Høyttalere Perfekt integrering av sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jo høyere subben spiller med frontene, jo mer er den i fase. Så dersom 180 grader er høyest, setter du den på det. Så justerer du ned volum deretter.

    Vil anbefale deg å spille av 120-20Hz Sweep - Faster Harder Louder av Bass Mekanik.
    Samt 200-100Hz Sweep fra samme album. Finnes på Spotify. Dette er "sanger" som har et bassveip i relativt rolig tempo, som kan finne ut av om du har noen utfasinger, peaker, dipper osv. da disse låtene skal låte helt lineære. Her hører man fort om det er noen frekvensområder som stikker seg ut.

    Sett volumet litt lavere enn lyttevolum, så slipper du å blåse noen elementer, men det må være høyt nok til å kunne høre de dypere frekvensene.
    Morsomt øvelse. Hører at det er ganske så linenært her - ikke helt perfekt, dessverre - men ved to uvisse frekvenser, så skifter lyden fa venstre til høyre kanal, og motsatt. Noen forklaringer, og hvordan imøtekomme problemet?
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det at frekvensområdet flytter seg frem og tilbake mellom høyttalerene er fordi høyttalerne hver for seg har en ganske ujevn frekvensgang. For å løse dette enkelt må man flytte litt på plassering av høyttalere, subwoofer og lytteposisjon. Test for hver gang med frekvenssveip og hør.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Dette ble jo en bra tråd jo. Takk for alle bidrag. Føler (faktisk) jeg er mer komfortabel med å ta steget nå enn tidligere. Dere er gode.
    Blir det noe kronasjer igjen etter oppussingen så får vi se om ikke jeg sender noen penger i retning mono.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har ett kjellerrom som spiser bass og har hatt ganske mange forskjellige høyttalere uten å komme i mål. Leste at det blir feil å bruke 1 sub fordi man samler all bass på ett sted og ødelegger stereoperspektivet. bruker 2 stk Klipsch R-110 SW (5995,-) pr stk, kjøpte 2 samtidig og betalte 10.000,- for begge. Bruker pre out L og R til respektive subber som står i hjørnet bak hver front høyttaler, skulle helst stått ved siden av eller litt foran, men bredden på rommet tillater ikke dette. Har delt de på -3DB punktet for front høyttalerene og justert gain litt og litt til jeg synes det låt bra (smakssak), har også prøvet meg frem med fase til jeg var fornøyd. Fungerer 99% og jeg er veldig fornøyd, enkelte musikkstykker som er mikset med veldig mye bass kan bli litt heavy, men for det meste fungerer det helt utmerket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn