Ønsker anbefaling Nytt anlegg, KEF LS50W II eller sette sammen noe selv?

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Hei

Jeg har tenkt å gjøre en oppgraderingen av lyd i stua. Sånn anlegget jeg har nå blir brukt, så streames det fra Spotify og spilles en del vinyl, samt lyd fra tv.

Nå har jeg aktive høytalere som er koblet til følgende utstyr:
Forforsterker: Electrocompaniet EC 4.6
DAC: Schiit Modi+
Platespiller: Pro-Ject The Classic
Pickup: Hana EL
Riaa: MoFi StudioPhono

Jeg har foreløbig sett på å kjøpe meg KEF LS50W II, med stativ så havner de på 35k. Så jeg anser det som budsjettet.
Har også tittet litt på NAD C700 og Monitor Audio Silver 100 7G (i den flotte limited edition fargen).
Er det mulig å sette sammen en forsterker med streaming mulighet og høytaler som matcher LS50W II?

Noen som har noen tanker rundt dette?
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Hvis jeg skal ha nye aktive høyttalere, kvitter jeg med med forforsterker og DAC, å da går nok jeg også for LS50 II.
Det jeg lurer mest på er om det er bedre å gå for en løsning med forsterker og høyttalere, altså ikke aktive høyttalere?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Hvis jeg skal ha nye aktive høyttalere, kvitter jeg med med forforsterker og DAC, å da går nok jeg også for LS50 II.
Det jeg lurer mest på er om det er bedre å gå for en løsning med forsterker og høyttalere, altså ikke aktive høyttalere?
Hvis du stiller det spørsmålet, er det i seg selv en indikasjon på at aktiv (gjerne med digital inngang) er best for deg 😉

Passiv passer dem som har lyst og kompetanse til å matche høyttalere og forsterker og har tenkt til å legge noen kroner ekstra inn i lydsystemet.

Aktiv har visse tekniske fordeler og i tillegg kommer brukervennlighet.
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Det enkle med aktive høytalere frister selvfølgelig, men hvis man får matchet en forsterker som f.eks NAD c700, Cambridge Audio Evo 75/150 sammen med gode høytalere så er det jo ikke noe forskjell i bruk, å man har jo mulighet til å oppgradere enten forsterker eller høytalere senere.

Det jeg vil er å sitte igjen med platespiller, ett riaa trin som skal oppgraderes med tiden som enten går inn i aktive høytaler, eller en streaming forsterker.

Men hvis det ikke er mulig å matche lydkvaliteten uten å bruke vesentlig mere penger ger når man skal plukke og velge så er jo ikke det aktuelt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.974
Antall liker
22.103
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt aktive høyttalere.
For å spille vinyl på LS50W2 trenger du en phonoforsterker og en stereo rca til 3,5 mm jackkabel.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Om valget til TS blir aktive, så ville jeg sammenlignet med System Audio sitt alternativ. Alle mulighetene er en ting, men IMØ en høyttaler med tuning muligheter som virkelig kan gjøre underverker.
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Hva med Buchardt Audio A500?
Ligger ett sett på finn nå til en fornuftig pris.
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
640
Antall liker
349
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
Jepp, litt erfaring har jeg. Hytteanlegget er KEF LS50 W2 med 2 stk KF92 Subwoofere.
Avspilles med LP, CD,TV og APPer for Streaming
Mener dette er noe av det beste man får av aktive ht i dag, de støtter høyoppløst lyd med kablet Ethernet og kablet imellom ht.
Solid bygget, bedre dempet og har meget lav forvrengning. meget bra brukergrensesnitt, null tull de bare virker.
Finnes masse bra tester
M1
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Jepp, litt erfaring har jeg. Hytteanlegget er KEF LS50 W2 med 2 stk KF92 Subwoofere.
Avspilles med LP, CD,TV og APPer for Streaming
Mener dette er noe av det beste man får av aktive ht i dag, de støtter høyoppløst lyd med kablet Ethernet og kablet imellom ht.
Solid bygget, bedre dempet og har meget lav forvrengning. meget bra brukergrensesnitt, null tull de bare virker.
Finnes masse bra tester
M1
Hei

Hvilket typer av musikk lytter du på?

Er de meget følsomme for innspilling slik dårlig inn dårlig ut?

Er de analytiske å lytte på?

Vh JCT
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
640
Antall liker
349
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
Lytter til veldig mye forskjellig som Blues, Yazz, Rock, Elektronika, klassisk musikk, lite til prog og Heavy metal.
Hører forskjell på avspillinger.
Syntes de er korrekte og behaglige å høre på, blir aldri spisse eller skarpe (slitsomme).
M1
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Lytter til veldig mye forskjellig som Blues, Yazz, Rock, Elektronika, klassisk musikk, lite til prog og Heavy metal.
Hører forskjell på avspillinger.
Syntes de er korrekte og behaglige å høre på, blir aldri spisse eller skarpe (slitsomme).
M1
Det lyder bra.

Jeg skal teste dem neste uke i stua min på 35 m2.

De skal testes op imot EC Living.
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Hei M1

Jeg har nå hørt på KEF’ene i går lite radio streamet trådløst.

Mitt første inntrykk et at de lyder bra men mangler litt trykk nedover.

Der finnes innstillinger i app’ en men er det også ditt inntrykk? Skal jeg gjøre noe spesielt for å mer basstrykk?

Vh JCT
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.856
Antall liker
993
no har jeg ikke hørt de, men ls50 har svært lite membranareal når man trekker fra diskant og waveguide i midten, de gjør ikke opp for dette med slaglengde heller.
ser også at noen kunder har fått problem med deformerte membraner.. men for all del, om man vil ha minst mulig høyttaler og ikke spiller så høyt så..
 

Vedlegg

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Så er det vel å sette en sub på?

Jeg tenker ikke å skulle høre på konsert nivå men grei om man kan lytte på rytmisk musikk uten å være nervøs for å den skal ta skate.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.744
Antall liker
6.002
Noe særlig basstrykk får du ikke fra Kef ls50 desverre.
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Om jeg liker tonen i KEF og manglet trykk hvilken annen høytaler kunne være en mulighet?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.744
Antall liker
6.002
System Audio som Britfi nevner spiller med mye mer sprut.
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Okay bra. Hvilken modell ska jeg se etter?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.744
Antall liker
6.002
Har sett de på tilbud til 29990 kr.
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
640
Antall liker
349
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
Til å være stativ ht, syntes jeg KEF er faktisk veldig bra og gjør veldig mye riktig.
Før vi gikk til innkjøp av aktive ht til hytte og leilighet, lyttet vi til en stor del av aktive ht med fokus på lyd, tilkoblinger og design, før vi bestemte oss.
Kona og jeg lyttet til både LS 50 (u sub)og LS 60 hos OHC, lyttet igjen og igjen på LS 50 med sub hos Mala og det er selvsagt en forskjell.
En stor takk til Øystein og Sveinung for utrolig bra service og tålmodighet. Bestilte både LS 50 med 2 KF92 og LS 60
Regner med de du hørte var med orginale stativer (hjelper også med dempeføtter type IsoAcoustics Gaia II) og det må være kablet mellom ht.
Ved målinger viser de seg helt iht oppgitt.
Basstrykk kan justeres noe i APP, men anbefaler for den dypeste bassen sub KF92.
M1
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Bra!

vet du hvor i app’en jeg kan kontrollere lyd innstillingene?

Vh JCT
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
640
Antall liker
349
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
EQ settings, det anbefales wall mode uten sub.
M1
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Okay bra. Hvilken modell ska jeg se etter?
Denne er ikke dum i det hele tatt. Fin HUB, fin remote, kan laste ned tweaks fra System Audio, romkorreksjon.
Flott lyd, bra trykk:) Ikke helt gal pris heller.
Så på disse (og KEF) til «TV oppsettet», men havnet på lille JBL-L52 og «alt i ett amp» heller.
Mange veier til dit du vet.

Dette med færre kabler som trådløse produsenter rører om er jo bare tull da. Strøm til hver høyttaler, strøm til HUB, like mange signalkabler..(?)
Og innebyggde amper som blir vibrert og overopphetet og annet som strider mot klassisk hifi design;)

 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Hei

Den lyder også som et bra alternativ til KEF.

Jeg har nå lyttet lite mer til KEF og jeg kan godt se at den har begrensninger i basstrykk. Men den generelle klang er dog ganske god.

Om setter på en sub er jeg nervøs for at den kommer til å overta meget av bassen fra mellomtonen slik at det bare blir subben som spiller.

Noen som har erfaring her?

Det skal også siges at jeg ikke har stands til dem så de står på en reol ved bakveggen. Ikke særlig optimalt at treffe beslutninger ut fra.

Ska jeg mon sende dem tilbake eller gjøre et forsøk med en sub? Eller oppnår jeg likevel ikke det trykk jeg tror vil komme med en sub?

Svær beslutning da det også blir mange penge.

Vh JCT
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.974
Antall liker
22.103
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
"Trøkk" er egentlig ikke i subområdet. Har ikke finlest hvordan KEF ordner subintegrasjon,, men om de har delingen ved f.eks.100 Hz skulle det være mulig å få til mer pønch med sub enn uten ja.
Dersom du velger KEFs egen subløsning trenger du ikke være redd for at den "stikker av".
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Men du JCT: Om du ønsker litt trøkk -hvorfor ser du på disse små høyttalere? Er det din konemor som deler ut trøkk hjemme, om du går for HT med litt størrelse og schwung;?
 

alibeba

Medlem
Ble medlem
17.01.2011
Innlegg
32
Antall liker
8
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
20
Bruker 2 stk. Kef 10B til disse og lar W2 gå ned til 70 hz mens sub går opp til 80 hz Dette kan du justere i appen og den velger selv frekvenser opp\ned som et første forslag Meget godt fornøyd med disse, men bruk originale stativ, de koster noe men er vel verdt pengene Dette oppsettet koster 55000,- og du skal lete lenge for å finne noe bedre til den prisen som de sier i Hifi+
 
Topp Bunn