Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Først må vi få en takst på huset. Så vi ser hva vi har å rutte med.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva må man ut med for state of the art headfi da?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe
    Et par hakk under tenkte jeg på...
     

    Muteki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2010
    Innlegg
    109
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    2
    Men du skal jo selge huset, du har jo råd etter det :p

    Er vel bare å ta seg en tur inn til Oslo og titte på priser og høre på forksjellige oppsett vel?
    Både stereofil og OHC har jo stort utvalg på headfi fronten, sikkert flere også men var de jeg kom på akkuratt nå :p
    Man kan jo anbefale ting fra alle kanter, men ikke sikkert det passer deg uansett :p
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Jeg er muligens i samme situasjon som deg. Bor nu sentralt v. UiO. Tenker på å flytte til et mindre, men samtidig sentralt sted. Gode priser, altså rimeligere, i både Asker & Bærum. Jeg er ute efter roen i sjelen. Den finner man nordpå. Har bodd i indre Troms. Nydelig:). Stillhet i omgivelsene kan ikke overvurderes. Må dessverre gå på bekostning av dårligere infrastruktur. Bil er derfor et "must".


    mvh


    Ole Christian
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva må man ut med for state of the art headfi da?
    Det skjer mye teknologisk på headfi-fronten nå. Så jeg ville vurdert å vente litt med å gjøre store investeringer. Den store fordelen med headfi er at lyden som kommer inn i øregangene blir mye klarere bedre enn fra de aller fleste stereo-oppsett. Det store drawbacket med headfi er at man ikke får noe ordentlig fantombilde. Så av den grunn har jeg aldri blitt helt forelska i headfi selv. Men... der holder det på å skje ting! Flere produsenter og selskaper holder på å utvikle teknologi som skal gi en fullgod 3D-opplevelse med headfi, men å rekonstruere det som gjør at man får et fantombilde når man lytter til stereo. Noen linker:

    - Diracs nye teknologi rundt dette, en egen hodetelefon med "virtual reality" - ennå ikke i handelen: In HiFi, Virtual Reality Might Be Better Than Reality — Dirac

    - En kickstarter-greie fra USA, fra Ossic - egne hodetelefoner som kan bestilles nå: https://www.indiegogo.com/projects/...C&utm_medium=preorder button&utm_campaign=igg

    - Og en egen dings som kan kobles til alle eksisterende hodetelefoner: www.smyth-research.com

    Jeg har ikke hørt noen av disse, men har hørt fra et par kilder jeg har tillit til som hørte Ossic på messe at det skulle være veldig bra. Vurderer å legge inn en bestilling selv. Uansett tror jeg det kan være lurt å vente litt med å gjøre de helt store investeringene i headfi akkurat nå (med mindre det er brukte ting man lett får solgt igjen, siden jeg tror at denne nye teknologien kommer til å komme for fullt i løpet av de neste par årene.

    (tror jommen jeg skal opprette en egen tråd om dette)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Om du ikke har tørrere bass i stereoanlegget enn i headsettet, må du kjøre på med mer Glava:cool:
    Enig:) Selvsagt kan headfi aldri bli helt det samme som stereo! Men for oss som ikke har dedikerte lytterom, og som ikke kan lytte etter 22.30 pga borettslagsreglene... så må det til i blant. Og der tror jeg man nå tar teknologiske sjumilssteg mot noe ganske annet enn hva headfi har vært.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.770
    Torget vurderinger
    96
    Flytt til Ytre Enebakk. Da får du råd til enebolig og sikkert et eget hifirom. 25 min til Oslo, 15 min til Ski Storsenter. Bra bussforbindelse til Oslo. Vi har pol, rema og kiwi + et lite senter. Alt man trenger. Ingen av oss har fete jobber, men jeg har fett anlegg og eget rom :) Golfbane, badestrand og uendelig med turmuligheter. Ikke ti ville hester kunne dratt meg inn til støyete og dyre ghettoforsteder i Oslo.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Flytt til Ytre Enebakk. Da får du råd til enebolig og sikkert et eget hifirom. 25 min til Oslo, 15 min til Ski Storsenter. Bra bussforbindelse til Oslo. Vi har pol, rema og kiwi + et lite senter. Alt man trenger. Ingen av oss har fete jobber, men jeg har fett anlegg og eget rom :) Golfbane, badestrand og uendelig med turmuligheter. Ikke ti ville hester kunne dratt meg inn til støyete og dyre ghettoforsteder i Oslo.
    Jøss, bor du så nærme? Jeg vurderer å flytte ut dit nå til høst..må nesten komme på en lytt da om muligheten byr seg. Det er jo rett vedsiden av meg omtrent:)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.770
    Torget vurderinger
    96
    Flytt til Ytre Enebakk. Da får du råd til enebolig og sikkert et eget hifirom. 25 min til Oslo, 15 min til Ski Storsenter. Bra bussforbindelse til Oslo. Vi har pol, rema og kiwi + et lite senter. Alt man trenger. Ingen av oss har fete jobber, men jeg har fett anlegg og eget rom :) Golfbane, badestrand og uendelig med turmuligheter. Ikke ti ville hester kunne dratt meg inn til støyete og dyre ghettoforsteder i Oslo.
    Jøss, bor du så nærme? Jeg vurderer å flytte ut dit nå til høst..må nesten komme på en lytt da om muligheten byr seg. Det er jo rett vedsiden av meg omtrent:)
    Fetsund? Det er jo ikke så langt nei. Fint på landet? Jeg trives her, men samboer og stedatter synes det er litt mange "Fridtjofer" her... vel, jeg er vel en av dem ;)
    En lytt kunne sikkert la seg ordne :)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Har bodd både på Bekkelaget, Frogner, Lierstranda, Grunerløkka og Lysaker. Null forskjell, skal man møte opp en fast plass på mårran så må man det. Om det tar 15 eller 25 minutter syns jeg virkelig ikke har noe å si..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nei det er sant. Jeg bruker dog nesten 2 timer hver vei. Inkl venting på tog. Så hadde jeg kommet meg ned på en halvtime så hadde det vert konge.

    Første stopp blir takst på huset.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hodetelefoner hva er egentlig forskjellen

    Sitter å titter litt på hodetelefoner og ser at feks Oslohificenter har rabatter på Grado gir tiden.

    Men hvor mye forskjell er det på en hodetelefon innenfor samme familie.

    Ser feks på
    grado Rs1e 8800kr ( veil 12200kr)
    Grado Gs1000e 12300kr (veil 17500kr)
    Grado Gs2000e 16900kr (veil 25000kr)
    Grado Ps1000e 19750kr ( veil 29700kr)

    Hva skjer når prisene går oppover? Hvor mye bedre er en hodetelefon til 30.000 i forhold til en til 6000kr?
    Er det bedre å kjøpe la os si 3 ulike modeller til 6000kr for å så kunne bytte mellom sjangre, eller burde jeg gå all inn på en hodetelefon.

    Grado og priser er bare noen eksempler.
    Hva mener faktisk folket?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hva med Jessheim? Litt kortere vei , men dere vil jo ha alt en by kan by på. God investereing tror jeg det også kan være
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hos Morten på Nat lå det et par stax hodetelefoner til salgs med forsterker. Pris7000.kunne det være noe Peter
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er Stax-fan, men vet ikke helt om det er tingen for Peter. Slam i bassen er ikke akkurat kjernekvalitet til elektrostatiske hodetelefoner. Jeg tror nok han vil helle mer i retning av dynamiske hodetelefoner. Kanskje Grado?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må nok høre før kjøp. Heldigvis lettere med headfi enn hifi.

    Men spørsmålet mitt da? Hvor mye bedre er et headsett til dobbel pris?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er Stax-fan, men vet ikke helt om det er tingen for Peter. Slam i bassen er ikke akkurat kjernekvalitet til elektrostatiske hodetelefoner. Jeg tror nok han vil helle mer i retning av dynamiske hodetelefoner. Kanskje Grado?
    Har hatt både grado 325 et eller annet, sennheiser 650 og akg 701 et eller annet før. Mener jeg brukte grado og sennheiser mest.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er Stax-fan, men vet ikke helt om det er tingen for Peter. Slam i bassen er ikke akkurat kjernekvalitet til elektrostatiske hodetelefoner. Jeg tror nok han vil helle mer i retning av dynamiske hodetelefoner. Kanskje Grado?
    Har hatt både grado 325 et eller annet, sennheiser 650 og akg 701 et eller annet før. Mener jeg brukte grado og sennheiser mest.
    Det kunne jeg faktisk gjettet meg til, så godt kjenner jeg deg etterhvert. Men brukte du skikkelig headamp på dette? Tror nok den av de tre som trenger mest drahjelp for å åpne skikkelig opp i bassen er K701, som var mine foretrukne verktøy i studio når jeg skulle finlytte etter feil i master og på sporene. De er litt natt og dag hvis du sammenligner skikkelig headamp og en som er innebygget i en pre eller integrert.

    Men for å svare på spørsmålet ditt. En headamp fra 5000 og oppover regnes nok som svært bra, og det samme med hodetelefoner i samme prisklasse. Du kan strekke deg ned til 3000 kroner og finne svært kompetente hodetelefoner. For å sette det i perspektiv, jeg er ganske fornøyd med lyden av min Takstar HE2020 som jeg kjøpte for 300 kroner på B-varesalg hos Mala. Ble introdusert til rundt 1400, men solgte vel mest da de kostet i underkant av tusenlappen. De er koblet til en svært god DIY-headamp, og leverer det jeg vil kalle grei headfi-lyd i mellomklassen i sum.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På den tiden brukte jeg dac og headamp fra Musical Fidelity. M serien...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører stor forskjell på hodetelefoner, og liten forskjell på hodetelefon-forsterkere. Hifiman HE-1000 er den klart beste jeg har hørt, fulgt av Sennheiser HD800. Så blir det vanskeligere å ranke, synes jeg. Men er veldig fornøyd med Sennheiser 650 som jeg har hjemme.

    Hos meg gjør denne forsterkeren nytten: https://www.thomann.de/gb/superlux_ha3d.htm
    Det som også gjør den forsterkeren praktisk er at man kan koble til flere hodetelefoner og justere volumet separat for hver hodetelefon. Praktisk hvis man bor i en blokk og ser på en film på kveldstid via hodetelefoner sammen med kjæresten, for eksempel.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På den tiden brukte jeg dac og headamp fra Musical Fidelity. M serien...
    Nettopp. Vil tro den holdt. Uansett så tror jeg at du skal lete andre steder enn AKG og Stax, men prøv Stax for moro skyld i en butikk. Kanskje du liker det likevel?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Må nok høre før kjøp. Heldigvis lettere med headfi enn hifi.
    Ja, kanskje det... Men der stopper det også. Med unntak av akustikk tiltak, det slipper du med headfi :p. Ellers kommer du nok til å oppleve at både byttetrang og matching er vel så aktuelt med headfi:rolleyes:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Må nok høre før kjøp. Heldigvis lettere med headfi enn hifi.

    Men spørsmålet mitt da? Hvor mye bedre er et headsett til dobbel pris?
    Spørs på hva man ser på som bedre :p. Er garantert mer "håndverk" og jobb med de dyrere.. men om det låter bedre for din del av den grunn er heller usikkert. Oftest har merkene sin sound, og da er det å finne det merket med "din" sound, og teste litt oppover i klassa der . Mulig du går nedover igjen i klassa når du har prøvd endel oppover.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan opplever head-fi gjengen dette med lyttetretthet? Jeg har bare erfaring med Beyerdynamic Dt 770pro 80ohm med Hegel Super som forsterker.
    Opplever imponerende lyd det første kvarteret, men så blir det trettende og slitsomt å høre på i forhold til anlegget i stuen (Kii Three) og jeg dras ut av musikkboblen.

    På anlegget kan jeg høre på samme volum i timesvis uten antydning til lyttetretthet. Jeg synes ikke det er noe galt med tonale kvaliteter på head-lo-fien min, det bare oppleves som påtrengende med musikken inne i hodet i forhold til et anlegg. Er det et problem med bedre saker også eller er det bare dårlige greier jeg bruker?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    Hvordan opplever head-fi gjengen dette med lyttetretthet? Jeg har bare erfaring med Beyerdynamic Dt 770pro 80ohm med Hegel Super som forsterker.
    Opplever imponerende lyd det første kvarteret, men så blir det trettende og slitsomt å høre på i forhold til anlegget i stuen (Kii Three) og jeg dras ut av musikkboblen.

    På anlegget kan jeg høre på samme volum i timesvis uten antydning til lyttetretthet. Jeg synes ikke det er noe galt med tonale kvaliteter på head-lo-fien min, det bare oppleves som påtrengende med musikken inne i hodet i forhold til et anlegg. Er det et problem med bedre saker også eller er det bare dårlige greier jeg bruker?
    opplevde samme med dt770pro når jeg hadde den.
    Skikkelig hengekøye-frekvensrespons, og man måtte spille høyt for at det skulle låte bra.
    Gikk over til åpne "planar" hodetelefoner som spilte bra på lave volumer, og det var andre boller.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever lite lyttetretthet med HE2050 (har skrevet 2020 tidligere). Kan sitte relativt lange lyttesessions med de på hodet, og planlegger å bytte ut putene for å gjøre dem enda mer behagelige. Har opplevd mer behagelige hodetelefoner, men det gjør ikke fornøyelsen mindre for meg. Men siden jeg er så fornøyd med lyden over høyttalerne og sjelden trenger ta hensyn til andre så spilles det lite på det settet i dag.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Skal du ha et par teknisk meget gode hodetelefoner til betalbar penge hadde jeg sett på Shure SRH-1540. Meget teknisk gode, men jeg tror kanskje du er ute etter noe som er litt mer "tilgivende". Mye av musikken du ser ut til å spille låter som regel best med litt "slør og varme" etter mine ører.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan opplever head-fi gjengen dette med lyttetretthet? Jeg har bare erfaring med Beyerdynamic Dt 770pro 80ohm med Hegel Super som forsterker.
    Opplever imponerende lyd det første kvarteret, men så blir det trettende og slitsomt å høre på i forhold til anlegget i stuen (Kii Three) og jeg dras ut av musikkboblen.

    På anlegget kan jeg høre på samme volum i timesvis uten antydning til lyttetretthet. Jeg synes ikke det er noe galt med tonale kvaliteter på head-lo-fien min, det bare oppleves som påtrengende med musikken inne i hodet i forhold til et anlegg. Er det et problem med bedre saker også eller er det bare dårlige greier jeg bruker?
    opplevde samme med dt770pro når jeg hadde den.
    Skikkelig hengekøye-frekvensrespons, og man måtte spille høyt for at det skulle låte bra.
    Gikk over til åpne "planar" hodetelefoner som spilte bra på lave volumer, og det var andre boller.
    Dette var interessant. Jeg opplever det på akkurat på samme måte som Coolio. To timer er det absolutt maksimale jeg kan lytte til mine Sennheiser 650 før jeg blir tommelomsk. Hvilken modell er det du har mer nøyaktig?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lar headsett vere headsett.. Nå spilles det musikk her for fulle mugger! Holder fremdeles på med stereo i 7 kanaler, med tids og nivå justering
    Litt på samme måte som jeg oppfatter det TrompetN holder på med, vet ikke om han bruker kanaler bak seg, men jeg liker dette litt rare lydbildet

    Plutselig sitter jeg inne i musikken på en helt annen måte. Hopper jeg tilbake til vanlig 2 kanaler så låter det faktisk ikke så underholdende..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.406
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Han har to monitorer bak som spiller i mono (hvis jeg husker rett)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn