OPPO´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    TLN

    Gjest
    Hei!

    Mulig jeg kan lese meg til det, eventuelt Google svaret, men siden jeg har stor tiltro til at dere andre Opponister sitter allerede på svaret, så stille jeg spørsmålene her.

    Har kost meg med TIDAL sine Masters i MQA format. MacBook Pro med TIDAL app installert har vært kilde. Min BDP-105 Adiocom Signature ble først forsøkt koblet opp vi USB A-A i front. Funket ikke. Koblet opp så med HDMI i front. Funket! Siden jeg heller ikke får hentet ut filer fra ekstern harddisk med oppkobling til USB i front, så blir første spørsmålet: Hvilke muligheter og begrensninger ligger i USB inngangen i front? Er det andre innstillinger enn å velge USB som inngang som må gjøres?

    Ved bruk av HDMi-inngangen i front så kommer pc-skjermbildet opp på TV. Hvordan kan jeg ved denne oppkoblingen lese av data for avspilt fil? Mulig eller ikke mulig?

    Siden 105 ikke er forberedt for MQA oppfatter jeg at filformatet begrenses til 24/96. Slik jeg forstår det kodes MQA-filene i TIDAL appen og signalet sendes til Oppoen og konverteres der i format 24/96. Er det riktig?

    Mvh Olav E
    Det er kun 205 som har tilrettelagt for MQA støtte.
    Det er riktig som du sier at signalet vil nedskalers til 24/96 dersom du ikke har en DAC med MQA støtte.

    Dette er forsåvidt årsaken til at jeg har en 205 i bestilling, som forhåpentligvis vil dukke op til uka :)
    Nå har jeg fått 205 i hus og testet litt. Det viser seg at den kun støtter MQA ved å ha filer på disk som aksesseres via "musikk" appen på spilleren. Dette var visstnok første skritt i å støtte MQA. Det skal være planer for å tilby MQA via USB mtp. streaming fra Tidal på et senere tidspunkt.

    Uansett, må si at DACen i denne spilleren er fantastisk, MQA eller ikke :) Jeg vil også si at den har bedre bilde enn 203, selv om de har samme bilde chip. Antageligvis gjør det godt at denne spilleren har adskilt stømforsyning til lyd og bilde delen, og muligens noe bedre skjerming.

    Skulle bare ønske at det var mulig å benytte HDMI Input og USB DAC samtidig. Nå er det enten HDMI Inn, eller USB DAC. Litt lite praktisk når jeg ønsker å bruke Tidal via HTPC. Løsningen ble for meg å kjøre to stk HDMI fra HTPC. En til Oppo, og en direkte til TV. Jeg trenger ikke bildebehandlingen i Oppoen når jeg skal høre på musikk, men det blir mer komplisert enn hva som strengt tatt er nødvendig. Dette gjelder kun ved bruk at den dedikerte stereo output XLR/RCA uttakene. Kjører selvfølgelig XLR på stereo.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    1
    Hei og god påske! Er det noen som vet om det er kommet modifiserte 205’er på markedet fra Audiocom eller andre?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    1
    ...den var forholdsvis kostbar! Noen som har denne eller tilsvarende og kan si litt om klanglige forskjeller i forhold til standardspiller?

    Er det noe som har prøvd spilleren rett i effekttrinnet og bruker den innebygde volumreguleringa? Blir det kleint i forhold til preamp eller kan det faktisk fungere ganske bra? Har lånt bort preampen og kunne saktens ha klart meg med en ren spiller, hvis det ikke blir for tynn lyd av det.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    ...den var forholdsvis kostbar! Noen som har denne eller tilsvarende og kan si litt om klanglige forskjeller i forhold til standardspiller?

    Er det noe som har prøvd spilleren rett i effekttrinnet og bruker den innebygde volumreguleringa? Blir det kleint i forhold til preamp eller kan det faktisk fungere ganske bra? Har lånt bort preampen og kunne saktens ha klart meg med en ren spiller, hvis det ikke blir for tynn lyd av det.
    Hei, jeg har testet 205'en rett i effekt, det fungerer fint.
    Det er to strømforsyninger og to dac i 205'en hvor det ene settet er dedikert til tokanals om du kobler kilde til usb b inngangen. Hva er det audiocom utgaven er bedre på enn dette alternativet?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    1
    ...den var forholdsvis kostbar! Noen som har denne eller tilsvarende og kan si litt om klanglige forskjeller i forhold til standardspiller?

    Er det noe som har prøvd spilleren rett i effekttrinnet og bruker den innebygde volumreguleringa? Blir det kleint i forhold til preamp eller kan det faktisk fungere ganske bra? Har lånt bort preampen og kunne saktens ha klart meg med en ren spiller, hvis det ikke blir for tynn lyd av det.
    Hei, jeg har testet 205'en rett i effekt, det fungerer fint.
    Det er to strømforsyninger og to dac i 205'en hvor det ene settet er dedikert til tokanals om du kobler kilde til usb b inngangen. Hva er det audiocom utgaven er bedre på enn dette alternativet?
    Fine saker at du synes Oppoen fungerer greit som preamp! Det er jo den bekymringen om man taper bit/oppløsning når man reduserer volumet fra 100% og nedover til 20-40% som tilsvarer vanlig lyttenivå. Dette er angitt som en svakhet i forhold til vanlige analoge volumkontroller på en forsterker. Har en kompis med et bra anlegg og han bruker bare volumkontrollen på sin Oppo 105 for å regulere lyden, preampen står på tilnærmet full guffe. Virker ikke som det gjør lyden dårligere.

    Utover det så har jeg ikke spesiell peiling på hvorvidt de ulike modda Oppoene er bedre eller bare annerledes. I testomtaler går det igjen at spillerne fra Oppo omtales som detaljerte, nøytrale, analytiske, borderline tynne i klangen. Modwright sin rørbaserte oppgradering er fyldigere, Audiocom vet jeg ikke, mener at Vadseth fant relativt små endringer på 105-varianten i sin tid.

    Det koker ned til hvorvidt Oppo sin 205 også kan gi et godt resultat på CDer kjørt rett i effekttrinnet her. Modwright kwa-150.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    1
    ...den var forholdsvis kostbar! Noen som har denne eller tilsvarende og kan si litt om klanglige forskjeller i forhold til standardspiller?

    Er det noe som har prøvd spilleren rett i effekttrinnet og bruker den innebygde volumreguleringa? Blir det kleint i forhold til preamp eller kan det faktisk fungere ganske bra? Har lånt bort preampen og kunne saktens ha klart meg med en ren spiller, hvis det ikke blir for tynn lyd av det.
    Hei, jeg har testet 205'en rett i effekt, det fungerer fint.
    Det er to strømforsyninger og to dac i 205'en hvor det ene settet er dedikert til tokanals om du kobler kilde til usb b inngangen. Hva er det audiocom utgaven er bedre på enn dette alternativet?
    Fine saker at du synes Oppoen fungerer greit som preamp! Det er jo den bekymringen om man taper bit/oppløsning når man reduserer volumet fra 100% og nedover til 20-40% som tilsvarer vanlig lyttenivå. Dette er angitt som en svakhet i forhold til vanlige analoge volumkontroller på en forsterker. Har en kompis med et bra anlegg og han bruker bare volumkontrollen på sin Oppo 105 for å regulere lyden, preampen står på tilnærmet full guffe. Virker ikke som det gjør lyden dårligere.

    Utover det så har jeg ikke spesiell peiling på hvorvidt de ulike modda Oppoene er bedre eller bare annerledes. I testomtaler går det igjen at spillerne fra Oppo omtales som detaljerte, nøytrale, analytiske, borderline tynne i klangen. Modwright sin rørbaserte oppgradering er fyldigere, Audiocom vet jeg ikke, mener at Vadseth fant relativt små endringer på 105-varianten i sin tid.

    Det koker ned til hvorvidt Oppo sin 205 også kan gi et godt resultat på CDer kjørt rett i effekttrinnet her. Modwright kwa-150.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Odd J jeg har testet men siden den brukes til andre formål også, kjører jeg xlr fra 205'en inn på classe ssp 800 passthrough. Bruker da fixed for volum på 205'en.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.817
    Torget vurderinger
    1
    Skal prøve å få lånt kompisen sin 105 en dag eller to og teste. Regner med at det ikke er all verdens forskjell i lyd & klang på en standard 105 og en standard 205.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.907
    Antall liker
    3.230
    Ingen af dem er gode. Faktiskt meget dårlige. Elendig analogdel og digital udgangen er heller ikke god. Sidstnævnte bliver rigtigt mye bedre af en liniær forsyning.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Ingen af dem er gode. Faktiskt meget dårlige. Elendig analogdel og digital udgangen er heller ikke god. Sidstnævnte bliver rigtigt mye bedre af en liniær forsyning.
    Meget dårlige er vel kanskje å ta i litt? Nå vet jeg ikke hva sammenligningsgrunnlaget ditt er, men heftig bør det være med den uttalelsen der.

    Har hatt noen spillere og DAC'er opp gjennom årene selv, og vil si at Oppo 205 leverer meget bra til prisen. Faktisk lever den så bra at jeg har nå benytter den som drivverk, DAC og selvsagt medieavspiller.

    Jeg benytter Parasound P5 til stereobruk, men å kjøre oppen direkte ligger ikke langt bak, om bak i det heletatt. Hadde det ikke vært for min glede av å spille vinyl hadde jeg fint klart meg med bare Oppoen og effektforsterker.

    Jeg bruker derimot "Bypass" på Parasounden på film eller flerkanalsmusikk og Oppen som regulering for lyd, og det fungerer helt utmerket.

    Nå benytter jeg Isotrafo/Strømrens uten å ha testet uten dette på Oppen, men jeg tror ikke den blir dårlig sammenlignet med andre produkter uten å benytte dette.

    Til dere som ikke trenger analoge innganger og klarere dere med 1 stk HDMI, 1 Optisk, 1 Coaxial og 1 USB inngang, så er Oppoen knallgod.

    Den låter bedre alene enn hva den gjorde når jeg brukte Yamaha CX-A5000 både analogt og digitalt. Det var årsaken til at jeg endte opp med dagens oppsett.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ingen af dem er gode. Faktiskt meget dårlige. Elendig analogdel og digital udgangen er heller ikke god. Sidstnævnte bliver rigtigt mye bedre af en liniær forsyning.
    Enten så skjønner jeg ikke Dansk eller så har ikke du skjønt hvordan du skal ta i bruk den liniære strømforskyningen som allerede er i oppo udp-205, les siste setning.
    IMG_0818.jpg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.907
    Antall liker
    3.230
    Ingen af dem er gode. Faktiskt meget dårlige. Elendig analogdel og digital udgangen er heller ikke god. Sidstnævnte bliver rigtigt mye bedre af en liniær forsyning.
    Enten så skjønner jeg ikke Dansk eller så har ikke du skjønt hvordan du skal ta i bruk den liniære strømforskyningen som allerede er i oppo udp-205, les siste setning.
    Vis vedlegget 488684
    Har ikke 205. En ven har 105 med liniær forsyning men den er heller ikke særlig god. Jeg vidste ikke 205 også har.
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Det stemmer at Oppo 105 og 205 har en lineær strømforsyning, men den er kun for å forsyne den analoge delen i spilleren (toroïdal transformer).
    Alle Oppo modeler forsyner deres digital seksjon fra en switchende strømforsyning. Så 105, og 205 har to strømforsyninger: en switchende for digital delen og en lineær for analog delen.
    Den viktigere forbedringen for hver av Oppo modellene er å byttes ut den switchende strømforsyningen med en lineær. Drossel mente vel om denne modifikasjonen med en lineær strømforsyning...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.907
    Antall liker
    3.230
    Det stemmer at Oppo 105 og 205 har en lineær strømforsyning, men den er kun for å forsyne den analoge delen i spilleren (toroïdal transformer).
    Alle Oppo modeler forsyner deres digital seksjon fra en switchende strømforsyning. Så 105, og 205 har to strømforsyninger: en switchende for digital delen og en lineær for analog delen.
    Den viktigere forbedringen for hver av Oppo modellene er å byttes ut den switchende strømforsyningen med en lineær. Drossel mente vel om denne modifikasjonen med en lineær strømforsyning...
    Min med Coris forsyning. Spiller fortræffeligt. Men da jeg ikke kan overføre I2S får jeg et Ps Audio drev i morgen
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.907
    Antall liker
    3.230
    Har også indbygget en super New Class D clock til processoren i min 103 Eu. Hved ikke om det hjalp på billedet. Ser ikke mange film.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Folk skal ha billigst mulig, og syns nok bildet på en BD spiller til 1000kr er tilfredsstillende... og da operer Oppo i en helt annen liga.

    Alltid hatt lyst på Oppo, men dem fikk aldri sving på "appen" sin syns jeg :(. Spillerene ellers var helt rå!
     

    buffalobill

    Medlem
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    30
    Antall liker
    4
    Folk skal ha billigst mulig, og syns nok bildet på en BD spiller til 1000kr er tilfredsstillende... og da operer Oppo i en helt annen liga.
    Enig, men hele poenget med blu-ray og uhd er jo og få best mulig lyd og bildekvalitet. At en spiller til 1000kr er grei nok er jo mot hele prinsippet :)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    421
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slutter Oppo???

    Blir vel Denon 4k da???
    Oppo slutter med spillere ja!

    Så Cambridge Audio er vel de som ligger mest opptil Oppo, ihvertfall blir de sammenlignet.

    Denon har vel sluttet med spillere, ihvertfall blir de ikke importert til Norge.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Slutter Oppo???

    Blir vel Denon 4k da???
    Oppo slutter med spillere ja!

    Så Cambridge Audio er vel de som ligger mest opptil Oppo, ihvertfall blir de sammenlignet.

    Denon har vel sluttet med spillere, ihvertfall blir de ikke importert til Norge.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Alle de store gutta slutter, skal Denon gi seg også? De hadde da en bluray nett multi spiller for bare en måned siden...

    Kan ikke tenke meg at Cd giganten Denon ikke lager 4K spillere...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Slutter Oppo???

    Blir vel Denon 4k da???
    Oppo slutter med spillere ja!

    Så Cambridge Audio er vel de som ligger mest opptil Oppo, ihvertfall blir de sammenlignet.

    Denon har vel sluttet med spillere, ihvertfall blir de ikke importert til Norge.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Cambridge er en Oppo spiller. Samme er/var EC sin.. men litt modifisert.

    Edit: og primære sin.. sikkert flere også.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    421
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slutter Oppo???

    Blir vel Denon 4k da???
    Oppo slutter med spillere ja!

    Så Cambridge Audio er vel de som ligger mest opptil Oppo, ihvertfall blir de sammenlignet.

    Denon har vel sluttet med spillere, ihvertfall blir de ikke importert til Norge.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Cambridge er en Oppo spiller. Samme er/var EC sin.. men litt modifisert.

    Edit: og primære sin.. sikkert flere også.
    Mener å ha sett Oppo sin trafo og drivverk i Cambridge før ja.

    Selv bruker jeg BDP-95, men vurderer å gå over til Sony sin UHD-spiller. Den tar SACD, noe jeg bruker, og vil bruke videre.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Oppo Cambridge er helt like. Mediatek plattform hva det måtte bety.

    Jeg håper iallefall Denon fortsetter.
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Jeg vet ikke hvordan den er men mange sier at PANASONIC DMP-UB900 4K UHD skal være veldig bra,noen sier den er fullt på høyde med Oppo.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    2.136
    Hvilken Oppo skulle det være? 103 eller enda eldre? Panasonic har presentert en ny toppspiller, BD-UD 9000, som i funksjoner og ambisjoner blir en kopi av 205. Ikke særlig originalt, men det er ingen andre som har lansert ultra bultra format filmspillere med tilsvarende ambisjoner på lydsiden enda. Sonys 1000-modell blir for enkel. De har etter min mening sunket dypt når de setter ES-merket (high-end serien) på den.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Jeg vet ikke hvordan den er men mange sier at PANASONIC DMP-UB900 4K UHD skal være veldig bra,noen sier den er fullt på høyde med Oppo.
    Mulig den ikke er så langt unna Oppo UDP-203, men for oss som setter pris på god lyd i tillegg til bra bilde ligger den ett godt stykke unna Oppo UDP-205.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hvilken Oppo skulle det være? 103 eller enda eldre? Panasonic har presentert en ny toppspiller, BD-UD 9000, som i funksjoner og ambisjoner blir en kopi av 205. Ikke særlig originalt, men det er ingen andre som har lansert ultra bultra format filmspillere med tilsvarende ambisjoner på lydsiden enda. Sonys 1000-modell blir for enkel. De har etter min mening sunket dypt når de setter ES-merket (high-end serien) på den.
    1000 ligner UHP-H1 og x800 bare at den har 4K.. men så dyr og ikke Dolby Vision??
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    2.136
    Jeg håper Oppo har bestilt en god ladning med 205. Vanskelig å komme unna den, med alle mulighetene den har til å utnytte seg av 9038-DAC'ne. Hadde vel kjøpt den allerede dersom hele innsatsen hadde vært lagt i 'en 9038 og kun stereo- og hodetelefonutgang. Tenk hva det kunne vært om pengene som gikk til en ekstra DAC, et analogprint med 8 kanaler og tihørende RCA-kontakter hadde gått til å heve nivået ytterligere!
     
    T

    TLN

    Gjest
    Jeg håper Oppo har bestilt en god ladning med 205. Vanskelig å komme unna den, med alle mulighetene den har til å utnytte seg av 9038-DAC'ne. Hadde vel kjøpt den allerede dersom hele innsatsen hadde vært lagt i 'en 9038 og kun stereo- og hodetelefonutgang. Tenk hva det kunne vært om pengene som gikk til en ekstra DAC, et analogprint med 8 kanaler og tihørende RCA-kontakter hadde gått til å heve nivået ytterligere!
    Setter STOR pris på nettopp dette .... en ekstra DAC, et analogprint med 8 kanaler og tihørende RCA-kontakter.
    Så ville ikke vært forruten det.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Slutter Oppo???

    Blir vel Denon 4k da???
    Oppo slutter med spillere ja!

    Så Cambridge Audio er vel de som ligger mest opptil Oppo, ihvertfall blir de sammenlignet.

    Denon har vel sluttet med spillere, ihvertfall blir de ikke importert til Norge.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Cambridge er en Oppo spiller. Samme er/var EC sin.. men litt modifisert.

    Edit: og primære sin.. sikkert flere også.
    Dette er en vanlig misforståelse. Jeg har selv tre eksemplarer av Cambridge Audio 751BD da jeg ikke likte lyden i Oppo sine 93/95/103/105 (heller ikke Cambridge Audio 752BD), så disse spillerne kjenner jeg godt. Og ingen av dem er en "ombygd" OPPO-spiller. Derimot benyttet både Cambridge Audio, Oppo, Electrocompaniet og Primare en Mediatek-plattform/chipset.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn