Opeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Mao, må dere høre den fem ganger til ;) (og konsentrere dere / skru på velviljen) :D

    Kjedelig er den vel ikke, (hørte du forbi første par sangene? vokalen er kanskje litt kjedelig for en growler eller kvinnelig opera metal-fan) :D..

    Time will tell.. den er ny for meg oxo, men av platene som er nye for meg i år så TROR jeg det er denne (og dritgamle Vermin) som kommer til å stå som en påle som de mest spilte. (håper jeg tar feil, for det betyr at det kommer noe annet fett) :D :D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Mao, må dere høre den fem ganger til ;) (og konsentrere dere / skru på velviljen) :D

    Kjedelig er den vel ikke, (hørte du forbi første par sangene? vokalen er kanskje litt kjedelig for en growler eller kvinnelig opera metal-fan) :D..

    Time will tell.. den er ny for meg oxo, men av platene som er nye for meg i år så TROR jeg det er denne (og dritgamle Vermin) som kommer til å stå som en påle som de mest spilte. (håper jeg tar feil, for det betyr at det kommer noe annet fett) :D :D

    Jeg er bare 28! Med en svært stående påle.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Opeth har laget tre skiver som står som påler innenfor progressiv metal. Watershed, Still Life og Blackwater Park. Hvis man skikkelig lytter til disse skivene vil man høre at Heritage og Pale Communion er naturlige skiver i bandets utvikling. I hovedsak har de beholdt det progressive, men byttet ut metal mot rock.

    Stemningen i ei Opethskive tilhører kun dette bandet og det er ikke mange band som musikalsk holder samme nivå som Opeth. Var litt redd for at det kunne bli vel mye SW i denne utgivelsen, men det synes jeg nå var ubegrunnet. Martin Mendez på bass er verd alene pengene man må gi for skiva. Har sett de live to ganger i sommer og begge gangene var dette en musikalsk triumf.

    De som ønsker metal med growling lytter til feil skive. De bør heller lytte til Watains siste skive.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kjære Vermin... Nå tenkte jeg på PLATA Vermin da (OMC) :) og den er jo gammel i denne sammenhengen :D :D :D :D hihi
     
    Sist redigert:

    Motoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Pale Communion er en fantastisk plate og jeg får ståpels hver gang jeg hører gjennom den. Synest det er fantastisk at det produseres musikk med slik fantastisk kvalitet på alle parametere. Årets beste album absolutt, med Anathemas Distant Satellites på en god andreplass.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Pale Communion er en fantastisk plate og jeg får ståpels hver gang jeg hører gjennom den. Synest det er fantastisk at det produseres musikk med slik fantastisk kvalitet på alle parametere. Årets beste album absolutt, med Anathemas Distant Satellites på en god andreplass.
    Så enig med deg. Som jeg skulle sagt det selv.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Har også kjøpt nyeste LP i dag og ser frem til å høre denne. Tror jeg tar Heritage først for å få en god dose med Opeth da det er en stund siden nå:rolleyes:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.998
    Antall liker
    11.936
    Sted
    Hus
    Spiller Opeths siste nå på vinyl, og den lyder godt i tillegg til gode låter :)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Kjøpte den på cd før helga,og jeg må si den er bedre enn 'heritage'.

    mvh.s,
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Det nyeste albummet er helt fantastisk. Både musikk og lydmessig!
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg er enig i at den nye Opeth platen er eminent både når det gjelder det musikalske og lyden. Jeg har selv vinylutgaven og det følger med en nedlastningskode. Men foreløpig er det bare to bonus spor som er tilgjengelig. Det er vel meningen at man skal kunne laste ned hele platen. Det står på nedlastningssiden at det er forsinkelser, men det har gått ganske lang tid nå. Er det noen som vet noe om dette?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    879
    Torget vurderinger
    35
    Jeg er enig i at den nye Opeth platen er eminent både når det gjelder det musikalske og lyden. Jeg har selv vinylutgaven og det følger med en nedlastningskode. Men foreløpig er det bare to bonus spor som er tilgjengelig. Det er vel meningen at man skal kunne laste ned hele platen. Det står på nedlastningssiden at det er forsinkelser, men det har gått ganske lang tid nå. Er det noen som vet noe om dette?
    Har LP'n, men hvor fant du nedlastingskoden ?

    mvh
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Ivar Bjørnson fra Enslaved kommenterer Opeth og forteller litt historie. Artig lesning


    Pale Communion
    Opeth
    Denne månedens WiMP HiFi-Album er Opeth: Pale Communion. Vi inviterte gitarist Ivar Bjørnson fra Enslaved til å belyse Opeths historie og reflektere litt rundt forholdet mellom de to bandene, med blikk på både deres parallellhistorie og deres forskjellige utvikling.
    Sett på Pale Communion med perfekt lyd og nyt albumet i selskap med Bjørnson.


    OPETH og oss – Two of a Perfect Pair
    av Ivar Bjørnson


    Fra tid til annen blir vi i Enslaved blir sammenlignet med Opeth, og som en slags norsk parallell-historie er det ikke helt feil. Forskjell i ren kommersiell størrelse er gjør at sammenligningen stort sett går den veien; fra vest og østover – men det er nok av historiske, musikalske og ikke minst inspirasjons- og utviklingsmessige fellestrekk til at det ikke bare blir et noe “mindre” bands forsøk på å hekte seg på en gigants suksess. Er det en ting norsk metal har blitt (litt for) god på, så er det “å utenlands-froske”; blåse seg opp til å være litt større uti verden enn man egentlig er. Opeth er veldig store, ferdig med det. Vi jobber med saken!


    Det mest irriterende med Opeth er at bandet ble grunnlagt et år før oss; i 1990. Oppstarten til Opeth kan minne om låtstrukturene til gamle gode Captain Beefheart (som vi begge forguder); fullstendig kaos, frem og tilbake og hit og dit – men hele tiden med en slags fremdrift og ustoppelig plan.


    Begge band begynte karrieren på Candlelight Records i Storbritannia, henholdsvis med Hordanes Land (Enslaved, 1993) og Orchid (Opeth, 1995). Mens vi gikk videre til franske Osmose Productions, ble Opeth værende til 1999 før de skiftet til Peaceville Records (Darkthrones gamle label), som var distribuert av Music For Nations. I årene før millenniumskiftet ser vi tydelig hvordan våre to bands stier divergerer: Opeth går til et major-selskap (i metal-sammenheng, i alle fall), mens vi putler videre i ”independent-land”; noe man kan si vi gjorde frem til 2010’s signering med Nuclear Blast, og utgivelsen av Axioma Ethica Odini.


    l
    Blackwater Park
    Opeth
    Mens våre line-up-utfordringer for alvor tar til mot slutten av 90-tallet, har nå Opeth funnet storformen, og turnerer i stadig større sløyfer rundt jorden. Mens vår Spinal Tap-periode (bare uten humoren) for alvor legger en demper på en gryende stigning etter Frost i 1995; inntreffer Opeths to store besetnings-skismaer etter at den helt store suksessen allerede er et faktum – skuta som forlates er meget flytende. Den høyt aktede trommisen Martin Lopez (som begynte karrieren i Amon Amarth, av alle ting) bukket under for panikkangst på turne i 2004, samtidig som Enslaved fant sin nåværende og første stabile line-up. Mens stammen i Enslaved alltid har vært meg selv (Ivar, gitar) og Grutle (bass og vokal), kastet mannen som hadde vært med nesten like lenge som Mikael Åkerfeldt, Peter Lindgren – inn håndkleet i 2007. Siden den gang har Opeth reelt sett vært en mann pluss band.


    Denne overgangen fra to (så godt som) originalmedlemmer, til opplyst enevelde, kan være noe av forklaringen på Opeths dramatiske endringer; som ender med at alle spor av dødsvokal og ekstrem metal fjernes. Noen overraskelse kan det knapt kalles; de progressive elementene har vært til stede fra dag én. Særlig Camel kan sies å ha farget Åkerfeldts tagning på proggen; mens Enslaved har King Crimson som sin skytsengel for oddetakter og skeive takter.


    Og når vi snakker om prog og Opeth, er Steve Wilson tilsynelatende den viktigste fødselshjelperen for Åkerfeldts grandiose prog-metamorfose. Porcupine Tree-vokalisten bidro som produsent på Blackwater Park fra 2001, og krediteres for å ha guidet bandet inn i nye, ”rarere” farvann. Frem til (og med) dette albumet hadde blandingen av de ”mykere”, progressive influensene blandet seg sømløst sammen med dødsmetallen, men når oppfølgeren skulle skrives, var Åkerfeldt i villrede om hvordan de sprikende influensene og uttrykkene skulle forenes. Løsningen var smått genial i å gå vekk fra forsøket på forening: i 2002 kom aggressive Deliverance, mens melodiske, myke og progete Damnation kom etter i 2003. For øvrig samme år som Enslaved slapp sin Below The Lights; i manges ører platen som sementerte vår retning videre mot det mer progressive og melodiøse.


    l
    Ghost Reveries
    Opeth
    De to påfølgende Opeth-albumene Ghost Reveries og Watershed har begge den ”opprinnelige” dialektikken ”døds/prog” noenlunde intakt; førstnevnte innehar sågar den hardeste åpningen på noe Opeth-album. Men så er det slutt. I 2011 kom Heritage, og et farvel til alle ting ekstreme. Borte var en av tidenes beste death metal-vokaler, og borte var ethvert hint av dødsmetall i riffingen. Med dette albumet tok de proggen steget fra influens til hovedingrediens i Åkerfeldts komposisjoner. Og vi snakker ikke om en av de mange flaue overgangene som er forsøkt fra ekstrem metal til andre genre (hørt et black metal-band prøve å spille straight rock f.eks?). Nei, Opeth gikk rett fra én elitedivisjon til en annen – og er i dag et av de fremste ”rene” progbandene. Skal man være kverulant, så er det kanskje mer presist å si at de er et av de fremste retro-bandene som spiller musikk influert av eldre progressiv musikk. Potato/potatoe. Riktig underholdene må man uansett kunne kalle enkelte Opeth-fans’ reaksjoner på overgangen fra tidvis beinhard death metal til et konstant kjempesnedig progband. Min personlige favoritt er bildet av en ex-fan som etter Heritage tatoverte en gravstein med Opeth-logo på beinet – selvsagt med albumets releasedato som dødsdato. Da er du sur.


    Nå var det kanskje en og annen som forventet nok en ren prog-skive i disse dager. Med flekk nye Pale Communion overraskes kanskje noen av at også 70-, og kanskje tidlig 80-talls heavy har sneket seg inn i prog-bonanzaen. Men, og det er viktig: oppi all referanse-manien til Åkerfeldt, der den musikkhistoriske kompassnålen frenetisk spretter fra den ene prog- og hårdrocks-bangeren til den andre, låter det umiskjennelig Opeth-sk. Så jeg vil hevde at det på en utrolig snodig musikkhistorisk måte er en gjennomgående integritet og logikk i Opeths dramatiske reise bakover i tiårene.


    Det er i veien videre ut fra skjæringspunktet i den eksperimentelle midtfasen rundt år 2000, at våre to band skiller lag. Mens våre svenske storebrødre fulgte progen helt ut av sitt opprinnelige element, synes det som om vår eksperimentelle midtfase førte til en fusjon av våre røtter og dette nye (gamle?) og spennende. Så gjenstår det å se om vi klarer å ta vår noe mer rabiate behandling av den progressive arven like langt som softa bror har.


    Om noen skulle falle for fristelsen å koble mer prog med mer selvhøytidelighet, har de neppe truffet bandet bak de intrikate låtstrukturen. Ikke bare er Mikael Åkerfeldt kjent som en av de tørreste small-talkerne på scenen (bare matchet av vår egen Grutle og undertegnede), men da vi fikk æren av å være gjester på turneen deres for Watershed i USA 2009, ble vi utsatt for den så langt mest infantile ”last gig”-spøken i vår karriere. Det var siste kveld i Washington D.C., med folk fra ambassaden i salen og greier. Før tredje låt åpenbarte ”gagen” seg i form av en nyinnkjøpt (og temmelig avansert, digital) prompemaskin koblet direkte inn i monitorsystemet. Det gikk ikke an å nærme seg en mikrofon før det braket (sic) løs på scenen. Det varte en god stund; mens vi gjorde vårt beste for å holde på en viss beinhard mine, kunne vi se de progrockerne knuffe om hvem som skulle trykke på fjernkontrollen oppe på balkongen. Majestetisk.


    Og ikke så reint lite progressivt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.698
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Bra skrevet av Bjørnson (som vanlig)

    Har virkelig fått sansen for nye opeth plata.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal på konserten deres i morgen, noen flere som skal? Ser det er et band ved navn Alcest som er support, noen som kjenner dette bandet?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal på konserten deres i morgen, noen flere som skal? Ser det er et band ved navn Alcest som er support, noen som kjenner dette bandet?
    Skal på denne konserten ja. Ser på setlisten fra årets turne at de spiller låter fra stort sett hele bandets diskografi.
    Bare 3 låter fra siste album. Dermed blir dette en variert konsert med både god gammal black metal og rolige låter med Clean vocal. Gleder meg enormt.
    Alcest kjenner jeg også godt. Siste albumet er rolig melankolsk metal med Clean vocal.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.435
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Alcest er et sortmettall/shoegazer/post-rock band fra Frankrike, som jeg hører mer på enn Opeth. (men jeg hører ikke så mye på Opeth)
    Jeg har Shelter som kom tidligere i år og Souvenirs d'un Autre Mode fra 2007. De har utgitt et par plater i mellom og det fins mye å lytte til på spoty og på tuben


    edit: de var mettal i starten, men er ren dreampop på sin siste..
     
    Sist redigert:

    Kernzedd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2013
    Innlegg
    416
    Antall liker
    273
    Blackwater park (2001) og Still Life (1999) er metal på sitt beste:cool:
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Opeth avslutter settet med Deliverance, som vanlig, og da kan de spille nesten hva som helst før dette og vi går likevel glisende ut i natten på en solid oppadgående formkurve etterpå 8) Gleder meg!
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Opeth kommer for alltid til å bli delt musikalsk, "før og etter Heritage".

    Jeg er mer spent på neste skive - hehe. For da kan dem ikke bare flyte på gamle referanser, dem må finne mer "sin"greie.
    Og jeg er seff spent på om grovling kommer tilbake på album igjen............

    /JR
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Går an å like før og etter heldigvis. :)
    Opeth kommer for alltid til å bli delt musikalsk, "før og etter Heritage".

    Jeg er mer spent på neste skive - hehe. For da kan dem ikke bare flyte på gamle referanser, dem må finne mer "sin"greie.
    Og jeg er seff spent på om grovling kommer tilbake på album igjen............

    /JR
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker både før og etter, egentlig, men det er jo ikke det samme. De to siste platene er ren og skjær progrock, mens de to første nesten var "ren", men litt progressiv death. Mine favoritter ligger i midten der. Blackwater Park, Still Life, Deliverance, etc. DET er et Opeth jeg ikke tror kommer tilbake, og det er jo i og for seg trist. Ingen jeg har hørt har tatt opp stafettpinnen heller. Hvis noen har tips til "et nytt Opeth", tas de selvsagt mot med takk. :) Så får vi bare kose oss med "Camel-Opeth" når vi er i det humøret.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er heldig, for jeg liker deres siste album best av alle. Det er jo bra for fortsettelsen...dvs jeg savner av og til trøkket fra noen av låtene på Blackwater Park, men man kan jo alltids få oppleve gamle låter live, heldigvis.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Book Of Opeth

    Ja... det kiler godt i ventelysten nå... Altså det og få den limiterte utgaven av denne boken.

    Book of Opeth (Classic Edition) | Rocket 88 | Books with extra thrust.

    Jeg har hatt kontakt med Rocket88 flere ganger for og få litt oppdateringer på hvordan det ligger an, idet den i utgangspunktet ble lovet før jul 2015.
    Så sa dem i starten av feb 2016, og nå sier dem altså i starten av mars......... :mad:
    MEN... dem som venter på ei Opeth bok, venter ikke forgjeves :p
    ALT er under kontroll nå... boka er på vei nå til Rocket88 ifra trykkeriet.. 7" vinylen er klar... og resten er etter hva jeg har forstått vært klart en stund allerede.
    Grunnen til forsinkelsen er først og frems at det trykkeriet dem ville ha har hatt eksepsjonelt mye og gjøre... og dem ville abolutt bruke dem pga kvalitet.
    Et punkt dem ikke var villig til og fire på i henhold til evnt og korte ned leveringstid.... BRA !!

    Bubba Smith aka M.Å. :rolleyes: Har alt signert det som skal signeres visstnok......

    Her er det noen bilder av det første eksemplaret dem fikk etter trykk... gjenngitt med tillatelse av Rocket88.

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    5.jpg


    6.jpg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ VIL HA! :(

    Edit: Om noen her har Watershed albumet på LP og kan selge det til meg, send gjerne en PM! ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ VIL HA! :(

    Edit: Om noen her har Watershed albumet på LP og kan selge det til meg, send gjerne en PM! ;)
    Er den vanskelig å oppdrive?
    Nja.. Finnes på Ebay. Men tiltak med frakt etc. Da den er på mer eller ca det samme som LP'en fra USA :)
    Etterlyser her mest for å slippe det tiltaket :)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    ^ VIL HA! :(

    Edit: Om noen her har Watershed albumet på LP og kan selge det til meg, send gjerne en PM! ;)
    Er den vanskelig å oppdrive?
    Nja.. Finnes på Ebay. Men tiltak med frakt etc. Da den er på mer eller ca det samme som LP'en fra USA :)
    Etterlyser her mest for å slippe det tiltaket :)
    Jeg kjøpte mitt eksemplar på Big Dipper ifjor. Overlegen lydmessig i forhold til CD som er komprimert ihjel.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Om noen kan selge Spissoy en Lp og levere den på døra... og bare ta omot cash... så er det det allerbeste :D
    NOEN fordeller må da sløkuker ha og :rolleyes:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ VIL HA! :(

    Edit: Om noen her har Watershed albumet på LP og kan selge det til meg, send gjerne en PM! ;)
    Er den vanskelig å oppdrive?
    Nja.. Finnes på Ebay. Men tiltak med frakt etc. Da den er på mer eller ca det samme som LP'en fra USA :)
    Etterlyser her mest for å slippe det tiltaket :)
    Jeg kjøpte mitt eksemplar på Big Dipper ifjor. Overlegen lydmessig i forhold til CD som er komprimert ihjel.
    Hmm.. Fysisk i butikk? Har søkt på alle nettbutikker som jeg vet om.. Ligger på ca 1000.- inkl frakt og moms fra USA, og da er det en RSD 2014 utgave.. Litt mye synes jeg?

    Om noen kan selge Spissoy en Lp og levere den på døra... og bare ta omot cash... så er det det allerbeste :D
    NOEN fordeller må da sløkuker ha og :rolleyes:
    Haha! Om de kan komme mellom 12:00-04:00 så hadde det vært veldig bra, fra 22 Februar til 10 Mars... :rolleyes::cool:

    Edit: Om noen vil selge den noe sjeldne treboksen er jeg også interessert! :cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bli gjerne med i Facebook-gruppen "Scandinavian Opeth Fans". :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn