Platesamlingen til Knut Borge - salget begynner idag. Råkk&Råll.

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.539
Antall liker
102.898
Torget vurderinger
23
Av rent kulturhistorisk interesse og respekt for landets kanskje flotteste ambassadør for god jazz og kunnskap derom skulle jeg gjerne kjøpt hele samlingen komplett.
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Enig med de over her. Stusset faktisk litt når jeg leste dette. Det må da ha vært mulig å gjøre noe annet og spesielt ut av denne samlingen enn kun å få mest mulig penger ut av den. Jeg hadde ikke kommet ut fra R&R med noen plater fra den samlingen og gått hjem og laget en skrytetråd på HFS for å si det sånn.

Det ligger følelser og mange historier i en slik samling. Den er mer enn kun plater.
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
Hvis ikke Borge selv førte kartotek, kunne det vært et slags minstekrav til R&R. En liste.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Helt enig i at dette burde vært bevart, men slik er det når familie ikke er interessert. Det er ikke første gang en privat kunstsamling går til ulvene etter samlers bortgang, heller ikke den siste. Kanskje Knut Borge ikke hadde noe i mot at hans kjære plater gikk til musikkelskere der ute? Kanskje til de samme menneskene som hadde hørt på ham alle disse årene. Jeg vil tro han har snakket med sin bror om det. Å la samlingen støve ned i et museum ville vært tristere.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Money talks. Men selvsagt fint at andre får glede av platene.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.666
Antall liker
1.413
Torget vurderinger
2
I tillegg er Råkk&Råll ingen institusjon, som det står skrevet i artikkelen...kun en forretning med et mål for øyet - å tjene penger!

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Var da voldsomt. En platesamling er en platesamling. Håper boet og R og R sitter igjen med en slant for den, og at platene vil bli spilt av folk som setter pris på dem.

Jeg skulle gjerne overtatt den komplett, det er sikkert en flott samling. Men noen museumsgjenstand er det ikke.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.541
Antall liker
3.733
Torget vurderinger
96
I tillegg er Råkk&Råll ingen institusjon, som det står skrevet i artikkelen...kun en forretning med et mål for øyet - å tjene penger!

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
Finnes det forretninger med mål om å tape penger? Kan være enig i at denne butikken ikke virker særlig sympatisk, med ganske heftig prising. Har vært der inne noen ganger.

Hva er det som gjør samlingen til Borge så spesiell? Er det kun i kraft av den tilhørte han, eller er den helt unik med mange plater som ikke er mulig å få fatt på andre steder? Veldig enig med Zomby. Hvorfor i all verden skulle ikke disse platene gi musikkglede i stedet for å støve ned på et museum, eller havne i hyllene til en samler som har 10000 plater fra før som sjelden eller aldri blir spilt. Ideelt skulle disse platene blitt solgt til folk som akkurat har oppdaget denne type musikk, og ville spilt dem jevnlig. Vinylplater er bruksting, ikke kunst.
 
Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.666
Antall liker
1.413
Torget vurderinger
2
I tillegg er Råkk&Råll ingen institusjon, som det står skrevet i artikkelen...kun en forretning med et mål for øyet - å tjene penger!

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
Finnes det forretninger med mål om å tape penger? Kan være enig i at denne butikken ikke virker særlig sympatisk, med ganske heftig prising. Har vært der inne noen ganger.

Hva er det som gjør samlingen til Borge så spesiell? Er det kun i kraft av den tilhørte han, eller er den helt unik med mange plater som ikke er mulig å få fatt på andre steder? Veldig enig med Zomby. Hvorfor i all verden skulle ikke disse platene gi musikkglede i stedet for å støve ned på et museum, eller havne i hyllene til en samler som har 10000 plater fra før som sjelden eller aldri blir spilt. Ideelt skulle disse platene blitt solgt til folk som akkurat har oppdaget denne type musikk, og ville spilt dem jevnlig. Vinylplater er bruksting, ikke kunst.
Nei det finnes (sannsynligvis) ingen forretninger som har som mål å tape penger...det jeg snakket om var det som er nevnt i artikkelen (at det er en institusjon) nettopp i forhold til butikkdrift. Som butikk synes jeg nettopp den er overpriset og lite trivelig, og personlig tror jeg ingen av platene fra samlingen kommer til å innlemmes i min (derfor).

Sent fra min F5121 via Tapatalk
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Har dere vært og besøkt dem i det siste? Jeg synes det var ille i sin tid, men at de har blitt bedre på pris etter eierskifte (og alle andre har blitt dyrere, brukt vinyl i det hele tatt). Etter at de flyttet til Stortingsgata har det også lyse, trivelige og HMS-akseptable lokaler.

