Alt til hus og bolig Nytt gulv!

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
En tråd med hensikt i å få tips fra interiørhodene her inne.

Vi har kjøpt oss en enebolig fra 1980 hvor vi ønsker å gjøre et par grep i stuen før innflytting. Det er en relativt stor, muret peis samt gammel parkett med en del knirk. Å rive peis samt legge nye gulv skal utføres.

Min første tanke var heltre; douglasgran, lys eik eller ask.
Våre krav til gulvet er:
Matt utseende
Lys farge
Homogent uttrykk

Av ting som kan påvirke valget:

Stuen er L-formet, hvor eksisterende gulv ligger i lengde retning med den lengste lengde i L-en
Det er naturlig trafikk fra entre til kjøkken via stuen.
Det er dobbel dør ut til overbygget terasse, og videre to trinn ned til gressplen. Med småbarn regner jeg med litt trafikk fra hagen og inn i huset direkte med sko, både til hverdags og ved tilstelninger. Altså, sko med grass/smuss under er uungåelig på gulvet.

En utfordring med heltre er muligens byggehøyde (må evt. heve alle dører?) samt tid til avklimatisering.
En annen utfordring er vårt (jeg og samboers) hat ovenfor parkett med fas! Ved en rask befaring ved byggevare her i området er nesten all 1-stav parkett med fas.


Innredning går i jordtoner: beige\sand sofa, gule, sorte og grønne detaljer, valnøttstoler både til lounge og spisestue, spisestuebord i såpevasket eik.
Lett interiør med understell i rustfritt.

Gulvvarme i stue er foreløpig ikke vurdert, laminat er uaktuelt.

Kom med tips, gjerne til konkrete produkter\leverandører.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hva er galt med fliser og eventuelt varmekabler?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
I en stue synes jeg det er triveligere med tregulv. Skifer med varmekabel i tilstøtende entre.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lagt nytt gulv nå mrd fiskeben mønster. Du må ha andre til å legge det, men det blir svært elegant og tidløst. Ellers kan undersøke Svenneby sag. Heltre ask. Solid og vakkert Heltre.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nytt hus :)

Skal ikke komme med anbefaling av det vi har siden det er 1-stav med fas :rolleyes:, men vi synes begge at fargen holder seg godt og er en lun og god farge. Kan anbefales. Du har jo vært her så du husker kanskje hvordan det så ut. Tarkett Sandy Grey.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.195
Antall liker
9.516
Det er dobbel dør ut til overbygget terasse, og videre to trinn ned til gressplen. Med småbarn regner jeg med litt trafikk fra hagen og inn i huset direkte med sko, både til hverdags og ved tilstelninger. Altså, sko med grass/smuss under er uungåelig på gulvet.
Jeg vet du sa ikke laminat men utfra ovenstående setning ville jeg vurdert laminat. Byggehøyde på laminat og parkett er lik. Heltre er det vel ingen som bruker nå?
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.330
Antall liker
13.432
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Har Douglasgran helträ 28 mm plank i fallande längder från Dinesen i hela etagen vi tillbringar 90% av tiden. Lutat och såpebehandlat med vitpigment. Ljust, matt och hållbart. Två små barn och många gångzoner med slitage. Kräver vedlikehold i form av vask/påföring av vitpigmentert såpe regelbundet, men då tåler det allt från rödvin till skitiga barnfötter. (Så länge man torkar upp och inte låter det stå för länge).

Helt fantastiskt att gå på och håller längre än 100 år! Du ser bilder av det i tråden min.

Rekommenderas på det starkste.

Dinesen - Unique solid wooden floors of Oak and Douglas
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er dobbel dør ut til overbygget terasse, og videre to trinn ned til gressplen. Med småbarn regner jeg med litt trafikk fra hagen og inn i huset direkte med sko, både til hverdags og ved tilstelninger. Altså, sko med grass/smuss under er uungåelig på gulvet.
Jeg vet du sa ikke laminat men utfra ovenstående setning ville jeg vurdert laminat. Byggehøyde på laminat og parkett er lik. Heltre er det vel ingen som bruker nå?
Laminat er kun egnet til næringsbygg og boder, forferdelig gulv uavhengig av prisklasse.

Når det gjelder matt gulv vil jeg fraråde ultramatt, vi har ultramatt eikeparkett i hele huset og alt av hår og fingermerker vises med en gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Har du vurdert bjørk? Den er meget hård og holdbar. Flyterminalen i Helsinki har bjørkegulv, meget pent! Kan kanskje kreve at du leter litt før du finner en leverandør for det ikke vanlig i Norge.
 
C

Cyber

Gjest
Etter å ha vandret rundt på tregulv, laminat og parkett i mange residenser fremstår parkett som en god middelvei dersom man ikke vil ha mye arbeid med gulvet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.840
Antall liker
13.321
Har slike på kjøkkenet. Veldig behagelig og veldig slitesterkt. Som nevnt lett å legge. Bygger lite.
 
Topp Bunn