Rune Grammofon og Grappa trapper ned

tvb

Medlem
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
26
Antall liker
14
Ifølge jazznytt kommer både Rune Grammofon og Grappa (ODIN, Curling Legs og Hubro) til å nedskalere driften, Rune Grammofon kommer i framtiden til å kun gi ut Hedvig Mollestad og Espen Eriksen, mens Grappa vil halvere antall årlige utgivelser og ikke ta inn nye artister, hovedgrunnen er sviktende salg, men økte utgifter på materialer, trykking og transport blir også trukket frem
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.354
Antall liker
9.265
Hvor stor del av bildet er endringer i priser?
– Prisene på CD og vinyl har steget enormt, men det er ikke det som gir utslaget – det er at det ikke selges noe særlig musikk mer, dessverre.

Vi er en utdøende rase, lurer på hvordan det ser ut om 10-15 år.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.303
Antall liker
3.105
Torget vurderinger
4
Tror nok de merker konkurransen fra de store selskapene, en periode kjøpe jeg alt som kom ut fra Rune/Hubro men da var det mindre konkurranse.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.354
Antall liker
9.265
Tror nok de merker konkurransen fra de store selskapene, en periode kjøpe jeg alt som kom ut fra Rune/Hubro men da var det mindre konkurranse.
Tenker du på de som gir ut gamle titler på nytt eller finnes det store selskaper som gir ut samme type musikk som RG og Hubro? Slik jeg ser det så taper den smale musikken, det er altfor få som er villige til å betale 400,- for en plate med musikk som kanskje ikke er like tilgjengelig for alle. Synes dette er veldig trist og mange flotte og kreative musikere vil nok se at musikken deres ikke kommer ut på plate. Håper jeg tar feil.
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.303
Antall liker
3.105
Torget vurderinger
4
Begge deler, man har normalt et begrenset beløp å bruke på musikk. Personlig kjøper jeg fortsatt musikk og har kjøpt over 50 album de først 2 månedene av 2023, 6-7 fra Rune (og noen bokser fra dem i des 22), men vi er nok som du sier en utdøende rase. Nå det gjelder smal musikk så er det nok et større tap for artister at cd salget har stupt da mye av dette ikke har blitt gitt ut på lp de 25 siste årene.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.354
Antall liker
9.265
Nå det gjelder smal musikk så er det nok et større tap for artister at cd salget har stupt da mye av dette ikke har blitt gitt ut på lp de 25 siste årene.
Jeg har ca. 1,5 hyllemeter med Rune G LP`er så de har bidratt med sitt synes jeg. Også Hubro har mye på vinyl.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.303
Antall liker
3.105
Torget vurderinger
4
Selvfølgelig men det er bare noen få % som ga ut lper etter 2000, uansett trist de trapper ned Kjøpte en av alle de hadde på lager når jeg oppdaget Rune for noen år siden så har gjort litt for å holde liv i dem/han.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.938
Antall liker
754
Musikk handler mye om smak og behag. Personlig synes jeg både RG og Hubro er, eller i alle fall har blitt, ganske kjedelige greier, og det er egentlig den eneste grunnen til at jeg ikke kjøper noe særlig med plater fra de to. Unntaket for meg er Building Instrument på Hubro som til gjengjeld er et svært bra unntak. Det hadde vært mye verre for meg personlig hvis Smalltown Supersound trapper ned, for de gir stadig ut veldig mye bra smale ting. Men som sagt; smak og behag.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.354
Antall liker
9.265
RG har gjort noen spesielle stunt også opp igjennom årene. Kom på at jeg hadde en utgivelse på CD med filmmusikk til filmen «1732 Høtten», måtte lete men den dukket opp i en skuff. Musikken av Kjetil Bjerkestrand og coveret som er laget av bly er gjort av Magne Furuholmen, kun 100 ex og alle nummerert. Heftig cover hvor det fulgte med plastikk hansker for å kunne ta på blyet. Alle 100 er håndlaget.

Finnes en til salgs på Discogs, løp og kjøp.



IMG_1405.jpeg
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.354
Antall liker
9.265
Som Rune G. sa tidligere så vil de fortsette med å gi ut Hedvig Mollestad. Ny dbl.live LP med en ny trio på vei, denne gang sammen med Ståle Storløkken og Ole Mofjell. Ryktene sier at dette er skikkelig tøffe saker. Kommer 1 Sept. men kan forhånsbestilles nå.


 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.354
Antall liker
9.265
Ifølge jazznytt kommer både Rune Grammofon og Grappa (ODIN, Curling Legs og Hubro) til å nedskalere driften, Rune Grammofon kommer i framtiden til å kun gi ut Hedvig Mollestad og Espen Eriksen, mens Grappa vil halvere antall årlige utgivelser og ikke ta inn nye artister, hovedgrunnen er sviktende salg, men økte utgifter på materialer, trykking og transport blir også trukket frem
En sannhet med modifikasjoner dette. RG kommer med ny Fire! i disse dager og ny Elephant9 slutten av April. Dette er jo godt nytt. Begge i både sort og klar vinyl.
 
  • Liker
Reaksjoner: oal
Topp Bunn