Rega RP3 vs audio-technica AT33EV

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg forholder meg til Roy Gandy akkurat på dette:

Rega VTA Fact Sheet

VTA (Vertical Tracking Angle)
Quote: "Every problem has a solution. If there is no solution, there is no problem."


THE TONEARM: The maximum up/down adjustment on a tonearm is about 0.5 inches (12mm). That being approximately 1 degree VTA adjustment.

THE CARTRIDGE: Each model of cartridge has its own unique design which also determines the stylus VTA. Rega has accurately measured the VTA on at least one hundred different cartridge models. The lowest VTA we have measured was 24 degrees (even though the manufacturer claimed 20 degrees) and the highest was 36 degrees. Most cartridges have a VTA of between 28 degrees to 32 degrees. The VTA of Rega cartridge is approximately 28 degrees.

THE RECORD: The VTA of a record cutting stylus is set to give the best continuous cut of the lacquer. Records are cut with a VTA which varies between 0 degrees and 20 degrees. On an individual record the VTA will vary by 7 degrees or more depending on the type of cutting head used, the depth of cut, the musical frequency and the lacquer springback.

· The VTA of the groove on every individual record varies by at least 7' over the record.
· Every record is cut under 20'


FUTILITY: We can see that cartridge VTA is normally around 10 degrees higher than the record cutting angle. And the record cutting angle varies by around 7 degrees whilst it is being played. THEREFORE A MAXIMUM ARM ADJUSTMENT OF ONLY 1 DEGREE CAN BE SEEN TO BE COMPLETELY FUTILE.

To accurately match cartridge VTA to the record cutting angle the back of the arm would need to be well below the record (impossible!) and the cartridge VTA would need to vary at least 7 degrees whilst playing the record!


NORMAL ADVICE: Most informed advice is to keep the arm tube roughly parallel to the record surface. In fact, the VTA becomes more correct as the rear of the arm is lowered as much as possible, the limit being when the arm or cartridge touches the record.

WORST CASE: The most extreme situation is a record cutting angle of 0 degrees and a cartridge VTA of 36 degrees. A VTA inaccuracy of 36 degrees.

QUESTION: CAN THERE BE ANY POINT IN PLAYING AROUND WITH 1 DEGREE OF VTA? VTA adjustment is actually a neurosis NOT a technical adjustment.

AN ALTERNATIVE: If you alter the playing weight of a normal cartridge by 0.1 of a gram the stylus VTA will alter by around 1.5 degrees.

ANOTHER ALTERNATIVE: If the room temperature increases by 5 degrees Fh, the stylus rubber suspension will soften and decrease the VTA by 1 degree.

"BUT WHEN I ALTER THE VTA I HEAR A DIFFERENCE." Of course you do. Any variation or change to the very important joint between the arm and turntable will alter the sound quality. Try simply tightening or loosening the main arm fixing nut, the sound will change. Try tightening or loosening the cartridge fixing nuts, the sound will also change.

Almost any change or adjustment to a turntable/arm/cartridge will alter the sound quality if one listens with an acute level of perception. We hope we have explained to the reader that VTA adjustment is of little or no significance. There are many other simple structural changes that are more important, such as fixing the cartridge rigidly to the arm and fixing the arm tightly to the turntable.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jeg forholder meg til Roy Gandy akkurat på dette:

Rega VTA Fact Sheet

VTA (Vertical Tracking Angle)
Quote: "Every problem has a solution. If there is no solution, there is no problem."


THE TONEARM: The maximum up/down adjustment on a tonearm is about 0.5 inches (12mm). That being approximately 1 degree VTA adjustment.

THE CARTRIDGE: Each model of cartridge has its own unique design which also determines the stylus VTA. Rega has accurately measured the VTA on at least one hundred different cartridge models. The lowest VTA we have measured was 24 degrees (even though the manufacturer claimed 20 degrees) and the highest was 36 degrees. Most cartridges have a VTA of between 28 degrees to 32 degrees. The VTA of Rega cartridge is approximately 28 degrees.

THE RECORD: The VTA of a record cutting stylus is set to give the best continuous cut of the lacquer. Records are cut with a VTA which varies between 0 degrees and 20 degrees. On an individual record the VTA will vary by 7 degrees or more depending on the type of cutting head used, the depth of cut, the musical frequency and the lacquer springback.

· The VTA of the groove on every individual record varies by at least 7' over the record.
· Every record is cut under 20'


FUTILITY: We can see that cartridge VTA is normally around 10 degrees higher than the record cutting angle. And the record cutting angle varies by around 7 degrees whilst it is being played. THEREFORE A MAXIMUM ARM ADJUSTMENT OF ONLY 1 DEGREE CAN BE SEEN TO BE COMPLETELY FUTILE.

To accurately match cartridge VTA to the record cutting angle the back of the arm would need to be well below the record (impossible!) and the cartridge VTA would need to vary at least 7 degrees whilst playing the record!


NORMAL ADVICE: Most informed advice is to keep the arm tube roughly parallel to the record surface. In fact, the VTA becomes more correct as the rear of the arm is lowered as much as possible, the limit being when the arm or cartridge touches the record.

WORST CASE: The most extreme situation is a record cutting angle of 0 degrees and a cartridge VTA of 36 degrees. A VTA inaccuracy of 36 degrees.

QUESTION: CAN THERE BE ANY POINT IN PLAYING AROUND WITH 1 DEGREE OF VTA? VTA adjustment is actually a neurosis NOT a technical adjustment.

AN ALTERNATIVE: If you alter the playing weight of a normal cartridge by 0.1 of a gram the stylus VTA will alter by around 1.5 degrees.

ANOTHER ALTERNATIVE: If the room temperature increases by 5 degrees Fh, the stylus rubber suspension will soften and decrease the VTA by 1 degree.

"BUT WHEN I ALTER THE VTA I HEAR A DIFFERENCE." Of course you do. Any variation or change to the very important joint between the arm and turntable will alter the sound quality. Try simply tightening or loosening the main arm fixing nut, the sound will change. Try tightening or loosening the cartridge fixing nuts, the sound will also change.

Almost any change or adjustment to a turntable/arm/cartridge will alter the sound quality if one listens with an acute level of perception. We hope we have explained to the reader that VTA adjustment is of little or no significance. There are many other simple structural changes that are more important, such as fixing the cartridge rigidly to the arm and fixing the arm tightly to the turntable.
Siden dette ikke er en vennetråd, drister jeg meg til å nevne at selv den store opphøyde mister G, opererer innefor forretningsmessige prisipper.
Ergo har det du ( og mister G ) sier null verdi i sammenhengen, cirka.
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Null verdi. Ja den er grei:):):) Da får du justere etter hver plate du skal spille du da. Hadde jeg måtte det så hadde jeg gått over til streaming. Forholder meg heller til Roy Gandy;)
 
Sist redigert:

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Vi er allerede langt unna trådstarters spørsmål (men han hadde vel fått svar), men dette bør jo ikke utarte til nok en Rega-tråd. Det man vel kan være enige om, uansett hvor man står i den store Rega-diskusjonen, er at Rega sitt syn på dette skiller seg en god del fra de fleste andre sitt syn. Rega sitt syn representerer et ytterpunkt.
De fleste andre som driver med high-end platespillere, både produsenter og andre, synes det er viktig med VTA/SRA. Dette er tildels også aktører som lager enda mye dyrere utstyr enn Rega.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.543
Sted
Sørlandet
Er det ikke nettopp detaljer som dette som gjør vinyl så interessant? Å bruke nerdetid (les kvalitetstid) til de minste detaljer for å lure ut (eller lure seg selv) alle mikrolyder som befinner seg i sporet?

Tenk så kjedelig det måtte være å bare sette inn en sølvdisk? Eller streame fra verdens største musikkbibilotek for 199 kroner måneden... nei, gud forby.

-BB-
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Men for å plukke opp mitt tidligere spørsmål om 2M Black på Rega-arm; poenget mitt var vel at en helt parallell arm (evt disse 91-92 gradene) ikke er oppnåelig med en Rega-arm sammen med f.eks. 2M-serien. Det vil være ren flaks om spacerne gjør at man ender opp med en helt parallell arm. Forskjellen på en 2M-pickup og Regas egne er visst 3,2mm, og da må man velge om man skal bruke én spacer på 2mm eller bruke to spacere og ende opp på 4mm.

I hvilken grad dette er hørbart i praksis skal jeg ikke si noe om, men det er jo interessant å være klar over når man bruker tusenvis (på tusenvis) av kroner på en platespiller/pu-kombo. Sikkert er det iallefall at det kan gi opphav til betydelige hi-fi-nevroser!
Pkt 1: Det er ingenting som sier at man er låst i forhold til høyder på Rega´s spacere. Det kan man lage/få noen til å lage i en hvilken som helst høyde. Om de i tillegg lages som 2 halvdeler, så slipper man å løfte armen helt av når man monterer de. Som alternativ fin-tuning kan man benytte seg av tynne platematter. Slike får man også kjøpt som ferdige sett.

Pkt 2: For hver mm man løfter/senker en 9" tonearm, så endrer man VTA med ca. 0,27 grader.

Pkt 3: Det kan bringes inn ytterligere ett element til - om man skal være pinlig nøyaktig. Tykkelsesforskjeller på ulike plater:)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Som med hvilken som helst arm
Altså feil
Dette vil jo avhenge av armlengde. Det er bare å ta frem mattekunnskapene om vinkelberegninger, så sier tallene seg selv;).

Så kan man "nerde" videre i visshet om at enhver endring av armhøyde og stifttrykk også vil påvirke overheng og dermed HTA:)
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
.. og varierte VTF (som påvirker VTA/SRA mer enn de fleste tror, selv innenfor det anbefalte VTF-området til pickupprodusentene).
Det kan fort gi større utslag enn justering av armhøyde opp/ned med en mm eller to
Absolutt. Og samtidig endrer man geometrien i magnetgap og spole ++. Men det er vel litt å gå på, bør i hvert fall være det.
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
^
Dette er vel og bra, men variabler eksisterer inkludert personlige preferanser.
Innrømmer jeg er dårlig på å ta råd uten videre, jeg vil gjerne velge selv, hele veien :)
Men er man fornøyd ift til prisen og ikke plages av tvil så vel og bra.
TP4 fungerer jo glimrende til tider.
Jeg klarer ikke helt å se at personlige preferanser er noe sentralt element i dette. Feil (det er akkurat det, feil) SRA gjør i praksis radien til nåla større i lengderetningen, og gir dermed mindre utstrekning og større forvrengning i diskanten. Det gir også større intermodulasjonsforvrengning. Er det virkelig noe man vil 'smakssette' gjengivelsen med?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Dette er vel og bra, men variabler eksisterer inkludert personlige preferanser.
Innrømmer jeg er dårlig på å ta råd uten videre, jeg vil gjerne velge selv, hele veien :)
Men er man fornøyd ift til prisen og ikke plages av tvil så vel og bra.
TP4 fungerer jo glimrende til tider.
Jeg klarer ikke helt å se at personlige preferanser er noe sentralt element i dette. Feil (det er akkurat det, feil) SRA gjør i praksis radien til nåla større i lengderetningen, og gir dermed mindre utstrekning og større forvrengning i diskanten. Det gir også større intermodulasjonsforvrengning. Er det virkelig noe man vil 'smakssette' gjengivelsen med?
Jeg er helt enig.
Derfor er det for meg litt rart at enkelte foretrekker å leve med dette, fremfor å tilpasse korrekt.
Evt så er det vel greit med litt vreng så lenge man har korrekte badge på spilleren..

Litt på spissen men ikke nødvendigvis vet jeg.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Null verdi. Ja den er grei:):):) Da får du justere etter hver plate du skal spille du da. Hadde jeg måtte det så hadde jeg gått over til streaming. Forholder meg heller til Roy Gandy;)
Har ikke lest og studert alt som står der. Sikkert mye riktig, men - det spørs om ikke Gandy bør ta opp igjen en mattetime, eller to i forhold til dette:
THE TONEARM: The maximum up/down adjustment on a tonearm is about 0.5 inches (12mm). That being approximately 1 degree VTA adjustment. ;)

Beregninger tilsier omtrent 0,27 grader pr mm endring for en 9" arm. 12mm tilsier da drøyt 3mm. Jo lenger armen er, jo mindre grad av endring blir det.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er det ikke nettopp detaljer som dette som gjør vinyl så interessant?
I min bok så er det faktisk akkurat det. Å nedre litt rundt slikt (og andre aspekter rundt vinyl) når man er motivert er - nettopp > kvalitetstid:cool:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
"Don't follow leaders"
(Bob Dylan 1965)​

"Don't follow gurus"
(baluba 2017)​
 
Topp Bunn