Pickup til wb full circle?

Ronnynord

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
38
Antall liker
10
Hei. Noen som har anbefalinger til ny pickup til min act-05 arm? Var uheldig å knakk stiften på min ply pickup🙈
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.917
Antall liker
36.430
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hva slags pu har du? Finnes det erstatnings-nål til den?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.735
Antall liker
11.305
Torget vurderinger
2
Blir Benz pickup'er fortsatt produsert? Mener den originale pu'n som satt på de spillerne ble produsert av Benz for WB.

Alternativt finner du fram til en med omlag samme compliance og utgangsspenning som den originale, og du bør være på rimelig trygg grunn.
 

Ronnynord

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
38
Antall liker
10
Det vet jeg ikke Håkon . Det er en benz pickup ja. Om det finnes erstatningsnål til den vet jeg ikke. Om noen vet det så si fra😊
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
4.545
Torget vurderinger
1
Det er noe som likner på spec for WB THe Ply her (PDF-link, side 10):
https://www.decibel.ch/upfiles/documents/wilson-beneschanaloguemanual-52281.pdf
1697652008569.png

Jeg forstår det slik at The Ply ble levert med hhv høy og lav utgangsspenning, men de to variantene burde ha ulik spolemotstand (coil impedance). Jeg tviler på at du finner en perfekt match hos andre leverandører. Men noen nærliggende kandidater kan f.eks. være:
- Audio technica AT33EV
- Autio-technica AT-OC9XEN
- Ortofon Quintet Bronse
- Ortofon Cadenza Rød
Merk at Audio technica sine spesifiaksjoner for dynamisk compilance ikke er direkte sammenlignbare (Ortofon din spec gjelder vel ved 10 Hz mens AT bruker 100 Hz). Merk også at Audio-technica bruker den lite hensiktsmessige måleenheten «mil» for dimensjonene på nåleprofilen, «mil» er en tusendels tomme.

Quintet bronse ser ut å ligge ganske nær mht spesifikasjonene. For egen del tror jeg Audio technica AT-OC9XML og AT33PTG/II har noe i nærheten av det beste pris/ytelse-forholdet i dagens marked for MC pickuper og jeg hadde undersøkt nærmere om de kan fungere bra i arm og til phonotrinnet.

mvh
KJ
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.161
Antall liker
2.718
Sted
Kongsberg
Det er i utgangspunktet to "skoler" når det gjelder konstruksjon av tonearmer;
1 - bruk av karbonfiber - der vibrasjonene fra pickupen skal absorberes av armrøret - og
2 - bruk av metall - der vibrasjonene fra pickupen skal ledes langs armrøret for deretter
å ledes ned i platespillerens chassis for å absorberes der.

Personlig er jeg en stor tilhenger av den andre metoden, men når det gjelder Wilson
Benesch Act 0,5 så må det sies at dette er den armen som går lengst for å lykkes med
metode en. Men selv om WB lykkes bedre enn de fleste konkurrentene, er og blir Act 0,5
en lettvekts tonearm - med effektiv masse på bare 9 gram - som skulle tilsi best resultat
sammen med en medium- til høy-kompleant pickup. Det ekskluderer de aller fleste MC-
pickuper men det finnes unntak som Denon DL-301 Mk II (må bestilles fra Japan).

Et bedre alternativ er sannsynligvis enn MMC fra Soundsmiths Operaserie, se mine
anbefalinger i denne tråden:
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/oppgradering-av-at-art-9-på-elac-miracord-90-til.107777/
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
4.545
Torget vurderinger
1
Da tar man frem kalkulatoren:
Det ser ikke så gale ut med ef.eks. en pu med 15 µm/mN ettergivelighet, 9 gram på PU (f.eks. Ortofon Quintet bronse), 9g effektiv masse i tonearmen og et gram til skruer.
1697657619128.png


PS avhengig av den konkrete konstruksjonen kan en karbonfiber-arm også være stivere enn et «tilsvarende» metallrør.

mvh
KJ
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
67
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Goldring eroica lx.Samme output og den passer armens spec.
 

Ronnynord

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
38
Antall liker
10
Takker for alle svar og engasjemang👍 jeg har en trichord diablo riaa samt en cj ct5 pre. Så kan også kjøre en mm pickup om det er noen fordel? Nå er jeg ikke noen spesialist på faget her.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.085
Antall liker
22.330
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En RigB AT VM540ML er «bare» en MM, men spiller fletta av mye der ute. Den eksisterer armhodet lite, slik at armen får lite høyfrekvens å absorbere. Gi den mindre enn 200 pF totalt (jeg vet ikke hva kabelkapasitansen i WB-armen er). Den er også relativt myk og skulle oppføre seg utmerket i en 9 g arm.
Men AT33PTG/II til doble prisen omtrent er bedre ja.

IMG_3900.jpeg

Min RigB VM540ML. Det RigB gjør er å bytte ut plast- eller metallkroppen som generatoren er montert i på 500/700 serien til Audio-Technica med en svært presist maskinert (originalene er støpt) og gjenget aluminiumskropp. Prismessig havner en RigB 540 samme sted som en 740 og du får en mer presis pickup enn den originale 740-en. Dersom du synes det blir for mye bling med gulleloksert aluminium finnes det sort også. Og rød.
Du finner RigB på Facebook.
 
Sist redigert:
M

musicus

Gjest
som nevnt av andre tidligere her...Soundsmith o WB funker bra! (WB Nanotube & The Voice) fra ett tidligere oppsett!!

IMG_3358.jpeg


mvh
 
M

musicus

Gjest
Bare litt sånn WB pirk ettersom man har vært mer enn venn med deres produkter i 15-20 år... WB Full Circle får man om man har CIRCLE drivverket, ACT armen og PLY puén (som vel er en modda Benz Micro Glider) for å få fullcircle igjen må det en ply til, hvilket jeg tror er særs vanskelig da de (WB) ikke husholder de lengre..så det du får nå er en Circle med din valgte PU!..siden Soundsmith allerede er nevnt kan jo en Benz Glider være det nærmeste du kommer PLY igjen

mvh
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.161
Antall liker
2.718
Sted
Kongsberg
Jeg har en trichord diablo riaa samt en cj ct5 pre. Så kan også kjøre en mm pickup om det er noen fordel?
Hei. Den store fordelen med en MC-pickup - og da særlig en low output MC-pickup - er at disse pickupene har lav
intern bevegelig masse. På en MM-pickup må cantileveret bevege (tunge) magneter, mens på en MC-pickup må
cantileveret bevege (mye lettere) spoler. Det betyr at man får langt bedre dynamikk - særlig i bassen - med en
MC-pickup.

Dette betyr ikke at MM-pickuper er "dårlige" - bare at de oppfattes som litt mindre dynamiske. Også MM-pickuper
vil gagnes av at man går opp i pris - noe som alltid innebærer lavere bevegelig masse i "stiftenden" av cantileveret.
Å unngå "bonded" (der et metallstykke forbinder diamanten til cantileveret) stifter gir en stor forbedring. Hør bare
på en Ortofon 2M Blue mot en Ortofon 2M Red - der eneste forskjell er "bondingen". Der storebror 2M Blue med
sin "nakne" diamant er langt bedre enn sin lillebror 2M Red med sin "bundne" diamant. Lettere diamanter (les
elliptiske og skarpere) vil også forbedre dynamikken noe. Å lage selve cantileveret av lettere materialer hjelper
også mye... Men, nøyaktig de samme "oppgraderingene av stiftenden på cantileveret og selve cantileveret" som
man finner på MM-pickuper - finner man på MC-pickuper - så MMen vil aldri kunne ta igjen forspranget som
MC-pickupene har.

MI (Moving Iron) og MMC (Moving Micro Cross) havner et sted mellom MM og MC da "jernblekket" eller "jernkorset"
har en bevegelig masse som er "lavere enn magneter" og "høyere enn spoler" (en sannhet med modifikasjoner da det
finnes MIer som har like høy intern masse som MMer - og MMCer som har like lav intern masse som (low output) MCer).
Derfor har gode MMCer som Soundsmith Aida veldig mye felles med en god MC-pickup...
 

Ronnynord

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
38
Antall liker
10
Har sett litt på AT33Sa. Den har fått gode omtaler til å være en pu til under 10tusen.Noen som har prøvd denne? Tenkte å ikke bevege meg så mye over 10 tusen for en pu denne gang.takker for alle svar og hjelp👍
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.085
Antall liker
22.330
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
AT33Sa blitt testet sammen med lillebror AT33PTG/II av Audiophile.no:


Jeg kan ikke se annet enn at Sa har bedre matchet generator (bedre kanalbalansespesifikasjon) enn PTG/II, men at PTG/II har en bedre nåleslipning (Microline) enn Sa (Shibata). Så jeg valgte den billigere PTG/II.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.976
Antall liker
1.306
Sted
Nadadouro, Portugal
Hmm, nå har jeg jo anbefalt så jeg håper du blir gledelig overrasket, men det sagt, Benz Glider er superfin den også, kjøpte nesten denne da jeg skulle velge. Etter en del pickups, og rimelig oppegående riaa, Lehman Black Cube SE, var det først med PTGII og stepup jeg så lyset og skjønte litt om hvorfor vinyl har så mange fans...
 

Ronnynord

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
38
Antall liker
10
Godt å høre. Ja vinyl er fantastisk når alt klaffer med oppsettet. Var veldig fornøyd med min benz pu. Den hadde jo noen år og runder på seg. Vet ikke levetiden på en pu? Bestilte samtidig en eversolo dmp-6 gold edition.men det hører til i en helt annen tråd/verden😀
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.725
Antall liker
7.999
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
AT33Sa blitt testet sammen med lillebror AT33PTG/II av Audiophile.no:


Jeg kan ikke se annet enn at Sa har bedre matchet generator (bedre kanalbalansespesifikasjon) enn PTG/II, men at PTG/II har en bedre nåleslipning (Microline) enn Sa (Shibata). Så jeg valgte den billigere PTG/II.
Fornuftig val. Pickupane høyrest ganske like ut, iallfall så lenge du har ein kvalitetsarm. (Sjølv brukar eg ein på 12tommar)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.085
Antall liker
22.330
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Bokrand AS-230, det er en heftig ombygget Ortofon AS-212, bare masten og antiskatinghuset igjen av originalen.
 

Ronnynord

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
38
Antall liker
10
Takk for svar HoJ. Vet ikke om mala har kuttet ut Mail . Klarer isåfall ikke bruke den.. noen andre plasser i Norge jeg kan få tak i denne?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.917
Antall liker
36.430
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.085
Antall liker
22.330
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mala er det absolutt best å ringe til. Jeg får ikke svar på e-poster om min bestilling fra i vår av en AT VM610MONO i alle fall.

Tror du må shoppe rundt utenlands for å få tak i en PTG/II nå. Eks. tapeconnection.dk hevder å ha på lager.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.917
Antall liker
36.430
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ikke noe problem med å holde samtale med Mala via messenger - svarer ganske raskt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.244
Antall liker
20.922
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Mala er det absolutt best å ringe til. Jeg får ikke svar på e-poster om min bestilling fra i vår av en AT VM610MONO i alle fall.

Tror du må shoppe rundt utenlands for å få tak i en PTG/II nå. Eks. tapeconnection.dk hevder å ha på lager.
Ennå billigere er Akkelis Audio i Göteborg ;)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.970
Antall liker
17.374
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vil en PU med compliance på 16μ/mN passe WB-arm?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.970
Antall liker
17.374
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
I innlegg #7 regner jeg på 15µm/Mn og 9g PU, og det ser ut som det kan fungere fint.

mvh
KJ
Takk! :)
Jeg har valget mellom Lyra Delos og Clearaudio Maestro v2 på min WB Nanotube One.
For Delos, så står det "The Delos compliance is 12 x 10-6cm/dyne at 100Hz". Kan noen "oversette" for meg, og hvilken PU vil da passe best med armen?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
4.545
Torget vurderinger
1
10-6cm/dyne er vel ekvivalent med µm/mN.

Tommelfingerregelen for å konvertere ettergivelighet fra 100Hz til 10Hz er å gange med 1,5-2,0 så 12 x 10-6cm/dyne at 100Hz er anslagsvis omtrent 18-24 µm/mN ved 10 Hz.

mvh
KJ
 
Topp Bunn