nytt anlegg til trøblete stue

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Hei!

Etter mange år utenfor hifiverdenen har jeg etter å ha jobbet tett på akustisk musikk i noen år, virkelig fått sansen for god lyd igjen. Det jeg elsker er den rene klare lyden som i utgangspunktet kun kan komme rett fra et instrument eller en sanger, uten noen som helst form for elektronikk eller høyttalere. Men etter en tur hos soundgarden for å høre litt på hvor hifiverdenen var kommet, så er det klart for meg alt selv om en høyttaler aldri vil slå en fiolin eller en trompet så kommer det steike tett på. Og den rene klare, dynamiske lyden jeg liker så godt virker det som et godt hifi-anlegg treffer sabla godt på.

MEN: det var jo i et mer eller mindre perfekt lytterom. Det har ikke jeg. Jeg har en stue, og stuen er i et hus bygget av arkitekter som gikk bananas på 80 tallet med noe futuristiske greier. Min stue er derfor over to plan, der øvre stue er liten og har liten takhøyde, mens nedre stue er stor, åpen, full i glassvinduer og har høy og variabel takhøyde (4-5 meter). Jeg har laget en litt enkel tegning for å beskrive det hele som er lagt ved her.

Jeg har sjekket litt rundt, snakket med butikker og gamle hifikompiser, og så hadde jeg håpet at dette gode kollektiv kanskje hadde noen kjekke innspill til meg på hva jeg bør handle inn. Budsjettet er på 40.000 kr, jeg tenker handle brukt, og jeg har tenkt en mac-mini + ev andre former for strømming som kilde (har dette fra før). Altså ingen CD eller platespiller. Jeg liker best klassisk, jazz og pop, men alt sammen av den "spinkle" typen. Altså musikk der det ikke er for mye som skjer på en gang, men heller der færre instrumenter får vise frem klare og vakre toner men gjerne med mye dynamikk. Så med klassisk menes ikke store symfoniske verker, men kammermusikk, solostykker, etc. Eksempler på musikk for meg er: Vadim Glutzman og Angela Yoffe som gjør Fratres for Violin and Piano, Johnny cash alene med en gitar, Bjørk sin a´capella musikk, Bjarte Eike og kammersolistenes Image of Melancholy, og Thåstrøm når han roper faen faen klokka to på natta mens han klimprer på et piano.

Så langt har jeg tenkt at en mulig løsning for meg er å kombinere en Hegel H160 med Martin Logan Electromotion/Theos (begge deler brukt).

Setter stor pris på alle innspill og ideer jeg kan få!

Fargekoder til tegningen jeg laget:

Svart: vegger
gul: nedre stue
blå: øvre stue
rød: rekkverk mellom de to stuene (relativt åpent så det vil ikke reflektere noe særlig)
grønn: trapp
oransje: der jeg gjetter på er beste plassering av høyttalerne
Det er ca 5 meter bredt og ca 5 meter fra veggen bak høyttalerne til rekkverket. Det er øvre stue som i utgangspunktet er mest aktuelt, men det kan være et alternativ å ta det ned også.
 

Vedlegg

Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Elektrostater er på hjemmebane med den musikken du nevner. Ikke glem quad hvis du har plass/aksept. ML er strålende, men de modellene jeg har hørt henger ikke helt sammen mellom bass og panel. Dog eldre modeller.

Kan heller ikke unngå å nevne harbeth/spendor. De briljerer på den type musikk du nevner. Shl5 (plus) vil jeg tippe vil fungere utmerket.
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Kjekt å høre at jeg er på rett vei! Og takk for gode tips! Forslagene dine var nye for meg så jeg gleder meg til å google og lese litt om dem. Skjønner godt hvordan denne hifibasillen virker. Har bare leita litt rundt i en måneds tid og merker allerede at jeg er på vei inn i full nerdemodus :D

Noen tanker om elektronikk? Jeg har vinglet litt mellom alt-i-ett type H160/Parasound Hint og en delt løsning med DAC og effektforsterker. Tanken bak sistnevnte var å kjøpe en DAC med volumkontroll og vente med forforsterker til kona har glemt/tilgitt hvor mye penger jeg har brukt. Men det kan virke som en får mer for pengene med alt-i-ett?
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Bare hyggelig. Det finnes sikkert enormt mye annet der ute også, men litt dumt å gi råd om noe man ikke har hørt. Personlig er jeg glad i alt i ett løsninger ALA Parasound hint. Men noen liker flere bokser med masse kabler Osv.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.990
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Martin Logan er absolutt fornuftig høgtalarval til din musikksmak. Hegel har massevis av krefter, og vil ikkje ha problem med ML, og det er fornuftig å handle norsk, no når krona har vorte svakare. Det finnest mange fornuftige forsterkarar til å dra dei, og skulle eg gjere det rimeleg, har eg høyrt Abrahamsen gjere underverk på ML. Sannsynlegvis (utan at eg har prøvd det) vil Electrocompaniet kunne gjere jobben endå betre. Personleg likar eg veldig godt rørforsterkarar, spesielt til dei musikksjangrane du nemner. Her er det mykje å velje i, og du må nesten sjå kva som finnest på bruktmarknaden. Skulle du måtte kjøpe nytt, er Rogue Atlas ein sak eg likar veldig godt, og som er svært mykje for pengane. Til sjangervalet ditt burde du nesten høyre Conrad Johnson på Martin Logan. Det er rett og slett magisk.
Når det gjeld DAC, ville eg kjøpt det separat, og løysinga med volumkontroll/signalet rett ut i effektforsterkaren er nok kostnadseffektiv. Eg har ikkje starta på jobben med å orientere meg i integrerte forsterkarar med digitale inngongar...det er mykje spennande der ute, men det ser ut til å vere dyrare løysingar.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Finnes det bilder av stua? Står du helt fritt ang. Høyttalerplassering? Kan alternativene med høyttalere ved rekkverket i den andre enden av "øvre stue" eller mot midten av langveggen øverst på skisse være aktuelle? Der jeg har hørt elektrostater har lydbildet vært helt fantastisk med masse åpen plass bak høyttalerne.
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Hei! Skal få tatt et par bilder også og legge ut. Både langveggen og ved rekkverket er muligheter, men for sistnevnte vil det i praksis ikke være noen vegg bak høyttalerne, men det er kanskje ikke nødvendig?

Forøvrig kom jeg over denne tråden fra USA om bytting av panelene til ML: Lifetime Service for MartinLogan Products

Den korte historien derfra var at ML dro opp prisen på nye paneler med tregangeren og at dette drastisk reduserte levetiden deres. Ble litt skremt. Noen som har erfaringer på levetid og ev mulighet og pris på å bytte panel? Spesielt aktuelt om en skal kjøpe brukt...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er større sansynlighet at du vil få et bedre lydmessig resultat i den store stuen nede (så sant plassering er fornuftig). Flutter-ekko, spesielt mellom gulv og tak, må derimot gjøres noe med.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Trøblete stue får meg umiddelbart til å tenke på min egen....

Vil anbefale deg å tenke på romkorreksjon, det gir veldig godt resultat hos svært mange.

Selv har jeg en Lyngdorf TDAI 2170 - og den er både dac, integrert forsterker og romkorreksjon i en og samme pakke. For øyeblikket ligger det en på brukten til under 20k med usb og hdmi utbyggingsmoduler (xlr modul kan etterinstalleres) - kanskje den kan prutes enda lenger ned? Men det er en boks med mange talenter jeg hadde testet ut om jeg var deg.

Selv har jeg paret denne med Scansonic MB-1 stativhøyttalere og en Rythmik F12 sub. Subben deles aktivt av Lyngdorfen og integreres perfekt i totalen.

Scansonicene er designet av Michael Børresen, som også designer Raidho - og deler overraskende mye av deres "dna", noe jeg ikke kun har lest i L&B man også hørt flere andre si. Selv har jeg desverre ikke fått sammenlignet mot Raidho C1.1, men mot mange andre. Det er en fantastisk liten høyttaler som jeg tror du vil bli svært overrasket over, og som jeg personlig synest er mer allsidige enn elektrostater. Men som nevnt - det er vel gode alternativ fra bl.a. Quad og Mangepan (0.7?) derute.
Sub kan du jo vente med....

Det var mine to cent.

/N
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Artig at du nevner dette. Jeg har akkurat sett litt på et fullt lyngdorf sett med forsterker, dp1, effektforster og to suber på finn nå. Kanskje noe sånt er greia for meg? Men syntes de dp-1 høyttalerne virket litt snodige. Helt uten kabinett...
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Artig at du nevner dette. Jeg har akkurat sett litt på et fullt lyngdorf sett med forsterker, dp1, effektforster og to suber på finn nå. Kanskje noe sånt er greia for meg? Men syntes de dp-1 høyttalerne virket litt snodige. Helt uten kabinett...
Enig der. Har mer tro på å justere lyden til høyttalere som i utgangspunktet er bra. Bl.a. derfor hadde jeg styrt unna det oppsettet der.

Tror de eldre Lyngdorf-modellene er litt mer tungvinte å sette opp (vet alt for lite om de). Derfor tenker jeg at TDAI 2170 er et tryggere valg. Ellers kommer det en ny effektforsterker snart, men den vet jeg for lite om (ser de har fjernet Room Perfect fra spesifikasjonene nå, så mulig denne ikke er så interessant lenger).

TDAI 2170 kan jeg varmt anbefale, og den ligger på brukten. Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt der. Deretter hadde jeg begynt jakten med å lete etter høyttalere....

(Grunnen til at jeg sier det så enkelt er at jeg vet hvordan mitt anlegg låter med og uten romkorreksjon.....)
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.990
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Finnes det bilder av stua? Står du helt fritt ang. Høyttalerplassering? Kan alternativene med høyttalere ved rekkverket i den andre enden av "øvre stue" eller mot midten av langveggen øverst på skisse være aktuelle? Der jeg har hørt elektrostater har lydbildet vært helt fantastisk med masse åpen plass bak høyttalerne.
Har fått prøve slike lange, smale stover nokre gonger. Elektrostatar (særleg dei smale) funkar oftast veldig godt. Kan bassen justerast, er det relativt greitt å få til godlyd.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.025
Antall liker
12.936
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Med stort rom og svære vindusflater trenger du hjelp i bunnen med subwoofere, og da helst med en god dsp løsning som både deler aktivt (set, and forget) som også korrigerer lyden så frekvensrespons kommer på stell og lydbildet faller på plass. Du bør også dempe noe med akustiske remedier.
orso her på HFS kan gi gode råd på akustikk tiltak som "glir" estetisk inn i miljøet uten at det blir stygt.

Dette trenger ikke være fasiten, men noe jeg har tro på av egen erfaring. Jeg har selv en svært vanskelig lytte stue som er i ferd med å komme seg betraktelig med det jeg anbefaler her.

Mvh. B
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Hei!

Beklager at det tok litt tid men er er bilder fra de to stuene. Beklager litt rot her og der men tror det får frem greit hvordan det er bygget. Som dere ser er takhøyden lav i øvre stue, mens i nedre er det høyt og stort. Det mest praktiske vil være å ha anlegget i øvre stue da nedre ofte er lekeplass.


20151207_180010.jpg
20151207_180037.jpg
20151207_180627.jpg
20151207_180720.jpg
20151207_180732.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sånn helt intuitivt ville jeg prøvd å bytte om på anlegget og den røde sofaen, og sett om ikke det ga supert, stort og dypt lydbilde samt fin bass i lytteposisjon.

Stilig hjem, forresten!
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Takk for det!

Ja jeg tror det er en spennende løsning. Skal prøve å sette dagens anlegg der. Det er i så dåriig stand at jeg er litt usikker på hvor mye forbedringer flytting av det kan gi, men skal teste! Det består forøvrig av en gammel Sansui forsterker og et par Mordaunt-Short i25 høytalere. Høytalerne var forsåvidt OK frem til en uskikkelig toåring fikk det for seg å trykke inn domen i begge to, men forsterken er helt krise og knitrer både her og der. Alt sammen handlet av meg selv som 15-åring i nittenpilogbue for sommerjobblønna :D
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Takk for det!

Ja jeg tror det er en spennende løsning. Skal prøve å sette dagens anlegg der. Det er i så dåriig stand at jeg er litt usikker på hvor mye forbedringer flytting av det kan gi, men skal teste! Det består forøvrig av en gammel Sansui forsterker og et par Mordaunt-Short i25 høytalere. Høytalerne var forsåvidt OK frem til en uskikkelig toåring fikk det for seg å trykke inn domen i begge to, men forsterken er helt krise og knitrer både her og der. Alt sammen handlet av meg selv som 15-åring i nittenpilogbue for sommerjobblønna :D
Da var det prøvd ut med dagens anlegg. Bassen ble mye svakere enn nå, mens resterende lydbilde var relativt likt, dog kanskje noe mer klarhet. Men som nevnt, dette er jo ikke rare greiene til anlegg så jeg tror nok det er mer å hente på plassering så snart det blir ordentlig anlegg i hus :)

Skal få høre et par Ethos i morgen så da finner jeg nok fort ut om ML er riktig greie for meg. Om noen har tanker om "konvensjonelle" høyttalere jeg også burde se på så rop ut. Jeg fikk litt los på Audio Physic, spesielt nå som Sitara selges billig på OHC, men jeg har forstått det litt slik at AP er ganske kresne på akustikk og plassering så det er kanskje ikke noe en nybegynner bør gi seg i kast med i et vanskelig rom...
 
Topp Bunn