Quistens Lo-Fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Det negative med headfi er at ledningen lager gnisselyder hver gang man bøyer seg frem til bordet for å ta en slurk øll !!

    Heldigvis er det ikke så mye annet å klage på når riggen spiller opp til dans :) SKÅL !!
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Steinkul plate med frisk og spenstig rytmikk og leken jazz !

    Jazzanova - In Between
     

    Vedlegg

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det negative med headfi er at ledningen lager gnisselyder hver gang man bøyer seg frem til bordet for å ta en slurk øll !!

    Heldigvis er det ikke så mye annet å klage på når riggen spiller opp til dans :) SKÅL !!
    Mitt forslag til neste oppgradering er å få tak i et tilstrekkelig langt, high-end sugerør, slik at du kan drikke uten å røre hodet. ;)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Er litt i tankeboksen for tiden, tok meg en høyttaler demorunde på Soundgarden :

    Genelec G Four : frempå og kontant, kanskje noe for frempå ?
    Dynaudio X14 : Laidback og for snill etter min smak.
    System Audio Mantra 50 : Rytmisk og spenstig, god høyttalere.
    System Audio Pandion 2 : Rytmikk og meget god sammenheng, touch av high-end.
    Dynaudio Xeo 6 : Detaljert og lett frempå, veldig god høyttaler.

    Av dette var det nok SA pandion 2 og DA Xeo 6 som ga meg den beste godfølelse.

    Ble ikke så mye klokere av demorunden annet enn at ingeting av dette toucher den toanle og naturlige sammenhengen i HiFiMAN HE-500 klokkene mine.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Drittøft bilde! Kjekt å se at jeg ikke er alene med å elske øl. Heineken er derimot ikke favoritten her. Øl+rør er godt for sjelen, men roter med tom-boksene gjør du... damefri i helga?

    Har grubla litt på dine "vegne" angående høyttalere etc, men har ikke noe erfaring med de du hørte hos SG. Spør du meg, sett i din situasjon, ville jeg grubla tilbake og funnet den absolutte "all-time-favoritten" av ett høyttalerpar, og kjøpt igjen samme, eller noe i samme retning. Sunt og morro å teste nye ting i ny og ned, men viktig med noe balansert, allsidig og morro også da. Lykke til og ha en flott øl-lørdag! Jeg fikk egentlig nok i går, men ett par kalde blir det visst nå også, mens man ser film.

    Ellers er det blitt lite hfs i det siste grunnet andre prioriteringer grunnet fint vær etc. Ganske lite interessant aktivitet på forumet generelt for tiden også. Blir nok futt igjen etterhvert som høsten sniker seg innpå.
     
    Sist redigert:

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    @Novus

    Dama jobber 2/2, så her har det vært ca 1,5 uke med høy ølarm og høy SPL !

    Du skal ha cred for å holde ut med alle mine løse tanker via PM, jeg ser jeg vingler mye til tider. Men jeg er sugen på ett eller annet, men vet ikke selv enda hva jeg sikter meg inn på, men har litt forskjellige ting i kikkerten.

    Jeg tror nok ikke jeg spoler for mye tilbake å handler ting jeg var fornøyd med før, til det er det alt for mye spennende produkter der ute. Men en sikker vinner er jo noe som er morro da, så mulig jeg prøver å holde meg litt i nærheten av det.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, er jo godt med litt "rom" da, selv om det kanskje ikke er helt gunstig i lengden med tanke på kjæreste-forholdet, hehe. Men kjekt med litt alenetid med hobbyen i perioder, får se lyst på det.

    Sistnevnte høres fornuftig ut! Blir nok å holde meg i samme gate som følger nå, men man veit jo aldri. Plutselig har man lyst på skikkelig seriøs, nøytral og korrekt-klingende utstyr. Så går det litt igjen, så savner man morro-faktoren igjen. Evig syklus, hehe.

    Ang. "vinglingen" så er det null stress. Bare morro! Forumet hadde ikke vært det samme uten dine pm's!
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jævlig rent og pent, all white er lekkert. Men var lyden også like clean? Du har vel litt større avstand mellom ht nå, ergo litt "bredere soundstage"?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    @Novus

    Jeg minnes at jeg igrunnen levde ganske så greit med de søylene der, de sto oppmot 8-10 måneder om jeg ikke tar feil, ergo en av de lengstlevende komponentene jeg har eid.

    Ang bredde står jo oppsettet nå med litt større avstand her i dama sin kåk (bildet er forøvrig fra min kåk for evt nysgjerrige) men jeg føler ikke Klipscherne er noe som helst representant for "bredde" i et lydbildet. Da må man over på bedre saker ja.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Da pakker vi ned Klipsch RB-61 II... Nok horn for denne gang.
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    WOW! Gratulerer med nye høyttalere! Høres ut som du har god match med Dayens.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Nye IKEA brølere :

    Først er det jo som alltids et "njæ" når noe nytt kommer i hus. Jeg viste jeg var på farlig farvann med å våge meg på en høyttaler med bakovervent bassport, det er ikke den beste match i rommet her. Etter en del jobbing med avstand og toe inn, og faktisk dekslene som demper i høyre hjørne satt det så godt som det kunne. Ikke 100% fornøyd, det er en liten touch av bomyness på noen låter/ lyder. Det som overrasker meg er tempoet og attacket. Man skulle tro mine Klipscher hadde dette, men bare på et vis. Der hvor Klipsch tar syvmilsteg spretter SA med 30 skitt å presenterer alle småhumpene på veien. Rytmisk musikk og spesielt hardere elektronisk musikk som dubstep er en nytelse med disse søylene, du verden for en presisjon og fart. Toppen har akuratt nok med luft og chrisphet, og er noe fremoverlent og spretten, faktisk litt vel energisk men regner med det setter seg. Med to mellombasser på hver sin side av diskanten opplever jeg en ganske så flott og sammenhengende mellomtone, generelt hele høyttaleren oppleves som godt sammenhengende.

    Nei, dette var morro for en kar som liker sin rytmiske musikk !!

    Disse skal få spilt seg til litt og designet / overgang til søyler får synke inn litt. Vil prøve å komme denne lille bomynessen til livs med muligens å lage noen skumringer å ha i bassportene, evt noe demping rett bak høyttalerne.

    Skulle jeg mot formodning ikke bli helt fornøyd med denne litt hule bassen blir muligens Klipschene byttet inn i et par B&W 685 S2 som jeg nettop hadde, bare i hvit denne gangen. Den høyttaleren ser jeg har veldig mange flotte egenskaper til prisen, men spesielt bassen på denne var veldig "død" i mitt rom og det er slik jeg liker den.
     

    DenuR

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2014
    Innlegg
    13
    Antall liker
    5
    Sted
    Os (Hordaland)
    Torget vurderinger
    1
    Alltid like spennende å lese her inne, er jo noe nytt i hus hver uke virker det som :p
    Anbefaler deg å fylle "kammeret" med sand, det gjorde i alle fall underverker med boomy bass på mine Aura 50.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Roligere byttefrekvens nå en før heldigvis !

    Ja sand i kammeret skal testes når jeg får tid og anledning. Takker for påminnelsen.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Tydeligvis ikke bare jeg som liker de nye Mantraene. Han her ble med på et par poplåter. Forøvrig falt de nye brølerne i smak hoss sambo også, endelig skulle hun få hvite bokser i stua igjen.
     

    Vedlegg

    DenuR

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2014
    Innlegg
    13
    Antall liker
    5
    Sted
    Os (Hordaland)
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, han skal holde seg godt fast om du drar på litt ;)
    Hvor nære bakveggen står de? Mine Aura50 står ca 30cm fra bakvegg og det er helt på pottekanten av hva de bør være av luft bak.
    Forøvrig kan jeg legge til at de absolutt ikke liker murvegger...
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    M50 står ca 15-20cm ifra vegg, funker helt greit. SA spiller såpass stramt at det går akuratt.

