Forsterkere Så deilig å bruke tonekontrollene!

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Tone kontroll burde ikke vært oppfunnet ! Jeg mener at vist sangen er laget sånn så skal den være sånn også! ikke kutte frekvenser i sangen vekk hva er lurt i det ?
Det er din mening, som du godt kan ha, men hva hvis rommet ditt har en dip i mellomtonen, da? da hører du jo ikke sangen "sånn den er laget", men hvis du fikser dippen med tonekontroller, kan du det likevel.

Og forresten husker jeg da at du skrøt fælt av EQ, og at du nesten MÅTTE ha det. Tonekontroller ER EQ!
Eq er greit ,men tonekontroll er fy fy , er jo ikke det samme
Hva er forskjellen? Tonekontroller for f.eks. "bass", "mid" og "treble" er en tre bånds equalizer.
Forsjellen er eq redusere frekvensen mens tonkontroll tar vekk og booster andre !
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Man kan godt sitte å ri kjepphester og være hifi-dogmatisk motstander av tonekontroller for min del. Men personlig velger jeg heller å degradere signalet litt med tonekontroller om nødvendig for å kunne nyte den musikken jeg vil, heller enn å sitte og høre på et anlegg som spiller "riktig" men får mange innspillinger til å låte dårlig. ;D
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.256
Antall liker
2.691
Sted
Liten by
Tonekontroller er som EQ;
Brukt riktig av kyndige, et pluss.
Brukt feil av ukyndige, et minus!

Jeg kjenner svært få kyndige.

Det er også stor forskjell på tonekontroller og alt avhenger av pris. På proff utstyr er det ofte mye bedre kontroller og det skal veldig lite til før noe skjer med lyden.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
og da mener jeg ikke hør på dårlig innspilt musikk da er jo låten dårlig
Selvsagt er det mye musikk som er plaget med dårlige innspillinger, men den musikalske kvaliteten kan jo være skyhøy likevel. Hvis men skulle mene det du sier der, kunne man jo nesten ikke høre på en eneste CD innspilt etter 1990. ...Eller jo, men bare Jazz og Klassisk. ;)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
og da mener jeg ikke hør på dårlig innspilt musikk da er jo låten dårlig
Selvsagt er det mye musikk som er plaget med dårlige innspillinger, men den musikalske kvaliteten kan jo være skyhøy likevel. Hvis men skulle mene det du sier der, kunne man jo nesten ikke høre på en eneste CD innspilt etter 1990. ...Eller jo, men bare Jazz og Klassisk. ;)
time to move on ?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
og da mener jeg ikke hør på dårlig innspilt musikk da er jo låten dårlig
Selvsagt er det mye musikk som er plaget med dårlige innspillinger, men den musikalske kvaliteten kan jo være skyhøy likevel. Hvis men skulle mene det du sier der, kunne man jo nesten ikke høre på en eneste CD innspilt etter 1990. ...Eller jo, men bare Jazz og Klassisk. ;)
time to move on ?
Hva mener du?
Jeg mener at musikk fra 90 taller ca er gammelt og vi er nå i 2017 på tide og legge gammel musikk på hylla og se det nye!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Og jeg sa at all musikk innspilt på CD etter ca. 1990 lider av "dårlig innspilling" (ref. "loudness war"), så da er vi screwed hvis all musikk med dårlig innspilling er dårlig musikk. ;)

Forøvrig er jo 90-tallet som i går! ;)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Og jeg sa at all musikk innspilt på CD etter ca. 1990 lider av "dårlig innspilling" (ref. "loudness war"), så da er vi screwed! ;)

Forøvrig er jo 90-tallet som i går! ;)
loudness er vært fall som i pisse i motvind :) hehe
hehe nesten 30 år siden tenk den du
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Loudness" er faktisk også en ganske intelligent funksjon hvis man spiller lavt. Les om det noen poster bakover her.

...Men "loudness war" har ingenting med loudness-knapper å gjøre.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
M-hm...

Har hatt Dali i mange år, og prøvde faktisk Mentor 8 da jeg skulle ha nye høyttalere sist, men de ble for "snille", og spilte forøvrig ikke noe bedre enn de gamle Dali 700 jeg hadde fra før. Klipsch RF-63, derimot, var det trøkk i. :)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
M-hm...

Har hatt Dali i mange år, og prøvde faktisk Mentor 8 da jeg skulle ha nye høyttalere sist, men de ble for "snille", og spilte forøvrig ikke noe bedre enn de gamle Dali 700 jeg hadde fra før. Klipsch RF-63, derimot, var det trøkk i. :)
vi vil ikke ha trøkk ,men en balanse jeg hadde ikon 6mk2 og komplett sett med ikon2 vokal osv. spilte meget bra ,men smc og lowloss sammen og en kraftig forsterker burde du virkelig gi en sjangse
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
M-hm...

Har hatt Dali i mange år, og prøvde faktisk Mentor 8 da jeg skulle ha nye høyttalere sist, men de ble for "snille", og spilte forøvrig ikke noe bedre enn de gamle Dali 700 jeg hadde fra før. Klipsch RF-63, derimot, var det trøkk i. :)
vi vil ikke ha trøkk ,men en balanse jeg hadde ikon 6mk2 og komplett sett med ikon2 vokal osv. spilte meget bra ,men smc og lowloss sammen og en kraftig forsterker burde du virkelig gi en sjangse
Been there, done that. :) Marketing-klistrelappene Dali har satt på sine nyere elementer betyr ikke så mye for meg. Andre produsenter lager like bra og sikkert bedre greier også.

Balanse er verdiløst uten smekk. ...For meg.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.264
Antall liker
4.436
Torget vurderinger
0
Det er fordi det er en analog krets som bruker loop for å booste signalet.
Jeg vet visst ikke så mye om dette. Hva betyr det egentlig? "Loop"?

Mitt utgangspunkt er at man ikke har de degraderingene av lyden, men hvis man har det er tonekontrollere et ganske grovt verktøy.
De færreste har et rom som ikke gir peaks og dips i lyden her og der gjennom frekvensresponskurven. Ingen, kanskje.

Ja, gammeldagse tonekontroller er selvsagt mye mer grovkornet enn moderne DSP.
Så vidt jeg vet er de fleste innebygde tonekontrollere i forsterkere aktive. Det vil si at det er en aktiv forsterker som booster signalet og sender signalet i loop inn i forsterkeren.
Tonekontrollere er i praksis en tobånds eq hvor senterfrekvensen er låst. DSP og akustikk er nok litt på siden at dette temaet. Men det viktigste er jo som sagt at totalen blir bedre. Jeg ville nok vurdert å endre høyttalerplassering i stedet.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
OK. Da er vi enige.

DSP er jo nettopp EQ, pluss digital delay, men med mer intelligent styring enn når vi skrur på knotter. :)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
M-hm...

Har hatt Dali i mange år, og prøvde faktisk Mentor 8 da jeg skulle ha nye høyttalere sist, men de ble for "snille", og spilte forøvrig ikke noe bedre enn de gamle Dali 700 jeg hadde fra før. Klipsch RF-63, derimot, var det trøkk i. :)
vi vil ikke ha trøkk ,men en balanse jeg hadde ikon 6mk2 og komplett sett med ikon2 vokal osv. spilte meget bra ,men smc og lowloss sammen og en kraftig forsterker burde du virkelig gi en sjangse
Been there, done that. :) Marketing-klistrelappene Dali har satt på sine nyere elementer betyr ikke så mye for meg. Andre produsenter lager like bra og sikkert bedre greier også.

Balanse er verdiløst uten smekk. ...For meg.
hehe :)
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Det handler vel ikke kun om å øke bass for å ha mer "smekk", det handler også om å tilpasse lyden til rommet. Jeg er veldig fornøyd med å ha en forsterker med innebygget DSP. På min forrige forsterker måtte jeg bruke tonekontrollen for å dra ned bassen litt faktisk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det handler vel ikke kun om å øke bass for å ha mer "smekk", det handler også om å tilpasse lyden til rommet. Jeg er veldig fornøyd med å ha en forsterker med innebygget DSP. På min forrige forsterker måtte jeg bruke tonekontrollen for å dra ned bassen litt faktisk.
Selvsagt. "smekket" var mer en del av diskusjonen/avsporingen om Dali-høyttalere.
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.860
Sted
Noreg

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg ville heller vært fyren i Cast Away enn å hørt på EDM hele dagen ihvertfall.
Legger til at jeg hører på underground versjoner av elektronisk musikk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det gleder meg å se at "mitt" musikkår, 1991 er godt representert. :) ...selv om det ikke er helt der oppe med 68-73.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Var da ikke meninga og trøkke noen på tærene her da!
Tror de fleste er bekymret for at du tråkker på dine egne tær Joey. Du er jo så nusselig!
Prøver bare og være grei og sånn jyssom.

Jeg vil forsåvidt også at du snakker med respekt.

Vi snakker bare om lyd og deler våre meninger og erfaringer.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er sjelden jeg savner tonekontroller, og lydkvalitet er i alle fall ikke det som styrer min musikksmak. Derfor hender det at jeg spiller musikk som jeg skulle ønske jeg kunne gi en ekstra boost i bunn en sjelden gang. Fans av Hüsker Dü er nok enige med meg i det. Verdens tøffeste band hadde ikke den mest solide bunnen i produksjonene sine, for å si det mildt. :cool:
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Det handler vel ikke kun om å øke bass for å ha mer "smekk", det handler også om å tilpasse lyden til rommet. Jeg er veldig fornøyd med å ha en forsterker med innebygget DSP. På min forrige forsterker måtte jeg bruke tonekontrollen for å dra ned bassen litt faktisk.
Selvsagt. "smekket" var mer en del av diskusjonen/avsporingen om Dali-høyttalere.
Ja, det var ikke kritikk av noe du skrev :) Mer en "statement" på at tonekontrollen ikke nødvendigvis kun brukes til å øke bassen slik jeg oppfatter noen her mener, men også for å tilpasse eller tune lyden til rommet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Regner med skepsisen kommer fra billige produkter før i tiden, som grautet til når en justerte tonekontrollen
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.532
Antall liker
6.949
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om det er snakk om problemer som hovedsakelig ligger i rommet eller anleggets beskaffenhet, så er DSP eller akustiske tiltak den beste veien å gå.

For å korrigere på enkeltinnspillinger som blir utålelige på grunn av tynn bass eller piggtråd-diskant, så kan forsiktig bruk av tonekontroller være en grei løsning.

Johan-Kr
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Svakheten til tonekontroller er at justeringen blir som regel altfor grov. Man ender opp med å justere frekvensområder man ikke ønsker i samme slengen.
Et moderne EQ verktøy hvor man justere nøyaktig er veldig mye bedre. Men er problemene relatert til rommet og det ikke er minimum fase respons, så er det uansett veldig mye bedre å løse det akustisk. Ellers introduserer man i samme slengen fasefeil. Hørbarheten av det vil variere etter hva og hvor man man gjør.

En generell endring av den tonale kurven er derimot rimelig uproblematisk. Ofte er det faktisk nødvendig fordi høyttalerne gjerne er tunet for slankt eller med andre avvik som ikke passer alle eller til all musikk. Det viser vel igjen hvilke stor fordel det er med aktive høyttalere med et delefilter som kan enkelt endres på.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Mine minner fra tiden med tonekontroll er at det funket bra til festbruk, da man gjerne ville ha litt ekstra feit bass.
Bruk av tonekontroller ødela litt av rom-følelsen og stereoperspektivet om jeg husker rett. Lyden ble liksom mindre troverdig.
Musikklytting er jo best i de tilfeller når lyden oppstår i rommet, frigjort fra høyttalerne. Det fikk jeg ikke til med loudness og tonekontroller aktivert.
Så ja, jeg tror det forringer lydsignalet. Har ikke hatt forsterker med tonekontroller på årevis nå. Har man et dedikert hifi-anlegg er det artigere å eksperimentere med plassering og demping av rommet til man er fornøyd. Men for all del, tonekontroller er sikkert greit til sitt bruk.
 
Topp Bunn