Support your local record store
Jeg har helt enkelt en liten oppfordring til alle dere som kjøper vinylplater: Support your local record store!
Jada, vi som bor i Oslo, indre Østlandsregionen og enkelte andre «storbyer» er bortskjemt med opptil flere alternative butikker som fører et rikholdig utvalg plater, men det finnes jo et og annet alternativ lokalt andre steder i landet også. Og, jeg mener det er viktig at vi støtter opp under de som driver disse butikkene (Platekompaniet og de Hi-Fi sjappene som fører litt vinyl, inkludert).
Til de av dere som ikke har noen i umiddelbar nærhet – både Big Dipper og The Garden (flere?) har utmerkede nettbutikker. Hvorfor ikke bruke disse fremfor å putte penger i rompa på de utenlandske nettbutikkene?
Ja, det er som regel et par kroner å spare ved å bestille fra f.eks Amazon ol, men pokker – å betale et par kroner ekstra pr. plate kan da umulig være det som tar lurven av privatøkonomien? Og – skulle det være et eller annet (reklamasjon osv) så er det vesentlig enklere (og billigere) å forholde seg til en norsk butikk fremfor kommunikasjon med- og retur til en nettbutikk i utlandet (hvilket du neppe gidder).
Om alle Platekompaniets avdelinger har vinyl i utvalget – og i hvilken utstrekning, vet jeg ikke. Men ditt bidrag (fremfor utenlandsbestilling) kan jo være utslaget til at de tar inn, eller utvider utvalget.
Om Big Dipper, The Garden osv opplever øket omsetning over nettbutikk, kan jo det resultere i at de vil vurdere å ekspandere med flere avdelinger. Likeledes vil jo indikasjoner om et lokalt salgspotensial for vinyl fort kunne spre seg til andre, og en aktør i ditt distrikt kan jo finne ut at det virker å være et forretningsmessig grunnlag. Kanskje som en bigesjeft, slik det er eksempler på med kombinasjonen coffe-shop/vinyl-bar ol.
Brått kan du ha en platebutikk rett rundt hjørnet, og kan (gjen-)oppleve det å kunne gå innom ei platesjappe, bla i plater, diskutere musikk, få noen gode tips osv. Dèt er kvalitetstid det, fremfor å sitte på nett og kjøpe plater
.