Rundt og rundt er like langt!

Kjøper du musikk for å høre på anlegget eller kjøper du anlegg for å høre på musikken

  • Høre på anlegget

    Stemmer: 16 4.9%
  • Høre på musikken

    Stemmer: 133 40.4%
  • Begge deler selvsagt!

    Stemmer: 190 57.8%

  • Totalt antall stemmer
    329

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei tkr. Ja, det stemmer. Er på første skiva. Tung pick up og tungt headshell. Passer nok bra på FR MC201, Benzen burde nok fått ett litt lettere. Antar jeg :) Tok litt tid å stille inn riktig trykk....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.709
    Antall liker
    28.390
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok, spurte fordi jeg har en virkelig tung pickup, og jeg gikk for et lettere headshell. Gadd ikke å prøve engang.

    mvh
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Da er PU bytta og armen har fått på seg en Benz Glider. Fungerer fjellstøtt! :)
    @ArildD. Bare å komme og hente :)
    Rampant
    Greatest Hits
    Close Enough For Rock ´N´Roll
    Malice in Wonderland
    Snakes ´N´Ladders
    Herlig. Jeg tekster / ringer i løpet av helgen. Pre 83 ish er my ting.. :)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Åssen funker spiller? Jeg har erfart via kompis at de kan være ustabil mht hastighet. Det er en zilliard deler i de der. Men damn de er nydelige når alt fungerer :)
    A
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Åssen funker spiller? Jeg har erfart via kompis at de kan være ustabil mht hastighet. Det er en zilliard deler i de der. Men damn de er nydelige når alt fungerer :)
    A
    Har målt samme hastighet fire ganger med Turntabulator i alle fall. Har ikke merket noe. Strobelyset er litt ømfintelig, men står i ro. Mulig jeg må smøre noen potmetre, men ser veldig bra ut så langt.

    Stakkars Nottingham spilleren min, kom ikke ut av startgropa engang. Legger den ut for salg ila helgen, men Micro Seiki armen.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hva er pris antydning for Nottingham? :/
    Special price for you, my friend :)
    Tenkte legge den ut for 15k. (Nottingham Analouge Spacedeck m/2 armfester, Micro Seiki MA-505 mkIII arm) (Armfester for MS armen og ett for Rega/Origin Live type armer) og Benz Micro Glider HO. I tillegg til en Pro-Ject Speed Box :)
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har lest ett sted at man ikke bruker klasse D forsterkeri på elektrostater. Er det ett "bør ikke" eller er det ett "skal ikke"?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er "bør ikke, skal ikke, må ikke.." og hvis ikke det holder, så er det faen meg et "ærr´u gæær´n, mann?" i tillegg.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Et lite tips, Jørgen. Styr unna vakuum. Det fordrer ekstremt rene plater for ikke å skape problemer. Få deg heller en solid og tung platestrammer. Det låter bedre og sender ikke vinylen til de evige jaktmarker.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Et lite tips, Jørgen. Styr unna vakuum. Det fordrer ekstremt rene plater for ikke å skape problemer. Få deg heller en solid og tung platestrammer. Det låter bedre og sender ikke vinylen til de evige jaktmarker.
    Takk for det. Skal holde meg unna bruk av vakumfunskjonen. Men vil gjerne vite at den virker. :) Men ingen planer om å bruke den aktivt :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det er "bør ikke, skal ikke, må ikke.." og hvis ikke det holder, så er det faen meg et "ærr´u gæær´n, mann?" i tillegg.
    Ha ha, okei. Skal holde meg unna. Er bare det at jeg savner Lyngdorfen og nå ligger den en pen og sølvblank en til salgs :) Til og med med noen tilhørende effekter.... Men skal styre unna. :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.129
    Antall liker
    52.228
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Styr unna plate vekter også,få deg en platestrammer og legg filten under plata. Gjør det riktig eller ikke gjør det i det heletatt:mad:;)

    O
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva er galt med en strammer med litt tyngde på denne, Evo? Jeg brukte en på ca 300 g på min gamle pd 350, det fungerte fantastisk bra. Og gudene skal vite at den er dimensjonert for å tåle det...
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hva med en av de turbo mkevo First watt forsterkerne på final El stat? Bøttevis av kl a watt?
    Eller er det >200w sveise trafo forsterker som gjelder. ? Stabil i 0.5ohm og dobling av watt pr halvering av ohm som er safe bet?
    # Nysgjerrig
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    He he, nei. Sveise trafo er ikke ett krav. Ikke dobbling heller.. Vil gjerne ha litt gøy-fi også.

    Jeg prøver bare å tenke meg om før jeg tar neste trekk :) Ikke helt likt meg egentlig...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.129
    Antall liker
    52.228
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    IMG_2203.JPG
    Hva er galt med en strammer med litt tyngde på denne, Evo? Jeg brukte en på ca 300 g på min gamle pd 350, det fungerte fantastisk bra. Og gudene skal vite at den er dimensjonert for å tåle det...
    Det er forskjell på strammer og vekt,en vekt gjør ikke noe så lenge du bare legger den på! En strammer så presser du platen ned i tallerkenen men du må også ha filtringen under platen,da presses ytterkanten av vinylen seg ned en vekt presser ytterkant opp. Uten filtringen er det liten effekt.

    O
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vel, jeg er helt enig med deg i forhold til filtringen, som er helt vesentlig for at en strammer skal funke. At en vektbasert modell ikke gjør noe, er ikke på linje med mine erfaringer, og slett ikke i forhold til det jeg opplevde med Luxman PD350, som er jorweds nye spillers storebror. En tyngre vekt fra Orsonic var åpenbart best, både i mine ører og i følge de tre andre som var tilstede da vi prøvde. Og for ordens skyld, jeg prøvde med en Michell-strammer også. Med filtring.Men for all del, Jorwed kan selvfølgelig være av en annen mening.På fjærende opphengte verk er derimot Michellstrammeren overlegen, siden den ikke belaster opphenget i særlig grad.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.129
    Antall liker
    52.228
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Vel, jeg er helt enig med deg i forhold til filtringen, som er helt vesentlig for at en strammer skal funke. At en vektbasert modell ikke gjør noe, er ikke på linje med mine erfaringer, og slett ikke i forhold til det jeg opplevde med Luxman PD350, som er jorweds nye spillers storebror. En tyngre vekt fra Orsonic var åpenbart best, både i mine ører og i følge de tre andre som var tilstede da vi prøvde. Og for ordens skyld, jeg prøvde med en Michell-strammer også. Med filtring.Men for all del, Jorwed kan selvfølgelig være av en annen mening.På fjærende opphengte verk er derimot Michellstrammeren overlegen, siden den ikke belaster opphenget i særlig grad.
    Det er bare og se på platen det! En strammer har best funksjon på tynne ikke helt gjevne plater. Det er jo det de er laget for og på sånne plater har en vekt liten eller ingen innvirkning,heller motsatt da ytterkantene går opp med en vekt. På rette plater og 180gr vinyl trenger du vel strengt tatt verken strammer eller vekt. Men om du mener det blir bedre lyd av og legge på vekt i midten av en rett plate så for all del,knock your self out :).

    O
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det virker som om du argumenterer for dette først og fremst for å "rette ut" plater, Evo. For min del har bruken av strammer eller vekt også alltid handlet om kontakt mellom tallerken og vinyl, rotasjonsvekt, og følgelig også lyden. På spilleren jeg har i dag bruker jeg ingen av delene, men da jeg hadde PD350, prøvde jeg ut endel løsninger for å finne ut hva som låt best, særlig siden jeg ikke først og fremst ønsket å bruke vakuumsystemet, ettersom det fordrer ekstremt rene plater. På akkurat den spilleren fungerte det overlegent best med vekt. Grunnen til at jeg gjør et poeng ut av det her, er at det så å si er den spilleren jorwed faktisk har, og følgelig vil det kunne være ganske relevant å dele erfaringer. Det er dermed ikke ment som noe partsinnlegg i en "strammer kontra vekt"-diskusjon. Ok?
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.129
    Antall liker
    52.228
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Vi kan være enige og ikke ta det i denne tråden ja :)

    O
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sånn hvis du liker litt electronica.... Synes det var bra, Ratatat(a)...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ramla fort ut igjen spilleren til ANM. Falt den ikke i smak? Kostet vel ca 8000 sist på børsen, så armbord koster penger skjønner jeg.. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    He he, ja jeg fikk inn en luxman spiller jeg heller vil ha. Ang spilleren så har den lagt på seg endel vekt siden jeg kjøpte den av ANM for 8k :) Klarer du å finne ut hva? :) (I tillegg til armbordet til 1.500,-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vekt er vel nøkkelen her ja.. :). Luxman er fint, har den gamle jeg kjøpte av evo som støvsamler enda. Regner med at jeg ser snuta di og evo om ikke lenge hos meg? :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja armbordet skulle jo brukes til å legge på noe vekt :) Flott arm, men jeg har ikke brukt for den lenger, så da går den i dragsuget :)
    Jeg hiver meg gjerne på med EVO2 om han skal oppover :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, litt trist i dag og imorgen. Men jeg håper det bare er stille før stormen :)
    Må se om jeg finner meg en pre/integrert. Hyl ut om du ser en stilig og velspillende sak :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, får finne frem støvkosten...
    Tenker på å finne meg en liten benk i stedenfor racket... 110 cm bred og 50-60 høy....
    Da kan jeg sitte på finn.no og lete etter møbler :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ramla fort ut igjen spilleren til ANM. Falt den ikke i smak? Kostet vel ca 8000 sist på børsen, så armbord koster penger skjønner jeg.. :)
    Har sittet og ventet på det. ;) Har jo sett at Jorwed har mer sans for rugekasser enn vaffelpresser, og det er åpenbart gjennomtrekk der for tiden. Bare glad han så min annonse før han fikk kloa i Luxmannen jeg... Jeg venter bare på Daisen. 😁
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    He he, joa ting skjer. Spacedecken må ikke ut, men ser om det er noe interesse for den comboen :)
    Synes vaffelpressen din er riktig så søt, så ikke synd om den blir. :)
    Får du Daisen denne uken? Han mente forsendelsen skulle komme denne uken.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel han sa ca 5 uker og nå er det gått ca 5 uker. Men har ventet på tilvirkning før, så holder ikke pusten.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.919
    Antall liker
    17.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, tiden går når man venter på noe godt :)
    Hadde tenkt å prøve FR64 armen på NASen, men den passet ikke.... den heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn