Punx

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Innlegg
579
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Seriebeskrivelse:
En serie om norsk punk, new wave, hardcore og postpunk fra 1977 og frem til i dag


Episodebeskrivelse:
Punx - en serie om norsk punk, new wave, hardcore og postpunk fra 1977 og frem til i dag. Punken kommer til Norge med Sex Pistols og alle som opplever dem starter eget band, fanzine eller plateselskap. En ny generasjon musikere oppstår. (1:4)


Tilgjengelig til:
Tor 31. des 2099 kl 23:59
Produksjonsår:
2015
Planlagt sendt:
NRK2 25.11.2015 20:45
Aldersgrense:
Tillatt for alle
Serietittel:
Punx
Varighet:
29 minutter
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.216
Antall liker
1.321
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Håper denne ligger under treet i år (fra nissen til far 8)):


https://www.platekompaniet.no/bok/1979-sverre-knudsen/
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.216
Antall liker
1.321
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
For oss som har fleksible tv vaner....

https://tv.nrk.no/serie/punx/mktf73000114/sesong-1/episode-1
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Knallbra program!
Selv om jeg bare var 3-4 år når punken nådde Norge så har jeg alltid vært svak for punken. Artig gjensyn med Kjøtt, De Press, Wannskrækk, The aller værste, Oslo børs, De sjenerte osv osv.
Det bringer tilbake minner!
 

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Innlegg
579
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Knallbra program!
Selv om jeg bare var 3-4 år når punken nådde Norge så har jeg alltid vært svak for punken. Artig gjensyn med Kjøtt, De Press, Wannskrækk, The aller værste, Oslo børs, De sjenerte osv osv.
Det bringer tilbake minner!
Mye bra punk! Gleder meg til å se hva som kommer av hardcore utover i programmet også!
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.216
Antall liker
1.321
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Knallbra program!
Selv om jeg bare var 3-4 år når punken nådde Norge så har jeg alltid vært svak for punken. Artig gjensyn med Kjøtt, De Press, Wannskrækk, The aller værste, Oslo børs, De sjenerte osv osv.
Det bringer tilbake minner!
Mye bra punk! Gleder meg til å se hva som kommer av hardcore utover i programmet også!
Samme her. Var jo så vidt innom litt HC i dagens episode, krysser fingra for mer!
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.702
Antall liker
58.722
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva gjør Knausgård, Nesbø og Seltzer i en dokumentar om norsk punk?
Jeg bare spør...

Hvorfor intervjuer man ikke heller folk fra miljøet som f.eks. Bulle og Geir Moron Brurok ?
Trygve Mathiesen dukker opp hver gang norsk punk blir nevnt. Han eier ikke sannheten alene.
Tvert i mot har han en tendens til å sette seg sjøl i sentrum, noe som bidrar til en sneversynt historie.
Sentrale steder som Skippergata og Tinkern er ikke nevnt.
Harald Fossberg og Ulf Knudsen er vel de som så langt har hatt noe grunnlag for å uttale seg.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Tja, det er vel for at "folk flest" skal få se noen ansikter de kjenner igjen, fisking etter seere ganske enkelt. Man tenker vel at det skal gjøre serien severdig for andre enn oss som har et faktisk forhold til musikken.

For øvrig så har jeg etter hvert lært meg å ikke forvente så mye av dokumentarer som tar for seg "undergrunns" musikk/miljøer.
De aller fleste av dem virker jo ikke særlig interesserte i å faktisk grave så dypt. Blir ikke overrasket om det gjelder denne serien også.
 

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Innlegg
579
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Det skal jo tross alt sendes på TV, så for dypt er nok ikke et tema. Jeg tar det som et godt avbrekk til resten av miget som blir kringkastet. :)
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hva gjør Knausgård, Nesbø og Seltzer i en dokumentar om norsk punk?
Jeg bare spør...

Hvorfor intervjuer man ikke heller folk fra miljøet som f.eks. Bulle og Geir Moron Brurok ?
Trygve Mathiesen dukker opp hver gang norsk punk blir nevnt. Han eier ikke sannheten alene.
Tvert i mot har han en tendens til å sette seg sjøl i sentrum, noe som bidrar til en sneversynt historie.
Sentrale steder som Skippergata og Tinkern er ikke nevnt.
Harald Fossberg og Ulf Knudsen er vel de som så langt har hatt noe grunnlag for å uttale seg.
Tror nedslagsfeltet til programmet hadde vært rimelig marginalt om de ikkje hadde dratt inn slike kjendis-tryner. Folkelig appell og alt sånt vettu :)
Sell-out i god punkeånd med andre ord ;)

Har sett to episoder nå, og syns absolutt programmet gjør seg bra. Er vel et par andre enn Fossberg og Knudsen til nå som også "var der da det skjedde" og har nogenlunde belegg for å uttale seg vil eg tro. Uten at eg sjøl var der, eg tasset vel rundt i bleier på den tiden. More or less.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Tja, det er vel for at "folk flest" skal få se noen ansikter de kjenner igjen, fisking etter seere ganske enkelt. Man tenker vel at det skal gjøre serien severdig for andre enn oss som har et faktisk forhold til musikken.

For øvrig så har jeg etter hvert lært meg å ikke forvente så mye av dokumentarer som tar for seg "undergrunns" musikk/miljøer.
De aller fleste av dem virker jo ikke særlig interesserte i å faktisk grave så dypt. Blir ikke overrasket om det gjelder denne serien også.
For så vidt enig, problemet er at graver man for dypt, så lager man programmer som du, bestekompisene dine, og et par andre i andre enden av landet digger. Dere digger det trolig imidlertid vilt (savner mange slike mer dyptgående dokuer sjøl), men noe klirrende mynt i kassen gir det nok ikkje. Det er det som er så dumt.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Tja, det er vel for at "folk flest" skal få se noen ansikter de kjenner igjen, fisking etter seere ganske enkelt. Man tenker vel at det skal gjøre serien severdig for andre enn oss som har et faktisk forhold til musikken.

For øvrig så har jeg etter hvert lært meg å ikke forvente så mye av dokumentarer som tar for seg "undergrunns" musikk/miljøer.
De aller fleste av dem virker jo ikke særlig interesserte i å faktisk grave så dypt. Blir ikke overrasket om det gjelder denne serien også.
For så vidt enig, problemet er at graver man for dypt, så lager man programmer som du, bestekompisene dine, og et par andre i andre enden av landet digger. Dere digger det trolig imidlertid vilt (savner mange slike mer dyptgående dokuer sjøl), men noe klirrende mynt i kassen gir det nok ikkje. Det er det som er så dumt.
Jepp, enig på alle punkt. Men som Slam Dancer sier, det er absolutt bedre enn ingenting.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.702
Antall liker
58.722
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva gjør Knausgård, Nesbø og Seltzer i en dokumentar om norsk punk?
Jeg bare spør...

Hvorfor intervjuer man ikke heller folk fra miljøet som f.eks. Bulle og Geir Moron Brurok ?
Trygve Mathiesen dukker opp hver gang norsk punk blir nevnt. Han eier ikke sannheten alene.
Tvert i mot har han en tendens til å sette seg sjøl i sentrum, noe som bidrar til en sneversynt historie.
Sentrale steder som Skippergata og Tinkern er ikke nevnt.
Harald Fossberg og Ulf Knudsen er vel de som så langt har hatt noe grunnlag for å uttale seg.
Tror nedslagsfeltet til programmet hadde vært rimelig marginalt om de ikkje hadde dratt inn slike kjendis-tryner. Folkelig appell og alt sånt vettu :)
Sell-out i god punkeånd med andre ord ;)

Har sett to episoder nå, og syns absolutt programmet gjør seg bra. Er vel et par andre enn Fossberg og Knudsen til nå som også "var der da det skjedde" og har nogenlunde belegg for å uttale seg vil eg tro. Uten at eg sjøl var der, eg tasset vel rundt i bleier på den tiden. More or less.
Vel, - jeg var der.:cool:
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hva gjør Knausgård, Nesbø og Seltzer i en dokumentar om norsk punk?
Jeg bare spør...

Hvorfor intervjuer man ikke heller folk fra miljøet som f.eks. Bulle og Geir Moron Brurok ?
Trygve Mathiesen dukker opp hver gang norsk punk blir nevnt. Han eier ikke sannheten alene.
Tvert i mot har han en tendens til å sette seg sjøl i sentrum, noe som bidrar til en sneversynt historie.
Sentrale steder som Skippergata og Tinkern er ikke nevnt.
Harald Fossberg og Ulf Knudsen er vel de som så langt har hatt noe grunnlag for å uttale seg.
Tror nedslagsfeltet til programmet hadde vært rimelig marginalt om de ikkje hadde dratt inn slike kjendis-tryner. Folkelig appell og alt sånt vettu :)
Sell-out i god punkeånd med andre ord ;)

Har sett to episoder nå, og syns absolutt programmet gjør seg bra. Er vel et par andre enn Fossberg og Knudsen til nå som også "var der da det skjedde" og har nogenlunde belegg for å uttale seg vil eg tro. Uten at eg sjøl var der, eg tasset vel rundt i bleier på den tiden. More or less.
Vel, - jeg var der.:cool:
K

Syns det blir litt i overkant krasst å mene at eksempelvis en dude som Kjartan Krisiansen (som for meg oppstår som både reflektert og kompetent) ikkje skal ha noe grunnlag for å uttale seg :)

Liker programmet eg, sjøl om det kanskje bare pirker i overflata for de som sitter med detaljkunnskap på området.
Sånn vil det sikkert alltid være; alt er relativt. Skulle noen lage en serie om americana/singer/songwriter greia og gjerne ha mye om Townes, så hadde eg sikkert himlet og rullet med øynene dersom de utelot Blaze Foley... Sjøl om eg jo trolig er litt over snittet intererssert og glad i Townes.
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Etter å ha sett The Tubes live på Chateau Neuf høsten 1977 var det for meg, og jeg tror alle som var der, helt umulig å ta en eneste punker "seriøst". Det blir på samme måte som Baron Blod og Death Metal; hysterisk parodisk :) Fee Waybill med pikken hengende ned til kneskåla under "White punks on dope" overgår det meste :-D

http://bangnzdrum.blogspot.no/2012/09/the-tubes-how-they-conquered-london-1977.html
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
Etter å ha sett The Tubes live på Chateau Neuf høsten 1977 var det for meg, og jeg tror alle som var der, helt umulig å ta en eneste punker "seriøst". Det blir på samme måte som Baron Blod og Death Metal; hysterisk parodisk :) Fee Waybill med pikken hengende ned til kneskåla under "White punks on dope" overgår det meste :-D
Det som er så fint med punk er at den driter i om du tar den seriøst eller ikke.

Når det gjelder hvem som har fått uttale seg mener jeg at Thomas Seltzer har vært såpass mye tilstede i Oslos musikalske undergrunn at han er kvalifisert. I tillegg til at han jo har formidlingsevne. Programmet skal jo handle om mer enn hva som skjedde fra 77-79. Lars Lillo er jo med ?

Hege Duckert derimot ? Hennes aktiviteter på 80-tallet mener jeg skulle gi umiddelbar diskvalifikasjon.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.702
Antall liker
58.722
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva gjør Knausgård, Nesbø og Seltzer i en dokumentar om norsk punk?
Jeg bare spør...

Hvorfor intervjuer man ikke heller folk fra miljøet som f.eks. Bulle og Geir Moron Brurok ?
Trygve Mathiesen dukker opp hver gang norsk punk blir nevnt. Han eier ikke sannheten alene.
Tvert i mot har han en tendens til å sette seg sjøl i sentrum, noe som bidrar til en sneversynt historie.
Sentrale steder som Skippergata og Tinkern er ikke nevnt.
Harald Fossberg og Ulf Knudsen er vel de som så langt har hatt noe grunnlag for å uttale seg.
Tror nedslagsfeltet til programmet hadde vært rimelig marginalt om de ikkje hadde dratt inn slike kjendis-tryner. Folkelig appell og alt sånt vettu :)
Sell-out i god punkeånd med andre ord ;)

Har sett to episoder nå, og syns absolutt programmet gjør seg bra. Er vel et par andre enn Fossberg og Knudsen til nå som også "var der da det skjedde" og har nogenlunde belegg for å uttale seg vil eg tro. Uten at eg sjøl var der, eg tasset vel rundt i bleier på den tiden. More or less.
Vel, - jeg var der.:cool:
K

Syns det blir litt i overkant krasst å mene at eksempelvis en dude som Kjartan Krisiansen (som for meg oppstår som både reflektert og kompetent) ikkje skal ha noe grunnlag for å uttale seg :)

Liker programmet eg, sjøl om det kanskje bare pirker i overflata for de som sitter med detaljkunnskap på området.
Sånn vil det sikkert alltid være; alt er relativt. Skulle noen lage en serie om americana/singer/songwriter greia og gjerne ha mye om Townes, så hadde eg sikkert himlet og rullet med øynene dersom de utelot Blaze Foley... Sjøl om eg jo trolig er litt over snittet intererssert og glad i Townes.
Hehe. Er litt Crass innimellom ja;).
Ikke krass egentlig. Mer unyansert.
Klart Wannskrækk teller.


Jeg har vel egentlig vokst litt i fra dette, men det er irriterende når folk som ikke har peiling, men kanskje er flinke med ord mener noe om alt .
Nå er det tvert i mot slik at smukke folks børn sier de var med på alt fra husokkupasjon til å få Sissel Rønbeck på gråten.

Men, nevne The Tubes?? På jordet.

 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Husker jeg kom hjem fra USA (Austin, TX) i november 1980, efter et lengre opphold og raste ut i platesjappene i Oslo for å finne noen bra, norske skiver. Og det skulle være Punk. Der fant jeg Kjøtt, The Aller Værste, Wannskrækk osv. Triste saker. Bandene prøvde å gi gass, men det ble rett og slett gamlehjemsmusikk sammenlignet med det man fant i Storbritannia og de riktige miljøene i USA (NY, Austin, LA, Chicago ++) på den tiden. Den eneste som holdt mål i mine ører og min hjerne, var Andrej Nebb. Skikkelig original.

Det som også er viktig, er å forsøke å skille sjangre fra hverandre, noe som er komplett umulig; alt sklir over i hverandre. Hva er Rock? Hva er Punk? Det som dog var viktig for min del var at musikerne kunne traktere sine instrumenter, samtidig som de slo på og knuste kjøleskap og oppvaskmaskiner (forøvrig en idé som Egil Hegerberg har rappet fra USA).

NRK-programmet er en skuffelse. Enig med et par av ovenstående: Hva har punkefisler som Hege Duckert, Knausgård og Lillo-Stenberg, eksempelvis, i dette programmet å gjøre. Det er greit med noen med erfaring fra sjangeren, med det har disse minimalt med.

Det er én kar som mangler, som har den historiske ballasten (og som har betraktet den såkalte punken med et nyansert blikk), og det er Harald Are Lund. Hvor er han?
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Må si eg er litt forundret over all tyn dette programmet får.
Alternativet hadde kanskje vært et dypdykk i norsk MGP/Eurovision song contest deltakelse gjennom 50 år. Hurra meg hei. Det hadde nok vært spennende.

Syns det er en god del bra folk som uttaler seg i serien, samt en del som eg velger å ta med en klype salt. Litt selektiv og litt egen kritisk sans er faktisk fullt mulig.

For meg har de to første episodene vært ganske okeie, har jo perifer kjennskap til det aller meste fra før av, men når man får satt litt bilder, historier og denslags til det hele, så bidrar det jo til å pirre nysgjerrigheten min til å dykke dypere ned i materien på egen hånd, så sånn sett har vel programmet oppnådd noe.

Vis meg den dokumentarserie innen musikk som er fullstendig uttømmende, som dekker rubbel og bit. Scorsese fikk jo utrolig mye ros for den blues-serien han produserte, med storkarer som Peter Guralnick tungt inni bildet. Men skal love dere at det var krem fra deltabluesen som var utelatt der også, gitt. Allikevel, syns det var stor stas å se denne serien for 10-12 år siden eller ka det kan være.
 

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Innlegg
579
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Dette er vel mer en underholdende dokumentar, skal vel godt gjøres å få med alt og alle "korrekte" personer.
Dypdykkene må man nok ordne selv.

Syntes det er bra med slike programmer, de gir i det minste en god avveksling til mye av det som går på TV for tiden.

Kanskje noen vil linke til andre gode dokumentarer eller DVD/BR som er verdt å sjekke ut?
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Helt enig at det er fint med slike programmer, underholdende er det også. Det er muligens slik at noen av oss har vært litt langt inne i denne materien og har temmelig høye forventninger. Dog vil jeg fastholde at når noen kjendissynsere blir invitert til å mene noe om emnet, så trekker det ned troverdigheten.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.702
Antall liker
58.722
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke reagert på mangel av dypdykk.( så vidt jeg vet)
Det jeg irriterer meg over er at enkelte personer som ikke har relevant bakgrunn eller spesielle forutsetninger for å uttale seg får slippe til bare fordi de har et kjent navn.
Jeg er selvsagt glad for at slikt som dette blir laget og sendt.
Å være saklig kritisk er ikke å gi tyn. Jeg ser fram til hvert program og følger med (med Argusøyne:cool:)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Dagens episode var ikke dum. Endelig hardcore, endelig Kafka.

Neste blir nok mye verre. Vil nok handle om "dagens punkscene" som NRK antageligvis ser på som Honningbarna og Kvelertak. Kommer garantert til å overse band som Dishonorable Discharge, Forræderi, osv.

 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Du glemte Amulet! ;)
^Hehe, ja, ikke sant. :p

Men hva skal man si? Siste halvdel av dagens episode var 90% skivebom. Som forventet.
All respekt til band som Honningbarna og Kvelertak (men hvem faen er "Razika"? "Å, de høres ut som 1979! Og de er jenter! Hurra!" Bullshit... Det lukter hipster lang vei...), for all del, men det finnes fortsatt en punk-undergrunn.
Og den ble jo fint oversett av NRK og de aller fleste som var med i serien.

I det minste så fikk vi jo servert et endelig bevis på at (alt for mange av) gårsdagens pønkere er dagens "kulturelite", og at de ikke har den fjerneste anelse om hva som foregår utenfor Skavlan, P3, og Øyafestivalen. Sørgelig.
Hvis det er sånn det er å bli middelaldrene, så skyt meg når jeg fyller førti. Får vel bare gjøre det beste ut av de tre åra jeg har igjen...

Terningkast 2. Jeg så det komme.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.702
Antall liker
58.722
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Å du vet,-før eller sida ender vi opp med Volvo, villa og vovvov, de fleste av oss.
Og gårsdagens rebeller sitter i sjefsstoler i diverse redaksjoner og kulturinstitusjoner.
Nesten vanskelig å unngå, og det er det som er knall med sosialdemokratiet;)
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
For så vidt nokså enig med deg Crusty...

MEN...om 25-30 år lager nok NRK en dokumentar, som ser tilbake på den fantastiske punkescena i Norge på 2000 tallet, og dagens snottiser sitter og nikker anerkjennende til Honningbarna, Kvelertak, Razika etc., mens de fnyser av sine samtidige.

Syns de to siste episodene var minst interessant reint musikalsk.


Sier det igjen, NRK kunne nok neppe laget en dokumentar i fire deler om det smaleste av det smale i punk-undergrunnen. Da hadde ingen giddet å se på det. Målgruppen da ville jo evt vært die-hard punkere, og de hadde uansett opponert nok mot rikskringkastinga til at de boikottet programmet ;)
 
Topp Bunn