PN som høyttalerkabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er praktisk med plugger hvis en trenger å koble kablene av og på ofte, f.eks hvis man driver med DIY eller flytter på høyttalerne. Men da er nok Speakon et bedre valg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, og ja helt sikkert. Men for alt annet mer permanent ville jeg skrudd kablene fast med færrest mulig mellomledd.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Hmm... Nå er jeg kanskje på tynn is men vis mann har gode banan kontakter og bananplugger som mann lodder skikkelig, vil ikke dette få en større kontaktflate enn å skru dem i terminaler?

    Terminaler.jpg

    Plugg.JPG
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Tvilsomt, alle slike plugger ender vanligvis opp med kun noen få punkter som har kontakt uansett.
    Myk mangetrådet kobberledning som blir godt skrudd fast i skruterminaler gir skikkelig kontakt.
    Men det er jo noe dritt når man skal koble av/på da, og de bør kanskje klippes og avisoleres på ny når det gjøres.

    Speakon:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Kontakt er gjerne et spørsmål om areal + trykk. Banankontakter gir både lite areal og lite trykk, unntatt banankontakter med stramming/låsing som bare har lite areal.

    mvh
    KJ
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Joda er et godt poeng. Er stort sett p.g.a utseende mann bruker bananplugger. Og enkelt å koble av/på :)
    Eventuelt gaffelsko da. Da får du trykk og greit areal
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Har brukt biltema pn i åresvis og vært fornøyd med det, helt til jeg gikk over til miniwatt rør og lettdrevne fulloner, da funket det ikke noe særlig lengre synes jeg.
    Har en solidcore kabel fra Mapleshade- tvinnet 1mm - ble som dag og natt

    Så Oks81- hva bruker du på JBL hornet ?

    image.jpeg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Bananplugger med stramming funker godt det, men ikke slike laboratorieplugger :(
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg må jo tilstå at jeg bruker bananplugger som er loddet fast i kabelen selv, og det er mest p.g.a. at jeg ville ha en forseglet terminering som ikke oksiderer over tid, forsterkeren jeg brukte når jeg lagde dem var ikke så glad i spader, og det er lett å koble fra eller til. Det jeg reagerte på over her var at man hadde skrudd kabelen i banansko når man tilsynelatende bare kunne skrudd dem rett i terminalene.

    Spader er nok bedre, men ikke alle terminaler er like lett å strammet skikkelig med spader syns jeg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt biltema pn i åresvis og vært fornøyd med det, helt til jeg gikk over til miniwatt rør og lettdrevne fulloner, da funket det ikke noe særlig lengre synes jeg.
    Har en solidcore kabel fra Mapleshade- tvinnet 1mm - ble som dag og natt

    Så Oks81- hva bruker du på JBL hornet ?

    Vis vedlegget 428189

    Jeg har 2x0,75 feiltema høyttalerkabel frem til preotection cap og L-Pad som henger bak på horna. Da overtar 1,5mm2 PN :)
    Bassene har 1,5mm2 feiltema høyttalerkabel.
    Jeg har veldig mange andre ting som må på plass med mitt system før jeg tweaker kabler må jeg ærlig svare. :)

    Nei, jeg har ikke bananplugger eller spader.
    Kobler rett til. :)

    At kabler kan gi forskjell i lyd kan jeg ikke si så mye om, men avskriver det ikke.
    Kabler har både resistans, kapasitans og induktans og de forskjellige konstruksjoner kan sikkert låte forskjellig.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    En ting man skal være oppmerksom på at mye av det som selges som HT-kabel, iallefall i den billige enden, ofte er CCA. Altså Copper Clad Aluminium. Det leder 20-30% dårligere enn OFC. Hvis man så kun ser på tverrsnitt som en faktor, så er det ikke noe galt med CCA, men man må ta i enda mer på tverrsnitt. Selv gikk jeg på en smell på at jeg kjøpte 2,5mm² kabel som i etterkant viser seg å være CCA og tilsvarer nærmere 1,5mm² OFC... Sånn sett slipper man risikoen med å få CCA hvis man bruker PN. :)

    Jeg har brukt Nakmichi plugger, både type "F" (første bildet) og BFA (type "E", andre bildet). Er generelt fornøyd med disse, men en må være veldig nøye med innfestningen av HT-kabelen på skruene skal man få god kontakt. Spesielt på BFA typen, da den støtter et stort kabeltverrsnitt. En mindre kabel, som min 2,5mm² drukner i pluggen og får dårlig innfesting. Jeg måtte bruke niter for å få denne til å sitte godt

    Ellers syns jeg det er synd at ikke HiFi har adoptert speakon som resten av bransjen har. Har flere ganger vurdert å modde terminalene på mine B&W til speakon i stedet for bananer. Drømmer om dagen da det blir speakon på alt.

    0857-001.jpg

    0534E-002.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da blir det speakon og PN da Midas! ;)
    Enig med at speakon er knall!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    CCA - kopper på aluminium??? Hvorfor i himmelens navn da kjøpe dette når standard kopperkabel og ledning stort sett er 99,9?????
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    At kabler kan gi forskjell i lyd kan jeg ikke si så mye om, men avskriver det ikke.
    Kabler har både resistans, kapasitans og induktans og de forskjellige konstruksjoner kan sikkert låte forskjellig.

    Har aldri hørt forskjell på det selv jeg inntil som sagt lettdrvne greier over 100db , kablen jeg lavbildet ble som dag og natt i forhold til biltema kobber- hornet og JBL driveren fortjener noe bedre og det vil du uten tvil høre forskjell på.
    Bassene mates selvsagt via rimligst biltema kobber fortsatt.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    CCA - kopper på aluminium??? Hvorfor i himmelens navn da kjøpe dette når standard kopperkabel og ledning stort sett er 99,9?????
    hehe, ja sant! :D Når jeg bygde kinoen så trengte jeg en hvit multitrådet kabel (skulle ligge synlig en del plasser) og med litt stiv kappe for å kunne trekkes i rør. Hvit finnes det ikke allverdens av. Jeg fant og kjøpte en 100m trommel med "høyttalerkabel". Var ikke merket med material, tenkte ikke over det der og da, og ett år ned i gata og 100m ferdig installert, så finner jeg ut at det var CCA og ikke OFC. Smell!

    -- Så jeg har et mantra til folk om å sjekke at de faktisk kjøper OFC høyttalerkabel når de skal handle.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bortsett fra kopperbelagt stål til HF-antenner, så har jeg faktisk aldri hørt om dette, og jeg har daglig omgang med alt fra grove kraftkabler til alskens coax og teflonbelagt sytråd... men-men ... jeg har da heller aldri gjort krav på å ha sett alt, heller :)
    At variasjon i reaktive parametre kan gi en viss forskjel med kilne forsterkere og kanskje høyttalere er forsåvidt greit, men alle har da ikke stokk rare forsterkere? Eller ...?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    At kabler kan gi forskjell i lyd kan jeg ikke si så mye om, men avskriver det ikke.
    Kabler har både resistans, kapasitans og induktans og de forskjellige konstruksjoner kan sikkert låte forskjellig.

    Har aldri hørt forskjell på det selv jeg inntil som sagt lettdrvne greier over 100db , kablen jeg lavbildet ble som dag og natt i forhold til biltema kobber- hornet og JBL driveren fortjener noe bedre og det vil du uten tvil høre forskjell på.
    Bassene mates selvsagt via rimligst biltema kobber fortsatt.
    Flott erfaring! Takker for innspill! :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Bortsett fra kopperbelagt stål til HF-antenner, så har jeg faktisk aldri hørt om dette, og jeg har daglig omgang med alt fra grove kraftkabler til alskens coax og teflonbelagt sytråd... men-men ... jeg har da heller aldri gjort krav på å ha sett alt, heller :)
    At variasjon i reaktive parametre kan gi en viss forskjel med kilne forsterkere og kanskje høyttalere er forsåvidt greit, men alle har da ikke stokk rare forsterkere? Eller ...?
    På meg virker CCA mer utbredt enn først skulle tro. Har letet litt, og jeg har ennå ikke lykkes å finne en "standard" bulk/trommel (100m) hvit HT-kabel på 2,5mm² og 4mm² som er OFC, kun merkekabler som selges per meter. Finner mye CCA i bulk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det jeg reagerte på over her var at man hadde skrudd kabelen i banansko når man tilsynelatende bare kunne skrudd dem rett i terminalene.
    Jeg driver med litt forsterkerswapping for tiden :) Da er det praktisk med plugger. Forgylte sådanne ville nok vært å foretrekke.
    Disse kanskje:
    http://tinyurl.com/jj5o5ey
    Jepp, ser den. Enklere å koble til og fra da. :)

    Sikkert kurante de der hvis ikke vil lodde fast kablene i bananene. Tror det er disse her jeg bruker, de tar vel opp til 4 mm2 og er beregnet for lodding. Syns det virker som de sitter godt i de fleste terminaler jeg har prøvd dem på.

    in-akustik Bananplugg Premium, sett - DYNABEL AS
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Kontakt er gjerne et spørsmål om areal + trykk. Banankontakter gir både lite areal og lite trykk, unntatt banankontakter med stramming/låsing som bare har lite areal.

    mvh
    KJ
    Banankontakter med stramming? Aldri sett. Har du eksempler på disse?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kontakt er gjerne et spørsmål om areal + trykk. Banankontakter gir både lite areal og lite trykk, unntatt banankontakter med stramming/låsing som bare har lite areal.

    mvh
    KJ
    Banankontakter med stramming? Aldri sett. Har du eksempler på disse?
    Finnes i mange versjoner og merker. Søk på "locking banana plugs".

    IMG_1890.jpg
    IMG_1891.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn