Rockeverdens mest oppskrytte band.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Okei. Bare lurte. Etter at jeg begynte høre på kapteinen mistet jeg liksom interessen for Tom.
For all del, er lov det. Hver sin smak.:)
Tre kjappe motsvar på Tom Waits -spørsmålet gjør meg dog litt usikker på lovligheten :) Waits er jo anerkjent både av musikkanmeldere og almuen, og passer veldig godt som kandidat for en oppskrytt-lakmustest.

Det er ikke alle forunt å ha god smak.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Har en kompis som er veeeldig forutsigbar når det gjelder ny musikk. Så og si hver gang han hører en ny skive hos meg hoster han ut ett eller annet på linje med "dette er jo helt likt ... , det er kjedelig, få det av." Jeg har forsøkt endel ganger å forklare at basert på den logikken kunne man like gjerne lagt ned musikkbransjen før den kom igang med negro spirituals ute i bomullsåkeren, men det biter liksom ikke på. Må være kjedelig, spør du meg, å hele tiden tenke på innflytelse fra tidligere artister som noe negativt fremfor det positive det er. Musikk er symbiose av impulser.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Bay City Rollers var veldig oppskrytt på 70-tallet :p

Paul Young gjorde to veldig bra album som solgte som hakka møkk(??), "No Parlez" og "The Secret of Association"
Men det gjorde at hans ego ble veldig stort og han ville spille inn egne låter på sitt 3dje album, og det gjorde han, og dermed var han ferdig.
Oppskrytt? ikke på de første to platene....
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Har en kompis som er veeeldig forutsigbar når det gjelder ny musikk. Så og si hver gang han hører en ny skive hos meg hoster han ut ett eller annet på linje med "dette er jo helt likt ... , det er kjedelig, få det av." Jeg har forsøkt endel ganger å forklare at basert på den logikken kunne man like gjerne lagt ned musikkbransjen før den kom igang med negro spirituals ute i bomullsåkeren, men det biter liksom ikke på. Må være kjedelig, spør du meg, å hele tiden tenke på innflytelse fra tidligere artister som noe negativt fremfor det positive det er. Musikk er symbiose av impulser.
Sånne folk er usannsynlig irriterende. Virker som om de tror at all musikken de liker selv har oppstått i et vakum uten påvirkning fra verden utenfor. Dream on...
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Jeg har ingenting imot å lytte til artister som er inspirert av andre, eller endog kopierer sine helter. Men de må tilføre noe nytt i tillegg.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Okei. Bare lurte. Etter at jeg begynte høre på kapteinen mistet jeg liksom interessen for Tom.
For all del, er lov det. Hver sin smak.:)
Tre kjappe motsvar på Tom Waits -spørsmålet gjør meg dog litt usikker på lovligheten :) Waits er jo anerkjent både av musikkanmeldere og almuen, og passer veldig godt som kandidat for en oppskrytt-lakmustest.

Det er ikke alle forunt å ha god smak.
Godt mulig han er oppskrytt, personlig følger jeg ikke med på hva almuen mener om noe som helst, og musikkanmeldere kan du få billig av meg.

Som sagt, hver sin smak/noen liker mora, andre liker dattera/opinions are like assholes osv. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har en kompis som er veeeldig forutsigbar når det gjelder ny musikk. Så og si hver gang han hører en ny skive hos meg hoster han ut ett eller annet på linje med "dette er jo helt likt ... , det er kjedelig, få det av." Jeg har forsøkt endel ganger å forklare at basert på den logikken kunne man like gjerne lagt ned musikkbransjen før den kom igang med negro spirituals ute i bomullsåkeren, men det biter liksom ikke på. Må være kjedelig, spør du meg, å hele tiden tenke på innflytelse fra tidligere artister som noe negativt fremfor det positive det er. Musikk er symbiose av impulser.
Få ham til å høre på denne:
Watch: Bruce Springsteen's 2012 SXSW Keynote Speech : NPR
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Jeg har ingenting imot å lytte til artister som er inspirert av andre, eller endog kopierer sine helter. Men de må tilføre noe nytt i tillegg.
Eg er egentlig nokså enig med deg. Men eg for min del klarer å nyte/like artister som strengt tatt ikkje tilfører noe nytt i tillegg, sjøl om man like gjerne kan høre på "originalen" heller.

Når det er sagt, så syns eg så absolutt Tom Waits har tilført musikken ganske så mye de siste 40 år. Og likhetene mellom Tom Waits og Van Vliet er egentlig ikkje store? Da er det mer likheter mellom The Beatles og The poppees, men eg liker nå å høre på poppess okke som. Så jepp, hver sin smak.

For å illustrere hvor vanskelig det faktisk er å tilføre noe nytt, tillater eg meg å poste denne atter en gang:


Dead Moon er et nokså unikt band imo. men 75% av låtkatalogen deira følger kvintsirkelen like slavisk som videoen over, allikevel syns eg Fred Cole er helt genial:

 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Haha, der var det mye skitmusikk i en eneste medley.
Yup!

Men poenget var (som eg lot være å skrive, men som sto der i det opprinnelige innlegget),at det er utrolig mange kanonlåter som spilles på de samme fire. Som eksempelvis denne fantastiske låta:

 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Har en kompis som er veeeldig forutsigbar når det gjelder ny musikk. Så og si hver gang han hører en ny skive hos meg hoster han ut ett eller annet på linje med "dette er jo helt likt ... , det er kjedelig, få det av." Jeg har forsøkt endel ganger å forklare at basert på den logikken kunne man like gjerne lagt ned musikkbransjen før den kom igang med negro spirituals ute i bomullsåkeren, men det biter liksom ikke på. Må være kjedelig, spør du meg, å hele tiden tenke på innflytelse fra tidligere artister som noe negativt fremfor det positive det er. Musikk er symbiose av impulser.
Få ham til å høre på denne:
Watch: Bruce Springsteen's 2012 SXSW Keynote Speech : NPR
Dang, det er herlig å høre Bruce her, han har virkelig pasjon for musikk og kunnskap å øse av. Hvorfor har Hank Williams bøtte et hull i seg? Kvintessensielt og lettere mind-boggling er det. Takk for den. :)

Edit: Men veeldig langt off-topic er vi nå. ;)
 
L

larkus

Gjest
Rival Sons. Kjøpte nettop begge platene deres. Masete og intetsigende forsøk på å gjenskape 70-talls rock.
Oppskrytt og over-hypet band! Styr unna.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Verden mest oppskrytte drittband? min stemme går til:
U2.

Alle sangene høres like ut og er en enerverende lidelse å møtte høre på...
 
Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Rival Sons. Kjøpte nettop begge platene deres. Masete og intetsigende forsøk på å gjenskape 70-talls rock.
Oppskrytt og over-hypet band! Styr unna.
Tjah...

Er faktisk temmelig uenig akkurat i det, du. Når det gjelder nettopp det å gjenskape 70 tals rocken så er det neimen ikkje mange som gjør et like godt forsøk som nettopp rival sons. Band det kan være naturlig å sammenligne de med, er eks The answer - og de når ikkjej rival sons til nederst på anklene. De finner jo på ingen måte opp hjulet på nytt, men de har gjort hjemmeleksa si godt, og kan sin Zeppelin og Free. Dessuten vet de å skrive catchy hooks og gode riff, og bake det inn på en snasen måte, så at du kan mene at dette er rockverdens mest oppskrytte band er rett og slett fascinerende. Til alt overmål ble vel Pressure & time sluppet uten at noen brydde seg her på berget, før en av rockverdenens mest oppskrytte "journalister", Asbjørn Slettemark, begynte å rave om de på lydverket og i P2...

De har forøvrig gitt ut tre album, ikkje to, men det er nå så.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Har en kompis som er veeeldig forutsigbar når det gjelder ny musikk. Så og si hver gang han hører en ny skive hos meg hoster han ut ett eller annet på linje med "dette er jo helt likt ... , det er kjedelig, få det av." Jeg har forsøkt endel ganger å forklare at basert på den logikken kunne man like gjerne lagt ned musikkbransjen før den kom igang med negro spirituals ute i bomullsåkeren, men det biter liksom ikke på. Må være kjedelig, spør du meg, å hele tiden tenke på innflytelse fra tidligere artister som noe negativt fremfor det positive det er. Musikk er symbiose av impulser.
Sånne folk er usannsynlig irriterende. Virker som om de tror at all musikken de liker selv har oppstått i et vakum uten påvirkning fra verden utenfor. Dream on...
Hehe. Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av kompisen din Tremor. Jeg har nemlig samme tendens selv etter 40 år med musikk på øret. Jeg mener å kjenne igjen plagiat når jeg hører det, og forkaster slike band og musikken deres med umiddelbar virkning og uten henstand. Erfaringen min tilsier at jeg har rett de fleste gangene, rett og slett ved at bandet ikke blir særlig stort eller berømt. Imidlertid, så er jeg ikke den som sitter å hører på musikk fra 70-tallet (annet enn for å mimre), da jeg mener at det lages musikk i dag som er mer interessant enn det som ble lagd på 70-tallet. Det skulle ellers bare mangle også. Problemet for meg er å finne disse bandene i myriadene der ute.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Har en kompis som er veeeldig forutsigbar når det gjelder ny musikk. Så og si hver gang han hører en ny skive hos meg hoster han ut ett eller annet på linje med "dette er jo helt likt ... , det er kjedelig, få det av." Jeg har forsøkt endel ganger å forklare at basert på den logikken kunne man like gjerne lagt ned musikkbransjen før den kom igang med negro spirituals ute i bomullsåkeren, men det biter liksom ikke på. Må være kjedelig, spør du meg, å hele tiden tenke på innflytelse fra tidligere artister som noe negativt fremfor det positive det er. Musikk er symbiose av impulser.
Sånne folk er usannsynlig irriterende. Virker som om de tror at all musikken de liker selv har oppstått i et vakum uten påvirkning fra verden utenfor. Dream on...
Hehe. Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av kompisen din Tremor. Jeg har nemlig samme tendens selv etter 40 år med musikk på øret. Jeg mener å kjenne igjen plagiat når jeg hører det, og forkaster slike band og musikken deres med umiddelbar virkning og uten henstand. Erfaringen min tilsier at jeg har rett de fleste gangene, rett og slett ved at bandet ikke blir særlig stort eller berømt. Imidlertid, så er jeg ikke den som sitter å hører på musikk fra 70-tallet (annet enn for å mimre), da jeg mener at det lages musikk i dag som er mer interessant enn det som ble lagd på 70-tallet. Det skulle ellers bare mangle også. Problemet for meg er å finne disse bandene i myriadene der ute.
;) Det minner endel om egenskapene hans, ja. Det hele bunner vel muligens ut i forskjellige personlige preferanser, men det er også slik at jeg er på jakt etter ny (eller gjerne gammel) musikk hele tiden mens han ikke er det. Ikke slik å forstå at han ikke tar med seg en kanonbra artist/plate om det dukker opp, men han søker ikke aktivt etter det så han kan tillate seg en slik luksus. Man trenger vel ikke gå lenger enn innlegget til Townes rett over for å få svar på at mye av gleden er i tilnærmingen til musikken; larkuz avfeier Rival Sons som plagiat, mens Townes (og megselv) er mer opptatt av at det er feit musikk.

Tror forresten du hadde likt kompisen; han har en veldig sterk kobling til den plata vi diskuterte for noen uker siden. :rolleyes:

Edit: Men jeg har ved flere enn èn anledning fortsatt ufortrødent og tyllet ørene hans full av kvalitetsmusikk til store protester, musikknazist er et yndet kallenavn på undertegnede i slike situasjoner. Etterhvert har det likevel vist seg at han anerkjenner kvaliteter han ikke hørte med en gang og det er like morsomt hver gang.;)
 
Sist redigert:
L

larkus

Gjest
Rival Sons. Kjøpte nettop begge platene deres. Masete og intetsigende forsøk på å gjenskape 70-talls rock.
Oppskrytt og over-hypet band! Styr unna.
Tjah...

Er faktisk temmelig uenig akkurat i det, du. Når det gjelder nettopp det å gjenskape 70 tals rocken så er det neimen ikkje mange som gjør et like godt forsøk som nettopp rival sons. Band det kan være naturlig å sammenligne de med, er eks The answer - og de når ikkjej rival sons til nederst på anklene. De finner jo på ingen måte opp hjulet på nytt, men de har gjort hjemmeleksa si godt, og kan sin Zeppelin og Free. Dessuten vet de å skrive catchy hooks og gode riff, og bake det inn på en snasen måte, så at du kan mene at dette er rockverdens mest oppskrytte band er rett og slett fascinerende. Til alt overmål ble vel Pressure & time sluppet uten at noen brydde seg her på berget, før en av rockverdenens mest oppskrytte "journalister", Asbjørn Slettemark, begynte å rave om de på lydverket og i P2...

De har forøvrig gitt ut tre album, ikkje to, men det er nå så.
Ok. Skal gi dem en sjanse til:)

mvh
larkuz
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
;) Det minner endel om egenskapene hans, ja. Det hele bunner vel muligens ut i forskjellige personlige preferanser, men det er også slik at jeg er på jakt etter ny (eller gjerne gammel) musikk hele tiden mens han ikke er det. Ikke slik å forstå at han ikke tar med seg en kanonbra artist/plate om det dukker opp, men han søker ikke aktivt etter det så han kan tillate seg en slik luksus. Man trenger vel ikke gå lenger enn innlegget til Townes rett over for å få svar på at mye av gleden er i tilnærmingen til musikken; larkuz avfeier Rival Sons som plagiat, mens Townes (og megselv) er mer opptatt av at det er feit musikk.

Tror forresten du hadde likt kompisen; han har en veldig sterk kobling til den plata vi diskuterte for noen uker siden. :rolleyes:

Edit: Men jeg har ved flere enn èn anledning fortsatt ufortrødent og tyllet ørene hans full av kvalitetsmusikk til store protester, musikknazist er et yndet kallenavn på undertegnede i slike situasjoner. Etterhvert har det likevel vist seg at han anerkjenner kvaliteter han ikke hørte med en gang og det er like morsomt hver gang.;)
Du er en sann venn Tremor. Skulle ønske jeg hadde en slik. Ikke gi opp, han vet ikke hvor heldig han er. Jeg har to døtre som peiser på meg med musikk heldigvis. De har selvfølgelig meget god musikksmak etter å ha hatt fri tilgang til det siden de ble født :) Eller er jeg av dem som liker Rival Sons. De skal ha respekt for at de våger når fallet er så enormt som det er. Bare det avkrever respekt etter min mening.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Rival Sons. Kjøpte nettop begge platene deres. Masete og intetsigende forsøk på å gjenskape 70-talls rock.
Oppskrytt og over-hypet band! Styr unna.
Tja, ikke mer oppskrytt enn at jeg aldri har hørt om dem. Youtube sjekken gav litt gamlevibber fra 70tallet, ikke så dumt i forhold til grungemølet og metal grauten vi serveres ellers...:rolleyes:
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Etter å ha anmeldt Santana i albumstaffetten her på sentralen mener jeg han må være en god kandidat.

Jeg er også dels ening med de som nevner Springsteen som oppskrytt. Ikke det at han er dårlig (slik som Santana), men jeg forstår ikke hvorfor det alltid er 6 på terningen når noe med mannen skal anmeldes. Jeg har selv vært på Springstteen konsert som fikk 6 i alle fall i tre aviser. Konserten varte i 3 timer og minst en av timene var satt av til middelmådige sanger som ikke var spesielt spennende.

Leste også tidligere i tråden at noen mener Tool og Porcupine Tree er oppskrytt. Jeg liker disse bandene veldig godt, men kan likevel forstå at andre ikke liker det. Men for å være mest oppskrytt må man vel også få mye skryt. Disse bandene blir knapt nevnt i norsk presse og folk flest har ikke hørt om dem engang. Jeg har f.eks. vært på to fantastike konserter med Porcupine Tree i både Oslo og Bergen. Men jeg tor ikke dette ble nevnt noe sted...
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Sting med unntak av de tre første The Police platene er den mest oppskrytte artisten jeg blir sur av høre noget fra den kanten.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Mark Knopfler med unntak av de tre første platene til Dire Straits er resten av skivene med DS og i egen regi helt jævlig.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Mark Knopfler med unntak av de tre første platene til Dire Straits er resten av skivene med DS og i egen regi helt jævlig.
Mark Knopfler er en fyr det er lett å mislike. Dire Straits var bra til Knopfler tok full kontroll og kjedelifiserte musikken. Derfor ble jeg overrasket over å like mannens siste album, Privateering, som en besøkende etterlot på harddisken.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
En fest (party) for mange år siden, alle er i godt humør og koser seg med bra musikk og drikke.
Alle utenom en, som maser og maser på U2, "få på U2!!".

- "Er det ingenting av det vi spiller som du liker?"
- "Nei, jeg liker kun musikk som jeg har hørt før", svarer hun....
 
Topp Bunn