Høyttalere Nye høyttalere i 16m2 stue…

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Hei, flytter inn i nytt hjem. Redd mine Proac Tabletter vil drukne litt i 4mx4m stue. Avstand lytteposisjon på 3 meter er heller ikke ideelt for disse små tassene.

Lytteposisjon vil være tett på bakvegg (sofa plassert tett på vegg). Antar høyttalere kan plassererea 30-40cm fra vegg.

Ute etter noe som spiller nøytralt (gjerne varmere i stilen enn Proac), med nok fylde. Den dype/kraftige bassen dog ikke så viktig.

Ser for meg stativ variant, men åpen for forslag.

Skal spille med Naim Supernait 2.

Forslag?
 

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
719
Antall liker
1.602
Torget vurderinger
3
Hei, flytter inn i nytt hjem. Redd mine Proac Tabletter vil drukne litt i 4mx4m stue. Avstand lytteposisjon på 3 meter er heller ikke ideelt for disse små tassene.

Lytteposisjon vil være tett på bakvegg (sofa plassert tett på vegg). Antar høyttalere kan plassererea 30-40cm fra vegg.

Ute etter noe som spiller nøytralt (gjerne varmere i stilen enn Proac), med nok fylde. Den dype/kraftige bassen dog ikke så viktig.

Ser for meg stativ variant, men åpen for forslag.

Skal spille med Naim Supernait 2.

Forslag?
Spendor A4???
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.513
Antall liker
6.151
Torget vurderinger
14
Jeg har levd flere år med Proac tablette anniversary og Naim forsterker i både 16 og 35 kvm stue. Funker veldig bra.
Men er du låst til å sitte en bestemt plass og sette høyttalere en bestemt plass så ville jeg ha slitt uansett hva slags høyttalere jeg hadde hatt.
Jobb litt med plassering og akustikk så kan det bli bra. Vær tålmodig.
Mvh
Lasse
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.897
Antall liker
17.535
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Min stue har samme mål og jeg trives veldig godt med PMCTwenty5.24. Transmisjonslinje gir meg nok bass.
 

møring

Medlem
Ble medlem
23.07.2021
Innlegg
48
Antall liker
32
Sted
møre
Hei eg stue på ca 20 m2 og kjempe fornøyd med krix equinox mk 4 mykje meir bass enn skulle tru når ser på størrelsen meiner og den ganske så nøytral i lydbildet,fyller så ut i dypbassen med den nye arendal 1723 ,kilde og dac marantz sacd 30 n sammt exposure 3510 forsterker.
 
P

parafinoksen

Gjest
Vår stue er 4,5 x 4,5 m:

1642681954368.png


Til vanlig står høyttalerne som på tegningen (HT). Når kone og unger er ute, setter jeg lyttestolen der det nederste krysset er, og drar frem høyttalerne:

1642682098096.png


Høyttalerne står på glatte granittheller, så de er enkle å skyve på teppet. Et kompromiss jeg kan leve med.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Noe sier meg at stativmodeller fra Dynaudio neppe blir feil i din situasjon.
Så dyre som økonomien tillater. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
NIK: Hvis Naimen hadde vært en forforsterker fra Norden , og danskene AKTIVE, så…Supernait 2 er ALTFOR LITEN dertil.
For en gangs skyld, Todd, skal jeg anbefale gulvstående: Enten prøver du ut Jorweds forslag, eller du ser på Miles sine Neat-tilbud👍 Motive SX2 eller Xplorer Alpha. Motive og Supernait 2 er nesten skjebnebestemt som partnere🎶😊 Neat bruker Naim som referanse. Det gjør forresten Focal også, så en topp monitor derfra er også knallmatch.
 
Sist redigert:

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.256
Antall liker
3.533
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Personlig synes jeg Naim og Neat gir en for tørr lydsignatur. Ikke slik jeg opplever ProAc og Naim. Har spilt med Momentum 3i på det beste fra olivenserien.

Om du er fornøyd med ProAc. Hva med større modeller fra samme merke?
Eller prøve videre med de du har? Kanskje de spiller forrykende i det nye rommet.


16kvm er jo heller ikke stort. Jeg tenker at det er en størrelse som vil fungere bra med høyttalerne. Om du ønsker litt mer skyv nedover, kanskje du kan prøve med en liten Rel sub?
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
296
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Hei, flytter inn i nytt hjem. Redd mine Proac Tabletter vil drukne litt i 4mx4m stue. Avstand lytteposisjon på 3 meter er heller ikke ideelt for disse små tassene.

Lytteposisjon vil være tett på bakvegg (sofa plassert tett på vegg). Antar høyttalere kan plassererea 30-40cm fra vegg.

Ute etter noe som spiller nøytralt (gjerne varmere i stilen enn Proac), med nok fylde. Den dype/kraftige bassen dog ikke så viktig.

Ser for meg stativ variant, men åpen for forslag.

Skal spille med Naim Supernait 2.

Forslag?
Jeg ville vurdert System Audio Pandion 2 i ett slikt oppsett. Har selv slike i ett nr 2 anlegg, dog ikke med Supernait, men har lest flere plasser at Supernait var en glimrende kombo til Pandion 2. Det var også tilbakemeldingen jeg fikk fra han der Witthøft, når jeg i sin tid skulle bygge ett anlegg rundt Pandion 2. Dem tåler ihvertfall å spille nært frontvegg, og er utrolig livlige/oppløste høyttalere.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.256
Antall liker
3.533
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Her er Dynaudio Special 40 målt av Stereophile.

Er de så tungdrevne?
Ser vel ut til at Supernait vil drive dem uten store problemer. Uten at jeg er en ekspert som deg, @Auditor
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.333
Antall liker
9.174
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Har sånn någenlunde samme dimensjoner her og Proac DB1 har ingen problem med å spille ALT for høyt og fylle rommet.. er også åpent ut mot en større stue og kjøkken på 50kv.. :)

Ser Pandion 2 nevnes.. har hatt de og de spiller absolutt pent, DOG evner de ikke å spille noe høyt og vil for slite i et slikt rom.. noe mine gjorde.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.243
Torget vurderinger
2
Spendor A4 er latterlig gode høyttalere, lettplasserte og helt nydelige i lag med Naim.
Lykke til med valget. :)
 

møring

Medlem
Ble medlem
23.07.2021
Innlegg
48
Antall liker
32
Sted
møre
Hei litt på siden av henhold til tråden men noen som veit om feks spendor a4 vil gi eit betydelig løft i godlyden sammenlignet med feks krix equinox mk 4,lurer litt på dette om hvor høyt må ein egentlig opp i pris for å få noe som betydelig bedre enn små bra mellom klasse monitorer i lita stove ?.
Hadde i alle fall vore artig og testet både dobbelt og tredobbelt så dyre saker,kanskje få endå meir av godlyden eller feelingen som frå ei pils til to 🙃?.
(har sub)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Skulle ikke forundre meg om dine Tablette vil spille helt fint der. Etter min mening er det altfor stort fokus på høyttalernes plassering mot bakvegg. Lytterens plassering mot sin bakvegg er like viktig. Ut fra hvordan du beskriver din lytteposisjon ville jeg helt klart gitt Tablettene en sjanse.

Blir det for kjipt så tenker jeg at LS50 Meta er en no brainer som man bør vurdere som kandidat i alle små til middels store rom.
Sonus Faber Lumina 2 virker også som en spennende sak ut fra hva jeg leser på nett.

Du vil få en god pekepinn på eventuelle behov etter å ha satt opp dine Tablette.
Lykke til! Håper du beskriver dine erfaringer i denne tråden.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Takk alle! Blir å teste ut med Proac’ene først. Så evnt. tålmodig lytting til flere alternativer. Proac’ene klarte se passe bra i tidligere rom, men av litt skarpe i klangen. Kan være rommet
 
Topp Bunn