskje jeg bare skulle være fornøyd med tingenes tilstand en stund til? Tross alt ikke lett å jobbe rundt selvpålagte begrensninger.
    Jeg har to stk. REL S5 sub’er til mine Dynaudio C2 høyttalere (uten noen form for DSP) men jeg må dele sub’ene på litt over 40Hz og ikke høyere. De er koblet rett inn i høyttaler terminalene på høyttalerne. Måtte også plasser de nesten i flukt med hoved høyttalerne og ikke trengt opp i hjørnene før jeg ble fornøyd.
    Men det er klart at dette med sub’er kan være vanskelig å få til og er vel veldig romavhengig da…
     
    A

    ANM

    Gjest
    Begynner å rulle av like i underkant av 30Hz, så tenkte vel at om jeg hadde lagt dem et sted mellom 60-90Hz, så hadde det fyllt opp litt. Men kanskje jeg bare skulle være fornøyd med tingenes tilstand en stund til? Tross alt ikke lett å jobbe rundt selvpålagte begrensninger.
    Jeg har to stk. REL S5 sub’er til mine Dynaudio C2 høyttalere
    Hmmm, nå begynner vi nærme oss noe...:)
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Begynner å rulle av like i underkant av 30Hz, så tenkte vel at om jeg hadde lagt dem et sted mellom 60-90Hz, så hadde det fyllt opp litt. Men kanskje jeg bare skulle være fornøyd med tingenes tilstand en stund til? Tross alt ikke lett å jobbe rundt selvpålagte begrensninger.
    Jeg har to stk. REL S5 sub’er til mine Dynaudio C2 høyttalere
    Hmmm, nå begynner vi nærme oss noe...:)
    Ja, disse Dynaudio Confidence høyttalerne er jo så stramme og riktige i lyden så man kan jo ikke «mudde» det til med sub’er som ikke er/blir godt integrert.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    4.235
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bare for å gjenta (for jeg vet noen bare skumleser) samt at jeg kan ha glemt noen punkter

    - Jeg skal ha 2stk subber
    - Aktive med en god fleksibel DSP
    - Ikke noe hjemmesnekret
    - Ikke for små, da jeg vurderer det bedre å attenuere store enn å få små til å pumpe over evne


    Takk for innspill så langt, et par modeller jeg ikke har vurdert, en jeg har vurderer og noen jeg utelukker. :)
    Da står vi igjen med Paradigm sub 1 eller 2.
    De skreller skinnet av pølsa på første anslag og man blir svimmel og uvel;)
    Da har du 12 stk 8 eller 10 tommere alt etter valg. Angrer ikke et sekund på at jeg selv har valgt de.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Tipper du må investere prisen for en ny C-klasse for å gå 10 Hz ned med samme kvalitet du har nå.
    DSP boks, 2 nye MC'r og to Utopia EM eller Wilson Watch Dog kan kanskje gjøre jobben, men det er spekulasjoner på noe jeg ikke har peiling på.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Siden jeg herved utelukker DSP, så blir utvalget litt tynnere. REL S5 og G1 er foreslått, men disse kan jeg selvfølgelig ikke justere fasen på, bare snu den 180.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Dødsangst ANM, sikker på at du ikke trenger litt hjernekrymping.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvorfor surre med så store kompromisser;)
    For å ha noe å sysselsette seg med for få tankene bort fra den kalde klamme grava som venter på meg et sted, en gang. Hvorfor gjøre noe som helst egentlig?
    Nei, hva er vitsen med dette jaget, tror egentlig du har helt konge-lyd som du har. Klam glava ja, du får følge med litt i tråden min framover, er spennende besøk på gang. Folk jeg kommer godt over ens med, men som har andre måter å nå sitt nirvana.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg gleder meg veldig til å se og høre skaperverket ditt!:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    EGNE ERFARINGER MED OG REFLEKSJONER OVER DE LAVERE FREKVENSER

    På meg virker det som om bass er et tema som audiofile oftere vender tilbake til enn andre temaer. Er det fordi det er så lett å høre når de lavere frekvensene uteblir, eller er det fordi bass kan brukes til å skape imponerende effekter?

    Bass har andre egenskaper enn høyere frekvenser. Det er umulig å lokalisere bass som ligger under ca. 100 Hz. Dette åpner opp muligheter for å bygge opp et system av bassmoduler som spiller opp til ca. det lokaliserbare området, ut fra tankegangen om at den lavfrekvente delen av frekvensreponsen glattes ut med en 1/n-faktor hvor n er antall bassmoduler. Å øke antall moduler i et lydsystem øker også kompleksiteten. Er det derfor DSP så kjapt kommer inn i bassdiskusjonen? DSP gjør det mulig å påvirke frekvensrespons, forsinke lydmodulenes lyd ut osv. Når man diskuterer bass, er det kanskje relevant å diskutere med seg selv om man ønsker å ha muligheten for et bassystem som er enkelt å manipulere og integrere med resten av anlegget?

    Merk at hvis grensen for lokaliserbar lyd går ved ca. 100 Hz, så kan det være uheldig hvis bassmodulene går opp i 200 eller 300 Hz. Da forsøker man kanskje ubevisst å lokalisere bassene, noe som ødelegger lydopplevelsen (kan gi lyttetretthet). Merk at man heller ikke trenger bassignaler i stereo hvis man kutter frekvensen ved ca. 100 Hz. Mange innspillinger har allerede gjort dette valget på produksjonsbordet (dvs. at lavere frekvenser gjengis i mono), men det er enklere å lykkes med "holografisk" bass hvis frekvensene ikke går så høyt.

    En annen ting som slår meg, er at tilførselen av et bassystem kanskje kan ende opp med å bli en form for kompromiss mellom rundstrålere og sweetspotsystemer? For hvis bassen flyter uanstrengt i hele rommet i et system som ellers er sweetspotorientert, er det kanskje ikke så rart at folk snakker om en holografisk virkning av å tilføre subber som holder seg under ca. 100 Hz?

    For egen del er jeg glad for å ha muligheten til å bygge ut dagens system med et digitalt basert bassystem; dagens system tåler opptil 30 lydmoduler, hvilket ligger langt over mitt behov... Jeg snakket med en annen bruker av de samme høyttalerne jeg har, og ifølge ham førte to subber til at de eksisterende høyttalerne spilte enda bedre, mens tilførselen av bass ga åpenbare bidrag i de lavere frekvensene; han brukte ord som "svevende lyd", "holografisk" osv. Og denne erfaringen tror jeg er av generell relevans. Når subber blir noenlunde godt integrert med resten av systemet, vil man få mer ut av de eksisterende høyttalerne og et ekstra løft i tillegg fra subbene.

    For øvrig tror jeg ikke det finnes noen fasit på dette området heller, men kanskje det er slik at subber hjelper mer i dårligere rom enn i bedre rom? I et fullgodt rom trengs kanskje ikke mer enn to fullverdige høyttalere, mens et dårlig rom vil ha litt mer å hente fra et bassystem ut fra 1/n-tankegangen?

    Ellers har jeg inntrykk av at mange mener man bør opp i størrelse på bassdriverne når man tenker på å tilføre subber. Dvs. at man f.eks. bør opp i 12 tommer hvis hovedhøyttalerne har drivere på 8 eller 10 tommer. Av den grunn blir et bassystem ofte ruvende i dagligstuen.

    Jeg har flere ganger lurt på hvorfor bass ofte blir et diskusjonstema blant lydinteresserte. Bass er åpenbart noe man kan imponere med, men da snakker vi ikke lenger om hifi. Hvis vi holder oss til hifi, så tror jeg bass kan sammenliknes med riktig balanse av salt i suppen. Hvis saltet uteblir, er det som om alle de andre nyansene i maten blir borte. Når saltet kommer til på riktig vis, er det som om alle de andre smakene åpner seg. Du trenger ikke kokkeutdannelse for å merke dette, og jeg tror riktig bassbalanse er en slik sak som vi med letthet kan identifisere i et anlegg - langt enklere enn om man bruker speakon eller bananer i kontaktene, sølv eller kobber i kablene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn