Pipetobakk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Først sigarer, så ølglass, og nå pipetobakk. Listen over Lunds Laster er Lang...
    Finnes det noe sted her i landet som har et godt utvalg i pipetobakk? Her i Oslo har vi jo Sol Cigar og Cigarmakeret, som begge har noe, men det finnes så mye mer der ute som jeg ikke vet hvordan jeg skal få tak i.
    Dunhill har visst sluttet å selge til Norge pga lite marked. Å kjøpe fra utenlandske nettbutikker er forbudt, fordi da får man ikke med de norske varseletikettene som forteller hvor farlig det er å røyke. Jeg spurte Sol Cigar om de var villige å bestille tobakk de ikke normalt hadde, men nei. Så hva gjør en pipeentusiast da?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Steinar_Lund skrev:
    Først sigarer, så ølglass, og nå pipetobakk. Listen over Lunds Laster er Lang...
    Finnes det noe sted her i landet som har et godt utvalg i pipetobakk? Her i Oslo har vi jo Sol Cigar og Cigarmakeret, som begge har noe, men det finnes så mye mer der ute som jeg ikke vet hvordan jeg skal få tak i.
    Dunhill har visst sluttet å selge til Norge pga lite marked. Å kjøpe fra utenlandske nettbutikker er forbudt, fordi da får man ikke med de norske varseletikettene som forteller hvor farlig det er å røyke. Jeg spurte Sol Cigar om de var villige å bestille tobakk de ikke normalt hadde, men nei. Så hva gjør en pipeentusiast da?
    Det fins et brukbart utvalg av pipetobakk på Svinesund.
    Jeg bruker Sweet Dublin, men de har mange andre slag der som jeg også har prøvd.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Cigar-Makeriet har dessverre gått til h; de har skiftet eier (nåværende er en noksagt av rang), utvalget er elendig og prisene er latterlige. Sol har stort sett det som finnes av pipetobakk tilgjengelig i Norge.

    Grunnen til at Dunhill forsvant var først og fremst advarsler på eskene; produsenten var ikke villig til å trykke på norske advarsler iom at salget var så lite her til lands. Sørensen importerte Dunhill, og siden de ville gjøre alt etter boken ble det slutt på Dunhill her til lands.

    Et godt alternativ kan være Davidoffs pipetobakker; de importeres av Sol (med klistremerke på..), og lages på samme fabrikken som Dunhill. Hvis man er glad i f.eks Dunhill Standard Mix, er Davidoff English Mix utmerket, fin balanse mellom Virginia og Burley, med en dasj Latakia for å få tjære-schwungen. Ellers er Davidoff Rolls (den røde boksen) fantastisk god, minner om Dunhill Navy Rolls; ren virginia krydret med Perique fra Louisiana, noe som gir en utrolig delikat, søt-syrlig røyk med masse krydder.

    Bestille fra utlandet er egentlig ikke lov, men utenlandske butikken skriver gjerne "book" på pakken og sjansene for at den blir stoppet er minimal. Sjekk ut butikker i Sveits; det er ikke lov å selge tobakk på nett og sende til utlandet i EU.

    Hvis pakken mot formodning skulle bli stoppet, er det bare å troppe opp på Alnabru og betale avgift og moms; selv om det strengt tatt skal være norske merkelapper på den bryr som regel ikke tollerne seg noe om fem bokser som du skal røyke selv. Husk bare på at du ikke bestiller over 500g, da får du bot hvis du er riktig uheldig.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Cigarmakeriet er bånn i bøtta ja. Man skulle tro at en spesialforretning som dette hadde et visst kompetansenivå, men det er slett ikke alltid tilfelle.
    Davidoff-tobakkene har jeg litt kjennskap til. Den som jeg liker av best av de jeg har prøvd er Royalty. Rolls har jeg ikke prøvd men den ser litt spennende ut.

    Sveits er notert.

    Svinesund er noe å tenke på.

    Takk for tipsene!
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Jeg brukte i sin tid pipetobakk fra danske W.Ø. Larsen. Vekslet mellom Classic, Premium, Old Fashioned og Old Tradition. Disse ble levert av Sol Cigar i Oslo. Har en 10-15 år gammel boks stående som jeg ofte må bort å lukte på. Dette var ihverfall pipetobakk etter min smak. :p
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    fant 5 bokser med dunhill early morning som hadde ligget uåpnet siden 1988. Fantastisk pipetobakk
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    65finger skrev:
    fant 5 bokser med dunhill early morning som hadde ligget uåpnet siden 1988. Fantastisk pipetobakk
    Mmm ja. Mild og perfekt balansert med et hint av latakia.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Som navnet sier, er Early Morning Pipe beregnet på å røykes om morgenen. Den er i samme serie som Nightcap, som var ment å skulle røykes før man gikk til ro for natten. Husker jeg feil, eller var det et familiemedlem til, som liksom skulle røykes på dagtid?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Husker jeg feil, eller var det et familiemedlem til, som liksom skulle røykes på dagtid?
    Det må i så fall ha vært for lenge siden tror jeg. De som finnes nå er vel Elizabethan, Early Morning, Nightcap, Navy Rolls, Standard, Standard Mild, Light Flake, 965 og Royal Yacht. I Dunhill-butikken i Jermyn Street ligger jo Alfred's gamle oversikt over forskjellige blends foretrukket av kunder. Man kan gå dit og be om å få samme blend som James Joyce foretrakk :) Mix No. 965 som er kommersielt tilgjengelig er en slik blend; den ble opprinnelig blendet for en viss E. A. Baxter, en boer som ble henrettet av britene i Sør-Afrika etter at han vandret inn i en Engelsk militærleir ved en feil og ble sett fordi han hadde på seg Khaki-farvede klær. Hans siste ønske var å få røyke en pipe og ta en whisky med bøddelen sin - noe han selvsagt fikk.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Artig historie, Fidelio! Jeg husker for mange år siden, da man kunne velge og vrake i tobakker fra Dunhill. 965 er jo en gammel klassiker, men i tillegg hadde man nr 10, 1030 osv. Min Dunhill-favoritt var Dark Flake; den forsvant for mange år siden. Inntil ganske nylig kunne man få Light Flake hos Sol Cigar, men den var en fis i horisonten sammenlignet med Dark. Nightcap var også bra.
    Ang sveitsiske nettsteder, var jeg innom noe som kalte seg Synjeco, og yr av glede klikket jeg på Dunhill. Men hva fant jeg? Jo, Import from the wholesaler discontinued for all Dunhill tobaccos: no more Stock available, sorry!!. Sukk.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Dunhill Elizabethan er vel den med bilde av seilskute på, i tilfelle var det en av mine favoritter fra Dunhill.
    Fortsetter dere slik begynner jeg snart å røyke pipe igjen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    niha skrev:
    Hei!
    Fortsetter dere slik begynner jeg snart å røyke pipe igjen.
    Hehe. Er nicket ditt en forkortelse for nikotinhater? I så fall tror jeg kanskje du snart kommer til å bytte nick. ;D
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Det kunne det jo vært, men er ikke så fanatisk antirøyker, så det er nok heller en tilfeldig tolkning.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.108
    Nå går det en stund mellom hver pipe, og ikke kan jeg skryte på meg å ha forsøkt særlig mange pipetobakker heller, men jeg vil nå allikevel slå et slag for Sørensen Flake. Vet ikke om denne kan skaffes også i Oslo.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Sørensen Flake får du kjøpt i Oslo, men jeg husker ikke hvem som forhandler. Alternativt kan den kjøpes direkte fra M. Sørensen, enten via nett, eller telefonbestilling.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg fulgt rådet fra den alltid hjelpsomme Fidelio og prøvd den røde boksen fra Davidoff (det står Flake Medallions på den men jeg går ut fra at det er den samme som Rolls). Det er jamen meg den mest spennende pipetobakken jeg har smakt på lenge! Som navnet antyder, er den skåret som "medaljonger" omtrent på størrelse med en 20-kroning. Kona mi sa den så ut som sjokolade. Spennende lukt da jeg åpnet boksen; min første reaksjon var nøtter. Innslaget av Cavendish lovet også godt. Cavendish er godt i moderate mengder.
    I pipen åpenbarte det seg mange smaker av krydder, og jeg følte meg hensatt til Fidelios malende beskrivelser av sigarer. Dette er ingen A4-tobakk!
    Som med flake-tobakk bør den vel "rubbes" litt i hånden før den stappes i pipa, men jeg er alltid litt usikker på hvor mye. Kanskje Fidelio kan komme med noen råd? Kanskje den bare skal rulles sammen?
    Ved første røyking fikk jeg inntrykk av den avga veldig mye saus i pipen (det var en calabashpipe), men det kan ha vært en tilfeldighet. Jeg skal prøve en annen pipe og se hva som skjer.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Som med flake-tobakk bør den vel "rubbes" litt i hånden før den stappes i pipa, men jeg er alltid litt usikker på hvor mye. Kanskje Fidelio kan komme med noen råd? Kanskje den bare skal rulles sammen?
    Fint at du likte den! Den er absolutt verdt prisen. Kryddersmaken kommer fra Perique-tobakk fra Louisiana; den stammer fra tobakk franske kolonister hadde med seg til Nord-Amerika i forbindelse med den amerikanske revolusjonen. Det er en veldig kompleks kryddersmak med klart syrlige overtoner og innslag av fruktighet. Tobakken er lagret under trykk på Bourbon-fat i et år, nesten forseglet fra all oksygen. I løpet at denne tiden løsnes trykket 12 ganger og en kar roter rundt i den for hånd. Så da forstår man hvorfor denne tobakken koster. I Davidoff-tobakken vil jeg tippe det er rundt 10% Perique, resten er høykvalitets Virginia på en kjerne av Cavendish. Et tips: stikk ut Cavendish-kjernen, mye renere og bedre da. Cavendishen føkker opp Perique'n.

    Noen røyker rolls'ene slik de er, men det er tricky og krever erfaring. Jeg rubber dem alltid, gir en litt varmere røyk med mer kraft og mindre eleganse enn å røyke den urubbet, men den er fremdeles nydelig og dessuten har jeg ikke tilstrekkelig tek til å røyke som gutta boys.

    Edit: Etter litt nærmere undersøkelser viser det seg at det meste av Perique som lages idag er jukseperique; simpel Burley som er prosessert liknende som Perique. Buuuu. Vil likevel tro at Davidoff har the real deal i sin tobakk, men neppe 10%. Er nok nærmere 1-3%. Tobakken kan bare dyrkes i et 4 km2 stort område, og mer eller mindre all Perique idag lages av en kar som heter Percy Martin (sikkert han som roter rundt i fatene for hånd også hehe). For øvrig finnes det en Perique-likør også, Perique Liqueur de Tabac!
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Min sommerfavoritt er ØW Larsen nr.50 men jeg må for sommeren 2010 prøve Davidoff som foreslått. Jeg vil imidlertid slå et slag for gode piper. I Bergen har vi en ung pipemaker som håndlager piper av en utsøkt kvalitet. www.tabago.no

    Elektron
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Elektron skrev:
    Min sommerfavoritt er ØW Larsen nr.50 men jeg må for sommeren 2010 prøve Davidoff som foreslått. Jeg vil imidlertid slå et slag for gode piper. I Bergen har vi en ung pipemaker som håndlager piper av en utsøkt kvalitet. www.tabago.no
    Ja, Bård er en kjempedyktig kar som virkelig har fått det til i et meget smalt marked. Sist jeg snakket med ham hadde han problemer med å produsere nok piper.

    Har to av pipene hans, og de er eksepsjonelt gode. Anbefales på det varmeste!
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Min sommerfavoritt er ØW Larsen nr.50 men jeg må for sommeren 2010 prøve Davidoff som foreslått. Jeg vil imidlertid slå et slag for gode piper. I Bergen har vi en ung pipemaker som håndlager piper av en utsøkt kvalitet. www.tabago.no

    Elektron
    Hmmm, usedvanlig inspirerende hjemmeside. Kjenner pipesuget.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvor lang tid tar det for en merskumpipe å bli gul? Jeg har tre slike, som jeg har røyket på i flere år. Litt gule har de blitt, mest nederst, men med dette tempoet er jeg redd jeg vil trenge et liv til hvis jeg skal rekke å få dem så gule som jeg har sett slike piper kan bli. At pipene har fått mest farve nederst, kan skyldes at jeg har røyket dem litt for varme, slik at den oljen i godset som skal gi den gule farven når den blir varm, er blitt for varm, dermed for tynn, og følgelig rent ned i bunnen av pipehodet.
    Er da disse pipene mine hinsides guling, eller er det håp?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Hvor lang tid tar det for en merskumpipe å bli gul? Jeg har tre slike, som jeg har røyket på i flere år. Litt gule har de blitt, mest nederst, men med dette tempoet er jeg redd jeg vil trenge et liv til hvis jeg skal rekke å få dem så gule som jeg har sett slike piper kan bli. At pipene har fått mest farve nederst, kan skyldes at jeg har røyket dem litt for varme, slik at den oljen i godset som skal gi den gule farven når den blir varm, er blitt for varm, dermed for tynn, og følgelig rent ned i bunnen av pipehodet.
    Er da disse pipene mine hinsides guling, eller er det håp?
    Det kommer an på hva slags meerschaum pipen er laget av. Er det tyrkisk block meerschaum - som er den beste - går det raskest. Er det afrikansk meerschaum, som ikke er like porøs, tar det lenger tid. Er det pressed meerschaum - altså meershcaumrester blandet med lim (dårligste kvalitet), vil det drøye dugelig lenge før den blir gul.

