REGA RP10?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Leser at RP10 er en helt annen spiller og langt bedre en RP8. Vil minne folk på at det som kommer ut er stort sett fordelt slik i høyere klasser. Pickup 40%, RIAA 30%, Arm 20%, Drivverk 10%

    Noen som er uenig i fordelingen?
    Jepp, egentlig uinteressant da matchingen utgjør en stor andel, ellers vil jeg si omtrent motsatt av fordelingen din.
    Det var for å sette noen tall på saker og ting. Blir vanskelig å sette tall på match.

    Du mener omtrent slik da, eller?
    Pickup 10%, RIAA 20%, Arm 30%, Drivverk 40%

    Jeg hadde et drivverk til over 100K og vil ikke si at dette utgjorde noe mer en det jeg har i dag til 20k.

    Derimot hadde jeg en pickup til 5k som var vesentlig dårligere enn en til 15k.

    Match mellom arm og pickup ser jeg klare utfordringer med.
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    3
    Leser at RP10 er en helt annen spiller og langt bedre en RP8. Vil minne folk på at det som kommer ut er stort sett fordelt slik i høyere klasser. Pickup 40%, RIAA 30%, Arm 20%, Drivverk 10%

    Noen som er uenig i fordelingen?
    Jepp, egentlig uinteressant da matchingen utgjør en stor andel, ellers vil jeg si omtrent motsatt av fordelingen din.
    Det var for å sette noen tall på saker og ting. Blir vanskelig å sette tall på match.

    Du mener omtrent slik da, eller?
    Pickup 10%, RIAA 20%, Arm 30%, Drivverk 40%

    Jeg hadde et drivverk til over 100K og vil ikke si at dette utgjorde noe mer en det jeg har i dag til 20k.

    Derimot hadde jeg en pickup til 5k som var vesentlig dårligere enn en til 15k.

    Match mellom arm og pickup ser jeg klare utfordringer med.
    Spilleren min ligger på 60% på drivverket, 23% på armen og 17% på pu og det matcher bra imo. RIAA holder jeg utenfor, den er en del av forforsterkeren.

    Ser helt klart at det vil være annerledes fordeling med andre kombinasjoner, men min erfaring er at det bør legges mye penger i drivverket for å oppnå god vinyllyd.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Leser at RP10 er en helt annen spiller og langt bedre en RP8. Vil minne folk på at det som kommer ut er stort sett fordelt slik i høyere klasser. Pickup 40%, RIAA 30%, Arm 20%, Drivverk 10%

    Noen som er uenig i fordelingen?
    Jepp, egentlig uinteressant da matchingen utgjør en stor andel, ellers vil jeg si omtrent motsatt av fordelingen din.
    Det var for å sette noen tall på saker og ting. Blir vanskelig å sette tall på match.

    Du mener omtrent slik da, eller?
    Pickup 10%, RIAA 20%, Arm 30%, Drivverk 40%

    Jeg hadde et drivverk til over 100K og vil ikke si at dette utgjorde noe mer en det jeg har i dag til 20k.

    Derimot hadde jeg en pickup til 5k som var vesentlig dårligere enn en til 15k.

    Match mellom arm og pickup ser jeg klare utfordringer med.
    Spilleren min ligger på 60% på drivverket, 23% på armen og 17% på pu og det matcher bra imo. RIAA holder jeg utenfor, den er en del av forforsterkeren.

    Ser helt klart at det vil være annerledes fordeling med andre kombinasjoner, men min erfaring er at det bør legges mye penger i drivverket for å oppnå god vinyllyd.
    Jeg tenkte ikke penger i dette men vektlegging.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmm... Synes det far en pussig fordeling om det er ment som delbudsjett.

    Matching som FZ nevner er naturligvis et viktig poeng, men mot hva? Sånn rent bortsett fra teknisk/mekanisk kompatibilitet mellom arm og pu, hva skal pu matches mot? Jeg vil si høyttalerne mer enn noe annet. Frekvensrespons og forvrengning er de viktigste egenskapene ved pu, som ved høyttaleren. Drivverket er opphavet til hastighetsavvik, støy i form av rumble og isolering av felter rundt motor, og avkobling fra rommet med påfølgende avvik i transientrespons. Armens artifakter er mer enn noe annet resonanser, lokale sådanne her og der oppigjennom frekvensene, noe støy fordi kabelføring og jord gjerne er en del av det systemet. RIAA er som andre forsterkere i hva de gjør og ikke gjør, frekvensrespons, støy, forvrengning.

    I den grad et del av kombinasjonen er nøytral, eller nær nøytral, så blir det ikke så mye snakk om matching i betydningen kompensasjon, mer om å finne noe man liker og la det stå til. Og da er det ikke så mye snakk om relativt til resten av kombinasjonen, mer om å treffe sine preferanser. Er det først og fremst absolutt kvalitetsforskjell mellom lignende prisede pickuper? Eller er det interessante klangbalanse som først og fremst er forskjellig?

    Og varierer ikke dette med pris? Blir ikke svaret annerledes om man totalt skal bruke 15' eller 150', eller enda mer?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hmmm... Synes det far en pussig fordeling om det er ment som delbudsjett.

    Matching som FZ nevner er naturligvis et viktig poeng, men mot hva? Sånn rent bortsett fra teknisk/mekanisk kompatibilitet mellom arm og pu, hva skal pu matches mot? Jeg vil si høyttalerne mer enn noe annet. Frekvensrespons og forvrengning er de viktigste egenskapene ved pu, som ved høyttaleren. Drivverket er opphavet til hastighetsavvik, støy i form av rumble og isolering av felter rundt motor, og avkobling fra rommet med påfølgende avvik i transientrespons. Armens artifakter er mer enn noe annet resonanser, lokale sådanne her og der oppigjennom frekvensene, noe støy fordi kabelføring og jord gjerne er en del av det systemet. RIAA er som andre forsterkere i hva de gjør og ikke gjør, frekvensrespons, støy, forvrengning.

    I den grad et del av kombinasjonen er nøytral, eller nær nøytral, så blir det ikke så mye snakk om matching i betydningen kompensasjon, mer om å finne noe man liker og la det stå til. Og da er det ikke så mye snakk om relativt til resten av kombinasjonen, mer om å treffe sine preferanser. Er det først og fremst absolutt kvalitetsforskjell mellom lignende prisede pickuper? Eller er det interessante klangbalanse som først og fremst er forskjellig?

    Og varierer ikke dette med pris? Blir ikke svaret annerledes om man totalt skal bruke 15' eller 150', eller enda mer?

    Det er fullt mulig å plukke fra hverandre ethvert utsagn.

    Det jeg forsøke var å sette viktighetsgraden av disse komponentene på generelt grunnlag mot hverandre.

    Jeg har i vert fall større glede av en god RIAA og PU i stedet for et superdrivverk og superarm.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Michael Fremers ganske ferske anmeldelse av RP10 i Stereophile har visst aldri kommet seg på nett, men ser at den iallefall har fått plass i Class A av Recommended components.
    RP10 er den rimeligste spilleren med arm med A-rating.
    https://www.stereophile.com/content...18-edition-turntables-tonearms-cartridges-etc
    Det finnes mange flottere spillere en REGA, men spiller disse bedre? Innenfor en hvis "triangel" spiller REGA absolutt bra nok. (arm/pu/riaa) RP-8/10 er absolutt gode nok spillere. Bruk penger andre steder.
     

    PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Hvor tung pickup i gram kan Rb2000 takle? Den har jo en ganske lav effektiv masse i deg selv (10 g).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vet ikke hvor mye designet har endret seg, men jeg måtte jukse for å få RB600 til å balansere en Ortofon Kontrapunkt h i sin tid (ca 10g). En tyngre motvekt er svaret om man vil at armen skal fungere med tyngre pu.


    Armens effektive masse har ikke så mye med dette å gjøre, egentlig. Armens effektive masse sammen med pickupens masse og compliance/ettergivenhet bestemmer resonansfrekvensen, men ikke så mye annet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Armens effektive masse har ikke så mye med dette å gjøre, egentlig. Armens effektive masse sammen med pickupens masse og compliance/ettergivenhet bestemmer resonansfrekvensen, men ikke så mye annet.
    ...Men apropos det, så øker jo den effektive massen med tyngre motvekt og pickup. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det samme skjer vel egentlig med armens effektive masse om man flytter det eksisterende loddet lenger ut fra senter... :)

    Men fortsatt lite å bekymre seg for med tanke på armens evne til å bære pickupen.

    Min juksing den gangen besto forresten i å lime ei stor skive på hver side av loddet med lynlim.
     

    PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har med Windfeld på rb 2000 god lyd bortsett fra overdrevne sibilanter. All musikk låter bra inntil noen synger. Riaa nå er Tricord Diablo med egen strømforsyning.
    Vta er justert litt opp og ned, men det fjerner ikke overdrevne sibilanter. Kan dette komme av at PU er for tung (15g) for armen? Har montert 120g motvektslodd.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmm...

    Ingen tilsvarende problemer med digitale kilder?

    Om dette kun gjelder vinyl fra Windfeld, sjekk og eventuelt eksperimenter med nåltrykk også. Det gjør fort mer med VTA/SRA enn å heve eller senke armbasen en liten smule.

    Jeg opplever min PW linjalrett, og uten den dipen i presensområdet som en del pickuper har.
     

    PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Skal se på Sounsmith!
    Pickupen spiller så frekvensriktig som jeg kan ønske meg ellers. Det at den tar av i toppen er helt klart noe feil et sted. Ingen har gitt denne pickupen en slik karakeristikk i tester. Har prøvd å justere nåletrykk også, kan gjerne jobbe litt med det. Er det høyere trykk som skal dempe toppen?
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Elevator gjorde kun jobben sin, den gjorde ikke noe utav seg litt som reflexen men dette er jo lenge siden nå min husk av lyd er ikke eksisterende kun minner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn