Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    978
    Balkan/serbere, ble nevnt i noruegos utmerkede innlegg.
    Jeg leste for mange år siden at etter at de jugoslaviske kriminelle / mafia etablerte seg i Norge, registrerte både politi og helsevesen en ny dimensjon av råskap og brutalitet som de ikke hatt sett før. Muligens troverdig observasjon. Vil tro russiske kriminelle er i samme liga.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.282
    Misha Glennys utmerkede bok "McMafia" er fortsatt et ypperlig sted å starte for en bedre forståelse av oppblomstringen av organisert kriminalitet i kjølvannet av murens fall.

    BBC serien basert på samme bok, not so much.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.422
    Antall liker
    9.710
    Torget vurderinger
    2
    So what? Koranbrenning skal ikke under noen omstendighet avgjøre noe som helst. Vi har ikke behov for ledere som mener seg berettiget til å intervenere med andre lands suverene rett til å bestemme i eget hus!
    Fjas, litt realpolitikk skader ikke. Man må ikke pisse i naboens hage selv om man kan det.Problemet med Sverige er at ingen bestemmer noe som helst. Bortsett fra kriminelle bander og klaner da.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.609
    Antall liker
    9.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt inntrykk av Balkan er at de øvrige nasjonene i noen grad har lært en god del av det som skjedde på 90 tallet. Men ikke Serbia. De er herrefolket, som ble frarøvet sin naturlige og gudegitte rolle som Balkans herskere. Et lite trivelig land. Og en potensiell kruttønne, som intet har lært og er klar til nye røvertokt straks de ser sjansen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    So what? Koranbrenning skal ikke under noen omstendighet avgjøre noe som helst. Vi har ikke behov for ledere som mener seg berettiget til å intervenere med andre lands suverene rett til å bestemme i eget hus!
    Nei, men da er det ikke spesielt lurt å delegere beslutninger om eget lands NATO-medlemsskap til muskovittenes etterretningstjenester gru, svr og fsb heller. De behøver bare stikke til en eller annen tulling en hundrelapp, en pent brukt koran og en eske fyrstikker et par dager før annonsert høynivåmøte som Stoltenberg og Biden har brukt måneder på å forberede, og vips, så er svensk NATO-medlemskap utsatt på ubestemt tid igjen.

    Dette har veldig lite med ytringsfrihet å gjøre, og desto mer med å stille åpent mål for noen som ikke vil landet vel. Latterkulene du hører fra moskva kom vel som en betimelig «comic relief» fra deres eget kaos.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.282
    Mitt inntrykk av Balkan er at de øvrige nasjonene i noen grad har lært en god del av det som skjedde på 90 tallet. Men ikke Serbia. De er herrefolket, som ble frarøvet sin naturlige og gudegitte rolle som Balkans herskere. Et lite trivelig land. Og en potensiell kruttønne, som intet har lært og er klar til nye røvertokt straks de ser sjansen.
    Serbia er nå så mangt. Beograd, Niš og Novi Sad er nesten like lite representative for den serbiske landsbygden som Washington DC, San Fransisco og Seattle er for Midtvesten. Problemet som ellers på Balkan er at unge, progressive og noenlunde sekulære serbere stemmer med føttene så snart de får sjansen. Resultatet er en relativ politisk naustegubbifisering som igjen bevarer den ortodokse kirkens politiske nøkkelrolle.

    Uten at det er noen unnskyldning for serbernes manglende oppgjør med 90-tallet, så har kroatene ennå til gode å ta noe skikkelig oppgjør med Ante Pavelić og hans Ustaše-bevegelse fra mellomkrigstiden og gjennom WWII. Og det med en brutalitet som sjokkerte selv hardbarkede svartskjorter fra den andre siden av fjorden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.609
    Antall liker
    9.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Serbia er nå så mangt. Beograd, Niš og Novi Sad er nesten like lite representative for den serbiske landsbygden som Washington DC, San Fransisco og Seattle er for Midtvesten. Problemet som ellers på Balkan er at unge, progressive og noenlunde sekulære serbere stemmer med føttene så snart de får sjansen. Resultatet er en relativ politisk naustegubbifisering som igjen bevarer den ortodokse kirkens politiske nøkkelrolle.

    Uten at det er noen unnskyldning for serbernes manglende oppgjør med 90-tallet, så har kroatene ennå til gode å ta noe skikkelig oppgjør med Ante Pavelić og hans Ustaše-bevegelse fra mellomkrigstiden og gjennom WWII. Og det med en brutalitet som sjokkerte selv hardbarkede svartskjorter fra den andre siden av fjorden.
    Jepp, veldig klar over WW2 og kroatene (ligner nå litt på Østerrikes holdning til samme). Og gubbifiseringen du beskriver er vel også litt av forklaringen på at Orban får holde på med sitt prosjekt om å bringe Ungarn stadig lengere inn i bakevja.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.282
    Jepp, veldig klar over WW2 og kroatene (ligner nå litt på Østerrikes holdning til samme). Og gubbifiseringen du beskriver er vel også litt av forklaringen på at Orban får holde på med sitt prosjekt om å bringe Ungarn stadig lengere inn i bakevja.
    Ungarn og Serbia er absolutt en relevant sammenlikning.

    Etter at Nord Makedonia de siste årene har vært noe av et positivt politisk unntak på Balkan, med Prespa-avtale og det hele, så tyder alt på at VMRO-DPMNE kommer tilbake til makten ved neste valg og dermed kan slå følge med Orban og Vučić inn i den europeiske bakevjen igjen. Men det blir vel mer rubler for flere statuer.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.292
    Antall liker
    5.324
    Balkan/serbere, ble nevnt i noruegos utmerkede innlegg.
    Jeg leste for mange år siden at etter at de jugoslaviske kriminelle / mafia etablerte seg i Norge, registrerte både politi og helsevesen en ny dimensjon av råskap og brutalitet som de ikke hatt sett før. Muligens troverdig observasjon. Vil tro russiske kriminelle er i samme liga.
    Det var i hovedsak kosovoalbansk mafia som etablerte seg i Vest-Europa og Norge på 90-tallet. For øvrig stemmer det at lederen i organisert kriminalitetsseksjon i Oslopolitiet, i sin tid kalte etableringen til kosovoalbansk mafia i Norge for et veiskille. De er viden kjent for sin brutalitet, og korrupsjon og mafiaveldet i Kosovo og Albania har vært og er endemisk.

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.292
    Antall liker
    5.324
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på hvilke videoer Putin har av Orban? Blir flau hver gang jeg leser et intervju med den mannen. Ungarn er svært splittet. Minner meg litt om politikken i USA. 2 fronter som skriker til hverandre. Det har blitt merkbart verre de siste 3-5 årene. Før satt jeg pris på ærligheten til Ungarerne. Vel de er fortsatt årlige og sier akkurat hva de mener, men det å diskutere blir bare verre for hvert år som går. Jeg kjenner flere "unge" Ungarere som har gitt opp og flyttet til Norge og Sverige. Det som går igjen er at de kaller det et diktatur og kaller debatt-klimaet for en barnehage. De Ungarere jeg kjenner som støtter Orban kjemper gjerne om saker som klima-endringer (ikke noe å tro på), innvandring til europa og hvor mye det ødelegger samfunnet, samt vaksinemotstand. Og selvfølgelig en stor motstand mot media som eies av det råtne USA som prøver å få kontroll på hele europa. De grenser også til svært nasjonalistiske holdninger og drømmer om et nytt stor-Ungarn. Ettersom de ikke er venner med Polen, Tsjekkia og Slovenia lenger, søker de mer samarbeid mot Georgia og Azarbaijan. Blir spennende å se når Russland taper krigen og nyhetene de leser ikke lenger kommer fra Russiske troll.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.282
    @TOH det trenger ikke det en gang nødvendigvis å være russisk kompromat med i bildet.

    Tror det er med Orban som andre populister i regionen, han skapte et politisk monster for å komme til makten. For å holde seg til makten må han fortsette med å mate monsteret.

    Putler fanget naturligvis tidlig opp Orbans flørt med den ungarske minoriteten i Ukraina (og dermed en alliert i å utfordre Ukrainas «historiske» territorium som nasjonalstat) og Ungarns behov for importert energi skulle landet utvikle seg til noe mer enn en billig Ryanair-destinasjon for helgefyll, tant og fjas.

    Har besøkt Ungarn regelmessig siden 1990. Igjen et land med en stolt historie hvor den mobile, urbane ungdom emigrerte så snart de hadde sjansen, så var det bare et spørsmål om tid før det ville komme en populistisk bevegelse mot den vestlige dekadensen og for å gjøre Ungarn Stort Igjen. Hadde det ikke vært Orban så hadde det sannsynligvis vært noen annen, tror jeg.

    (om ikke irrelevant til verken Ukraina eller Russland, tilbake til Ukraina)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.281
    Antall liker
    4.955
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Journalist ringer til rekrutteringsansvarlig i Wagner og gir seg ut for å være interessert i jobbe for dem. Blir fortalt interessante ting, bl.a. at Wagner fremdeles driver sin leir i Molkin.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.282
    George W Bush, som nok nyter sitt otium vel vitende om at han allikevel ikke er den aller mest inkompetente amerikanske president i nyere tid, kan se tilbake på at han i alle fall hadde rett om en av de tre i hans Axis of Evil, Iran.

    For resten av verden var det jo historisk ulykksalig at han valgte å tro på hva han i sin nykristne avalkoholiserte tilstand mente å ha sett i putlers øyne og i stedet bestemte seg for å fokusere på Irak i stedet for Iran, og for å fullføre en good-son jobb hans far startet et tiår tidligere.

    Vår tids største vestlige clusterfuck, etterfulgt av Libya og Syria.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.170
    Antall liker
    3.345
    Torget vurderinger
    1

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.890
    Antall liker
    104.278
    Torget vurderinger
    23
    Det ryktes at seksdagerskrigen varte i seks dager fordi israelerne hadde T-55 på prøve i syv dager... 🤭 🤭
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.422
    Antall liker
    9.710
    Torget vurderinger
    2
    Når det finnes ubemannede fly/droner blr jo ubemannede tanks og landgpende droner bli ganske vanlig.?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.555
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "Britisk" turist ved navn Ivan viser frem sine ignorante holdninger:

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.808
    Antall liker
    10.421
    Nei, men da er det ikke spesielt lurt å delegere beslutninger om eget lands NATO-medlemsskap til muskovittenes etterretningstjenester gru, svr og fsb heller. De behøver bare stikke til en eller annen tulling en hundrelapp, en pent brukt koran og en eske fyrstikker et par dager før annonsert høynivåmøte som Stoltenberg og Biden har brukt måneder på å forberede, og vips, så er svensk NATO-medlemskap utsatt på ubestemt tid igjen.

    Dette har veldig lite med ytringsfrihet å gjøre, og desto mer med å stille åpent mål for noen som ikke vil landet vel. Latterkulene du hører fra moskva kom vel som en betimelig «comic relief» fra deres eget kaos.
    Alt det der kan jeg lett være enig i, men akkurat her må man ha to tanker i huet på en gang. (eventuelt velge å møte seg sjøl i døra...).
    Jeg synes brenning av koraner bare på faenskap ikke er noe annet enn nettopp faenskap, samtidig som det er fullstendig på viddene at vi må leve under en konstant trusel om represalier når denne faenskapen finner sted. Tross alt skader det ingen, konsekvensene for de som ser på eller hører om det er neglisjerbare, så det er kun de psykonautene som velger å ty til selvtekt som er problemet her. Ikke den idioten som brenner ei bok, men de som med dette velger fullstendig uakseptable handlinger som svar på en liten tåpelighet.
    Derfor er jeg FOR brenning av koraner helt til idiotene er tilvent.
    Samtidig som jeg er i mot koranbrenning rett og slett fordi det er pur idioti.

    Skjønner? :D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Alt det der kan jeg lett være enig i, men akkurat her må man ha to tanker i huet på en gang. (eventuelt velge å møte seg sjøl i døra...).
    Jeg synes brenning av koraner bare på faenskap ikke er noe annet enn nettopp faenskap, samtidig som det er fullstendig på viddene at vi må leve under en konstant trusel om represalier når denne faenskapen finner sted. Tross alt skader det ingen, konsekvensene for de som ser på eller hører om det er neglisjerbare, så det er kun de psykonautene som velger å ty til selvtekt som er problemet her. Ikke den idioten som brenner ei bok, men de som med dette velger fullstendig uakseptable handlinger som svar på en liten tåpelighet.
    Derfor er jeg FOR brenning av koraner helt til idiotene er tilvent.
    Samtidig som jeg er i mot koranbrenning rett og slett fordi det er pur idioti.

    Skjønner? :D
    Samtidig et faktum at autoritære regimer utnytter frihet, institusjoner og lov i Vesten for egen interesse.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.106
    Antall liker
    6.432
    Samtidig et faktum at autoritære regimer utnytter frihet, institusjoner og lov i Vesten for egen interesse.
    Autoritære regimer trenger ikke gjøre noe i Sverige. De klarer det fint på egen hånd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn