Forsterkere PRIMARE A34.2 ? Hvilken pre ?

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Hei,

Jeg vil kjøpe meg nytt anlegg, eller kjøpe meg anlegg da det jeg har ikke duger så mye. Jeg kjøper litt av gangen og vil starte med forsterker siden det gir mest mening. Jeg har ett par 25 år gamle Snell KII inntil videre.

Jeg har sett på Primare A34.2 siden den er på tilbud hos Soundgarden for tiden, nesten for godt til ikke å slå til. Hva kan brukes som for-forsterker? Er det i det hele tatt noen vits i å midlertidig bruke min gamle NAD 712 receiver som forforsterker? Dersom dette blir bare tull, blir komboen pre og effekt noe dyrt og jeg kan heller se meg om etter en intergrert sak.

Alternativer er Cambridge Audio 851 A eller Hegel H80, Primare I22. Har hørt på kun den første. Hørte også på Hegel H160, syntest den ble litt mørk men mulig det var høytalerene (Monitor Audio Silver 8). Det samme syntest jeg om Cambridge Audio med Dali Opticon 5. Kanskje det er meg?

Anbefalinger mottas med takk, spesielt på en forforsterker til A34.2 - ikke over 5K

OGW
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg vil kjøpe meg nytt anlegg, eller kjøpe meg anlegg da det jeg har ikke duger så mye. Jeg kjøper litt av gangen og vil starte med forsterker siden det gir mest mening. Jeg har ett par 25 år gamle Snell KII inntil videre.

Jeg har sett på Primare A34.2 siden den er på tilbud hos Soundgarden for tiden, nesten for godt til ikke å slå til. Hva kan brukes som for-forsterker? Er det i det hele tatt noen vits i å midlertidig bruke min gamle NAD 712 receiver som forforsterker? Dersom dette blir bare tull, blir komboen pre og effekt noe dyrt og jeg kan heller se meg om etter en intergrert sak.

Alternativer er Cambridge Audio 851 A eller Hegel H80, Primare I22. Har hørt på kun den første. Hørte også på Hegel H160, syntest den ble litt mørk men mulig det var høytalerene (Monitor Audio Silver 8). Det samme syntest jeg om Cambridge Audio med Dali Opticon 5. Kanskje det er meg?

Anbefalinger mottas med takk, spesielt på en forforsterker til A34.2 - ikke over 5K

OGW
Jeg tror strengt talt det er noe meningsløst å parre NAD 712 med Primare-forsterkeren. NAD er ikke kjent for å være spesielt gode på forforsterkee, kjørte faktisk Nad 320BEE som forforsterker en periode men merket vanvittig stor forskjell da jeg byttet den ut med en dedikert Primare PRE30.

Min anbefaling er at du selger NADen og bruker 12-14 lapper på en god integrert. Du får jo mye for pengene på brukten, men da er risikoen for bomkjøp større.

Det ligger forøvrig en brukt Bladelius TYr Mk2 på brukten nå til 12 lapper med innebygget DAC. Den kan jo være noe å satse på, den er et røverkjøp i alle fall.
 
Sist redigert:

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
For tiden en Abrahamsen V3.0Up til 5.5k på Torget. En glimrende pre til pengene virkelig! Detaljeret og tæt på neutal.

Hvis du har mod på rør finder du en Thorhauge pre på Torget. 7k ganske vist men.. No nonsense pre med stort potentiale, og tweak muligheder.
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Jeg tror strengt talt det er noe meningsløst å parre NAD 712 med Primare-forsterkeren. NAD er ikke kjent for å være spesielt gode på forforsterkee, kjørte faktisk Nad 320BEE som forforsterker en periode men merket vanvittig stor forskjell da jeg byttet den ut med en dedikert Primare PRE30.

Min anbefaling er at du selger NADen og bruker 12-14 lapper på en god integrert. Du får jo mye for pengene på brukten, men da er risikoen for bomkjøp større.

Det ligger forøvrig en brukt Bladelius TYr Mk2 på brukten nå til 12 lapper med innebygget DAC. Den kan jo være noe å satse på, den er et røverkjøp i alle fall.
Hmm, fryktet egentlig det. Skal se litt på brukten. Synest du/dere at det primare-tilbudet er godt? Det virker slik på meg i alle fall. Kan kanskje være verdt å finne en pre til 4-5 på brukten og parre den med primare effekten?

Tror forøvrig ikke rør er noe for meg. Helt ukjent territorium i alle fall.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det ligger en Thule pre til 2000kr på finn også, grei start mens du sparer til en Primare pre :)
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Er en Primare A34.2 ikke noget ef det dårligste de har lavet?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selg den du har og kjøp en god, brukt integrert for pengene. Todelte forsterkerløsninger er ikke en trylleformel, og i denne prisklassen får du stort sett mest igjen for å kjøpe en svært god integrert. Og det rådet kommer fra en med tredelt forsterker (pre + to monoblokker).
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Selg den du har og kjøp en god, brukt integrert for pengene. Todelte forsterkerløsninger er ikke en trylleformel, og i denne prisklassen får du stort sett mest igjen for å kjøpe en svært god integrert. Og det rådet kommer fra en med tredelt forsterker (pre + to monoblokker).
Ja heller mot det. Hegel eller primare eller Cambridge Audio - det er de jeg kan høre på her i byen. Men kan selvsagt kjøpe litt blindt (eller døvt?) også.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selg den du har og kjøp en god, brukt integrert for pengene. Todelte forsterkerløsninger er ikke en trylleformel, og i denne prisklassen får du stort sett mest igjen for å kjøpe en svært god integrert. Og det rådet kommer fra en med tredelt forsterker (pre + to monoblokker).
Ja heller mot det. Hegel eller primare eller Cambridge Audio - det er de jeg kan høre på her i byen. Men kan selvsagt kjøpe litt blindt (eller døvt?) også.
Å, det finnes mye gøy og til og med eksotisk på bruktmarkedet i din prisklasse, både her på HFS og Finn. Let i øvre del av budsjettklassen din så finner du mye gøy. Ikke at jeg har noe imot Hegel, Primare eller Cambridge, de er alle velrenommerte produsenter. Med dine ht som foreløpig utgangspunkt ville jeg nok sett på forsterkere som spiller litt fett og ikke nærmer seg det anemiske. Akkurat det ankepunktet har enkelte modeller fra Hegel og Cambridge fått, så styr unna eventuelle skjær som gjør lyden enda mindre mektig enn det den er i dag. Da begynner enten pengene å rulle fort eller så mister du helt foten for hifi.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke helt enig i at integreret er det bedste for OP. Måske netop med stramt budget kan det være et point at købe rimelige (brugte naturligvis) kvalits komponenter over en periode. Ultimativt ender du (forhåbentligvis) op med en bedre totalløsning, hvorimod den integrerede løsning låser dig "for altid".

Bare mig da..

PS: Har ikke hørt Primare 34.2, men de reviews man finder er da positive.. Kan ikke tro de er "dårlige".
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Jeg er ikke helt enig i at integreret er det bedste for OP. Måske netop med stramt budget kan det være et point at købe rimelige (brugte naturligvis) kvalits komponenter over en periode. Ultimativt ender du (forhåbentligvis) op med en bedre totalløsning, hvorimod den integrerede løsning låser dig "for altid".

Bare mig da..

PS: Har ikke hørt Primare 34.2, men de reviews man finder er da positive.. Kan ikke tro de er "dårlige".
Dette var utgangspunktet mitt også. Hadde muligens vært lettere om Soundgarden hadde denne forsterkeren i butikk slik at man kan høre på den. Vanskelig å kjøpe så dyrt uten å ha noe å styre etter. Tråler bruktmarkedet og er åpen for det meste.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
PS: Har ikke hørt Primare 34.2, men de reviews man finder er da positive.. Kan ikke tro de er "dårlige".
De reklamerer i alle fall selv for gode reviews

Primare : A34.2 power amplifier
Men skal du være prisbevidst (også) på Primaren bør du nok finde en brugt. Uden at være helt sikker, mener jeg Soundgarden tilbuddet har varet længe (eventuelt ofte, over længere tid). Dette skal reflekteres i brugtprisen.

Tror fortsat Primaren, som vistnok har en relativt varm signatur, vil stå sig glimrende til Abrahamsen pre.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
PS: Har ikke hørt Primare 34.2, men de reviews man finder er da positive.. Kan ikke tro de er "dårlige".
De reklamerer i alle fall selv for gode reviews

Primare : A34.2 power amplifier
Men skal du være prisbevidst (også) på Primaren bør du nok finde en brugt. Uden at være helt sikker, mener jeg Soundgarden tilbuddet har varet længe (eventuelt ofte, over længere tid). Dette skal reflekteres i brugtprisen.

Tror fortsat Primaren, som vistnok har en relativt varm signatur, vil stå sig glimrende til Abrahamsen pre.

Jeg er ret sikker på den netop ikke går for typisk Primare lyd, men lidt kold og klinisk i lyden.
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
PS: Har ikke hørt Primare 34.2, men de reviews man finder er da positive.. Kan ikke tro de er "dårlige".
De reklamerer i alle fall selv for gode reviews

Primare : A34.2 power amplifier
Men skal du være prisbevidst (også) på Primaren bør du nok finde en brugt. Uden at være helt sikker, mener jeg Soundgarden tilbuddet har varet længe (eventuelt ofte, over længere tid). Dette skal reflekteres i brugtprisen.

Tror fortsat Primaren, som vistnok har en relativt varm signatur, vil stå sig glimrende til Abrahamsen pre.

Jeg er ret sikker på den netop ikke går for typisk Primare lyd, men lidt kold og klinisk i lyden.
Lett skal det ikke være. Det fine med å kjøpe på nettet er 14 dagers retur :)

Svært fristet av Primare tilbudet, men kan også gå for en integrert Hegel H80 eller primare I22 vil passe min lommebok bra.
Lurer litt på om ikke den større saken (Power + en god pre på sikt) er den beste langsiktige løsningen gitt disse tre alternativene?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hadde garantert gått for pre og effekt løsning. Større fleksibilitet og merre morro når spøkelset kommer, for det gjør det :)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.130
Antall liker
34.138
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hvis du har litt is i magen bruker det å selges en Pre 30 for rundt 5000,- på bruktbørsen av og til. Den burde funke bra. Jeg har selv en i TV anlegget sammen med to stk. 31,2.

Primare-anleggweb.jpg
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Hvis du har litt is i magen bruker det å selges en Pre 30 for rundt 5000,- på bruktbørsen av og til. Den burde funke bra. Jeg har selv en i TV anlegget sammen med to stk. 31,2.

Vis vedlegget 394391
Å boy å boy, med dette oppsettet antar jeg at du vil anbefale A 34.2? Har forrestenten godt med is på pre, men dette tilbudet går ut ved månedskifte ifølge soundgarden
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.130
Antall liker
34.138
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Ja, jeg tenkte Pre 30 som et bra alternativ til A 34,2. Jeg har selv handlet alt brukt. Hadde først ett sluttrinn , men fikk så bra kjøp på nr. 2 at jeg slo til og kjører bi-ampling. Ett stereotrinn på hver høyttaler.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Ja, jeg tenkte Pre 30 som et bra alternativ til A 34,2. Jeg har selv handlet alt brukt. Hadde først ett sluttrinn , men fikk så bra kjøp på nr. 2 at jeg slo til og kjører bi-ampling. Ett stereotrinn på hver høyttaler.
Hvorfor velger du bi-amping fremfor brokobling av sluttrinnene? Har du prøvd brokobling?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.130
Antall liker
34.138
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Nei, jeg har såpass lettdrevne høyttalere at jeg føler det er effekt i massevis. Dessuten ble det stor forbedring å kjøre bi-ampling fremfor ett sluttrinn at jeg ikke har testet brokobling. Skader selvfølgelig ikke å prøve ...........
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Neida, det er jo flott utstyr. Du liker jo lyden i Primare, så hva er galt?
Buyers remorse er bare ett uttrykk som sier at man alltid vil angre på et kjøp hvor man flesker til :) Det går sikkert helt fint, mer oppdatering om en ukes tid når det ankommer.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.227
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Cambridge 851 er knallbra og har masse krefter. Synes forforsterkerene fra Primare er svake, og tror ikke en kombo vil låte bedre enn den integrerte fra Cambridge. En god signalkilde er like viktig som forsterkeren for å nå god lyd og anbefaler sterkt Arcam irdac med ekstern strømforsyning som ligger på brukten. Denne comboen vil få hårene til å reise seg til drøye 10000kr.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.130
Antall liker
34.138
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Cambridge 851 er knallbra og har masse krefter. Synes forforsterkerene fra Primare er svake, og tror ikke en kombo vil låte bedre enn den integrerte fra Cambridge. En god signalkilde er like viktig som forsterkeren for å nå god lyd og anbefaler sterkt Arcam irdac med ekstern strømforsyning som ligger på brukten. Denne comboen vil få hårene til å reise seg til drøye 10000kr.
Nå har han jo allerede kjøpt en Primare A34,2 - så regner med at integrert er uaktuelt da. Du sier Primare forforsterker er svake , mener du da som lite gain - eller generelt dårlige ??

Min erfaring begrenser seg til Pre 30 , som ble kjøpt som reserve i hovedanlegget for en kort periode. Sammenliknet med min 5 x så dyre Chord Pre så mangler den litt oppløsning og lydbildet blir litt mindre , men det skulle nesten bare mangle - prisen tatt i betraktning. Jeg liker den i alle fall såpass at jeg slo til på en A31,2 og byttet ut Sugden integrert i TV stua da Primare comboen blir mye mere fleksibel - både i bruk , men også lydmessig. Sugden ble for meg noe som funker veldig bra på noe musikk - ganske mye dårligere på andre ting.
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Cambridge 851 er knallbra og har masse krefter. Synes forforsterkerene fra Primare er svake, og tror ikke en kombo vil låte bedre enn den integrerte fra Cambridge. En god signalkilde er like viktig som forsterkeren for å nå god lyd og anbefaler sterkt Arcam irdac med ekstern strømforsyning som ligger på brukten. Denne comboen vil få hårene til å reise seg til drøye 10000kr.
Bra jeg ikke har kjøpt forforsterker enda da. Men jeg er litt forbauset over at du mener Cambridge 851 spiller bedre enn kombo med Primare A34.2. Det er selvsagt godt mulig og til sist subjektivt, men de er i helt forskjellige pris-segment. Jeg har hørt på Cambridge Audio 851 (så vidt) og det er liv i den, klart det --> Ikke wooow, men definitivt tommel opp så langt, litt mørk i toppen (kan være høytalerene - DALI opticon 5). Foretrekker den foran Hegel 160/Monitor Audio Silver 8, men igjen tror jeg det er høytalerene som ikke tilltaler meg. Har desverre ikke hørt Primare men inntrykket er at den ikke er så ulikt en Hegel kombo. Synes du at jeg skal satse på forforsterker fra noen andre til Primaren min? I tilfellet, tar jeg gjerne imot tips! Er som sakt ikke så dreven og relativt lett-imponert.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.130
Antall liker
34.138
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Ville forsøkt å høre på en Primare combo jeg, før du begynner å handle i blinde. Erfaringsmessig så funker som regel pre/power fra samme produsent bra sammen.
Du skal bla opp en god slump mere penger enn en brukt Primare pre for å få noe vesentlig bedre - og jeg har sammenliknet med en god del. Den klarte seg overraskende bra i hovedanlegget ( ut fra pris)., I TV anlegget har jeg hatt Sugden , Copland , Musical Fidelity , Meridian for å nevne noen. Primare settet blir stående på ubestemt tid og gjør en bedre jobb etter mine preferanser.

Test følger her:
Test av Primare CD31, PRE30 og A32 | Lyd & Bilde
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Ville forsøkt å høre på en Primare combo jeg, før du begynner å handle i blinde. Erfaringsmessig så funker som regel pre/power fra samme produsent bra sammen.
Du skal bla opp en god slump mere penger enn en brukt Primare pre for å få noe vesentlig bedre - og jeg har sammenliknet med en god del. Den klarte seg overraskende bra i hovedanlegget ( ut fra pris)., I TV anlegget har jeg hatt Sugden , Copland , Musical Fidelity , Meridian for å nevne noen. Primare settet blir stående på ubestemt tid og gjør en bedre jobb etter mine preferanser.

Test følger her:
Test av Primare CD31, PRE30 og A32 | Lyd & Bilde
Sendte deg en melding, vet ikke om du har varsel slått på :)
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Hei :) Vet ikke om du har funnet deg noen Pre ennå...? Hvilke signalkilder bruker du? Hvis du også har behov for en god DAC, vil jeg tenke at det kan være lurt å se i retning NAD M51, som har digital volumkontroll. Da kan du kjøre denne rett i Primare effekt via balanserte kabler. Evt om du kan strekke deg til en Parasound P5 forforsterker med DAC. Begge disse ligger regelmessig på bruktmarkedet. Kanskje har du råd til en av disse hvis du selger unna noe eget utstyr? Vil tro dette spiller mye bedre enn ekstern DAC pluss egen forforsterker til prisen du oppgir. Du må jo tenke på kabler også...:)
 
Topp Bunn