Diverse Overprising av brukt stereoutstyr?

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Ting er vel verd det noen er villig til å betale - det er ikke vanskeligere enn det. Dersom du ikke selv er villig til å betale en gitt sum, så kanskje noen andre er det. Ikke noen som er hverken dårlig menneske eller "kødd" for å ta en høy pris - det kan til og med være at den høye prisen kan forsvares med at gjenstanden er som ny, eller umulig å få tak i. Samlere vet å verdsette dette. (Hvis man derimot er tilbyder av monopolkontrollerte varer som folk er avhengige av, og averterer disse til ågerpriser, Det er å kødde med folk). Dere som kjøper på sentralen er jo ellers ganske flinke til å prute, så slutt å syte.
Etter å ha reist endel, så må det sies at norske monopoler ikke skiller seg stort fra utenlandske. Ikke på "pol-varer" eller andre monopoliserte varer som drivstoff. Stort sett lik kost for lik vare i Europa, monopolisert eller ikke. Noen ganger kommer norge heldigere ut, andre ganger ikke.
Noe helt annet er om man liker at det er slik, ja til alt, og alt gratis er en utopi... Se f.eks på brukthifipriser i Japan, eller på HiFi Shark, så kommer ofte norge prismessig heldig ut på brukt utstyr.
 
D

Desillusjonert

Gjest
[Har du noengang testet utstyr i de prisklassene mot hverandre? - Kun i butikk
Da synes jeg du skal vente til du har testet med å uttale deg så bastant...
Slike svar faller på sin egen urimelighet..
Javel? Det er bedre å uttale seg bastant utifra gjetninger og synsing enn erfaringer?
OK, da vet jeg det og skal aldri mere påpeke at bastante formuleringer krever litt mere enn synsing...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jo mindre man har greie på ting, jo mer bastant blir man. Eller omvendt: En fagperson vil alltid uttale seg litt forsiktig, fordi han vet hvor kompleks verden er. Dette er gammel erfaring/viten.


Min sørgelige påstand er følgende:

Jo dyrere Hi-Fi, desto dårligere byggekvalitet.

Dette skyldes at de virkelig dyre produktene (jeg tenker da mer på elektronikk enn høyttalere), er produsert i små serier av ytterst små produsenter - ofte kun en person - og uten den anledningen til internkontroll og utvikling som et større firma med større volum har. Ikke en gang skikkelig av- og på-brytere greier enkelte Hi-end produsenter å koste på produktene sine.
Mao høy pris=lav driftssikkerhet. Det finnes hederlige unntak, men trenden er som jeg sier. :mad:
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jo mindre man har greie på ting, jo mer bastant blir man. Eller omvendt: En fagperson vil alltid uttale seg litt forsiktig, fordi han vet hvor kompleks verden er. Dette er gammel erfaring/viten.


Min sørgelige påstand er følgende:

Jo dyrere Hi-Fi, desto dårligere byggekvalitet.

Dette skyldes at de virkelig dyre produktene (jeg tenker da mer på elektronikk enn høyttalere), er produsert i små serier av ytterst små produsenter - ofte kun en person - og uten den anledningen til internkontroll og utvikling som et større firma med større volum har. Ikke en gang skikkelig av- og på-brytere greier enkelte Hi-end produsenter å koste på produktene sine.
Mao høy pris=lav driftssikkerhet. Det finnes hederlige unntak, men trenden er som jeg sier. :mad:
Bastant kan slå mange veier. Jeg vet jo ikke hvor du legger listen for "virkelig dyre", men produkter som Accuphase, Krell, Rockport, for å nevne noen, kan vel neppe beskyldes for dårlig byggekvalitet. Men de er kanskje ikke dyre nok?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.988
Antall liker
2.914
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
[Har du noengang testet utstyr i de prisklassene mot hverandre? - Kun i butikk
Da synes jeg du skal vente til du har testet med å uttale deg så bastant...
Slike svar faller på sin egen urimelighet..
Javel? Det er bedre å uttale seg bastant utifra gjetninger og synsing enn erfaringer?
OK, da vet jeg det og skal aldri mere påpeke at bastante formuleringer krever litt mere enn synsing...
Er det ikke det 90 % av oss her inne gjør da ?
Eller vi har en bekjent som visstnok har sett en som eide noe liknende en gang. Og han var heller ikke særlig fornøyd.:rolleyes:
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jo mindre man har greie på ting, jo mer bastant blir man. Eller omvendt: En fagperson vil alltid uttale seg litt forsiktig, fordi han vet hvor kompleks verden er. Dette er gammel erfaring/viten.


Min sørgelige påstand er følgende:

Jo dyrere Hi-Fi, desto dårligere byggekvalitet.

Dette skyldes at de virkelig dyre produktene (jeg tenker da mer på elektronikk enn høyttalere), er produsert i små serier av ytterst små produsenter - ofte kun en person - og uten den anledningen til internkontroll og utvikling som et større firma med større volum har. Ikke en gang skikkelig av- og på-brytere greier enkelte Hi-end produsenter å koste på produktene sine.
Mao høy pris=lav driftssikkerhet. Det finnes hederlige unntak, men trenden er som jeg sier. :mad:
Bastant kan slå mange veier. Jeg vet jo ikke hvor du legger listen for "virkelig dyre", men produkter som Accuphase, Krell, Rockport, for å nevne noen, kan vel neppe beskyldes for dårlig byggekvalitet. Men de er kanskje ikke dyre nok?

Jeg tenker f eks på produkter fra denne produsenten - som forresten ikke var helt liten:




Rådyrt, fantastisk lyd, men elendig byggekvalitet. For øvrig har jeg ikke lyst til å nevne produsenter eller modeller - blir bare ærekrenkelsessak av slikt. Poenget er at småprodusenter som bare lager noen få eksemplarer - og dem er det en del av - på langt nær har de samme mulighetene for utvikling, kontroll og feilretting som større produsenter med langt større volum. Ikke minst innen rør er det mye "rør".
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jo mindre man har greie på ting, jo mer bastant blir man. Eller omvendt: En fagperson vil alltid uttale seg litt forsiktig, fordi han vet hvor kompleks verden er. Dette er gammel erfaring/viten.


Min sørgelige påstand er følgende:

Jo dyrere Hi-Fi, desto dårligere byggekvalitet.

Dette skyldes at de virkelig dyre produktene (jeg tenker da mer på elektronikk enn høyttalere), er produsert i små serier av ytterst små produsenter - ofte kun en person - og uten den anledningen til internkontroll og utvikling som et større firma med større volum har. Ikke en gang skikkelig av- og på-brytere greier enkelte Hi-end produsenter å koste på produktene sine.
Mao høy pris=lav driftssikkerhet. Det finnes hederlige unntak, men trenden er som jeg sier. :mad:
Bastant kan slå mange veier. Jeg vet jo ikke hvor du legger listen for "virkelig dyre", men produkter som Accuphase, Krell, Rockport, for å nevne noen, kan vel neppe beskyldes for dårlig byggekvalitet. Men de er kanskje ikke dyre nok?

Jeg tenker f eks på produkter fra denne produsenten - som forresten ikke var helt liten:




Rådyrt, fantastisk lyd, men elendig byggekvalitet. For øvrig har jeg ikke lyst til å nevne produsenter eller modeller - blir bare ærekrenkelsessak av slikt. Poenget er at småprodusenter som bare lager noen få eksemplarer - og dem er det en del av - på langt nær har de samme mulighetene for utvikling, kontroll og feilretting som større produsenter med langt større volum. Ikke minst innen rør er det mye "rør".
Hvilket merke er det? Jeg klarer ikke å se det ut fra bildet :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ting er vel verd det noen er villig til å betale - det er ikke vanskeligere enn det. Dersom du ikke selv er villig til å betale en gitt sum, så kanskje noen andre er det. Ikke noen som er hverken dårlig menneske eller "kødd" for å ta en høy pris - det kan til og med være at den høye prisen kan forsvares med at gjenstanden er som ny, eller umulig å få tak i. Samlere vet å verdsette dette. (Hvis man derimot er tilbyder av monopolkontrollerte varer som folk er avhengige av, og averterer disse til ågerpriser, Det er å kødde med folk). Dere som kjøper på sentralen er jo ellers ganske flinke til å prute, så slutt å syte.
Etter å ha reist endel, så må det sies at norske monopoler ikke skiller seg stort fra utenlandske. Ikke på "pol-varer" eller andre monopoliserte varer som drivstoff. Stort sett lik kost for lik vare i Europa, monopolisert eller ikke. Noen ganger kommer norge heldigere ut, andre ganger ikke.
Noe helt annet er om man liker at det er slik, ja til alt, og alt gratis er en utopi... Se f.eks på brukthifipriser i Japan, eller på HiFi Shark, så kommer ofte norge prismessig heldig ut på brukt utstyr.
Jeg tror de fleste innser at enkelte ting kan ha samleverdi eller være spesiellt solid og velkonstruert, og dermed forsvare en høy bruktpris. Også hvis det er vintagegreier som er laget for å vare en mannsalder som f.eks. Garrard 301/401. Men dette er vel dessverre heller unntaket enn regelen i dagens forbrukersamfunn.

Det iallfall jeg snakker om, er folk som har kjøpt helt vanlig hyllevare hifi og skal være lure og kreative ved et salg, og oppgir hva produktet koster i dag som utgangspunkt for prisforlangende. Da mener jeg at man som kjøper blir presentert en prissetting som er satt på falske premisser. Selger vil da ha betalt for prisøkning som har tredd i kraft fra varen ble kjøpt til den skal selges, samtidig som den aktuelle gjenstanden har blitt utsatt for elde og slitasje i selgers eie.
Har jeg forstått det riktig?


De som syns dette er ok, må forøvrig gjerne kontakte meg for et uforpliktende tilbud på en eldre bruktbil. :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.839
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Slike svar faller på sin egen urimelighet..
Javel? Det er bedre å uttale seg bastant utifra gjetninger og synsing enn erfaringer?
OK, da vet jeg det og skal aldri mere påpeke at bastante formuleringer krever litt mere enn synsing...
Er det ikke det 90 % av oss her inne gjør da ?
Eller vi har en bekjent som visstnok har sett en som eide noe liknende en gang. Og han var heller ikke særlig fornøyd.:rolleyes:
Å uttale seg bastant om produkter man kun har hørt i en butikk og ikke har opplevd i kjente omgivelser over lengre tid, blir for dumt :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jo mindre man har greie på ting, jo mer bastant blir man. Eller omvendt: En fagperson vil alltid uttale seg litt forsiktig, fordi han vet hvor kompleks verden er. Dette er gammel erfaring/viten.


Min sørgelige påstand er følgende:

Jo dyrere Hi-Fi, desto dårligere byggekvalitet.

Dette skyldes at de virkelig dyre produktene (jeg tenker da mer på elektronikk enn høyttalere), er produsert i små serier av ytterst små produsenter - ofte kun en person - og uten den anledningen til internkontroll og utvikling som et større firma med større volum har. Ikke en gang skikkelig av- og på-brytere greier enkelte Hi-end produsenter å koste på produktene sine.
Mao høy pris=lav driftssikkerhet. Det finnes hederlige unntak, men trenden er som jeg sier. :mad:
Jeg vil ikke bastant hevde at dette er tilfellet, men at mye av dette stemmer er også min erfaring.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Bruktpris privat en tredel av nypris?? Jøsses. Ikke rart bruktmarkedet er gått til helvete med sånne holdninger blant kjøpere....

Det meste jeg har handlet har ligget på 1/3 av nypris. Ofte fått gode rabatter på nytt fra forhandler og er vel ikke alene om det, Blir da naturligvis billigere etter et par omganger på brukten.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.306
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
1,035(3,5% inflasjon)opphøyd i antall år fra 1980
dette ganges med 1980 beløpet......
mvh
Leif
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hvordan regner du lydkvalitet pr krone? Jeg foretrekker enten store horn, eller linesource, men har av økonimiske årsaker endt på Magnepan 3,7 som et kompromiss. Den koster vel rundt 60 lapper. Horn f.eks større modeller av avantgarde og linesource koster mye mer. For min del blir det ikke +- 10 lapper, men hva slags system og lydopplevelse jeg ønsker. Så blir det forsterkere til dette her. Da må man ofte opp på et visst nivå for at det skal ha krefter nok, og låte bra i tillegg. Har ikke funnet noe til 25.000,- (nypris) jeg vil ha. Enten er man fornøyd eller så er man det ikke. Klarer ikke å rangere lydopplevelsene i kroner eller prosent. Andre klarer kanskje det?

Det er vel en kjent sak at du i de prisklassene 50k++ betaler mye ekstra for bedre byggekvalitet/materialer, produktdesign og høyere produksjonskostnader pga produksjon av færre antall enheter. Det er ikke medgått 25k ekstra som gir direkte utslag i "dobbelt så bra lydkvalitet".
Javel?
Er det en kjent sak? Uansett?
Og hvordan måler man dobbelt så bra eller 3 ganger så bra lyd?
Har du noengang testet utstyr i de prisklassene mot hverandre?
Si det heller slik, da: Forskjellene i lydkvalitet pr. krone prisforskjell blir mindre jo høyere opp i pris man kommer.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ting er vel verd det noen er villig til å betale - det er ikke vanskeligere enn det. Dersom du ikke selv er villig til å betale en gitt sum, så kanskje noen andre er det. Ikke noen som er hverken dårlig menneske eller "kødd" for å ta en høy pris - det kan til og med være at den høye prisen kan forsvares med at gjenstanden er som ny, eller umulig å få tak i. Samlere vet å verdsette dette. (Hvis man derimot er tilbyder av monopolkontrollerte varer som folk er avhengige av, og averterer disse til ågerpriser, Det er å kødde med folk). Dere som kjøper på sentralen er jo ellers ganske flinke til å prute, så slutt å syte.
Etter å ha reist endel, så må det sies at norske monopoler ikke skiller seg stort fra utenlandske. Ikke på "pol-varer" eller andre monopoliserte varer som drivstoff. Stort sett lik kost for lik vare i Europa, monopolisert eller ikke. Noen ganger kommer norge heldigere ut, andre ganger ikke.
Noe helt annet er om man liker at det er slik, ja til alt, og alt gratis er en utopi... Se f.eks på brukthifipriser i Japan, eller på HiFi Shark, så kommer ofte norge prismessig heldig ut på brukt utstyr.
Jeg tror de fleste innser at enkelte ting kan ha samleverdi eller være spesiellt solid og velkonstruert, og dermed forsvare en høy bruktpris. Også hvis det er vintagegreier som er laget for å vare en mannsalder som f.eks. Garrard 301/401. Men dette er vel dessverre heller unntaket enn regelen i dagens forbrukersamfunn.

Det iallfall jeg snakker om, er folk som har kjøpt helt vanlig hyllevare hifi og skal være lure og kreative ved et salg, og oppgir hva produktet koster i dag som utgangspunkt for prisforlangende. Da mener jeg at man som kjøper blir presentert en prissetting som er satt på falske premisser. Selger vil da ha betalt for prisøkning som har tredd i kraft fra varen ble kjøpt til den skal selges, samtidig som den aktuelle gjenstanden har blitt utsatt for elde og slitasje i selgers eie.
Har jeg forstått det riktig?


De som syns dette er ok, må forøvrig gjerne kontakte meg for et uforpliktende tilbud på en eldre bruktbil. :)
Det spiller egentlig ingen rolle om prisen har gått opp eller ned etter første gangs salg. Selger kan gjerne tenke på et tall og informere om hva produktet koster nytt i dag, men han får jo ikke mer for produktet sitt enn det markedet er villig til å betale.

Men la oss nå tenke oss at nyprisen har gått ned til halvparten - bare for tankeeksperimentets skyld. Da tipper jeg at INGEN ville drømme om å betale halvparten av det selgeren av produktet hadde betalt i sin tid. Den prisen er historie - og er like mye historie når prisen stiger.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Et par av mine tidligere forsterkere. Ingen av de er ekstremt priset. DenonPMA-S1 kostet vel rundt 25.000,- for rundt 15 år siden, husker ikke hva ML 331 kostet. Ingen av de er blant det dyreste, men likevel, byggekvaliteten på disse overgår det meste av rimeligere konstruksjoner, så det er ikke alt kostbart som er dårlig, tvert imot!



Mark Levinson No.331.jpg


Denon PMA-S1.jpg
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jo mindre man har greie på ting, jo mer bastant blir man. Eller omvendt: En fagperson vil alltid uttale seg litt forsiktig, fordi han vet hvor kompleks verden er. Dette er gammel erfaring/viten.


Min sørgelige påstand er følgende:

Jo dyrere Hi-Fi, desto dårligere byggekvalitet.

Dette skyldes at de virkelig dyre produktene (jeg tenker da mer på elektronikk enn høyttalere), er produsert i små serier av ytterst små produsenter - ofte kun en person - og uten den anledningen til internkontroll og utvikling som et større firma med større volum har. Ikke en gang skikkelig av- og på-brytere greier enkelte Hi-end produsenter å koste på produktene sine.
Mao høy pris=lav driftssikkerhet. Det finnes hederlige unntak, men trenden er som jeg sier. :mad:
Bastant kan slå mange veier. Jeg vet jo ikke hvor du legger listen for "virkelig dyre", men produkter som Accuphase, Krell, Rockport, for å nevne noen, kan vel neppe beskyldes for dårlig byggekvalitet. Men de er kanskje ikke dyre nok?

Jeg tenker f eks på produkter fra denne produsenten - som forresten ikke var helt liten:




Rådyrt, fantastisk lyd, men elendig byggekvalitet. For øvrig har jeg ikke lyst til å nevne produsenter eller modeller - blir bare ærekrenkelsessak av slikt. Poenget er at småprodusenter som bare lager noen få eksemplarer - og dem er det en del av - på langt nær har de samme mulighetene for utvikling, kontroll og feilretting som større produsenter med langt større volum. Ikke minst innen rør er det mye "rør".
Hvilket merke er det? Jeg klarer ikke å se det ut fra bildet :)
Tenkte meg det....he,he.

Chapter.
Tidligere eier visstnok gått under jorda. Hjemmesiden sto lenge på nettet, men er nå nede...endelig. Måtte merket brenne i Helvete for alltid.
 

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Om jeg skulle ønske å selge min Nap 100 for 7000,- som jeg ga for den, må jo det være greit. Kjøper sparer uansett drøyt 3000,- i forhold til det en må ut med nå.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Slike svar faller på sin egen urimelighet..
Javel? Det er bedre å uttale seg bastant utifra gjetninger og synsing enn erfaringer?
OK, da vet jeg det og skal aldri mere påpeke at bastante formuleringer krever litt mere enn synsing...
Er det ikke det 90 % av oss her inne gjør da ?
Eller vi har en bekjent som visstnok har sett en som eide noe liknende en gang. Og han var heller ikke særlig fornøyd.:rolleyes:
Å uttale seg bastant om produkter man kun har hørt i en butikk og ikke har opplevd i kjente omgivelser over lengre tid, blir for dumt :)
ikke noe negativt mot deg, men synes det er vittig at bastante positive skussmål som er opplevd over kort tid, f.eks. i en butikk eller på ei messe, alltid får passere, men så fort litt negativ kritikk reises, så snus hver stein og dette argumentet dukker som oftest opp hvis demoen ikke tilfredstiller militære krav.
 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Mye lik tenkning ser jeg..."Nypris" er avhengig av mange ting: Er det et amerikansk produkt som ble solgt da dollaren var 5 istedenfor 8,50 så er både valutakurs, samt SSB statistikk faktorer som kan bestemme den "egentlige" nyprisen. Bruktpris er mere markedsavhengig og de som skal selge i Norge er heldige fordi selgere stadigvekk får henvendelser fra det store utlandet, hvor man er villig til å betale mere, bl.annet pga. valutakursutviklingen og en generell vilje til å betale mere for et produkt man vil ha (kall det kulturforskjeller). Sider som hifishark og kruipen har gjort det enklere å finne ut av hva bruktprisene er. Det har også ført til at gratisjegere i Norge har fått konkurranse fra resten av verden. Og selvom gratisjegere fortsatt ikke er der hvor de vil la det gå innover seg at de ikke er konge lengre, fører dette heldigvis til en mer rettferdig pris for selgerne. Også forhandlere kan juble når både kronekurs og internasjonale sider som hifishark og Kruipen bidrar til mere penger i kassa for selgerne....Er du en kjøper er det fortsatt slik at Norge er det billigste landet å kjøpe utstyret i...både nytt og brukt!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Annonsen er slettet. Da ble vel prisen høy nok til slutt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Forsterker til maks 12000.. Noen må ha røyka sokkene sine.. :rolleyes:
 
Topp Bunn