Prosjektor for en n00b

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.133
Antall liker
2.108
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vi har tenkt på å anskaffe oss en prosjektor og lerret, slik at vi kan rulle ned og se film og samtidig bruke godanlegget, som står i en egen stue (ingen plass til TV der).

Har prøvd å kikke litt på hva som er tilgjengelig, men er en god del jargon, og aner meg at det er fryktelig annerledes enn hva jeg har kjent til tidligere. I utgangspunktet er vi ikke ute etter noe hokus pokus - full HD er alt vi trenger. At den er stillegående, og at pærene ikke er umulig å få tak i. Og gjerne at stillbilder ikke brenner seg fast (om det er en greie). Gjerne analog RGB/SCART/composite, så jeg kan koble til et gammel TV-spill nå og da.

Hva bør jeg se etter? Finnes det noen enkel guide som forteller hva ulike begreper betyr? Aner ikke hva som er ok kontrastforhold og lysstyrke. Ønsker ikke bruke for mange penger, da den vil bli brukt relativt sjelden. Det er bare det, at å se på konas 10 år gamle macbook ikke alltid er like givende.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Kanskje du skulle ha sett etter en brukt Sony HW55 eller høyere, om det er innenfor budsjett?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.347
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Epson er det merket jeg ofte anbefaler.
Lett å plassere og mange justeringer på linsen.

Ellers så har man jo UST (ultra short throw), der den plasseres noen cm fra vegg bare. Her må vel prisene også startet å komme ned på et ok nivå? Ulempen er vel at man trenger et litt dyrt UST lerrett for å få godt bilde.

Forundrer meg ikke om man får en overgang for konsollen til hdmi eller noe annet for den del. Capture cards etc.
 
Topp Bunn