Om samlingen hadde havnet hos Eirik (Ringstrøms/Spøk og Spenning), så hadde det nok gitt en bedre magefølelse for min egen del. Men likevel i overkant hatsk stemning mot R og R her, synes jeg. Slurvete journalist kan de i alle fall ikke lastes for.
 
Sist redigert av en moderator:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.677
Antall liker
1.777
Torget vurderinger
1
De har fått det mye bedre i de nye lokalene, og det er nå lettere og finne og prisene varierer som så mange av de andre sjappene. Handler der av og til, kort vei fra jobben. De andre blir også brukt, når man har god tid til og ta turen. Vis det ikke var Knuts ønske om og selge, så er tok det ikke lang tid fra kiste til salg. Han hadde antakelig avtalt med sin brom om hva som skulle skje med platene. Har ikke vært i Oslo i dag og heller ikke noen R&R tur.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var vel et par tusen plater? Det er i så fall 10-12 hyllemeter og nærmere et tonn vinyl. Jeg antar at boligen også skal selges, og da er det jaggu ikke bare-bare å lagre verken plater eller annet innbo. Jeg skjønner ikke at det er påfallende på noen som helst måte, verken at det selges eller når.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Man får vel ta en tur innom...:rolleyes: Spørs hvor stor samlingen er, da..
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Hva koster brukte lp'er av dette kaliberet nå til dags? Lenge siden jeg kjøpte lp'er. Han var jo syk i lang tid før han døde, så han må jo ha snakket om hva som skal skje med platene. Jeg har fra tid til annen hørt på programmene til Borge, blant annet Bluesasylet. Jeg har hørt mye musikk som har falt i smak, men også veldig mye kjedelig jazz og blues som jeg aldri kunne ha tenkt å betale for. Men det er sikkert mange gode plater som det trolig også er god lyd på. Er enig i at det beste er at platene blir spilt og at de nye eierne får stor glede av dem. NRK solgte nylig ut mye mer plater, men der er det vel enda mer blanda drops.

Eirik.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Et par tusen plater er jo ikke så mye da? Det stor i linken i første innlegg at samlingen inneholdt mye Blue Note, er det rimelige re-utgivelser er de ikke verd noe særlig men er det originale førsteutgivelser er de vært en liten formue.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
EirikV: Jeg regner med du har vinylrigg? Proveniens- eller herkomst- er en faktor i det regnestykket. Som signerte skiver er mer verd enn usignerte. Tar du med deg en tusenlapp går du nok ut med tre til fem av Knuts skiver.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.666
Antall liker
1.413
Torget vurderinger
2
Har dere vært og besøkt dem i det siste? Jeg synes det var ille i sin tid, men at de har blitt bedre på pris etter eierskifte (og alle andre har blitt dyrere, brukt vinyl i det hele tatt). Etter at de flyttet til Stortingsgata har det også lyse, trivelige og HMS-akseptable lokaler.

Om samlingen hadde havnet hos Eirik (Ringstrøms/Spøk og Spenning), så hadde det nok gitt en bedre magefølelse for min egen del. Men likevel i overkant hatsk stemning mot R og R her, synes jeg. Slurvete journalist kan de i alle fall ikke lastes for.
Nå skal det sies at det er mange år siden jeg besøkte R og R, var ikke klar over eierskifte heller. Så hvordan det er der nå må jeg kanskje finne ut ved et nytt besøk [emoji5]
For øvrig er jeg helt enig i at det ikke er R og R som skal lastes for hva journalisten skriver, det var heller ikke intensjonen med mine ord...om noen tenkte det, da. Slurvete journalister synes jeg personlig det er alt for mange av, og jeg reagerer med forbauselse nesten hver gang jeg leser en avis over hva de skriver og hvordan de formulerer seg!

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Har RR fått nye lokaler i det siste? Var inom for ett par måneder siden allt har blitt mye bedre opp genom de siste årene sen gamle eier blev borte RIP. Klart prisnivå avspeiler plasseringen av butikken! Og nå blir man heller ikke møkkete på fingra som tidl:D
Hade gjerne kjøpt noen plater etter Knut.B, har en fra Stickan Anderssons samling:)
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Jeg var og bladde i platene der i dag.. Bare tull at dette burde vært putta på museum.. Mye bedre at platene og musikken får leve videre gjennom nye entusiaster og samlere. Det var stort sett ingen ekstremt spesielle/sjeldne plater i samlinga, men mye av høy kvalitet, og den har ingen "komplette artistkataloger", komplette labeler, e.l. så er vel mest det at det har tilhørt han som gjør det spesielt.
De fleste som var tidlig ute der idag er ivrige samlere, dj'er og entusiaster.. så de platene får nok et godt liv videre og musikken blir nok i mange tilfeller spilt ute, havner i spillelister og mix'er på nettet e.l.
Det er de ivrigste entusiastene og samlerne som "gir nytt liv" til musikken.. Det er de som oppdager gammel kvalitet som har blitt glemt av andre og sprer ordet og musikken videre, tar godt vare på platene i stedet for å la det støve ned eller sende det på dynga når år har gått og "entusiasmen" for anskaffelsen er glemt. Og bak de fleste re-utgivelser av gamle godbiter står det stort bare ivrige samlere og entusiaster som både tar seg av arbeidet med å få det reutgitt og sørger for etterspørselen til at det er mulig.

Råkk&Rålls er uten tvil landets beste bruktsjappe for vinyl (spesielt senere år som blir påpekt).. finnes sikkert noen som er bedre på enkeltting/sjangre/noen kunnskapsfelt, men R&R har størst utvalg, høy gjennomtrekk av plater, stort gjennomtrekk av sjeldenheter og plater du aldri ville trodd du fant i Norge, og de er generelt sett veldig fair med både de som selger plater til butikken og kundene som kjøper de.. prissettinga er oftest ganske fair og de er hyggelige og gir rabatter til folk som kjøper mye, og er stort sett fair om man finner noe som er litt feilgradert ellerno. Jeg er veldig ivrig på platehandel og ser ofte at "sjeldenheter" som folk byr opp til blodpris på QXL eller facebookgrupper for kjøp og salg av vinyl ofte kan være billigere over disk i den sjappa..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Var forresten innom på slutten av dagen i dag. Så ikke noe til Borges samling, Borte alt? Ellers leita jeg heller ikke etter den, men fant Værnes og Eberson, Mink deVille og Patrick O'Hearn.

Fin butikk de har fått.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
JA denne samlingen burde vært tatt vare på i sin helhet og ikke stykket opp.
Ser at de av oss som er opptatt av god jazz, sammen med Knut, ønsket noe bedre, antar jeg, enn at R&R overtok en plettfri Bevart samling og solgte den ut i tilfeldig rekkefølge med noe som sikkert er beregnet til svært godt overskudd. For så å gjøre seg litt mer rik. Mens mange av oss hadde foretrukket at kanskje NRK, feks, overtok det hele og delte med oss alle over Internett. Som en slags nasjonalarv. Det hadde Knut fortjent. Mener nå jeg.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
For å gjenta meg selv:

En liste. Det hadde vært et slags minimum.
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Var forresten innom på slutten av dagen i dag. Så ikke noe til Borges samling, Borte alt? Ellers leita jeg heller ikke etter den, men fant Værnes og Eberson, Mink deVille og Patrick O'Hearn.

Fin butikk de har fått.

Samlinga var ikke sortert for seg selv.. det meste var jazz og var fylt inn i jazzhyllene. Så det meste der med ny prislapp er nok fra Borges samling. Platene er nok langt fra utsolgt.. mye av det som hang av "godbiter" i taket der er også fra den samlinga. Vil tippe noen av de du fant kommer fra samlinga. Fant selv denne blant annet https://www.discogs.com/Various-Decennium-Bergen-Jazz-Forum-10-År-/release/6681312 med hilsen til Knut og noe presseinfo:)
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
JA denne samlingen burde vært tatt vare på i sin helhet og ikke stykket opp.
Ser at de av oss som er opptatt av god jazz, sammen med Knut, ønsket noe bedre, antar jeg, enn at R&R overtok en plettfri Bevart samling og solgte den ut i tilfeldig rekkefølge med noe som sikkert er beregnet til svært godt overskudd. For så å gjøre seg litt mer rik. Mens mange av oss hadde foretrukket at kanskje NRK, feks, overtok det hele og delte med oss alle over Internett. Som en slags nasjonalarv. Det hadde Knut fortjent. Mener nå jeg.

Snakka med Andre på R&R når jeg var der og de tjener knapt noe på å selge den samlinga pga den høye prisen eier fikk.. Og som jeg skrev over så er det lite som er veldig spesielt med platesamlinga utenom hvem som har eid den. NRK bør mye heller ta vare på programmene han laget enn platesamlinga hans.. Programmene har formidlingsverdi og unikt innhold, i motsetning til hva samlinga hans ville ha hvis den havnet i et arkiv ellerno.. den har mye større formidlingsverdi og innhold i hendene til andre entusiaster. En liste og en slags artikkel om den hadde dog vært interessant, men det finnes langt mer spennende platesamlinger i Norge enn den som burde fortjent lignende.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Eneste fra jazzavdelingen var denne med Jon Eberson og Knut Værnes. Ingen tegn til Borge på den. Graver vel ikke så veldig i jazzen heller om dagen.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
JA denne samlingen burde vært tatt vare på i sin helhet og ikke stykket opp.
Ser at de av oss som er opptatt av god jazz, sammen med Knut, ønsket noe bedre, antar jeg, enn at R&R overtok en plettfri Bevart samling og solgte den ut i tilfeldig rekkefølge med noe som sikkert er beregnet til svært godt overskudd. For så å gjøre sg litt mer rik. Mens mange av oss hadde foretrukket at kanskje NRK, feks, overtok det hele og delte med oss alle over Internett. Som en slags nasjonalarv. Det hadde Knut fortjent. Mener nå jeg.

Snakka med Andre på R&R når jeg var der og de tjener knapt noe på å selge den samlinga pga den høye prisen eier fikk.. Og som jeg skrev over så er det lite som er veldig spesielt med platesamlinga utenom hvem som har eid den. NRK bør mye heller ta vare på programmene han laget enn platesamlinga hans.. Programmene har formidlingsverdi og unikt innhold, i motsetning til hva samlinga hans ville ha hvis den havnet i et arkiv ellerno.. den har mye større formidlingsverdi og innhold i hendene til andre entusiaster. En liste og en slags artikkel om den hadde dog vært interessant, men det finnes langt mer spennende platesamlinger i Norge enn den som burde fortjent lignende.
Da kan vi vel være trygg på at R&R ikke har tjent så mye på dette, da. Når Andre sier det. Godt da at i hvertfall Knuts nærmeste kunne få noe igjen for dette, som i hvertfall jeg ville hatt stor glede av å ha i hus.

PS. Ingen er vel i tvil om at NRK tar vare på programmene de har 'tapet' opp gjennom årene. Får bare håpe de finner tid til å kjøre noen KB i reprise. Fantastisk mye bra fra radioprogrammene Sokrates, var det ikke det de het, som gikk på NRK jazz, KB og et par hærlige filosofer som småpludret rundt jazz og omkringliggende tema?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Harald HM: Beste platebar i Norge er Big Dipper, imo. Men R&R har kanskje forbedret seg en del siden jeg var innom sist. Det er noen år siden. Skal prøve å dra innom i kommende uke.. Knuts jazzfilosofi var rimelig klar, og det var visst ikke mye frijazz der, type Ornette Coleman. Dog håper jeg på å finne ei og anna perle..
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
JA denne samlingen burde vært tatt vare på i sin helhet og ikke stykket opp.
Ser at de av oss som er opptatt av god jazz, sammen med Knut, ønsket noe bedre, antar jeg, enn at R&R overtok en plettfri Bevart samling og solgte den ut i tilfeldig rekkefølge med noe som sikkert er beregnet til svært godt overskudd. For så å gjøre sg litt mer rik. Mens mange av oss hadde foretrukket at kanskje NRK, feks, overtok det hele og delte med oss alle over Internett. Som en slags nasjonalarv. Det hadde Knut fortjent. Mener nå jeg.

Snakka med Andre på R&R når jeg var der og de tjener knapt noe på å selge den samlinga pga den høye prisen eier fikk.. Og som jeg skrev over så er det lite som er veldig spesielt med platesamlinga utenom hvem som har eid den. NRK bør mye heller ta vare på programmene han laget enn platesamlinga hans.. Programmene har formidlingsverdi og unikt innhold, i motsetning til hva samlinga hans ville ha hvis den havnet i et arkiv ellerno.. den har mye større formidlingsverdi og innhold i hendene til andre entusiaster. En liste og en slags artikkel om den hadde dog vært interessant, men det finnes langt mer spennende platesamlinger i Norge enn den som burde fortjent lignende.
Da kan vi vel være trygg på at R&R ikke har tjent så mye på dette, da. Når Andre sier det. Godt da at i hvertfall Knuts nærmeste kunne få noe igjen for dette, som i hvertfall jeg ville hatt stor glede av å ha i hus.

PS. Ingen er vel i tvil om at NRK tar vare på programmene de har 'tapet' opp gjennom årene. Får bare håpe de finner tid til å kjøre noen KB i reprise. Fantastisk mye bra fra radioprogrammene Sokrates, var det ikke det de het, som gikk på NRK jazz, KB og et par hærlige filosofer som småpludret rundt jazz og omkringliggende tema?
"Studio Sokrates" Det går fortsatt, Borge var ikke programleder og er blitt erstattet med Per Husby som har kjent Borge siden gymnasdagene.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
Jeg hørte det jeg tror er det første de spilte inn uten Borge, de spilte låter som Husby kunne knytte sin venn Knut til, mens de snakket om frigjøring gjennom kunst. Knut Borges kropp skal ha blitt frigjort til uhemmet rytmisk bevegelse av Horace Silver.
 
Topp Bunn