    Husk imidlertid at disse skal ikke bli gule - de skal få en gulaktig patina. Mest gult på toppen, og så mindre nedover.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Hvor lang tid tar det for en merskumpipe å bli gul? Jeg har tre slike, som jeg har røyket på i flere år. Litt gule har de blitt, mest nederst, men med dette tempoet er jeg redd jeg vil trenge et liv til hvis jeg skal rekke å få dem så gule som jeg har sett slike piper kan bli. At pipene har fått mest farve nederst, kan skyldes at jeg har røyket dem litt for varme, slik at den oljen i godset som skal gi den gule farven når den blir varm, er blitt for varm, dermed for tynn, og følgelig rent ned i bunnen av pipehodet.
    Er da disse pipene mine hinsides guling, eller er det håp?
    Det kommer an på hva slags meerschaum pipen er laget av. Er det tyrkisk block meerschaum - som er den beste - går det raskest. Er det afrikansk meerschaum, som ikke er like porøs, tar det lenger tid. Er det pressed meerschaum - altså meershcaumrester blandet med lim (dårligste kvalitet), vil det drøye dugelig lenge før den blir gul.

    Husk imidlertid at disse skal ikke bli gule - de skal få en gulaktig patina. Mest gult på toppen, og så mindre nedover.
    Jeg vet at i alle fall én av dem er block - det er liksom selve grompipa. På toppen er den like snehvit som min samvittighet ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Den øverste der er en velhold sak som er oljet inn med hvalolje og røkt på daglig i minst 60 år, så du har litt å strebe etter.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Auda. Dét sa pipeselgeren ingenting om da jeg sto der. Tror jeg går over til maispiper jeg. :(
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei piperøkere!

    Tenkte jeg skulle legge inn en artig billedhistorie. Historien har sitt utspring i at jeg og min venn K koser oss med en god pipe når vi noen ganger i året er alene på hytten min. K sin pipe er arvegods fra bestefaren og var i heller dårlig stand til tross for at det en gang var en pipe av god kvalitet.

    Som noen av dere kjenner til har vi en egen pipemaker her i Bergen som driver firmaet Tabago. I tillegg til å lage piper påtar pipemaker Bård Hansen seg også å restaurere gamle piper. Min venn sin pipe er et kjært minne og sist vi var på hytten lurte jeg med meg pipen hans fra skapet. Planen er at dette skal være en overraskelse til neste hyttebesøk i slutten av måneden.

    Jeg har tatt noen før og etter bilder som kanskje kan være morsomme å se på. Beklager kvaliteten på noen av bildene.






    Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Nei det er ikke nødvendig. Et lite lag er bevart.

    Elektron
     
    K

    Kaldkarsk

    Gjest
    Fin pipehistorie Elektron :)

    Som relativt fersk pipe-røyker har også jeg stor glede av en
    av Bårds piper.
    Rask service og god oppfølging av nybegynner pr telefon gjør
    at jeg ikke nøler med å anbefale andre å handle med mannen.

    Foreløpig har jeg prøvd med rød og blå Capstan Flake,
    samt Hamiltons Blanding.
    Liker smaken på alle tre men Blå hadde en tendens til å kokse(?)
    seg litt i pipa, noen som kjenner til denne tobakken?


    Mvh
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hmm... Jeg har en grom merskumpipe hvor munnstykket har fått en sprekk. Jeg kjenner litt til Tabago gjennom besøk på nettsidene der. Kanskje jeg skulle kontakte dem med tanke på å tilpasse nytt munnstykke? Denne pipen kostet ny kr 4000 og jeg synes kanskje den fortjener munnstykke i rav istedet for plast. Etter hva jeg forstår er rav pokker til merskumpipemunnstykkemateriale. Er slike ravmunnstykker i det hele tatt å få?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei igjen!

    Går du inn på Tabago sin hjemmesider skifter han også ut munnstykker i kunstrav. Såvidt jeg ser av prislisten koster dette 395,-

    Elektron
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Etter hva jeg forstår er rav pokker til merskumpipemunnstykkemateriale.
    Rav er hot på meerschaumpiper ja, ikke mange produsenter som fremdeles bruker det. Dunhill bruker rav på sine meerschaum, hvis man får tak i disse pipene (ikke lett). P.g.a at tyrkerne, som har verdens beste meerschaumgruver, ikke har eksportert siden syttitallet, har ikke Dunhill laget så mange av disse, da de er forvist til annenrangs, afrikansk meerschaum. Imidlertid er det noe herfra som passerer gjennom nåløyet deres, og da mekker de noen.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Kunst-rav vil jeg tro er plast?
    Rav-Rav er jo om originalt dannet av harpiks/kvae fra trær.Slik Wiki beskriver det så må den vistnok ende opp i havet hvor den må ligge i minst 30-50 millioner år(!?!)
    Etter denne lange perioden uten oksygen, og under trykk, forandrer plantesaften seg, og oljeinnholdet reduseres slik at ravet dannes.

    Den eldste kjente forekomsten av rav er 235–231 millioner år gammel, og ble funnet i Østerrike og Bayern. Danmarks eldste ravfunn er omkring 170 millioner år gammelt.

    niha skrev:
    Hei!
    Dunhill Elizabethan er vel den med bilde av seilskute på, i tilfelle var det en av mine favoritter fra Dunhill.
    Fortsetter dere slik begynner jeg snart å røyke pipe igjen.
    Kjenner også en som savner denne,Niha.

    Synd Dunhill sluttet med pipetobakk. :(

    Astleys No.2 skal vist også være en god og mild pipetobakk av lignende slag.

    En liten historie har jeg også.

    Var innom en bruktbutikk i Trondheim for en tid tilbake å så etter litt god gammel vinyl.
    Da fikk jeg det for meg at jeg skulle spørre om de hadde noen piper for morro skyld.Hadde vært artig om man fant noe,tenkte jeg.Damen dro frem et brett med noen gamle og for det meste ødelagte piper,...men,...midt oppi all elendigheten,fant jeg jammen en liten,nett og hel GL!En Lillehammerpipe!Det er ikke dagskost.Betalte skarve 35,- for den.
    Pusset og polerte munnstykket og selve pipehodet,karret kammeret og til slutt renset jeg den.Den trengte noen piperensere denne før den var klar til dyst igjen.Siden jeg fant den fikk jeg prøve meg et stapp med gul/rød Capstan på den(Har sluttet å røyke og røkte ikke pipe heller den gang,men måtte jo prøve).
    Den var faktisk kjempegod å røke på,bare kos,ble ikke sur,ei heller slukket den selv om man pattet rolig og avslappet på den med gode pauser i mellom(det avhenger jo mye av stappingen også. ) .
    En fin og artig opplevelse. :)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Er det noen som vet om denne Astleys No.2 er å oppdrive i Norge.Her i Trondheim er det håpløst å finne noe særlig annet enn Capstan blå og gul. ::) :-\

    Astleys No.2:



    Ellers,er det noen som har tips til tobakk som minner litt om Elizabethan Mixture?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    BanjoArrne skrev:
    Er det noen som vet om denne Astleys No.2 er å oppdrive i Norge.Her i Trondheim er det håpløst å finne noe særlig annet enn Capstan blå og gul. ::) :-\

    Astleys No.2:



    Ellers,er det noen som har tips til tobakk som minner litt om Elizabethan Mixture?
    Du har PM.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.627
    Antall liker
    3.749
    pusse opp meerschaumpipe

    Spennende med reataureringshistorien!

    Jeg fikk en gammel (over 100 år, tror jeg) G. Larsen Lillehammer meerschaum med originalt læretui og det hele, av mine svigerforeldre til jul. Det er et skikkelig familieklenodium og meget velbrukt, og jeg kunne tenke meg å spandere en full oppussing på den. Topen er helt svartbrent og hakkete og ravmunnstykket må poleres

    Er det noen som vet om noen som gjør slikt i Oslo?

    Jeg kunne jo selvsagt sendt den til Bergen, men jeg er litt skeptisk til postverket, for å si det forsiktig
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn