royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    bjornh skrev:
    R.E.S. skrev:
    jakr skrev:
    v; det skal du jaggu få meg til å tru, den drar vel ca 1/2 kW når den er i bruk...her i huset brukes plasmaen som varmovn :D

    jakr
    Må jo ha egen kurs til stereoanlegget. Hos meg fikk jeg elektrikeren til å legge 16A-kurs til anlegget med FAT LMC-kabel.

    Roy
    Si meg, hvor ligger den kabelen..? den har vel rundt 6mm2 ledere?
    Helt riktig. Kabelen ligger inni veggen. Sikringsskapet er inne i veggen rett bak den venstre høyttaleren.

    Til KW. Golden Horn er fristende, ja.

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    ...skulle vært Furutech... ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.786
    Antall liker
    33.281
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    bjornh skrev:
    ...skulle vært Furutech... ;)
    ??? tror ikke kabel fra sikringsskap ut til kontakt er så avgjørende, bortsett fra egen dedikert 16A kurs. Sa får man fikse restren mellom kontakt og komponenter ;)
    Der er det en skog av tiltak, men frem til kontakt holder vanlig god PR 2x2,5+j lenge. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    ...skjermet er ikke dumt det heller.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg ikke på i farta Roy, men det stemmer, det var nok jording jeg egentlig tenkte på.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Nå har jeg aldri vært elektriker, men er kabelen fra veggkontakten til komponenten viktigere enn den fra sikringsskapet til veggkontakten?

    Selv synes jeg nemlig det virker logisk at om den strømmen som går fra sikringsskapet ikke er all verden, så hjelper det ikke med verdens beste nettkabel fra veggen til komponenten...

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    ...men du har vært inne på noe siden du la FAT LMC på 6mm2 fra sikringsskapet -hadde det vært en standard kabel for 16 Ampere med mindre tverrsnitt, for så å tas over i en 6mm2 videre fra kontakten til komponenten så ville det kanskje vært et lite motsetningsforhold -hvis det er tverrsnittet som er viktig.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    bjornh skrev:
    ...men du har vært inne på noe siden du la FAT LMC på 6mm2 fra sikringsskapet -hadde det vært en standard kabel for 16 Ampere med mindre tverrsnitt, for så å tas over i en 6mm2 videre fra kontakten til komponenten så ville det kanskje vært et lite motsetningsforhold -hvis det er tverrsnittet som er viktig.
    Joda, men det er vel det de fleste gjør? Mange har jo feite nettkabler, men ikke en gang separat kurs til anlegget.

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    -og det stemmer nok ganske godt! ::)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Disse innestengte elektronene (fjerne slektiniger av de frie radikaler) som finnes inni strømmen på veien til anlegget ditt er som de fleste andre. Poenget er å styre humøret og yte-evnen til der du ønsker den!
    Først sendes de avgåede fra sikringsskapet i tynne ledere som ikke engang har den reneste kobber!!
    Så ledes de inn på herlige upmarket gromme strømkabler.
    Det blir som å bli ledet fra en trang grusom grusvei inn på en herlig seksfelts motorvei!!!
    Elektronene jubler, suser fremover med stor fart og du får gromlyd! 8)

    Elementært, eller elektronært om du vil. ;)

    R

    EDIT: I oppsettet til Roy har dette gledesbruset og oppturen blant elektronene allerede forstummet inni veggen et sted...
    De blir jo vant til å kjøre langs motorveien og tar det for gitt, ja du skal se de til og med blir nedtrykte siden det er så piss kjedelig å kjøre på den ensformige veien. :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke la dem ha Autobahn hele veien fra sikringsskapet da..? ;D
     
    R

    RoDa

    Gjest
    bjornh skrev:
    Hvorfor ikke ls dem ha Autobahn hele veien fra sikringsskapet da..? ;D
    Timing, kjære venn, timing!
    Du vil ha gledesbruset og følelsen av fri fart idet elektronene entrer anlegget ditt, akkurat i det de stormer inn gjennom trafoer og fyller opp ladelytter!
    Dersom de kjører på autostrada over lengre tid mister de denne piffen som oppstår idet de kommer fra grusvei og ut på herlige kjørebaner.

    Det KAN da ikke være så vanskelig å forstå??


    ;D ;D ;D

    (Jada, Roy, skal kutte denne off-topic'en...)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    ;D litt OT er OK det. Det er litt sånn "flaskehals" prinsipp som vi pleide å si om strømmmen i anlegget i gamle dager husker jeg. Husker det var mye brukt på begrep for å forklare hvorfor Bi-wiring var fordelaktig fremfor singel-wire i diverse butikker.

    Nå har jeg ikke gjort annet enn å legge en 16 Ampere kurs der jeg jobber til demo-anlegget, men jeg har til gjengjeld sørget for at det ikke er noa annet på den samme kursen.
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    bjornh skrev:
    ...men du har vært inne på noe siden du la FAT LMC på 6mm2 fra sikringsskapet -hadde det vært en standard kabel for 16 Ampere med mindre tverrsnitt, for så å tas over i en 6mm2 videre fra kontakten til komponenten så ville det kanskje vært et lite motsetningsforhold -hvis det er tverrsnittet som er viktig.
    Joda, men det er vel det de fleste gjør? Mange har jo feite nettkabler, men ikke en gang separat kurs til anlegget.

    Roy
    Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser, fra en mann som er i haiend skrivemiljø ;D
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Vidar Bol skrev:
    R.E.S. skrev:
    bjornh skrev:
    ...men du har vært inne på noe siden du la FAT LMC på 6mm2 fra sikringsskapet -hadde det vært en standard kabel for 16 Ampere med mindre tverrsnitt, for så å tas over i en 6mm2 videre fra kontakten til komponenten så ville det kanskje vært et lite motsetningsforhold -hvis det er tverrsnittet som er viktig.
    Joda, men det er vel det de fleste gjør? Mange har jo feite nettkabler, men ikke en gang separat kurs til anlegget.

    Roy
    Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser, fra en mann som er i haiend skrivemiljø ;D
    Men Roda rodde det hele i land ;D... Det er bare at jeg ikke kunne la være
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Da har jeg bestilt meg et slikt rack. Sorte hyller og hylleavstand 25,6 og 18 cm.



    Jeg lurer på om jeg skal gå for hjul under beina, siden jeg tester så mye utstyr og trenger å komme til kontakter og plugger ganske ofte.

    Roy
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.103
    Antall liker
    6.427
    R.E.S. skrev:
    Det var ikke bare jeg som var blid i går:

    Frode er da alltid blid. (Kanskje med unntak av hvis vi prater om Audio Aero.) ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Da har jeg bestilt meg et slikt rack. Sorte hyller og hylleavstand 25,6 og 18 cm.



    Jeg lurer på om jeg skal gå for hjul under beina, siden jeg tester så mye utstyr og trenger å komme til kontakter og plugger ganske ofte.

    Roy
    Så fremt de tåler det. Vær obs på at hjul kan "grave" seg ned i gulvbelegg, og at i noen tilfeller må man være litt forsiktig på parkett/laminat siden det kan oppstå riper (noe som sikkert er sjelden) hvis oppsettet blir veldig tungt og man "røsker" det rundt. Sistnevnte blir nok bare et problem på lavkvalitetshjul som låser seg -noe jeg har opplevd på billige hyller til bøker og annet.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    bjornh skrev:
    Jeg lurer på om jeg skal gå for hjul under beina, siden jeg tester så mye utstyr og trenger å komme til kontakter og plugger ganske ofte.

    Roy
    Så fremt de tåler det. Vær obs på at hjul kan "grave" seg ned i gulvbelegg, og at i noen tilfeller må man være litt forsiktig på parkett/laminat siden det kan oppstå riper (noe som sikkert er sjelden) hvis oppsettet blir veldig tungt og man "røsker" det rundt. Sistnevnte blir nok bare et problem på lavkvalitetshjul som låser seg -noe jeg har opplevd på billige hyller til bøker og annet.
    [/quote]

    Jeg regner med at hvis Quadraspire leverer hjul til rackene sine, så er de dimensjonert for å tåle litt vekt. Gulvet hjemme skal ikke være noe problem.

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg at de gjør. Min erfaring med bl.a. Target var at racket ble så tungt at det sank ned i gulvbelegget. Det skal sies at vekta med alt trolig var rundt 150-175 Kg (jeg er ikke 100% sikker) -der det står i dag på laminat, står det trygt.

    Mvh.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    bjornh skrev:
    Det tror jeg at de gjør. Min erfaring med bl.a. Target var at racket ble så tungt at det sank ned i gulvbelegget. Det skal sies at vekta med alt trolig var rundt 150-175 Kg (jeg er ikke 100% sikker) -der det står i dag på laminat, står det trygt.

    Mvh.
    Jeg har tregulv (ikke parkett), og jeg har hatt hjul under møbler (med anlegg på) der før uten at det har vært noe problem.

    Roy
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.446
    Sted
    Trondheim
    BT skrev:
    R.E.S. skrev:
    Det var ikke bare jeg som var blid i går:

    Frode er da alltid blid. (Kanskje med unntak av hvis vi prater om Audio Aero.) ;D
    Oh my God.. :eek: ..har jeg fått dobbelhake? Du kunne ha kostet på deg retusjing da ;)

    Gratulerer med nydelig rack!!

    Mvh. F
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyd nå Frode!
    Hva kan du gjøre for at jeg skal bli fornøyd ::) ;D



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Å pynte på virkeligheten gjør en ikke yngre..! ;D
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    bjornh skrev:
    Hehe. Å pynte på virkeligheten gjør en ikke yngre..! ;D
    nei, men placebo-effekten er viktig for mange ;)

    Roy
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.103
    Antall liker
    6.427
    bjornh skrev:
    Hehe. Å pynte på virkeligheten gjør en ikke yngre..! ;D
    Ikke si det høyt! Du kan få hele kosmetikk-bransjen på nakken...
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    BT skrev:
    bjornh skrev:
    Hehe. Å pynte på virkeligheten gjør en ikke yngre..! ;D
    Ikke si det høyt! Du kan få hele kosmetikk-bransjen på nakken...
    Eller rør-fanatikerne (om man vrir det til tilbake til hifi...)

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    ...må'kke si sånt..!! ::) Fali, det... ;)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    bjornh skrev:
    ...må'kke si sånt..!! ::) Fali, det... ;)
    Det er jo tydeligvis en debatt som går. Ønsker man en lyd man liker eller en som er korrekt. Er det i tilfelle mulig å få til begge deler?

    Ettersom jeg sjelden (for ikke å si aldri) har vært på noen konsert som er blitt spilt inn på plate, så er det vanskeligere for meg å vite hva som er det korrekte enn hva jeg liker. I forlengelse av den samme diskusjonen kan jo det korrekte der jeg sitter ikke være det korrekte der mikrofonene står. Dessuten vil jo de aller fleste platene få en viss form for justering enten direkte på miksebordet på konsertstedet og i masteringprosessen senere som man ikke vil høre om man er på en ren akustisk konsert uten forsterkning av noe slag.

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.989
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    1
    Det du nevner er observasjoner og viten som det ofte ikke tas hensyn til i sammenhenger det "sann lyd" diskuteres. Jeg for min del er av den oppfatning at man ikke kommer tilbake til studioet eller konsertsalen igjen -siden som du også poengterer, det har vært en miksepult i mellom både en og to ganger (dersom noe er spilt inn "live") og visse korreksjoner er brukt, slik som kompressor og chorus for å enten dempe f.eks. toppen eller legge på et "lag ekstra" (ABBA sound?).

    Med andre ord, det blir en tilnærming det vi gjør i ettertid der hver man forsøker som best han kan å gjenskape det opprinnelige, samtidig som det jo allerede er "fiklet" med på mixepulten. Og i ettertid spiller mange faktorer inn, som vi alle vet, i forsøket på å skape lyden slik den "bør"/"skal" være hos den audiofile.


    Mvh. Bjørn
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.103
    Antall liker
    6.427
    R.E.S. skrev:
    Ettersom jeg sjelden (for ikke å si aldri) har vært på noen konsert som er blitt spilt inn på plate, så er det vanskeligere for meg å vite hva som er det korrekte enn hva jeg liker.
    Det har jeg.



    Min konklusjon: uansett anlegg er man lysår unna virkeligheten. Forøvrig sørgelig dårlige innspillinger. Deep Purple på Valle Hovin en sensommerkveld i 1987 med Blackmore i storform var magisk, men å høre plata er bare grusomt. Nå er bare deler av plata hentet fra den konserten, bl.a. Smoke on the Water...

    Uansett - man gjør seg gjerne opp en mening om ting er riktig eller ikke, og det påvirker gjerne hva man liker også.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har faktisk vært på i hvert fall en.



    Mener å huske at innspillingen av "Jet" fra denne platen er fra konserten jeg overvar på Wembley Arena i 1990.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    I dag fikk jeg det siste The Absolute Sound. Der var det blant annet en kjempetest av Logitech Transporter. Altså samme nettverksspiller som jeg har selv.

    Steven Stone konkluderer med at Transporteren faktisk er ideell for de som kjøpte en DAC for 4000-5000 dollar for fem år eller mer siden, og som ønsker bedre lyd og fleksibilitet.

    If you are thinking of buying any $2000+ DAC you absolutely must consider a Transporter. It's simply that good.

    Han mener altså at internetradio, nettverksspiller etc. er ren bonus (om jeg har lest ham rett da...)

    Roy
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.786
    Antall liker
    33.281
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    R.E.S. skrev:
    I dag fikk jeg det siste The Absolute Sound. Der var det blant annet en kjempetest av Logitech Transporter. Altså samme nettverksspiller som jeg har selv.

    Steven Stone konkluderer med at Transporteren faktisk er ideell for de som kjøpte en DAC for 4000-5000 dollar for fem år eller mer siden, og som ønsker bedre lyd og fleksibilitet.

    If you are thinking of buying any $2000+ DAC you absolutely must consider a Transporter. It's simply that good.

    Han mener altså at internetradio, nettverksspiller etc. er ren bonus (om jeg har lest ham rett da...)

    Roy

    Flekibilitet kjøper jeg tvert, men bedre eller likstilt lyd? Tror jeg vil oppleve
    det først? Eller ???
    Kanskje på vidda da jeg ikke har hørt det vi snakker om ;D
    Men kjøper ikke noe uhørt eller sett ;)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Da er racket på plass, og med nok av hyller til testprodukter jeg har i hus til en hver tid.

    Alt til venstre og i midten på toppen er til test. Mitt eget er Plinius-forsterkeren med riaaen rett over, samt Slim Devices Transporter til høyre.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn