Opera-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    maestro

    Gjest
    Ingen her har nevnt Verdis "La Traviata" med Ileana Cotrubas - dir. Carlos Kleiber. Det er referanseinnspillingen og langt mer sentral (synes jeg) enn mange andre Verdi-operaer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    maestro skrev:
    Ingen her har nevnt Verdis "La Traviata" med Ileana Cotrubas - dir. Carlos Kleiber. Det er referanseinnspillingen og langt mer sentral (synes jeg) enn mange andre Verdi-operaer.
    En virkelig god tralalata det der. Flott farge på DGG-boksen også (mintgrønn) :)

    Noe av det morsomme med Kleiber d.y. (bortsett fra hans eksellente musisering da) er jo at alle hans (relativt få) plateinnspillinger er legendariske.

    Mvh Vidar P
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Den innspillingen av Traviata gjorde at en middagsgjest ikke nådde forretten hos meg en gang. Jeg har også fått tilbakemeldinger på hvor spenstig den er i forhold til annet folk har hørt før. CK er sjæf.
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Hei, lurer på en ting.... er fersk og uvitende ang. opera (og det meste ellers...), men har i det siste vært igjennom en 10-15 operaer, alle av Verdi, en del Mozart, Puccini + div, for å finne ut om det er noe for meg. Er kun ute etter det musikalske, teater fenger ikke stor her i gården.

    Har funnet en del enkelt stykker innimellom i noen av de operaene jeg har hørt som jeg liker godt, men bare EN som jeg synes er helt fantastisk hele veien og den er ikke nevnt her i denne tråden ??? og det er Verdi's Nabucco. Syns så og si alle sangene/låtene (hva heter det i opera) er virkelig flott å høre på.

    Jeg har den i to versjoner; Gardelli og Muti.

    Noen som føler for å prøve å forklare hvorfor den skårer så høyt hos meg mens alle de andre bare er greit nok?

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det slavekoret får iallefall søsteren min til å grine. Ellers er hun ikke noe glad i opera. Hun driver med hest og mener sopraner burde vært skutt alle som en...

    EDIT: Men La Traviata er foreløpig den eneste Verdioperaen jeg eier. Nabucco og Aïda skal inn i samlingenmed tid og stunder.
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Ja, slavekoret er fantastisk, men syns resten flott også jeg.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    SvErD skrev:
    Hei, lurer på en ting.... er fersk og uvitende ang. opera (og det meste ellers...), men har i det siste vært igjennom en 10-15 operaer, alle av Verdi, en del Mozart, Puccini + div, for å finne ut om det er noe for meg. Er kun ute etter det musikalske, teater fenger ikke stor her i gården.

    Har funnet en del enkelt stykker innimellom i noen av de operaene jeg har hørt som jeg liker godt, men bare EN som jeg synes er helt fantastisk hele veien og den er ikke nevnt her i denne tråden ??? og det er Verdi's Nabucco. Syns så og si alle sangene/låtene (hva heter det i opera) er virkelig flott å høre på.

    Jeg har den i to versjoner; Gardelli og Muti.

    Noen som føler for å prøve å forklare hvorfor den skårer så høyt hos meg mens alle de andre bare er greit nok?

    mvh
    Skal jeg gjette, så er det fordi Muti har Ghiaurov som Zaccaria, og Gardelli Gobbi som Nabucodonosor? ;)

    Zaccaria setter jo hele tonen i denne kordominerte operaen, med "Sperate O figli", og her er Ghiaurov uovertruffen i moderne tid. Nabucco selv dominerer mot slutten, og Gobbi... aaah!

    Bernt K
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Nabucco regnes vel ellers som en av Verdis svakere operaer, men det kan jo ha med handlingen å gjøre.
    Ellers er Verdis opera om mordet på Gustav III ( eller Un ballo in maschera som den heter på italiensk) absolutt verdt et bekjentskap. Her triller denne rundt på spilleren akkurat nå:
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste den Ballo'en ser ut til å mangle for perfeksjon er Reri Grist som Oscar :)
    Huff, Ballo er også en av disse Verdi-operaene der et totalt fraværende intellekt i librettoen truer med å ta musikkgleden og tråkke den dypt ned under irritasjonen over disse imbesile grauthuene som svever rundt som Monty Python-kniggets. "Nih!" Verdi før Aida nytes best uten libretto. Musikken, derimot, er det absolutt intet å utsette på; "Eri tu" og Oscars første, samt morderkoret (tenke seg til, et lystig morderkor!, Macbeth også forresten) er høydepunkter for meg.

    IMO, selvsagt
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Sitter å lytter til Madame butterfly med bla Callas fra Karajan samlingen. Flotte "låter" Vil takke for alle råd og tips. Det er gøy å bli musikk inntresert igjen. Har brukt mye tid på Karajan samlingen. Dette er musikk som er krevende å sette seg inn i så tolkninger å innspillingskvalitet for seile sin egen sjø en stund. Klarer ikke helt å få fot for historiene, De virker foreløplig som pulp fiction for meg (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) Sonusene stortrives med opera, Igjen veldig hyggelig at dere gidder å gi råd og hjelpe en amatør inn i det klasisske skattekammeret 8)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne innspillingen fra 2006 liker jeg godt.
    Kanskje det er fordi min "yndlingssopran" synger rollen som Sesto..... ;)


     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Etter tips fra Valentino tidligere i denne tråden har jeg nå bestillt denne fra play.co.
    Har Die Zauberfløte fra Karajan samlingen (eller deler av den) blir artig å sammenligne hvilken versjon som jeg oppfatter som best. Tror det blir en krevende øvelse
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Titt litt på denne

    Dette må han ikke brenne inne med - spesielt Puccini-boksen (Tebaldi og mye Bergonzi) - alle Wagnerinnspillingene der har jeg fra før.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Supre tips :D
    Glen Gould boksen har jeg lyst på og Maria Callas + ++ får ta seg en tur til aktiv klassisk i morgen.
    utrolig hyggelige folk som jobber der forresten.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Titt litt på denne

    Dette må han ikke brenne inne med - spesielt Puccini-boksen (Tebaldi og mye Bergonzi) - alle Wagnerinnspillingene der har jeg fra før.
    Hvordan er disse fremførelsene? Er det noen av disse innspillingene som er nær referansekvalitet? Det er ikke så ofte Bøhm-Ringen nevnes blant de aller beste. Skal den ikke være litt i hurtigste laget? Det er vel Solti, Karajan, Krauss og Keilberth som regjerer dette domentet. Men hva med Bøhm's andre Wagner-innspillinger?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Titt litt på denne

    Dette må han ikke brenne inne med - spesielt Puccini-boksen (Tebaldi og mye Bergonzi) - alle Wagnerinnspillingene der har jeg fra før.
    Dum som jeg er; hvordan handler man fra denne karen dersom man ikke bor i nabolaget?

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Send en E-post: Jeg vet de sender over hele landet
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke de, vel? Han jobber vel alene, den godeste Bøyum?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Du har sikkert rett, det henger alltid en hel gjeng i lokalet de gangene jeg er innom. Det er nok fans og kunder.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Valkyrien i Böhms Ring er fantastisk. Det er en nerve og nærhet i denne som er helt uovertruffen. Liker Böhms litt raske tempi. Wälse-ropet i 2. akt gir meg frysninger.
    Jeg liker Karajan i Ringullet (Loge i denne er helt utrolig), Böhm i Valkyrien, og Solti i de 2 siste.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Valkyrien i Böhms Ring er fantastisk.
    Jeg liker Karajan i Ringullet, Böhm i Valkyrien, og Solti i de 2 siste.
    Jeg har Bøhms ring komplett på LP (en rød, strietapetsert flott boks forresten); uten at det er det som snurrer mest her, så er jeg glad i alle jeg :)

    En verdig kandidat på lista, sammen med Solti, som jeg også liker godt. Gleder meg til å høre den forgjettede Keilberth-syklusen!

    Mvh Vidar P
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Valkyrien i Böhms Ring er fantastisk. Det er en nerve og nærhet i denne som er helt uovertruffen. Liker Böhms litt raske tempi. Wälse-ropet i 2. akt gir meg frysninger.
    Jeg liker Karajan i Ringullet (Loge i denne er helt utrolig), Böhm i Valkyrien, og Solti i de 2 siste.
    Hvordan er sangerne i Bøhm-ringen? Og hvordan er hans andre Wagner-innspillinger? Jeg er nysgjerrig på Ringen til Rudolf Kempe fra Covent Garden fra 1957 (mono) som blir utgitt på Testament i disse dager. Jeg tror Kempe's lyriske tilnærming til Wagner kan passe meg meget godt her, men først må jeg lese noen kritikker på denne.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.366
    Böhm har jeg ikke hørt i ringen, men hans Tristan er helt deroppe. Den er i stereo og live fra 1966 med Windgassen (kanskje litt for sent i hans karriere), Nilsson (super) og Talvela (hvorfor får han ikke mye mere spalteplass?). Böhm virker raskere og mere direkte enn andre jeg har hørt i tristan, og spesielt i overtyren og finalen kunne jeg tenkt meg litt mere dvelen. Når det er sagt, så har jeg ikke hørt andre som er så suverene i akkurat det å spenne buen til bristepunktet i åpningen. Man sitter nesten og holder pusten i 10 minutter før den forløsende akkorden kommer.

    Sitter nå og hører Brittens War Requiem med han selv på podiet. WOW - det er saker det. Stiv og tung vinyl, mint Decca FFSS fra 1963 - en innspilling som går uten på det meste i alle henseender.
    Steen
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Sitter å hører på Rolando Villazon på NRK-P2. Opptak fra Trondheim 2007.
    Det er mulig det er bare hos meg, men jeg synes at det er forbausende dårlig lydkvalitet.
    Fanger ikke inn orkesterets dynamikk og frekvensbredde. Et snev av telefonlyd.

    Er jeg helt på bærtur?
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Platekompaniet har salg på en hel del forskjellige operainnspillinger – kom blant annet over Puccini: Great Opera Collection. Boksen inneholder Manon Lescaut, La Bohème, Tosca, Madama Butterfly, La Fanciulla Del West, Turandot og Il Trittico. Til 250,- virker dette mildt sagt som et godt kjøp. Har ingen anelse om kvaliteten på innspillingene – setter pris på det om de som måtte vite noe kan ytre tre ord om det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Tror ikke det er salg i tradisjonell forstand. Det er den samme boksen som Bøyum i Aktiv Klassisk i Oslo skal ha 229 for. Kjenner ikke innspillingene, men ut fra hvilke artister som deltar vil jeg tro at dette er svært bra. Jeg har ihvertfall tenkt å kjøpe den boksen (til tross for at jeg har alle operaene unntatt La fanciulla del West fra før i andre innspillinger).
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Takk for info og oppklaring. Min illusjon om salg kom fra Platekompaniets side «Opera på tilbud» – mulig det er noe annet lurt som faktisk er billig der, for den som måtte være interessert.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    De siste dagene har jeg hørt på Wagner og hans "Die Meistersinger von Nurnberg". Innspillingen er med Kubelik på Arts Archive. Dette er Wagner slik jeg har drømt om å høre det! Kubelik's fremførelse er lyrisk så det holder, og sangerne Thomas Stewart (Sachs), Janowitz (Eva), Sandor Konya (Walther) og Fassbaender (Magdalene) er førsteklasses. Jeg er svært glad i den "engleaktige" stemmen til sopranen Gundula Janowitz, og må alltid legge vekk librettoen når hun kommer inn :). Det er for så vidt ikke så ofte, ettersom det er herrene som styrer showet her. Jeg skulle ønske at det fantes en Ring-syklus som var så lyrisk betagende og godt produsert som denne. Synd at ikke Kubelik fikk det på CV'en sin før han la inn årene. Dette er min favoritt Wagner-innspilling så langt. Det kan også være at jeg liker dette verket spesielt godt.

     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Hot Seller til $47.49 på cduniverse. Noen plasser den havner under mva-grensa?

    http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6607560&style=classical

    Kanskje vil du like noen av de andre Wagner-operaene med Kubelik også da?

    http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6386826&style=classical

    Mvh Vidar P
    Jeg har lånt denne på biblioteket, og da er det jo gjerne noe "skipping" på et par spor. Derfor har jeg også sett litt etter den, men jeg har heller ikke funnet den under mva-grensa. Dette er en radio-innspilling i studio, og Arts Archive utgaven går for å være den beste remastringen så langt. Den har vært ut og inn av katalogen - nærmere diskutert her:

    http://www.good-music-guide.com/community/index.php/topic,1499.msg56219.html#msg56219

    Kubelik's Parsifal (Arts Archive) går også for å være blant de aller beste. Det er vel evnt. Knappertsbusch (Philips) som er den almenne referansen, men han går jo for være temmelig langsom. Kubelik's Lohengrin på DG går også for å være meget god, men dette verket kjenner jeg ikke i det hele tatt.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    En feiende flott Fidelio fra Klemperer. Her snakker vi brede tempi, fokus på de lange linjer og en dirigent som får frem det drama og alvor som dette verket krever. Orkester og kor er strålende og lydbildet har en organisk kvalitet.

     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Berg's opera Wozzeck med Bøhm. Dette er skumle og depressive saker. Jeg synes det dissonante lydlandskapet til Berg kler opera godt da stemmene/fortellingen gir mening/bilder til musikken. Dette fanget definitivt oppmerksomheten min, men det er ikke musikk jeg vil lytte til så altfor ofte. Det blir litt for mye horror til det :).

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Operasalget hos Bøyum og MDT gir en mulighet til å fylle en del hull/høre ting man normalt ikke ville få hørt. De to siste operaene som har svingt seg her er:



    og



    Albéniz er en rarietet. Engelsk tekst og til tider veldig operetteaktig. Lite spansk preg på musikken. Vel verdt å ha hørt, men ikke den operaen jeg kommer til å høre veldig mange ganger.
    Iolanta av Tchaikovsky er noe helt annet. En skikkelig opera i romantisk tradisjon. Flott orkesterert og faktisk ganske dramatisk, selv om den kalles en lyrisk opera. Mye overtoner av Eugen Onegin i musikken. Skjønner ikke hvorfor dette ikke spilles oftere. Musikalsk er det helt på høyden!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Og så over til Puccinis 2. opera:



    Allerede i sin andre opera er Puccini umiskjennelig Puccini.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg lånte Karajan's Parsifal fra biblioteket. Dette er antakeligvis mitt favoritt-verk fra Wagner så langt (evnt. sammen med Meistersinger), men det kan også være at jeg har vent meg til denne komponistens "språk" etterhvert. Parsifal appelerer mer til sansene enn flere av de andre Wagner-operaene, og den er veldig melodisk (i større grad enn f.eks. Ringen). Kurt Moll er fabelaktig som Gurnemanze. Jeg kommer til å investere i enten Knapprtsbusch eller mest sannsynlig Kubelik i dette verket.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Opera-tråden: Verdi-innspillinger?

    Litt inspirert av en ny tråd tar jeg fram igjen operatråden som verserte før jeg ble aktiv. Jeg blir litt sliten av å søke og bla i gamle tips, så jeg fisker heller etter ny input, lat som jeg er. Jeg vl helst ikke bryte andre tråder med nye spesielle spørsmål, derfor passer denne generelle tråden best.

    Jeg har store mangler i samlingen innen opera, og trenger først tips om de helt obligatoriske Verdi-opera-innspillinger.

    Alt jeg har (sjokk :-[ ) er en obskur sponsor-Trovatore og en nydelig La Traviata med Beverly Sills/Aldo Ceccato. Falstaff med Karajan/Schwarzkopf/Gobbi og Boccanegra med Abbado er bestilt,
    så nå lurer jeg på hva jeg skal velge som neste.
    Hvilken Nabucco, Rigoletto, Trovatore, Macbeth, Aida, La Forza etc. etc.?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Du kan jo prøve deg på Rigoletto med Callas/Gobbi fra La Scala under Serafin på EMI. Blir ikke helt fortrolig med Callas der - høres ikke akkurat ut som en uskyldig 18-åring, men Gobbi er helt fantastisk som Rigoletto. Og Serafin i Verdi blir sjelden feil.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Av erfaring vet jeg at jeg tar ikke så store sjanser ved å kjøpe DG The Originals, og blinker meg ut disse som pinsegave



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn