Rega P3 - Armen har løsnet fra plinten. Trenger litt hjelp.

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Er det en spesiell prosedyre, eller noe man bør passe på, for å få armen festet/justert riktig igjen, relativt til platetallerkenen ?

Har fryktelig lite greie på dette. Har bare lest at armbasen ikke skal strammes for hardt fast til plinten.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Senter av lageret/det vertikale omdreiningspunktet skal være nøyaktig 222mm fra senter av spindelen om jeg ikke husker feil.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Det er bare å dra til de tre skruene.
Så hardt som det er naturlig med riktig størrelse hexnøkkel...
 

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Innlegg
211
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Er det en spesiell prosedyre, eller noe man bør passe på, for å få armen festet/justert riktig igjen, relativt til platetallerkenen ?

Har fryktelig lite greie på dette. Har bare lest at armbasen ikke skal strammes for hardt fast til plinten.
Ring Simen på Mono (importøren). Han er tipp topp hyggelig og kjempehjelpsom!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå har jeg aldri hatt en av de nye trepunktsfestede armene av spilleren. Men jeg antar at det er skruehull i plintet, og ganske alminnelige treskruer som fester det hele?

I så fall skulle det være ganske rett fram å montere den igjen. Hvis du sliter med at skruene ikke tar (at skruehullene er utvidet og slitt), så kan du nok gjøre dem strammere igjen med en tynn treflis i hvert av dem før du setter armen på plass og skrur i skruene.

Om det er den gamle typen arm, så går armbasen ned gjennom et ganske stort hull i plintet og festes med en mutter fra undersiden.

Eller er det noe jeg ikke forstår her?
 

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Nå har jeg aldri hatt en av de nye trepunktsfestede armene av spilleren. Men jeg antar at det er skruehull i plintet, og ganske alminnelige treskruer som fester det hele?

I så fall skulle det være ganske rett fram å montere den igjen. Hvis du sliter med at skruene ikke tar (at skruehullene er utvidet og slitt), så kan du nok gjøre dem strammere igjen med en tynn treflis i hvert av dem før du setter armen på plass og skrur i skruene.

Om det er den gamle typen arm, så går armbasen ned gjennom et ganske stort hull i plintet og festes med en mutter fra undersiden.

Eller er det noe jeg ikke forstår her?


Takk for alle tips og forslag :)

Ja, det er den gamle typen arm med stort hull som også fikserer avstanden til spindel, så den avstanden er grei. Det jeg tenker på er selve armens retning i forhold til platetallerkenen, dvs at denne ikke blir stående litt skeivt når jeg strammer mutteren. (Armbasen kan nå roteres om sitt senter i horisontalplanet, fordi denne festemutteren på undersiden av plinten har løsnet.) Er det noen flere mål eller metoder jeg kan bruke, før jeg strammer, slik at armen ikke blir stående svakt på skrå i forhold til den opprinnelige stillingen i forhold til platetallerken ?
 

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Eller vil den påfølgende justeringen av pickup bety så mye mer enn armposisjonen, i forhold til sporing, at det er tilstrekkeilig at armen står sånn nogenlunde riktig ?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tipper at hvis du setter den sånn at armen er parallell med kanten av spilleren når den hviler i "holderen" sin, er det greit nok. Det vesentlige er jo at den kan bevege seg over hele plata der det er riller, og at armløften fanger den opp i hele dette området. Rotasjon av basen har i seg selv ingen betydning for lyden.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvordan armen er rotert i hullet endrer ikke på pickupgeometrien. Lageret er sentrert over senter av hullet, så det er ikke allverdens farlig om den ikke er 100% rett.

Eneste funksjonelle betenkelighet er at det kan påvirke armens antiskatekraft, men det er igjen justerbart og neppe noe stort problem.

Først og fremst et kosmetisk problem. Montert godt nok til at øyemålet er fornøyd, så tror jeg alt er så godt som de blir.
 
  • Liker
Reaksjoner: AnB

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Flott !

Takk for hjelpen.

Da tror jeg at jeg har fått de opplysningene jeg trenger for å få dette til.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.487
Antall liker
17.268
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fest armen slik @Dazed beskriver - parallelt med kanten av plinthet når den hviler i holderen.
 
Topp Bunn