    Det største problemet her er at stereoveggen er uisolert og har en tendens til å spille med om det står for røffe høyttalere forran.

    Ellers ser jeg SA ofte angripes for slank bass. Der må jeg nok stille meg litt uenig. M50 har samme high-end type bass som jeg har i mine hodetelefoner og mine tidligere Elac BS 403 og Dynaudio Focus 110A stativere. Typisk kjennetegn er at det meste er mye roligere, og det oppleves mye større forskjell på bassen fra låt til låt. Det er vel ikke til å legge skjul på at de som angriper SA for lite bass har HT historikk med CW, Klipsch og annet i kjøleskapdimensjoner, slike folk har mange stier igjen å utforske.

    Ellers var det vel Auditor eller hva nick han går under som sa at M50 oppførte seg som en monitor. Ved lytt forstår jeg godt hva han mener om den saken. Det er ikke lankt ifra å lytte til et par gode hodetelefoner disse Mantraene. Kort oppsumert er det utrolig flott sammenheng i lyden som presenteres, d'appolito konstruksjonen har nok mye av æren for dette.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Spennende tråd!
    Hvordan opplever du Mantraene mot dine gamle Tannoy DC6?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    På Tannoy merke man godt til koax løsningen, lyden oppleves som veldig sammenhengende. Vil gjerne si de kanskje hadde noe mer crisphet i toppen der hvor mantra har mer luft. Tekstildiskant vs metalldiskant. Mantra oppleves nok også som et hakk mer naturlig i klangen hvor tannoyene hadde litt mer bokslyd i mellomtonen.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner, jeg har vært inne på tanken på DC6t SE, disse kommer jo på tilbud på Elkjøp fra tid til annen.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Jeg tørde aldri helt å oppgradere til DC6T SE grunnet bassport bak, jeg var redd en gulvutgave skulle bli for brutal. Viste seg igrunnen at stativmodellen også var det, ting ble vesentlig strammere når jeg gikk over til Klipsch RB-61 II og port på fremsiden. Men en morsom høyttaler det var det uten tvil, får deg til å spille musikk.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Slank "bunn" er noe av det som gjør at jeg sitter på gjerdet i forhold til Tannoy, men det er kansje ubegrunnet slik jeg tolker din opplevelse av stativmodellen?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Jeg er av typen som levde lykkelig med Triangle color bookshelf, en høyttaler som ikke gikk dypere enn 80hz. Med et mellombasselement som gikk som et stempel å engasjerte som F !

    Bass ække alt, å basshue er jeg ikke.

    Mantra er også i den gata. Det er det flotte skyvet og engasjementet i mellombassen som driver takten hinsides avgårde, og med tilhørende flott mellomtone så blir det fine opplevelser selv om ikke bunnen er allværden.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Mantra 50 på børsen allerede?
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Vært lite aktiv her på hfs siste tia, på grunn andre ting som sluker tiden i varmen, men "snappet" opp at det brått ble SA M50. Tenkte å gratulere med pene og sikkert spenstige søyler, men hva ser jeg på torget? Ut i fra førsteinntrykk her virka du jo fornøyd, hehe. Blitt noe annet spennende i stedet? Nysgjerrig, så bring it on!
     
    Sist redigert:

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Hoi !

    M50 er jeg både veldig fornøyd med og ikke fornøyd med. Det er noe ekstra klang i disse som jeg sliter litt med og ikke helt klarer å falle til ro med. Virker nesten som den høye søylen med alle elementene metter rommet litt lydmessig.

    Jeg hev M50 på torget og finn.no for å lodde stemningen litt. M50 har derimot sjarmert sambo såpass at disse ville hun jeg helst skulle beholde.

    Ble forøvrig teamwork med sambo idag med fylling av sand i dem. De skulle ta 2,5 liter, men ved 1,5 var det allerede ganske så fult, SA bommet med specsa eller ?

    Lydmessig etter sandfylling har jeg bare fått tatt en rask lytt, sadser på å få kjørt noen timer imorgen ifred og ro. Men helt kort er det noe strammere, men enda litt overmetning av lyd her i stuen merker jeg.

    Neste blir vel å angripe bassporten med å lage til en skumhylse å sette inni. Annen forsterker er jo også et alternativ.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    DenuR

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2014
    Innlegg
    13
    Antall liker
    5
    Sted
    Os (Hordaland)
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplevde det samme da jeg skulle fylle sand i mine, etter ca 1,5 liter var det fullt. Muligens en skriveleif i dokumentasjonen fra leverandør (?).
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Fortsatt storfornøyd med Mantra'ene? :)
    Hei

    Gleden ble igrunnen ganske så kortvarig. De har blitt ekstremt lite bruk etter de første ukene. Scroller du litt opp kan du lese om litt ekkel klang i disse som avogtil / ofte plager meg.

    Her brukes mest hodetelefoner mens jeg lurer litt på hva jeg skal foreta meg. Har en viss tro på at det blir noe underholdene og at jeg på sett og vis "gir opp" vanlig stereo da det blir alt for dyrt å tilfredstille gullørene mine på musikk, så vi får fokusere på litt morro og spenstig presentasjon, party / rølp og filmlyd heller.

    Hodetelefonene er og blir totalt overlegne.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fortsatt storfornøyd med Mantra'ene? :)
    Hei

    Gleden ble igrunnen ganske så kortvarig. De har blitt ekstremt lite bruk etter de første ukene. Scroller du litt opp kan du lese om litt ekkel klang i disse som avogtil / ofte plager meg.

    Her brukes mest hodetelefoner mens jeg lurer litt på hva jeg skal foreta meg. Har en viss tro på at det blir noe underholdene og at jeg på sett og vis "gir opp" vanlig stereo da det blir alt for dyrt å tilfredstille gullørene mine på musikk, så vi får fokusere på litt morro og spenstig presentasjon, party / rølp og filmlyd heller.

    Hodetelefonene er og blir totalt overlegne.
    Veldig interessant :)

    Havner du tilbake på Klipsch RB-61 II enda en gang, eller er det andre friske alternativer i tankene?
    Noen gang hørt JBL LS-40?

    Følger med i spenning på fortsettelsen :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    I litt frustrasjon over M50 sin litt hule / uryddige bass ble det impulskjøp av et par B&W S2 igjen, denne gang i hvit.

    Dette er for meg en usedvanlig god allround høyttaler til fin pris. Det ryddet kraftig opp i bassen kan en si. Aldri mer bakovervendt bassport her i heimen.

    Ikke så hyper dynamisk lyd som jeg engentlig higet litt etter nå, men en lyd som jevnt over gjerne står seg bedre i lengen.
     

    Vedlegg

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Allerede noen få timer og testlåter uti her er det helt klart at B&W 685 s2 ruller fint over Mantra 50 for mine ører. Ganske bra med tanke på at M50 koster 3 ganger så mye. Jeg oppfatter bedre sammenheng og en bedre og mer naturlig mellomtone på B&W. Det virker som M50 sliter med litt egenklang i stive drivere og kasseresonsanser, hvorpå dette er det veldig lite av på B&W. Mantra slår kun tilbake igjen med tempo og luftigere diskant, men det er marginalt. Jeg liker dessuten litt hard diskant som får cymbaler til å låte så metalliske som de jo er. Man kan jo selvfølgelig dra inn forsterkermatch og rommet i bildet her men just nu er de små B&W en bedre høyttaler for meg.

    685 S2 innehar en fin lun klang, god sammenheng og en nøytal+ klang over seg med noe ekstra skyv i toppen som får de akuratt passe engasjerende. Med den fine mellomtonen spiller de MUSIKK. Ikke blir de for analytiske heller, men gjør grei forskjell på låter og hvordan låter er mixet.

    Godt å ha lyttegleden på plass igjen !

    Skulle egentlig ikke ha øl idag men faren er stor for at det blir et par bayer alikevel.

    Over og ut fra lo-fi land.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Toget har nå trillet inn på en endestasjon, her er det jaggu musikalsk og fint. B&W 685 S2 og Dayens Menuetto er en budsjett match made in heaven !! (For mine ører)

    Her kan jeg bli lenge, og trives, eller jeg kan velge å dra videre. Merker jeg ikke stresser så mye med å dra.

    Jeg så godt endestasjonen i kikkerten ved Dayens Menutto sin ankomst. Den er et slikt "denne selger jeg aldri" produkt, og den har stått her lenge nå. Jeg kan til tider være fristet til å prøve noe annet i 10k klassen, men så slo den Primare I22 i duell så da blir jeg veldig i tvil. Jeg leser også om andre, mer skolerte entusiaster her inne som har hatt vesentlige dyrere saker i racket som ved test av Dayens produkter sammenligner de oppover mot disse. Slikt får meg neimen ikke til å stresse så mye med å utfordre den. Det er også den eneste forsterker som har fått meg til å synes Klipsch Reference låter ok, og den her helt tyst, selv på følsomme "hønn". Forsterkeren sin store styrke er musikaliteten den frembringer, med påfølgende sjarm.

    B&W 685 S2 er et annet produkt som jeg merker kan stå lenge. De er langt fra ultraoppløste og detaljerte, men de har en meget flott sammenheng mellom driverne og en flott naturlighet. Det er lite involvering i musikken fra drivere og kasser merker jeg, klangen beror mye på selve innspillingen, og musikken får "slippe" høyttalerne litt. Slike egenskaper har jeg kun hørt i Elac BS 403 og Dynaudio Focus 110a som jeg har eid. Å ha egenskaper som titter oppover til slike høyttalere er for prisen meget bra. Fordelen med 685 kontra disse overnevnte er at man slipper dette overfokuset på detaljer, man sitter ikke å leter etter feil, men koser seg med musikken. Jeg har stor tro på at forsterkeren min drar det beste utav disse høyttalerne, for de var en katastrofe med Nad D3020 som jeg kjøpte sammen med dem.

    Jeg har vært veldig fan av hornhøyttalere og energisk spillestil. Men på noe musikk passer ikke denne "dra på" ivrigheten alltid. Der er 685 S2 fin, den evner å være dynamisk og energisk nok, men også laidback nok på de mer sarte stykkene. Rett og slett meget gode allroundegenskaper som spiser alt. Å være litt mer allround er nok noe som står seg bedre i det lange løp tror jeg.

    Det er såklart svakheter med oppsettet også, men jeg kan tilgi det meste, å ikke higer jeg etter perfeksjon heller. Mye faller mellom stenene da jeg har en head-fi rigg som spiller som et 100k++ oppsett, så da er det litt "pytt pytt" med disse manglene på stereoen.

    Godt man kan kose seg i budsjettklassen også, og atpåtil med skoesker blandt alle hønn og DIY her inne på HFS.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Her ruller og går musikken som aldri før mens jeg koser meg og ler av kabeldebatter og annet fjas på forumet, alt man skal bry seg med !!!

    Har forøvrig den senere tid følt at mitt superduper budsjettkilleroppsett ikke helt drar på når det snurres film, og det blir det jo en del av nå i vinter.

    Fisker derfor bruktmarkedet etter hornhøyttalere. Ser ut som jeg blir nødt å ha to par høyttalere med hver sin klangkarrakter for at dette skal fungere for meg. Så vi får se hva som kommer inn ettehvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn